[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

CE op een BE bakkie


borotof

Vraag

Weet iemand hoe het precies zit qua tachoverplichting en max snelheden met zo'n ding ? Ik help komende week even iemand uit de brand die zo'n ding heeft (3500 + 7000 kg ofzo) maar wiens rijbewijs blijkbaar niet geldig is. Er is een tacho gemonteerd.

 

alvast bedankt borotof

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei borotof:

 Weet iemand hoe het precies zit qua tachoverplichting en max snelheden met zo'n ding?

(...) Er is een tacho gemonteerd.

 

Allemaal vragen waarvoor het antwoord gemakkelijk op te zoeken is op internet.

Die tachograaf zit er zeer waarschijnlijk niet voor niets in.

Bedrijfsauto’s of voertuigcombinaties van 3.500 kilogram of meer, moeten verplicht zijn uitgerust met een tachograaf. BE-combinaties met dit gewicht vallen meestal ook onder deze plicht. (klik>>>)

 

De maximum snelheid voor zo'n BE- combinatie is 80 km/h, er van uitgaande dat hij meer als 3500 kg weegt.

Personen- en bestelauto’s met een aanhangwagen mogen op autosnelwegen en autowegen 90 kilometer per uur rijden als het totaal toegestaan gewicht van de combinatie lager is dan 3500 kilo. Als het voertuig zwaarder is, is de maximumsnelheid 80 km per uur. (klik>>>)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei borotof:

"En die iemand weet er zelf niets van? Ook niet handig.... "

 

Nee, anders had ie dat hele apparaat niet gekocht maar een bakwagen + c rijbewijs...

Inderdaad niet handig nee.....🙈
volgens mij is het slimmer om je eerst ergens in te verdiepen voor je een giga bedrag uitgeeft (of nog erger: leent)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Er staat nergens dat hij er een heeft gekocht.

Alleen dat hij iemand even vooruit wil helpen.

9 uur geleden zei borotof:

"En die iemand weet er zelf niets van? Ook niet handig.... "

 

Nee, anders had ie dat hele apparaat niet gekocht maar een bakwagen + c rijbewijs...

 

1 uur geleden zei roadtrain:

Inderdaad niet handig nee.....🙈
volgens mij is het slimmer om je eerst ergens in te verdiepen voor je een giga bedrag uitgeeft (of nog erger: leent)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei borotof:

 

Nee, anders had ie dat hele apparaat niet gekocht maar een bakwagen + c rijbewijs...

@ELZEN106 Volgens mij dus wel gekocht....

 

ik doelde ook op diegene die borotof uit de nrand wil helpen. Die heeft dus wel dat ding gekocht en zich er schijnbaar niet goed in verdiept. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ Tja, zo is het ook jarenlang 'vermarkt'... en mensen met een 'oud' E rijbewijs mogen dat nog wel maar als je nu E haalt, ben je daar beperkter mee.

 

Vandaar ook de categorie C1.

 

Enfin, zit er een tacho in én heb je een bestuurderskaart.. gebruik het maar. Onbedoeld op de juiste manier gebruiken zal niet beboet worden, lijkt mij. Niet gebruiken terwijl het wél wettelijk nodig was, zal eerder een probleem zijn bij een eventuele controle.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 4-1-2021 om 13:37 zei sprinter 516:

Vaak gaat men er vanuit dat zo’n “ding” gewoon met een B rijbewijs gereden mag worden..... (zonder aanhanger wel ja, maar daar koop je hem niet voor lijkt mij)

Ook met een B-E rijbewijs mag je er mee rijden,zolang het gewicht van het trekkende voertuig maar niet meer is dan 3500 kg.en afhankelijk van wanneer je je  rijbewijs gehaald heb mag je er een aanhanger van max 3500 kg achter hangen,totaal dus 7000 kg.

 

Als je vóór 19 januari 2013 je B-E rijbewijs gehaald hebt mag je er zelfs een aanhanger van onbeperkt gewicht achterhangen.

Vanzelfsprekend moet de koppeling van de trekker wel goedgekeurd zijn voor dit totale gewicht.

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
29 minuten geleden zei europeaan:

En als je zonder aanhanger rijdt,en dus onder de 3500 kg blijft, mag je de tacho op Out of scope zetten (Aldus mij verteld door onze alwetende ILenT)

Bij ons rijdt ook zoeentje, en dacht zonder aanhanger rijdt men zonder pas,en
als de bijpassende kar er achter hangt moet men ook de pas gebruiken.
Er kunnen 70 kratten in en als die vol zijn is dat rond de 1400kg
Aanhanger hetzelfde.

Hooijer bus.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden