Spring naar bijdragen
  • 0

Alcohol en verkeer

Vraag

• Forumlid

We weten het allemaal. Of tenminste is het ons voldoende ingewreven dus zouden we het moeten weten; Alcohol en verkeer is een slechte combinatie. Een bijzonder slechte combinatie zelfs. 

Nu zijn er limieten voor het gehalte aan alcohol in het bloed. Of aan partikels in uitgeademde lucht. Een half promille alcohol in je bloed. Of 220(?) ugl of zoiets. En dat is voor ervaren bestuurders. Voor beginners ligt het nog wat lager. 

In de praktijk betekent dat dat je twee à drie ‘standaardglazen’ alcohol mag nuttigen. Afhankelijk van zaken als lichaamsgewicht, tijdsduur en verschillende andere zaken. Op een lege maag, of bij vermoeidheid komt alcohol harder aan. 

Nu vind ik het vooral heel asociaal staan. Het is vaak een bepaald slag mensen wat het doet. Maar heel soms maak ik me er zelf schuldig aan: drinken onder het rijden. 
Een kwartier voor je stil gaat staan alvast een blikje opentrekken. Of op vrijdagavond op weg naar huis een blikje leegdrinken. Misschien twee. Absoluut niets meer dan dat. 

En nu komen we op mijn punt. Want hoewel ik het niet echt geaccepteerd vind om onder het rijden te drinken, eigenlijk, als ik heel eerlijk ben, zie ik er geen kwaad in. Die limieten zijn er niet voor niets. En zolang je daar maar netjes onder blijft lijkt mij dat er niets aan de hand is. Of het moet de handeling zelf zijn. Dat je een hand van het stuur haalt om je blikje te pakken. Maar wat dat betreft is er geen verschil tussen een blik Grolsch of een blik Pepsi. Sterker nog, een beker hete koffie is wat dat betreft gevaarlijker. Of een hete kroket. 

Maar nu had ik laatst een discussie met iemand die bij hoog en laag volhield dat het totaal onverantwoord is. Strafbaar ook. Zelfs al blijf je onder de legale limiet. 
Volgens deze persoon zou je dus wel op een feestje twee drankjes mogen nemen om vervolgens in de auto te stappen en naar huis te rijden. Precies zoals het er altijd ingeprent is. Maar een enkel blikje onder het rijden zou direct je rijbewijs in gevaar brengen. 

Ikzelf heb wat moeite met deze logica. Kan me ook niet voorstellen dat het (in Nederland, want daar heb ik het over) bij wet omschreven en verboden is. 
Maar ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk. 

Dus graag jullie input. Meningen, maar graag ook harde bewijzen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Popular Posts

1 blikje is al bijna 2 standaard glazen dus je bevind je al heel erg snel op glad ijs.  Iemand die jou ziet drinken weet niet of dat jou eerst slok is of dat het al je 3 blikje is sowieso is dat geen

Ja hallo.....? Die moesten die smalle brug bij Zaltbommel over. Die durfde je ook niet nuchter te nemen! 

In mijn pre pensioentijd deed ik nog wel eens een koppelritje met een postiljontrailer naar Saint Louis/ Vertrek rond 21 uur in Etten leur en met inachtneming van de nodige pauzes kon ik precies

Posted Images

Recommended Posts

• 0
  • Forumlid

1 blikje is al bijna 2 standaard glazen dus je bevind je al heel erg snel op glad ijs.  Iemand die jou ziet drinken weet niet of dat jou eerst slok is of dat het al je 3 blikje is sowieso is dat geen goede reclame. Bovendien komt  de drempel ook wat lager te liggen om toch ook voor dat 2 de blikje te gaan.  Rede genoeg om gewoon even dat kwartiertje te wacht lijkt mij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid

Jouw vraag is niet uniek ;)

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=39420

Citaat

Met de kans dat je na een ademtest op straat mee mag naar het bureau omdat je mond alcohol de meter heeft doen uitslaan. Waarbij waarschijnlijk, als je 1 biertje drinkt, het onder de limiet is maar je wel een hoop tijd kwijt bent.

Het mag maar je kan een risico lopen op een heel gedoe.

Je kan de aandacht op je vestigen:

Citaat
DiNozzo schreef:De kans dat je gecontroleerd wordt is wel aanwezig aangezien er nog geregeld met de politie gebeld wordt als iemand ziet dat een bestuurder alcohol aan het drinken is tijdens het rijden.

En er is ook geen reden om het niet door te bellen. De kans dat deze bestuurder meer dan het toegestane heeft gedronken is namelijk aanzienlijk.

Het is namelijk geen normaal gedrag om alcohol te drinken tijdens het rijden. De mensen die dit wel doen, zijn wellicht statistisch gezien ook wel degene die vaker met teveel alcohol op achter het stuur zitten. Ik heb in ieder geval nog nooit bier gedronken in mijn auto en ik denk de meesten hier niet... :roll:

Gewoon doorbellen dus, als je ziet dat er gedronken wordt tijdens het rijden. En of het je eerste biertje is, of wellicht een radler 0.0% was, blijkt dan wel bij staandehouding...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid

Haha ha, heb dat ook wel eens gedaan, de laatste 20 min een blik bier open trekken, als de collega,s  die al op
dezelfde bestemming stonden bij een boer waar ik ook naar onderweg was, die zaten al aan een biertje
Appte daar een foto van ( Ja ik weet ut da mag ook niet ) maar deed het toch.

Och de reacties zijn verschillend, en dat zal hier op ut forum wel niet anders zijn, en zelf zie ik er net als Rob niet veel kwaad in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid

Denk niet dat t kwaad ken. Maar als er een politie langs je rijd kun je er wel op rekenen dat je staande word gehouden.

Of iemand filmt het, zet t op de WWW voor iedereen te zien....

Nog maar gezwegen als een goedoeer de politie belt.

Ik denk ook dat in geval van een ongeluk lege bierblikjes in de prullenbak je zaak er niet beter op maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid

Als ik heel eerlijk ben dan heb ik in een ver verleden me daar ook wel eens schuldig aan gemaakt.

Was wel in een tijd dat er anders dan nu gekeken werd naar de combi "drinken en rijden".

In de tegenwoordige tijd vind ik dat dit niet meer moet kunnen, er is tegenwoordig wel een berg verkeer meer op de weg dan toentertijd wat ik hierboven beschreef.

Nu moet een ieder zelf weten wat hij of zij doet maar ik weet een ding zeker dat mocht een er binnen mijn kring van dierbaren een slachtoffer vallen van dit gedrag diegene de rest van zijn leven ook echt wel over zijn schouder moet kijken want die zal ik weten te vinden.

Ik vraag me ook af of diegenen die dit normaal gedrag vinden het ook normaal vinden dat een chirurg tijdens (of net voor) een operatie een biertje of twee mag nuttigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid

Op zich is het niet verboden, maaaaar

Artikel 5

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei Gegrand:

Nu moet een ieder zelf weten wat hij of zij doet maar ik weet een ding zeker dat mocht een er binnen mijn kring van dierbaren een slachtoffer vallen van dit gedrag diegene de rest van zijn leven ook echt wel over zijn schouder moet kijken want die zal ik weten te vinden.

Ik begrijp je reactie Gé. Maar heb je het nu met ‘dit gedrag’ serieus over iemand die een enkel blikje of flesje leeg drinkt?

Wat voor mij moeilijk (of eigenlijk níet) te bevatten was in de hele discussie die ik erover had, is dat ‘vroeger’ iemand zich keurig en verantwoordelijk gedroeg wanneer hij/zij na drie biertjes bedankte voor een volgende “want ik moet nog rijden”. Maar dat iemand die onder het rijden een enkel blikje drinkt verketterd zou worden. 

Als je met de auto naar een feestje gaat dan moet je helemaal niet drinken. Anders krijg je al gauw de geijkte excuses. “Ach, die ene kan nog wel. Ik ken mezelf (...)”

Goed, drinken tijdens het rijden is wèl sociaal onacceptabel. Maar ik zie het verschil niet zo. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei Ger-1957:

Op zich is het niet verboden, maaaaar

Artikel 5

Inderdaad. Dan zullen ze het al snel hier op gooien. 

Maar het lijkt mij toch dat je niet eens een hele goede advocaat nodig hebt om dat argument helemaal aan gort te schieten. 

Als het echt zo gevaarlijk is om een blikje leeg te drinken onder het rijden, waarom zitten er dan tegenwoordig in elke auto minimaal zeven bekerhouders?

Ik gaf al eerder aan dat in mijn optiek een grote beker met hete koffie wat dat betreft meer gevaar oplevert. 

Ook hier de vraag: wat is het verschil?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid

Giet een scheut cognac in je koffie en je blijft sociaal acceptabel in de ogen vd toeschouwer. 

Blikje bier drinken onder het rijden moet zeker niet doen in Scandinavië met zijn strikt alcoholverbod. (0,2 promille)

• Like 1
  • Haha 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei _alain_:

Scandinavië

Jaren geleden werd ik nog eens gewaarschuwd door een Zwitser. Die zag dat ik in mijn deurvakje (Scania 113, had een afneembaar kunststof bakje dat ik als vuilnisbak gebruikte) twee lege blikjes had van de avond er voor. 

Dat zou gezien kunnen worden als twee aangebroken verpakkingen. En dat schijnt dus streng verboden te zijn in Zwitserland. 

Overigend werd dat ‘biertje voor het slapengaan’ op een gegeven moment zo’n gewoonte dat ik daar mee opgehouden ben. Te vaak ging de eerste in vijf minuten achterover om vervolgens een uur tegen nummer twee aan te hikken. En dan middenin de nacht wakker worden om te pissen. 
Ik bedacht me dat ik met een Spa Rood ook wel tot rust kwam zodat ik kon slapen. En dat werkt inderdaad net zo goed...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid

Ik zal mijzelf wel weer als moraal ridder neergezet hebben nu, maar het is voor mij een grote absolute NEE.

Zoals Rob in zijn openings post al schreef gaan alcohol en verkeer absoluut niet samen (ook niet 1 blikje).

Heb ik zelf deze regel ook nooit overtreden??

Ja, ik ben zeker niet roomser dan de paus, maar weet als geen ander hoe belangrijk het is om “clean” aan het verkeer deel te nemen.

Buiten dat je reactie vermogen zal afnemen, is inderdaad de drempel naam meer groter dan bij een absoluut nee.

En dan kom ik weer op mijn ongeval in Frankrijk terug 9 jaar geleden, wat was ik blij dat er tijdens de test (om rond 8 uur in de morgen) er absoluut geen druppel alcohol in mijn bloed gevonden is zeg.......

De gevolgen hadden zeer zeker veel zwaarder voor mij geweest als er nog alcohol resten in mijn bloed gezeten had van de avond ervoor of zo.......

Het zal ook de wijsheid van het leven zijn, waarom ik deze instelling nu heb en vroeger er ook makkelijker mee omging, maar wijsheid komt met de jaren zegt men......

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid

Ik ben in mijn jeugd een goede vriend verloren door iemand die alcohol genuttigd had en toch ging rijden.

Het mag dus wel duidelijk zijn hoe ik ertegen aan kijk. Of het nu één slok is of één fles/blikje maak ik geen verschil in. Alcohol en verkeer is een no go.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei sprinter 516:

De gevolgen hadden zeer zeker veel zwaarder voor mij geweest als er nog alcohol resten in mijn bloed gezeten had van de avond ervoor of zo.......

Dat is zeer zeker een goede motivatie Cor. Het zal absoluut tegen je gebruikt worden. Zelfs al zit je onder de limiet. 

Geen moraalridder hoor. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei RobNiat:

Ik begrijp je reactie Gé. Maar heb je het nu met ‘dit gedrag’ serieus over iemand die een enkel blikje of flesje leeg drinkt?

Goed, drinken tijdens het rijden is wèl sociaal onacceptabel. Maar ik zie het verschil niet zo. 

Ik bedoel wel degelijk ook als iemand één alcoholische versnapering op heeft , ook kleine hoeveelheden alcohol kunnen het reactievermogen beïnvloeden.

Helaas te veel ellende onderweg gezien veroorzaakt door bestuurders die drank op bleken te hebben gehad.

Voor mij persoonlijk is het een NO-GO, wat een ander doet moet die zelf weten en is ieders eigen verantwoordelijkheid maar ik hoop dat diegene zich er ook van bewust is van het feit dat niet iedereen zich zal neerleggen bij de rechterlijke uitspraak en eigen rechter zal gaan spelen ter compensatie van het verlies van een dierbare.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid

Alcohol en verkeer is een No Go altijd,en echt niet dat ik het nooit heb gedaan maar dat een biertje of geen biertje blijft voor mij dan hetzelfde beter geen dan.

Gelukkig zit ik in de positie dat we ons huis bij hebben mochten we drinken en ons dan niet hoeven te verplaatsen en blijven lekker voor de deur staan.

En ja we staan nog eens voor de deur,let wel in Belgie wel eens verzocht te verplaatsen nadat ik toch zeker 5 duvels had gedronken en ook dit tegen de politie gezegd die vervoogens gewoon zegt toch maar even verplaatsen de Duvel maakt niet uit !!!

Wat vaak gebeurd is dat we ergens staan en gedronken hebben de politie s,avonds op de deur klopt en zeggen jullie mogen hier niet staan,is mijn antwoord eigelijk altijd No Problem hier heeft u de sleutels dan kan u hem verzetten omdat ik 5 halve liters bier op heb meneer de politie agent maar 7 mag gerust rijden met de Scania,altijd zeggen ze dan blijf maar staan en graag morgenvroeg weg. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Administrators

Hier bij ons is dat totaal geen kwestie....