Spring naar bijdragen

Al 200 vrachtwagens probleemloos door de tunnel naar Frankrijk gekomen.


Recommended Posts

  • Forumlid

Druk zal het er niet geweest zijn, van oud op nieuw. En transporteurs zijn voorbereid. 
 

Probleem is vooralsnog dat declaranten -die vroeger documenten opmaakten- allemaal wat anders zijn gaan doen nadat ze overtollig werden. 
 

Het zal mij benieuwen hoe het er uit gaat zien als het straks weer wat drukker wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid




 
Het zal mij benieuwen hoe het er uit gaat zien als het straks weer wat drukker wordt. 


Ik ook,misschien wel een storm in een glas water.
Voor de kerst was het nog niet helemaal duidelijk hoe het douane technisch zou gaan ,ook met vervoersvergunning ,EU naar niet EU en omgekeerd.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
18 minuten geleden zei andremast:

Voor de kerst was het nog niet helemaal duidelijk hoe het douane technisch zou gaan


Nu wel?

 

Normaal zou je met je gewone Euro vergunning niet meer in bijvoorbeeld Duitsland voor Engeland mogen laden, of andersom, als Nederlander. 
Voor dergelijk derdelanden vervoer zou je een CEMT vergunning moeten hebben. 
 

Zwitserland en Noorwegen hebben afspraken gemaakt. Daardoor kan en mag het naar die landen wel. Ik denk zelf dat dergelijke afspraken met Engeland nog op zich laten wachten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid




Nu wel?
 



Weet het niet,zag wel hier en daar vrolijke en minder vrolijke gezichten en het europees parlement moest nog zijn goedkeuring geven.
Gaan het wel horen/zien aankomende tijd.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:


Nu wel?

 

Normaal zou je met je gewone Euro vergunning niet meer in bijvoorbeeld Duitsland voor Engeland mogen laden, of andersom, als Nederlander. 
Voor dergelijk derdelanden vervoer zou je een CEMT vergunning moeten hebben. 
 

Zwitserland en Noorwegen hebben afspraken gemaakt. Daardoor kan en mag het naar die landen wel. Ik denk zelf dat dergelijke afspraken met Engeland nog op zich laten wachten. 

ja nu wel. Geen CEMT nodig, gewoon Eurovergunning. Cabotage is wel anders. 

Heb zo snel geen bron, kwam het afgelopen week op internet tegen.

 

Op de site van TLN staat dat het nog niet bekend is:

Vergunningen en code 95
Code 95 blijft geldig in het VK. Ook hebben de EU en het VK hebben afgesproken dat ze elkaars vervoersvergunningen erkennen. Dat betekent dat je ook na 1 januari met een Eurovergunning naar het VK kan blijven vervoeren. Het is echter onduidelijk of derdelandenvervoer ook onder de dekking van een Eurovergunning valt, of dat hiervoor toch een CEMT vergunning voor nodig is. Hier komen we zo snel mogelijk op terug.

Cabotage
Cabotage is vanaf 1 januari beperkt toegestaan. Europese vervoerders mogen straks nog maar twee cabotageritten in zeven dagen uitvoeren in het VK, in plaats van de huidige drie. Andersom mogen Britse vervoerders maximaal één cabotagerit in de EU uitvoeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
7 uur geleden zei volvofh12:

Het is echter onduidelijk of derdelandenvervoer ook onder de dekking van een Eurovergunning valt, of dat hiervoor toch een CEMT vergunning voor nodig is.


Dus niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
8 uur geleden zei RobNiat:


Dus niet. 

Nou niet te hard roepen.... op basis van de huidige Duitse vervoerswetgeving mag een Pool niet meer in Duitsland voor Engeland laden:

"Voor derdelandenvervoer tussen Duitsland en niet EU-lidstaten is een Duitse derdelandenvergunning vereist,op voorwaarde dat het andere land het derdelandenvervoer ook toestaat".

 

En dan hebben we nog het probleem dat nieuwe voertuigen niet meer voorzien kunnen worden van een sluitcertificaat; een groot gedeelte van de moderne tautliners kan niet meer verzegeld worden (en kan ook niet makkelijk worden aangepast). Maar ook koeltrailers waar de grendels gebout zijn i.p.v. geklonken, krijgen geen certificaat.

Er zijn geen afspraken bekend over "open vervoer", dus de Fransen kunnen bij Engelse lading voor Nederland eisen dat er verzegeld moet worden.

 

En dan nog een geintje van de zorgverzekeraar, die bij mijn baas meldde dat bijvoorbeeld het Engelse coronavaccin niet Europees goedgekeurd is en daarom niet vergoed kan worden, en dat chauffeurs die op Engeland rijden wellicht aanvullend tegen ziektekosten verzekerd moeten worden.

 

"But with the Brexit deal that’s coming into effect on January 1, the UK is no longer a part of the Digital Single Market – and Cross-border portability of online content will cease to apply."

Engelsen in Spanje konden ineens niet meer naar Sky kijken, omdat de roamingovereenkomsten zijn opgezegd (in afwachting van nieuwe), dus mogelijk kunnen chauffeurs met een Nederlandse telefoon binnenkort niet meer bellen/internetten vanuit Engeland of uitsluitend tegen hoge kosten.

 

De goede oude tijden keren terug...... reisverzekering afsluiten, wachten op je T-documentje, bij klanten zeuren of je even mag bellen, en die hordes bij Duinkerken en Calais vriendelijk uitleggen dat ze met hun poten van het douaneloodje moeten afblijven.....

 

 

.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
2 minuten geleden zei Localton:

De goede oude tijden keren terug...... reisverzekering afsluiten, wachten op je T-documentje, bij klanten zeuren of je even mag bellen, en die hordes bij Duinkerken en Calais vriendelijk uitleggen dat ze met hun poten van het douaneloodje moeten afblijven.....

 

Na alles eens gelezen te hebben, wat ben ik blij dat ik nooit naar de UK hoef...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
23 minuten geleden zei Pierre:

 

Na alles eens gelezen te hebben, wat ben ik blij dat ik nooit naar de UK hoef...

Dan mis je wel het mooiste van Engeland rijden,n.l. 

De boot of de trein terug naar het continent.:D :ok:

  • Thanks 1
  • Haha 4
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
30 minuten geleden zei Localton:

Nou niet te hard roepen.... op basis van de huidige Duitse vervoerswetgeving mag een Pool niet meer in Duitsland voor Engeland laden:

"Voor derdelandenvervoer tussen Duitsland en niet EU-lidstaten is een Duitse derdelandenvergunning vereist,op voorwaarde dat het andere land het derdelandenvervoer ook toestaat".

 

 

.

 

Er is helemaal geen "Duitse vervoerswetgeving" Duitsland dient zich aan de verdragen die vanuit Brussel voorgeschreven zijn te houden,óók w.b. vervoer.

Dus "Duitse derdelanden vergunningen" kunnen er niet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
33 minuten geleden zei Localton:

Nou niet te hard roepen.... op basis van de huidige Duitse vervoerswetgeving mag een Pool niet meer in Duitsland voor Engeland laden:

"Voor derdelandenvervoer tussen Duitsland en niet EU-lidstaten is een Duitse derdelandenvergunning vereist,op voorwaarde dat het andere land het derdelandenvervoer ook toestaat".

 

En dan hebben we nog het probleem dat nieuwe voertuigen niet meer voorzien kunnen worden van een sluitcertificaat; een groot gedeelte van de moderne tautliners kan niet meer verzegeld worden (en kan ook niet makkelijk worden aangepast). Maar ook koeltrailers waar de grendels gebout zijn i.p.v. geklonken, krijgen geen certificaat.

 

 

 

.

 

Geen enkel probleem hoor,een klein lasrupsje op de bout ,zoals ook in de "carnet T.I.R." tijd gebeurde en je bent volkomen in orde voor douane versluiting .

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
5 minuten geleden zei europeaan:

Geen enkel probleem hoor,een klein lasrupsje op de bout ,zoals ook in de "carnet T.I.R." tijd gebeurde en je bent volkomen in orde voor douane versluiting .

Tuurlijk, bout door een lichtgewicht sandwichpaneel met isolatie effe vastlassen. Doe het wel buiten, want het gaat nogal roken... Talson en Van Eck durven het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
13 minuten geleden zei europeaan:

Er is helemaal geen "Duitse vervoerswetgeving" Duitsland dient zich aan de verdragen die vanuit Brussel voorgeschreven zijn te houden,óók w.b. vervoer.

Dus "Duitse derdelanden vergunningen" kunnen er niet zijn.

Jawel hoor, die heten CEMT-vergunning. Kijk maar op de site van de BAG.

 

Hier eine Übersicht der Genehmigungsarten:

Die EU-Lizenz Geltungsbereich: Transporte innerhalb der Staaten der EU und EFTA (Island, Norwegen, Schweiz und Lichtenstein)

Kabotage: erlaubt

Dreiländerverkehr: erlaubt

Anzahl: unbegrenzt

Geltungsdauer: 5 Jahre, Wiedererteilung auch 5 Jahre Ausgabe: bei der oberen Verkehrsbehörde Voraussetzung: wie bei der Erlaubnis nach dem GükG

 

Die CEMT-Lizenz Geltungsbereich: Transporte innerhalb der Mitgliedsstaaten der CEMT (europäische Verkehrsministerkonferenz)

Kabotage: verboten

Dreiländerverkehr: erlaubt

Anzahl: begrenzt (kontigentiert)

Geltungsdauer: 1 Jahr, Wiedererteilung auch 1 Jahr, CEMT-Lizenz muss ausgenutzt werden Ausgabe: beim BAG Voraussetzung: EU-Lizenz oder Erlaubnis nach dem GükG, bei einer Wiedererteilung die Ausnutzung der vorherigen CEMT-Lizenz

 

Die bilaterale Genehmigung Geltungsbereich: Transporte zwischen den Staaten mit im bilateralen Vertrag

Kabotage: verboten

Dreiländerverkehr: nur mit Transit durchs Heimatland

Anzahl: begrenzt (kontigentiert) Geltungsdauer: Einzelfahrt oder nur für kurze Zeiträume Ausgabe: beim BAG Voraussetzung: EU-Lizenz oder Erlaubnis nach dem GükG.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Afgelopen weken zijn er door de Niwo erg veel CEMT vergunningen uitgegeven. Zowat allemaal aan vervoerders die Engeland "doen".

 

Als NL vervoerder in Belgie laden voor GB? Zonder CEMT bij controle in GB een groot probleem.

 

.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
1 uur geleden zei Localton:
11 uur geleden zei RobNiat:

 

Nou niet te hard roepen.... op basis van de huidige Duitse vervoerswetgeving mag een Pool niet meer in Duitsland voor Engeland laden:


Precies wat ik zei dus. 
 

Niks te maken met een Pool. Of de ‘Duitse transport wetgeving’. 
Engeland buiten de EU maakt het een ‘derde land’ voor een ieder die niet in zijn thuisland laadt of lost. 
 

Er zal best nog heel wat water door de Noordzee stromen voordat daar goede afspraken over zijn gemaakt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
2 minuten geleden zei EJD:

Afgelopen weken zijn er door de Niwo erg veel CEMT vergunningen uitgegeven. Zowat allemaal aan vervoerders die Engeland "doen".

 

.


Hoe werkt dat tegenwoordig EJD? Vroeger waren CEMT vergunningen zeldzaam. En dus duur. 
Zijn ze nu wel eenvoudig genoeg te krijgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Vroeger was er inderdaad moeilijk aan te komen. Maar dat kwam deels doordat er toen nogal wat NL bedrijven met NL gekentekende wagens derdelanden vervoer deden van en naar het Oostblok. Dat is verleden tijd dus het contingent Cemt vergunningen kan nu voor GB vervoer worden gebruikt.

 

Ook lijkt het alsof er meer vergunningen zijn en deze makkelijker worden verdeeld. Een kennis van mij met 35 Niwo vergunningen vroeg én kreeg 20 Cemt's. Aanvraag in september ingediend en de week voor Kerst waren ze binnen.

 

Ik denk dat er afspraken gemaakt gaan worden zoals bijv met CH en N, of dat er zoiets komt als een losse ritmachtiging voor derdelanden vervoer.

 

.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
4 uur geleden zei Localton:

Jawel hoor, die heten CEMT-vergunning. Kijk maar op de site van de BAG.

 

 

 

Die CEMT-Lizenz Geltungsbereich: Transporte innerhalb der Mitgliedsstaaten der CEMT (europäische Verkehrsministerkonferenz)

Kabotage: verboten

Dreiländerverkehr: erlaubt

 

In jouw voorbeeld had je t over een vervoerder die derde landen vervoer deed vanuit Duitsland naar het VK.

Dat is dus iedere vervoerder die noet uit Duitsland of het VK komt,en deze vervoerder zal i.d.d. over een CEMT vergunning moeten beschikken,maar wel een die hem doorde organisatie in zijn land van inschrijving is toegekend ( in NL is dat de NIWO.

Een niet Duits bedrijf kan nooit een Duitse CEMT vergunning hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
4 uur geleden zei Localton:

Tuurlijk, bout door een lichtgewicht sandwichpaneel met isolatie effe vastlassen. Doe het wel buiten, want het gaat nogal roken... Talson en Van Eck durven het niet.

UUh,,meestal zittende deuren van een koeler of isoterm in een RVS achterportaal,waaraan ook de sandwich panelen vastgemaakt zijn.

Aan de centrale bout in het scharnier kun je probleemloos een lasje op leggen.

Dat Talson en v Eck het niet durven kan zijn,Hertogs durft t op zijn Chereau's wel,Schmitz en Krone overigens ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Zit net effe te checken maar de niwo heeft geen cemt jaarvergunningen meer (door de Brexit) enkel nog maandvergunningen die kosten 15 euro plus 75 euro aanvraagkosten kan dus nog een dingetje worden>

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

 

Nou het is al feest in Engeland: als je met meerdere adressen geladen bent en de ontvangers hebben verschillende agenten, dan kan de lading niet op de auto ingeklaard worden en moet deze eerst worden gelost in een douaneloods. De lading moet vervolgens door Engelsen worden doorgebracht, want binnenlands vervoer.

 

En Harwich wordt ook spannend. Er zijn op dit moment 2 douanebeambten (de hulptroepen komen pas over 3 maanden van de opleiding) in de haven: "of ze straks even een paar honderd auto's per dag wilden inklaren en of het een beetje snel kon?" 😂

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
18 uur geleden zei europeaan:

UUh,,meestal zittende deuren van een koeler of isoterm in een RVS achterportaal,waaraan ook de sandwich panelen vastgemaakt zijn.

Aan de centrale bout in het scharnier kun je probleemloos een lasje op leggen.

Dat Talson en v Eck het niet durven kan zijn,Hertogs durft t op zijn Chereau's wel,Schmitz en Krone overigens ook.

Je kan altijd nog een staafje van boutkop naar boutkop lassen.

 

Groet Ron

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
16 uur geleden zei Localton:

 

 

 

En Harwich wordt ook spannend. Er zijn op dit moment 2 douanebeambten (de hulptroepen komen pas over 3 maanden van de opleiding) in de haven: "of ze straks even een paar honderd auto's per dag wilden inklaren en of het een beetje snel kon?" 😂

 

Of het probleem zich in Engeland afspeelt weet ik niet,maar volgens Evofenedex is hier in Nederland wél een probleem.

Niet aan douane mensen ,maar aan declaranten:

 

https://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvj9idsj04xr6/vlf0f7v4f6zd?ctx=viw6jn2yr3qr&tab=1

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden