[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

arbeidstijdenwet


RINI 68

Recommended Posts

  • Forumlid

Daar staat nog een interessant iets in zo'n  artikel  van de  rijksoverheid

Citaat
  • Tussen 2 voldoende wekelijkse rusttijden mag u 3 maal de dagelijkse rusttijd verkorten tot 9 uur. Deze verkorting hoeft u niet op een ander moment in te halen.

Dus de week voor of na een verkorte wekelijkse rust mag er  geen verkorte dagelijkse rust genomen worden.
Anders gezegd, als je in een week een keer een verkorte nachtrust pakt mag er geen verkorte wekelijkse rust op volgen

Maar blijkt ook maar weer dat onze code 95 docenten vaak ook dit niet goed weten, daar werd ons verteld dat de ATW boven de  RTW ging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ ik denk dat in dat citaat de term 'voldoende wekelijkse rusttijden' niet gelijk gesteld moet worden aan de normale, wekelijkse, rust van 45 uur.

 

Immers, een verkorte, wekelijkse, rust is wettelijk toegestaan en dus voldoet dat op het moment waarop daarvoor gekozen wordt,  lijkt mij.

 

Denk dat het artikel duidelijk wil maken dat er voor een verkorte, dagelijkse, rust geen compensatie nodig is maar voor een verkorte, wekelijkse, rust wel.

 

 

47 minuten geleden zei Showfeur:

Maar ik had die dag ongeveer een diensttijd van 11 uur, en daarvoor had ik al eens 3 kwartier pauze genomen.

 

Aha, :ok:

 

Dus eigenlijk mag je de stelling van Rini nog eens toetsen, maar dan in de eerste 7 uren van de diensttijd. ;)

 

(maar ik geloof dat dit wat moeilijk gaat met het voertuig dat je nu nog een paar maanden mag besturen in Lelijkstad? )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Conclusie van deze soap: de atw/rtb is een wanstalgelijk gedrocht, in elkaar geflantst door een hele kolonie ambtenaren, die de ieder half uurlijkse gang naar het koffie apparaat als "hard werken" beschouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ in pauze verricht je toch geen arbeid?

 

Wat is de definitie van arbeidstijd volgens de Arbeidstijdenwet?

In de Arbeidstijdenwet is de volgende definitie opgenomen van de arbeidstijd:

”De tijd dat de werknemer onder gezag van de werkgever arbeid verricht″.

Dit houdt in grote lijnen in dat alle werkzaamheden die de werknemer verricht in opdracht van de werkgever valt onder de arbeidstijd. Het volgen van een cursus is gelijk aan arbeidstijd, indien de werkgever dat verplicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 minuten geleden zei Ger-1957:

ik zeg net dat pauze ook onder arbeidstijd valt, je staat dan gewoon onder gezag van werkgever al werk je dan niet

?? Onbetaalde tijd onder gezag van werkgever??

 

een aaneengesloten periode van minstens 15 minuten, waarbij er geen enkele verplichting tot arbeid bestaat.

 

Hoef niet eens in of bij de auto te blijven. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Geef eens een definitie van arbeidstijd.

Wat valt er onder arbeidstijd, juist ook de pauze! maar niet de dagelijkse rust

Arbeidstijd is namelijk geheel wat anders als werktijd!

 

 

Dit dus. Simpel uitgelegd en door iedereen te snappen lijkt mij.
Anders bel jij Appel maar even dat ze het handboek aan moeten passen Ger.
Ik ga die discussie niet met ze aan en hou mij (zo ver als mogelijk) aan onderstaande regels.

• Dienst = rijden, werken, (on)voorziene wachttijd, pauzes en nachtrust binnen een periode van 24 uur! (Nachtrust moet altijd in de 24 uur vallen! – let hierop) (Dus: bij 11 uur nachtrust maximaal 13 uur diensttijd en bij 9 uur nachtrust maximaal 15 uur diensttijd)

• start de dienst voor 05.00 uur of eindigt de dienst na 00.00 uur dan mag je maar 12 uur arbeidstijd maken (= rijden, werken, onvoorziene wachttijd) volgens onze overlegregeling CAO.

• Diensttijd = rijden, werken, (on)voorziene wachttijd, pauzes

• Arbeidstijd = rijden, werken, onvoorziene wachttijd

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

ik zeg net dat pauze ook onder arbeidstijd valt, je staat dan gewoon onder gezag van werkgever al werk je dan niet

IK wil dit toch even nuanceren; in hetzelfde art 17 van

 

https://wetten.overheid.nl/BWBR0007671/2021-01-01

 

staat ,onder "e" het volgende:

 

e.pauze: een periode van ten minste 15 achtereenvolgende minuten, waarmee de arbeid tijdens de dienst wordt onderbroken en de werknemer geen enkele verplichting heeft ten aanzien van de bedongen arbeid;

 

Hieruit kan ik slechts afleiden dat pauze weliswaar diensttijd is,doch géén arbeidstijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Het nuttigen van de door jou genoemde heerlijkheden word ook niet gezien als arbeidstijd.

( behalve als je al rijdende een glaasje nuttigt)

 

Toch wel, tenminste als ik Ger moet geloven.
Pauze valt volgens Ger ook onder arbeidstijd, ook al werk je niet dan val je nog onder het gezag van je werkgever.


Dat is in mijn beleving met de dagelijkse rust dus niet anders als met een gewone pauze; zo lang je onderweg bent val je onder het gezag van de werkgever en is er die gehele periode -ook al werk je niet tijdens je dagelijkse rust (of pauze)- nog steeds sprake van arbeidstijd.

Dus ook de tijd dat je de polonaise loopt in de kroeg of Ricard zit te slurpen aan de bar...:D

 

4 uur geleden zei Ger-1957:

ik zeg net dat pauze ook onder arbeidstijd valt, je staat dan gewoon onder gezag van werkgever al werk je dan niet

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei Pierre:

 

Dus ook de tijd dat je de polonaise loopt in de kroeg of aan de Ricard zit te slurpen aan de bar...:D

 

 

een Ricard per uur word dan zelf door je werkgever betaald, ligt eraan wat die kost, want je ontvangt dan toch je verblijfkosten vergoeding,

Pierre, als jij op 4 januari vertrokken bent en nu je 2 weekend zoals vorige rit onderweg bent en laten we zeggen de komende dinsdagavond 
weer thuis komt, heb je denk al ruim 700 verblijfskosten, dus dat zijn veel RicaardjesLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

Toch wel, tenminste als ik Ger moet geloven.
Pauze valt volgens Ger ook onder arbeidstijd, ook al werk je niet dan val je nog onder het gezag van je werkgever.

 

 

 

IK wil Ger zn enorme kennis van wetgeving niet ontkennen ,maar hier lees ik het volgende:

 

https://europadecentraal.nl/wp-content/uploads/2013/05/specifieke-regels-wegvervoer.pdf  ( op blz 6)

 

Geen arbeidstijd :

Niet als arbeidstijd telt de tijd besteed aan:

• pauze

• onderbreking van de rijtijd

• dagelijkse rust of wekelijkse rust.

Een rust is een ononderbroken periode waarin de werknemer vrijelijk over zijn tijd kan beschikken.

 

Zodat ik me de vrijheid neem om het in deze niet geheel met Ger eens te zijn.:D

 

Daaronder staat nog een interessante :

 

Geen arbeidstijd in het zware wegvervoer Uitsluitend voor vervoer waarop verordening (EG) nr. 561/2006 van toepassing is, is er een vorm van werkzaamheid, die niet mee telt voor de berekening van het aantal gewerkte uren. Dit is de zogenaamde beschikbaarheidstijd. Beschikbaarheidstijd is de tijd waarin de werknemer weliswaar beschikbaar moet zijn om gevolg te geven aan eventuele oproepen om (weer) aan het werk te gaan, maar niet op de werkplek behoeft te blijven. Het moet hierbij gaan om situaties waarbij de verwachte duur van deze perioden van tevoren bekend is en de werknemer gedurende die periode vrij over zijn tijd kan beschikken. Als voorbeeld kan men denken aan een overtocht per trein of veerboot.

 

Je zou hier ook kunnen denken aan wachttijd bij een klant wanneer je b.v op de uitslag van een analyse moet wachten om te mogen lossen.

Of wanneer je naar een klant gestuurd word,met de wetenschap dat je daar,na aankomst,nog enige uren moet wachten om te kunnen laden/lossen ( product niet klaar/silo vol)

 

Deze tijd word niet als arbeidstijd gerekend,maar dient natuurlijk door de werkgever wel betaald te worden,dat moge duidelijk zijn.:D

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
36 minuten geleden zei Ger-1957:

Ik ga er geen welles nietes spelletje van maken 😉

 

Dit vind ik wel een beetje slap Ger.

Eerder beweer je nog vol overtuiging dat pauze ook gewoon onder arbeidstijd valt. Wanneer dan iemand dan met een keihard en concreet artikel komt waaruit blijkt dat dit dus niet geld volgens de regels in het wegvervoer word het opeens "ik ga er geen welles-nietes spelletje van maken".
Zeg dan gewoon; oké Peter, ik heb voor mijn beurt gepraat, jij hebt gelijk in deze. ;)

 

11 uur geleden zei Ger-1957:

Geef eens een definitie van arbeidstijd.

Wat valt er onder arbeidstijd, juist ook de pauze! maar niet de dagelijkse rust

Arbeidstijd is namelijk geheel wat anders als werktijd!

 

10 uur geleden zei Ger-1957:

ik zeg net dat pauze ook onder arbeidstijd valt, je staat dan gewoon onder gezag van werkgever al werk je dan niet

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
31 minuten geleden zei Ger-1957:

Je hebt gelijk.

 

Uw personeel mag niet langer dan zes uur werken zonder pauze. Werken zij 6 tot 9 uur, dan moeten zij minstens een halfuur pauze nemen. Werken zij meer dan 9 uur, dan moeten zij minstens 45 minuten pauze nemen.

 

Dat half uur bij 6 tot 9 mag ook 2 keer 15 minuten zijn.

Teminste mijn vrouw die voor een groot landelijk uitzendbureau werkt in Veghel, begint met de dag dienst
om 7.30 tot 16.00 en heeft 2 keer 15 minuten pauze,

De grote meerderheid wil dit, en een te kleine minderheid zou liever 15 minuten hebben en 1 keer een half uur,
maaja de meesten zijn liever 15 minuten eerder thuis, en de minderheid zou liever wat meer tijd hebben om der
boterhammetjes op te eten, maar helaas de meerderheid beslist schijnbaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 21-1-2021 om 19:18 zei Showfeur:

 

  • Behoudens het eerste en tweede lid en artikel 2.5:3, organiseert de werkgever de arbeid zodanig, dat indien deze andere werkzaamheden dan rijden omvat dan wel mede omvat, de werknemer, voor zover hij vervoer verricht waarop verordening (EG) nr. 561/2006 van toepassing is:

    • a.geen arbeidstijd langer dan zes uren achtereen zonder pauze heeft;

    • b. ingeval de arbeidstijd zes uren of langer, doch niet meer dan negen uren bedraagt, een pauze van ten minste 30 minuten heeft, dan wel twee pauzes van elk ten minste 15 minuten;

    • c.ingeval de arbeidstijd meer dan negen uren bedraagt, een pauze van ten minste 45 minuten heeft, dan wel verschillende pauzes van elk ten minste 15 minuten.

  •  

Voor mij is het niet ingewikkeld Rob. Ik zei in de 2de posting al tegen de topicstarter  om de eerste zin hard op voor te lezen( punt a in dit geval) en als dat toch nog voor verwarring zorgt lees dan het eerste stuk van punt b hard op voor.

Dus  je mag max 6uur werken en met een dag van 5.59 uur heb je geen pauze  nodig die dag. 

Dit artikel is hier nu voor de 4de of 5 de keer geplaatst veel duidelijker kan het niet zijn ,toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Dus  je mag max 6uur werken en met een dag van 5.59 uur heb je geen pauze  nodig die dag. 

Dit artikel is hier nu voor de 4de of 5 de keer geplaatst veel duidelijker kan het niet zijn ,toch?

 

Precies, heb ik ook al geschreven, op een eerdere pagina.

Gezien de tendens van 'uren maken'  en halve dagen werken er in het transport veelal niet bij is. komt die 6 uur zonder pauze weren haast niet voor. Onbekend maakt onbemind, zogezegd. Denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei RobNiat:

Die pakt een half uur pauze, ergens tussen zes en zeven diensturen. Dus te laat. 

 

Klopt.

 

Oplossing:  in de ochtend ergens een kwartiertje op de kaart prutsen (als je aan het werk bent ;))  en dan kan Rini gewoon zijn half uurtje maken, ergens in de middag.

Lijkt mij ook prima voor de rij-uren om niet krap an thuis te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden