Spring naar bijdragen

arbeidstijdenwet

Recommended Posts

• Forumlid
15 minuten geleden zei Ger-1957:

Natuurlijk, en het antwoord was dan ook 2x15 minuten of 1x 30 minuten binnen de 6 uur

Volgens mij vergis je je nu Ger. 

Je bedoelt twee keer 15 of één keer 30 minuten per negen uur toch? Maar wel minimaal 15 minuten per zes uur?

Ofwel na maximaal 5 3/4 uur even de klok een kwartier op rust. 

(zelf heb ik 5 1/2 uur in mijn hoofd als tijdvak. Volgens mij heb ik dat zo geleerd vroeger. Kan het zijn dat dat recentelijk gewijzigd is. In de afgelopen dertig jaar of zo..?)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Reacties 58
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb het nog eens bekeken en zo staat het bij ons in het handboek.  - - - - - -   Verder ter aanvulling.  

Voor mij is het niet ingewikkeld Rob. Ik zei in de 2de posting al tegen de topicstarter  om de eerste zin hard op voor te lezen( punt a in dit geval) en als dat toch nog voor verwarring zorgt lees dan

Je moet na uiterlijk 5:30 een half uur pauze nemen, 1e fout. Je moet als je om 6:00 begint om 12:00 een half uur pauze gehad hebben!   Nogmaals de arbeidstijdenwet  

Posted Images

• Forumlid
35 minuten geleden zei RobNiat:

Je bedoelt twee keer 15 of één keer 30 minuten per negen uur toch?

Je hebt gelijk.

Uw personeel mag niet langer dan zes uur werken zonder pauze. Werken zij 6 tot 9 uur, dan moeten zij minstens een halfuur pauze nemen. Werken zij meer dan 9 uur, dan moeten zij minstens 45 minuten pauze nemen.

Na 4,5 uur rijden moeten chauffeurs ten minste 45 minuten ononderbroken pauze nemen, tenzij zij dan hun rusttijd nemen. Desgewenst kan uw werknemer deze lange pauze in twee delen splitsen, waarbij de eerste pauze ten minste 15 minuten duurt en de tweede ten minste 30 minuten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Dus is de vraag of pauze arbeidstijd is wel degelijk van belang immers 5,59 uur arbeiden is geen 6 uur. Dus als ik donderdag  5.50 werk en daarna 15 minuten pauze maakt ben ik in overtreding  en als ik vrijdag een werkdag heb van 5.55 zonder pauze dan zit ik goed....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
31 minuten geleden zei Ger-1957:

Je hebt gelijk.

Uw personeel mag niet langer dan zes uur werken zonder pauze. Werken zij 6 tot 9 uur, dan moeten zij minstens een halfuur pauze nemen. Werken zij meer dan 9 uur, dan moeten zij minstens 45 minuten pauze nemen.

Dat half uur bij 6 tot 9 mag ook 2 keer 15 minuten zijn.

Teminste mijn vrouw die voor een groot landelijk uitzendbureau werkt in Veghel, begint met de dag dienst
om 7.30 tot 16.00 en heeft 2 keer 15 minuten pauze,

De grote meerderheid wil dit, en een te kleine minderheid zou liever 15 minuten hebben en 1 keer een half uur,
maaja de meesten zijn liever 15 minuten eerder thuis, en de minderheid zou liever wat meer tijd hebben om der
boterhammetjes op te eten, maar helaas de meerderheid beslist schijnbaar

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
12 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

Dus is de vraag of pauze arbeidstijd is wel degelijk van belang immers 5,59 uur arbeiden is geen 6 uur. Dus als ik donderdag  5.50 werk en daarna 15 minuten pauze maakt ben ik in overtreding  en als ik vrijdag een werkdag heb van 5.55 zonder pauze dan zit ik goed....

Je maakt het onnodig ingewikkeld. Hier wordt volgens mij niemand wijzer van. 

Maar volgens mij moet die pauze binnen de zes uren vallen. Dus maximaal 5 3/4 uur werken aan een stuk. 
Dan ben je zowel donderdag als vrijdag in overtreding. 

Als pauze geen pauze is maar werktijd (waar slaat dat in jezusnaam op?) dan zijn we allemaal dus elke dag in overtreding. 

(vroeg ik net niet om het simpel te houden en niet verloren te raken in rare interpretaties?)

🙄

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
Op 21-1-2021 om 19:18 zei Showfeur:

• Behoudens het eerste en tweede lid en artikel 2.5:3, organiseert de werkgever de arbeid zodanig, dat indien deze andere werkzaamheden dan rijden omvat dan wel mede omvat, de werknemer, voor zover hij vervoer verricht waarop verordening (EG) nr. 561/2006 van toepassing is:

• a.geen arbeidstijd langer dan zes uren achtereen zonder pauze heeft;

• b. ingeval de arbeidstijd zes uren of langer, doch niet meer dan negen uren bedraagt, een pauze van ten minste 30 minuten heeft, dan wel twee pauzes van elk ten minste 15 minuten;

• c.ingeval de arbeidstijd meer dan negen uren bedraagt, een pauze van ten minste 45 minuten heeft, dan wel verschillende pauzes van elk ten minste 15 minuten.

•  

Voor mij is het niet ingewikkeld Rob. Ik zei in de 2de posting al tegen de topicstarter  om de eerste zin hard op voor te lezen( punt a in dit geval) en als dat toch nog voor verwarring zorgt lees dan het eerste stuk van punt b hard op voor.

Dus  je mag max 6uur werken en met een dag van 5.59 uur heb je geen pauze  nodig die dag. 

Dit artikel is hier nu voor de 4de of 5 de keer geplaatst veel duidelijker kan het niet zijn ,toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
31 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

Dus  je mag max 6uur werken en met een dag van 5.59 uur heb je geen pauze  nodig die dag. 

Inderdaad. Nu lees ik het ook. 
Er is hier zoveel onzin geschreven dat ik de weg kwijtraakte. 

Nu zie ik ook wat topicstarter Rini verkeerd doet. Die pakt een half uur pauze, ergens tussen zes en zeven diensturen. Dus te laat. 

Ik denk dat jouw theorie wel klopt Zoetwatermatroos. Vergezocht, maar juist. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
9 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Dit artikel is hier nu voor de 4de of 5 de keer geplaatst veel duidelijker kan het niet zijn ,toch?

Precies, heb ik ook al geschreven, op een eerdere pagina.

Gezien de tendens van 'uren maken'  en halve dagen werken er in het transport veelal niet bij is. komt die 6 uur zonder pauze weren haast niet voor. Onbekend maakt onbemind, zogezegd. Denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
9 uur geleden zei RobNiat:

Die pakt een half uur pauze, ergens tussen zes en zeven diensturen. Dus te laat. 

Klopt.

Oplossing:  in de ochtend ergens een kwartiertje op de kaart prutsen (als je aan het werk bent ;))  en dan kan Rini gewoon zijn half uurtje maken, ergens in de middag.

Lijkt mij ook prima voor de rij-uren om niet krap an thuis te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites