Spring naar bijdragen
  • 0

Alcohol en verkeer

RobNiat
 Share

Vraag

• Forumlid

We weten het allemaal. Of tenminste is het ons voldoende ingewreven dus zouden we het moeten weten; Alcohol en verkeer is een slechte combinatie. Een bijzonder slechte combinatie zelfs. 

Nu zijn er limieten voor het gehalte aan alcohol in het bloed. Of aan partikels in uitgeademde lucht. Een half promille alcohol in je bloed. Of 220(?) ugl of zoiets. En dat is voor ervaren bestuurders. Voor beginners ligt het nog wat lager. 

In de praktijk betekent dat dat je twee à drie ‘standaardglazen’ alcohol mag nuttigen. Afhankelijk van zaken als lichaamsgewicht, tijdsduur en verschillende andere zaken. Op een lege maag, of bij vermoeidheid komt alcohol harder aan. 

Nu vind ik het vooral heel asociaal staan. Het is vaak een bepaald slag mensen wat het doet. Maar heel soms maak ik me er zelf schuldig aan: drinken onder het rijden. 
Een kwartier voor je stil gaat staan alvast een blikje opentrekken. Of op vrijdagavond op weg naar huis een blikje leegdrinken. Misschien twee. Absoluut niets meer dan dat. 

En nu komen we op mijn punt. Want hoewel ik het niet echt geaccepteerd vind om onder het rijden te drinken, eigenlijk, als ik heel eerlijk ben, zie ik er geen kwaad in. Die limieten zijn er niet voor niets. En zolang je daar maar netjes onder blijft lijkt mij dat er niets aan de hand is. Of het moet de handeling zelf zijn. Dat je een hand van het stuur haalt om je blikje te pakken. Maar wat dat betreft is er geen verschil tussen een blik Grolsch of een blik Pepsi. Sterker nog, een beker hete koffie is wat dat betreft gevaarlijker. Of een hete kroket. 

Maar nu had ik laatst een discussie met iemand die bij hoog en laag volhield dat het totaal onverantwoord is. Strafbaar ook. Zelfs al blijf je onder de legale limiet. 
Volgens deze persoon zou je dus wel op een feestje twee drankjes mogen nemen om vervolgens in de auto te stappen en naar huis te rijden. Precies zoals het er altijd ingeprent is. Maar een enkel blikje onder het rijden zou direct je rijbewijs in gevaar brengen. 

Ikzelf heb wat moeite met deze logica. Kan me ook niet voorstellen dat het (in Nederland, want daar heb ik het over) bij wet omschreven en verboden is. 
Maar ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk. 

Dus graag jullie input. Meningen, maar graag ook harde bewijzen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

• 0
  • Forumlid
19 uur geleden zei corydon:

(..) Nu is alles zo gladjes en strak. Niks aan. Alleen de weg van Tilburg naar Den Bosch is nog precies t zelfde.

16 Stoplichten vanaf Tilburg via de Bosscheweg tot aan Geffen en iedere dag opnieuw twee uur aan schuiven op de terugweg vanaf Oss.

Nee inderdaad. "Vroeger" was echt alles beter...

• Like 1
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
Op 23-1-2021 om 16:42 zei RobNiat:

Ikzelf heb wat moeite met deze logica. Kan me ook niet voorstellen dat het (in Nederland, want daar heb ik het over) bij wet omschreven en verboden is. 
Maar ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk. 

Dus graag jullie input. Meningen, maar graag ook harde bewijzen. 

IK ook,

Natuurlijk is het voor de controlerende agenten wel een aanleiding om verder onderzoek te verrichten,en als ze dan wat vinden ben je de pineut.

Maar als je achter het stuur een slok neemt en bij onderzoek onder de getolereerde waarde blijft is er ,volgens mij,geen enkele wet waarop ze vervolging zouden kunnen baseren.

• Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid

Gisteren morgen werd ik zowaar met mijn combi op de A27 bij Vianen door een truck uit LT aangeraakt toen hij achter mij probeerde in te voegen (en daarbij “vergat” dat ik een aanhanger er achter had).

Schade viel gelukkig mee, maar beide piloten spraken geen woord Engels, dus maar politie te plaatse.

Zowel hun als moesten ook blazen, wonder boven wonder waren we alle 3 nuchter

Moraal van dit verhaal...... je weet nooit wanneer je op alcohol gecontroleerd wordt dus zorg dat het NUL blijft

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
20 uur geleden zei corydon:

Maar weet zelfs nog dat er bij Gorinchem een rotonde lag met zo een klein benzine station, waar je geholpen werd...

Met dat benzinestation bedoel je waarschijnlijk die shell pomp bij Meerkerk,daar werd je i.d.d.geholpen en was een der eerste pompen in NL waar je een gratis bakkie koffie kreeg als je daar tankte..

Overigens was bij Gorinchem niet de enige rotonde,verderop bij Deil,waar de A 15 de A 2 kruist lag ook een rotonde.

DE a 15 was vanaf Gorinchem een twee baans "snelweg" ,die bij Ochten op hield,daar kon je de polder in of via Veenendaal verder het land in( toen bij Rhenen de brug over de Nederrijn klaar was en de pont verdween.

"bekende routiers "in die tijd waren het restaurant in Vuren ende Goudreinet in Ochten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
Op 26-1-2021 om 12:08 zei RobNiat:

In mijn geval Europeaan, was het een collega met een reputatie. Zijn aangenomen achternaam was niet voor niets ‘Statiegeld’. 

Heeft die vent ook nog bij Dirk Quartel gereden  en bij Marvo ?

Als dat zo is ken ik hem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid

Maar weet zelfs nog dat er bij Gorinchem een rotonde lag met zo een klein benzine station, waar je geholpen werd...

Dat al FF geleden.
Het huidige knooppunt is al in gebruik vanaf 1976.

—- nulli cedo —-
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
8 uur geleden zei roadtrain:

A2/A15 bij deil toch kruispunt/ stoplichten?....(of ben ik zo oud🙈)

1 uur geleden zei europeaan:

Volgens mij een rotonde,of ik moet me wel heel erg vergissen.

Het was een rotonde met verkeerslichten.....

bron Wikipedia 

In 1957 werd deze omgebouwd tot een verkeersplein met verkeerslichten.”

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
23 minuten geleden zei steenhaas1:

De A7 die halverwege N-Holland een provinciale weg werd

Ja weet ik ook nog maar was ik nog geen chauffeur. 

en bij Heerenveen de rotonde met dat kerkje en restaurantje met parkeerplaats wat net een gatenkaas was. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei steenhaas1:

De stoplichten bij Capelle a/d IJssel

De polder door over de Oostvaardersdijk

De A7 die halverwege N-Holland een provinciale weg werd

De A27 die bij Lexmond ophield en je binnendoor bij Vianen de brug op moest

De A 58 waar je 6 ( zes) stoplichten had om alleen al door Etten-Leur te komen.

Of Rotterdam,waar de enige mogelijkheid om van zuid naar noord de Maastunnel was ( geen v Brienenoordbrug of Beneluxtunnel)

( alleen dat onbetaalbare pontje van Rozenburg naar Maassluis)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei europeaan:

Heeft die vent ook nog bij Dirk Quartel gereden  en bij Marvo ?

Als dat zo is ken ik hem.

Volgens mij niet Europeaan. Maar ik kan het mis hebben. 

Die mannen van Marvo waren altijd wel goed gezelschap trouwens, als het om drank ging. Dat wel...

• Like 1
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei RobNiat:

Die mannen van Marvo waren altijd wel goed gezelschap trouwens, als het om drank ging. Dat wel...

Ja,dat waren er van de gestampte pot.:D

Daar stond thuis de ouwe klare ook in de diepvries.

Maar ,,,als er gewerkt moest worden waren ze er ook,,eerlijk is eerlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
Dat was toch overal. Vrijdag stonden er een paar kratjes bier, zaterdag ging er iemand naar de friettent en kwam terug met zakken vol gefrituurde zooi. Baasje betaalde het allemaal.

Bij ons nog elke vrijdag bier en de frituurpan gaat ook vaak nog aan.

Maar sinds de Corona mag er niet meer dan een paar man in de kantine. Op het moment is er dus niet veel aan.

—- nulli cedo —-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid

Verzekering technisch loop je het gewoon op als er wat dan ook aan (je lijf maakt ook natuurlijke alcohol aan, verkeerde) alcohol wordt gemeten na b.v. een ongeval met..........Kan maar zo zijn dat je de rest van je leven een ander moet voorzien!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
Op 24-1-2021 om 09:54 zei sprinter 516:

(..) En dan kom ik weer op mijn ongeval in Frankrijk terug 9 jaar geleden, wat was ik blij dat er tijdens de test (om rond 8 uur in de morgen) er absoluut geen druppel alcohol in mijn bloed gevonden is zeg.......

De gevolgen hadden zeer zeker veel zwaarder voor mij geweest als er nog alcohol resten in mijn bloed gezeten had van de avond ervoor of zo.......

Het zal ook de wijsheid van het leven zijn, waarom ik deze instelling nu heb en vroeger er ook makkelijker mee omging, maar wijsheid komt met de jaren zegt men......

Ach Cor, allemaal wijze praat die nu in het heden verkondigt word, je zit nu eenmaal in een heel ander soort werk waar alcohol en onderweg overstaan helemaal niet meer aan de orde is. Ook toen bij de Hema stond je op parkings zoals Vemars waar een normaal mens nooit gaat staan en waar niks anders te verkrijgen is als een sandwich die al 3 dagen in de toonbank lag. Misschien is dat toen wel je geluk geweest en had het voor de rest niks met 'wijsheid' te maken gehad. Dat is beslist niet lullig bedoelt maar ik denk niet dat je ooit bij de reguliere routiers kwam op de route tussen Parijs en Lille, of wel?.
Had je om wat voor reden nog steeds bij een baasje gezeten waar je - zo internationaal als je het wil noemen- iedere avond ergens bij een Franse of voor mijn part Spaanse routier uitkwam, dan was je ook dan niet iedere avond broodnuchter naar je bed gegaan. Dat heeft niks met wijsheid te maken maar puur met de situatie en omstandigheden op dat moment. 

• Like 2
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid

^^ Ik drink zelden een pilsje of iets anders onderweg Pierre, of ik nu thuis ben of onderweg.

Meer dan 1 glas is het nooit geweest, DAT heet wijsheid, en heeft ook toen weer zijn nut bewezen, omdat je nooit weet wat er gebeuren kan.

Alcohol en verkeer gaan NOOIT samen, zeker voor een beroepschauffeur.

En voor de Hema kwam ook in andere delen van Europa hoor, maar in die tijd kwam elke internationale chauffeur verder dan Parijs alleen.

Jij hebt het voordeel dat je tegenwoordig bij een select clubje zit, net zoals er heus nog wel meer op dit forum zitten, dat is het nadeel van dat mooie 1 Europa gebeuren waar veelmensen zo blij mee zijn......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei sprinter 516:

Ik drink zelden een pilsje of iets anders onderweg Pierre, of ik nu thuis ben of onderweg.

Meer dan 1 glas is het nooit geweest, DAT heet wijsheid,

Dat betekent alleen maar dat je geen grote liefhebber bent. Pertinent niet dat je ‘wijs’ bent. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites