[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

arbeidstijdenwet


RINI 68

Recommended Posts

  • Forumlid

mischien is de vraag hier al 100 keer gesteld maar dan doe ik het toch voor de 101ste keer en hoop dat iemand een onderbouwd en gedocumenteerd antwoord op kan geven , 

 

het betreft dit

 

Citaat

Uw personeel mag niet langer dan zes uur werken zonder pauze. Werken zij 6 tot 9 uur, dan moeten zij minstens een halfuur pauze nemen. 

 

ik heb dit vorig jaar met de tachocursus ook gevraagd en de trainer beaamde het maar nu begon vanmiddag de teamleider transport weer er over dat ik zoveel overtredingen had op dit gebied ,

 

volgens mij zegt de wet dat ik bij een werkdag TOT 6 uur diensttijd GEEN pauze hoef te maken en bij een diensttijd TUSSEN de 6 en 9 uur een pauze van 2 x 1/4 uur of een 1/2 uur welk ik dus ook TUSSEN die 6 en 9 uur op zou moeten nemen daar ik voor die eerste 6 uur geen pauze hoef te maken ?

 

de trainer van de tacho cursus beaamde dit waar de teamleider transport bij zat maar werd net op kantoor geroepen bij de teamleider transport omdat ik volgens zijn overzicht een hele waslijst aan overtredingen had want pas pauze na 6 1/2 uur of pas na 7 uur maar dat klopt dan toch ? dan neem ik die 1/2 uur of vaak 3/4 uur ivm rijtijd toch tussen die 6 en 9 uur en dat is toch de bedoeling ?

 

volgens mijn teamleider transport zou ik dat 1/2 uur pauze moeten maken voor die eerste 6 uur om zijn ( ??? ) terwijl ik in die 6 uur helemaal geen pauze hoef te maken , die 1/2 uur hoef ik pas tussen de 6 en 9 uur diensttijd te maken omdat ik dan wettelijk die pauze moet maken maar er staat nergens dat ik direct bij 6 uur die pauze moet maken toch ?

 

er staat in de vette letters boven dat je bij 6 tot 9 uur werken minstens een 1/2 uur pauze moet nemen maar er staat nergens WANNEER je die moet nemen alleen dat je dus bij 9 uur arbeid in die tijd een 1/2 uur moet nemen of ben ik nou achterlijk 

 

kan iemand dit uitleggen liefst met een officieel document hoe dit nou precies zit 

 

dank 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Niet alleen rijden is werk, maar ook andere werkzaamheden, zoals laden en lossen. Als u meer dan 6 uur achter elkaar (onafgebroken) werkt, moet u ook een pauze nemen:

  • Werkt u tussen de 6 en 9 uur onafgebroken op een dag? Dan moet u minstens 30 minuten pauze nemen.
  • Werkt u langer dan 9 uur onafgebroken? Dan moet u minstens 45 minuten pauze nemen.

Deze pauzes mag u ook in stukken van 15 minuten nemen.
 

bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/rijtijden-en-rusttijden-wegvervoer

 

 

heb je soms binnen die uren toch 4,5 rijuren gemaakt? Want dat gaat boven de atw. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ja dat was al bekend maar het gaat er nu om wanneer ik dat 1/2 uur of die 3 kwartier moet nemen dan ? zoals het hier staat tussen de 6 en 9 uur maar volgens mijn teamleider dus al in de eerste 6 uur , daar gaat het even om , niet over dat ik pauze moet nemen of hoeveel 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Citaat

Pauzeregeling 

Artikel 5:4 

  • 58
  • 1 De werkgever organiseert de arbeid van een jeugdige werknemer zodanig dat, indien hij meer dan 4,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid tijdens de dienst wordt onderbroken door een pauze. De pauze bedraagt ten minste 30 minuten, die zonodig kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten.

  • 2 De werkgever organiseert de arbeid van een werknemer van 18 jaar of ouder zodanig, dat indien hij:

    • a. meer dan 5,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 30 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten;

    • b. meer dan 10 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 45 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten.

  • 3 Bij collectieve regeling kan van het tweede lid worden afgeweken. Daarbij wordt in acht genomen dat de werkgever de arbeid zodanig organiseert, dat indien de werknemer meer dan 5,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 15 minuten. Elk beding, waarbij op een andere wijze dan in dit lid is bepaald, wordt afgeweken van het tweede lid, is nietig.

                                          .

 

  • Uit de officiële arbeidstijdenwet, dus vóór de 6 uur diensttijd verstreken is moet je een half uur pauze hebben gehad Rini                                                                  gr Henk  

P.S.                                                                                                              stond wel bij geldig tot 31-12-2020, maar doorgaans staat hier de actuele wetgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei RINI 68:

ja dat was al bekend maar het gaat er nu om wanneer ik dat 1/2 uur of die 3 kwartier moet nemen dan ? zoals het hier staat tussen de 6 en 9 uur maar volgens mijn teamleider dus al in de eerste 6 uur , daar gaat het even om , niet over dat ik pauze moet nemen of hoeveel 

Je teamleider heeft gelijk;je moet na 5,5 uur arbeid minimaal 30 minuten pauze hebben,die je mag nemen in 2 x 15 minuten.

Na 6 uur moeten je pauzes er ook opzitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei RINI 68:

ja dat was al bekend maar het gaat er nu om wanneer ik dat 1/2 uur of die 3 kwartier moet nemen dan ? zoals het hier staat tussen de 6 en 9 uur maar volgens mijn teamleider dus al in de eerste 6 uur , daar gaat het even om , niet over dat ik pauze moet nemen of hoeveel 

Je haalt twee dingen door elkaar , de arbeidstijdenwet zegt binnen 6 uur minimaal 'n half uur rust ,al heb je dan nog maar 20 minuten gereden, dat heeft niks met de rij tijdenwet te maken , die zegt na 4.5 uur rijden 45 min. pauze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei steenhaas1:

Dus de wet hoef je niet te volgen lientje? 😉


Ik heb meestal geen 4.5 rijuren binnen de 6 de eerste 6 uur.
Dus ik moet er wel even aan denken dat ik dat kwartiertje neem. 
Het moet toch wel een hele barre dag worden als ik dat tweede kwartiertje moet pakken voor mijn 4.5 rijuren om zijn.

Dat bedoel ik er mee. Maar er zal vast werk zijn waar dit anders is door werkzaamheden of wachttijden.

 

Mijn man rijdt nog weleens met een BE combinatie. 
Rijdt er mee naar zijn werkplek, gaat daar aan het werk met zijn landbouwwerktuig.

Hij moet er dus ook op letten dat hij zijn tacho niet op werken laat staan ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Deze overtreding heb ik ook wel eens.

Ik heb even opgezocht wat het GloboFleet uitlees programma er over zegt.

Je moet na uiterlijk 6 uur arbeid, 1/2 uur pauze nemen.

Stel je begint om 6:00, dan moet je om uiterlijk 12:00 een half uur pauze nemen.

Heb je bijvoorbeeld om 10:00 een kwartiertje pauze gehad, dan moet je uiterlijk 12:15 nog een kwartiertje pauze nemen

In beide gevallen kun je om 12:30 weer verder, als je dan nog niet aan je rijtijd zit tenminste.

 

Arbeidstijdenwet.thumb.png.6f2b771d9d951ffb6b078919066991a5.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je moet na uiterlijk 5:30 een half uur pauze nemen, 1e fout.

Je moet als je om 6:00 begint om 12:00 een half uur pauze gehad hebben!
 

Nogmaals de arbeidstijdenwet

Citaat

  • 2 De werkgever organiseert de arbeid van een werknemer van 18 jaar of ouder zodanig, dat indien hij:

    • a. meer dan 5,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 30 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten;

    • b. meer dan 10 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 45 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten.

 

  • Like 2
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat klopt, dat het in de arbeidstijdenwet staat.

Maar in het beroepsgoederenvervoer gelden afwijkende regels

Dit staat bijvoorbeeld ook in de arbeidstijdenwet en geldt ook niet voor ons:

Citaat

Rust na werktijd • Na een werkdag mag een werknemer 11 uur aaneengesloten niet werken. Wel mag deze rustperiode eens in de 7 dagen ingekort worden tot 8 uur als de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden dit nodig maken. • Bij een 5-daagse werkweek mag een werknemer na een werkweek 36 uur aaneengesloten niet werken. • Een langere werkweek is ook mogelijk, mits in een periode van 14 dagen de werknemer minimaal 72 uur aaneengesloten niet werkt. Deze periode mag gesplitst worden in twee perioden van minimaal 32 uur.

Hier staat ook precies wat RINI in de openingspost schrijft:

https://europa.eu/youreurope/business/human-resources/transport-sector-workers/road-transportation-workers/index_nl.htm#:~:text=Werken zij 6 tot 9,zij dan hun rusttijd nemen.

Maar goed, dit staat er ook, en klopt ook niet:

Citaat

Nachtwerk

Als uw werknemers tussen middernacht en 7 uur 's morgens werken, worden zij beschouwd als nachtarbeiders. Als zij nachtwerk doen, mogen zij in een periode van 24 uur maximaal 10 uur werken (inclusief de nachtdienst).

 

Zijn teamleider maakt ook gebruik van dit soort programma,s, dus als hij doet zoals ik beschreven heb, heeft hij er gegarandeerd geen gezeik meer over.

 

Maar het blijft toch verwarrend, wat het nu precies is.

Er is tegenstrijdige berichtgeving over, doe je een half uur binnen de 6 uur, zit je natuurlijk altijd goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Showfeur:

Deze overtreding heb ik ook wel eens.

Ik heb even opgezocht wat het GloboFleet uitlees programma er over zegt.

Je moet na uiterlijk 6 uur arbeid, 1/2 uur pauze nemen.

 

Dat is het hele gezeik.. Die fleetprogramma's voor het management zijn geprogrammeerd op de arbeidstijden wet en niet op het arbeidstijdenbesluit Vervoer, naar mijn mening.

 

Binnen 6 uur arbeid een kwartier pauze, dát is het minimale.

 

Zelfde als met het laatste kwartier pauze, bij 10 uur arbeid of meer.

 

Wat te doen als je nu 9uur en 50 minuten arbeid hebt gemaakt?

Naar mijn mening is een half uur pauze erop hebben staan voldoende.

 

 

3 uur geleden zei lientje:

15 minuten pauze in 6 uur arbeid.

Dan nogmaals een kwartier pauze voor de 9 uur arbeid.

De rest lost zich wel op met de RTW.

 

 

Ik zou direct 30 minuten maken voor de 9 uur arbeid. Met zo'n 2e keer een los kwartiertje moet je later alsnog een half uur maken voor de nieuwe rijuren. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Durashift:

Ik zou direct 30 minuten maken voor de 9 uur arbeid. Met zo'n 2e keer een los kwartiertje moet je later alsnog een half uur maken voor de nieuwe rijuren. ;)

 

Dat bedoel ik.... als dat eerste kwartiertje van die 45 minuten maar gemaakt is vóór de 6 uur arbeidstijd is er niets aan de hand. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei lientje:

 

Dat bedoel ik.... als dat eerste kwartiertje van die 45 minuten maar gemaakt is vóór de 6 uur arbeidstijd is er niets aan de hand. 

 

Volgens mij niet:

Je moet,nadat je zesde uur voltooid is een half uur pauze ( mag 2 x 15 min)daarin gehad hebben.

Dus na 5,5 uur 30 min pauze.

Werk je die dag 9 uur moet je tussen 6 uur en 9 uur nogmaals 15 min maken .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Citaat

Arbeidstijd (ATW):

In 6 uur arbeid ten minste 15 minuten pauze

In 9 uur arbeid ten minste 30 minuten pauze

In 12 uur arbeid ten minste 45 minuten pauze

 

Ik heb het nog eens bekeken en zo staat het bij ons in het handboek. 

-

-

-

-

-

-

 

Verder ter aanvulling.

Citaat

• Dienst = rijden, werken, (on)voorziene wachttijd, pauzes en nachtrust binnen een periode van 24 uur! (Nachtrust moet altijd in de 24 uur vallen! – let hierop) (Dus: bij 11 uur nachtrust maximaal 13 uur diensttijd en bij 9 uur nachtrust maximaal 15 uur diensttijd)

• start de dienst voor 05.00 uur of eindigt de dienst na 00.00 uur dan mag je maar 12 uur arbeidstijd maken (= rijden, werken, onvoorziene wachttijd) volgens onze overlegregeling CAO.

• Diensttijd = rijden, werken, (on)voorziene wachttijd, pauzes

• Arbeidstijd = rijden, werken, onvoorziene wachttijd

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben nog even verder gaan speuren.

En ik blijf erbij, dat je na uiterlijk 6 uur arbeid een half uur pauze moet nemen.

En ook niet na bijv. 6 en 1/2 of 7 uur, want dan klopt deze regel niet meer: a.geen arbeidstijd langer dan zes uren achtereen zonder pauze heeft

Precies zoals het fleet programma ook aangeeft, evenals de teamleider van RINI, die natuurlijk zijn wijsheid ook ontleent aan een fleet programma.

Het enige waar je dan nog over zou kunnen discussieren, is dat je maar een kwartiertje na uiterlijk 6 uur hoeft te nemen, en het andere kwartiertje in de 6-9 uur mag vallen.

 

In de normale arbeidstijdenwet, wordt inderdaad gesproken over na uiterlijk 5,5 uur een half uur pauze.

Maar, die is niet op ons van toepassing:

 

Beroepen met afwijkende werktijden en rusttijden

Voor een aantal werknemers en beroepen gelden andere regels voor onder andere werktijden en rusttijden. Bijvoorbeeld voor artsen in opleiding tot specialist die bereikbaarheidsdiensten draaien. Deze regels staan in het Arbeidstijdenbesluit. De Arbeidstijdenwet is dan (gedeeltelijk) niet van toepassing. 

 

Arbeidstijdenbesluit vervoer

Geldend van 25-01-2020 t/m heden

Besluit van 14 februari 1998, houdende nadere regels inzake de arbeids- en rusttijden in of op voertuigen, aan boord van vaartuigen en voor loodsen (Arbeidstijdenbesluit vervoer)

Artikel 2.5:6

  • 1De bestuurder op wie verordening (EG) nr. 561/2006 en het AETR-verdrag niet van toepassing zijn, handelt overeenkomstig artikel 5:4, tweede en derde lid, van de wet.

  • 2De bestuurder op wie het eerste lid niet van toepassing is, handelt in overeenstemming met artikel 7 van verordening (EG) nr. 561/2006 dan wel, voor zover het AETR-verdrag van toepassing is, in overeenstemming met artikel 7 van het AETR-verdrag.

  • 3Behoudens het eerste en tweede lid en artikel 2.5:3, organiseert de werkgever de arbeid zodanig, dat indien deze andere werkzaamheden dan rijden omvat dan wel mede omvat, de werknemer, voor zover hij vervoer verricht waarop verordening (EG) nr. 561/2006 van toepassing is:

    • a.geen arbeidstijd langer dan zes uren achtereen zonder pauze heeft;

    • b.ingeval de arbeidstijd zes uren of langer, doch niet meer dan negen uren bedraagt, een pauze van ten minste 30 minuten heeft, dan wel twee pauzes van elk ten minste 15 minuten;

    • c.ingeval de arbeidstijd meer dan negen uren bedraagt, een pauze van ten minste 45 minuten heeft, dan wel verschillende pauzes van elk ten minste 15 minuten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Update: een kwartiertje binnen de 6 uur arbeidstijd, lijkt inderdaad genoeg te zijn.

Hier heb ik van 9:48 tot 16:33 (totaal 6:45) precies een kwartier pauze gehad (14:35-14:50)

En er gaan geen alarmbellen af bij het Fleet programma.

Dus Rini, doe er je voordeel mee😊

 

 Globo.thumb.png.ee756845f4cc42b80c763c5689d8b21a.png

 

Verder blijft het geneuzel natuurlijk, bij mijn weten heeft er nooit iemand een bekeuring voor gehad.

Fleet programma geeft het ook aan als raadgeving en niet echt een overtreding.

Maar als je teamleider er tevreden mee is, ben jij tenminste van het gezeur af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
56 minuten geleden zei Showfeur:

Hier heb ik van 9:48 tot 16:33 (totaal 6:45) precies een kwartier pauze gehad (14:35-14:50)

En er gaan geen alarmbellen af bij het Fleet programma.

 

Als je 6 uur en 30 minuten in totaal arbeid gepleegd hebt (dus 6:45 uur minus 15 minuten pauze) heb je dus arbeid verricht tussen de 6 en 9 uren.. en dien je  30 minuten pauze gemaakt te hebben, ofwel 2x een 15 minuten.

;)

 

Indien je 5 uur en 59 minuten arbeid verricht hebt tijdens een werkdag, dan hoef je, volgens het ATB-V nul minuten pauze gemaakt te hebben (zie punt a in je citaat).

 

In de praktijk zijn er weinig dagen waarop je minder dan 6 arbeidsuren maakt (misschien met wachturen) waardoor je dus altijd wel op een half uurtje pauze komt.

Precies dat half uurtje wordt er bij ons standaard vanaf getrokken...

 

Maar ja.. dat ene kwartiertje dat ik dan nog nodig heb voor de rijtijd....  ga ik die er netjes bij zetten als pauze of regel ik dat ergens in de ochtend ff. :p:D

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
32 minuten geleden zei Durashift:

Als je 6 uur en 30 minuten in totaal arbeid gepleegd hebt (dus 6:45 uur minus 15 minuten pauze) heb je dus arbeid verricht tussen de 6 en 9 uren.. en dien je  30 minuten pauze gemaakt te hebben, ofwel 2x een 15 minuten.

Maar ik had die dag ongeveer een diensttijd van 11 uur, en daarvoor had ik al eens 3 kwartier pauze genomen.

Dus totaal 1 uur pauze op 11 uur arbeidstijd, dus aan die regel was ruimschoots voldaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden