Spring naar bijdragen

Het wordt voor werknemers makkelijker om eerder te stoppen met werken

Ger-1957
 Share

Recommended Posts

• Forumlid

Het wordt voor werknemers makkelijker om eerder te stoppen met werken. De Eerste Kamer is akkoord gegaan met een wetsvoorstel van minister Koolmees, waarin dat is geregeld. Het voorstel is een uitwerking van het pensioenakkoord.

Lees er alles over >> klik <<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
23 minuten geleden zei RobNiat:

Dus als ik een werkgever vind die bereid is om mij geld voor niks te geven

Versoepeling RVU-heffing

Een vergoeding voor werknemers om eerder te kunnen stoppen met werken wordt nu nog belast met een zogenaamde RVU-heffing (regeling vervroegde uittreding) van 52 procent. Dit verandert met ingang van 2021. Werkgevers mogen vanaf die datum namelijk weer zonder fiscale boete aan werknemers een vertrekregeling aanbieden. Hiervoor moet wel aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

• De vertrekregeling gaat in maximaal drie jaar voor de AOW-gerechtigde leeftijd;
  • De vergoeding bedraagt maximaal zo’n 21.200 euro per jaar.

Opgelet! Dit is een tijdelijke regeling. Deze zal (in principe) eind 2025 komen te vervallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 minuten geleden zei RobNiat:

Eerst dat ze wel graag van je af moeten willen om in aanmerking te komen. 

Niet noodzakelijk, sommige mensen halen hun pensioen niet en zijn vaker thuis dan dat ze op het werk zijn. 

Zo als het er nu voor staat moet de werkgever dan ontslag aanvragen wil hij van je af komen, daar zit een flinke transitie vergoeding aan vast, of hij moet je 2 jaar doorbetalen als je ziek bent en niet meer kunt werken.

Dan is een dergelijke regeling een uitkomst, maar er zijn ook werkgevers die wel sociaal zijn en je vervroegd uit laten treden ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Ik denk dat dit goed klinkt in deze tijd dat niet alleen de man kostwinner is. 
Samen hard werken, samen eerder van je vrije tijd genieten.... voor dat het te laat is.

In de praktijk mag je (onbetaald) oppas opa of oma spelen als je niet uitkijkt. 😉🤣🤣

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
3 uur geleden zei RobNiat:

Interessant!

Dus als ik een werkgever vind die bereid is om mij geld voor niks te geven, dan mag ik van Vadertje Staat eerder stoppen met werken? Hmmm...

Kom kom Rob,,,Voor niets gaat de zon op, dat weet je toch ook wel....

"Vroegâhh"bestond de VUT regeling;daar betaalden de werkenden,samen met de werkgevers de uitkering van degene die er gebruik van konden maken.dat was echt"gratis geld"( voor degene die er gebruik van maakten)

Toen kwam het pré pensioen,waar bij je ,pensioen (zelf gespaard geld),naar voor werd gehaald,niet gratis dus ,want als je er geen gebruik van maakte was je uitkering bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd hoger.

Een soort sigaar uit eigen doos, wat voor sommigen(zoals ik) met de juiste argumenten een mooie oplossing was om eruit te stappen,of een paar passen terug kon nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
9 minuten geleden zei europeaan:

Kom kom Rob,,,Voor niets gaat de zon op, dat weet je toch ook wel....

Je snapt me wel toch, mag ik hopen? Een werkgever moet wel heel graag van je af willen om je naar huis te sturen, maar je nog wel drie jaar door te betalen. 

Ik geloof niet dat er ook maar één gezonde chauffeur vervroegd met pensioen kan door dit besluit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Zojuist zei RobNiat:

Je snapt me wel toch, mag ik hopen? Een werkgever moet wel heel graag van je af willen om je naar huis te sturen, maar je nog wel drie jaar door te betalen. 

Ik geloof niet dat er ook maar één gezonde chauffeur vervroegd met pensioen kan door dit besluit. 

Nee,als de werkgever t op moet brengen zal er weinig gebruik van worden gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
8 uur geleden zei europeaan:

Nee,als de werkgever t op moet brengen zal er weinig gebruik van worden gemaakt.

En dat is precies wat in deze regeling het geval is. 

Ger beweert dat er nog wel sociale werkgevers zijn die je, omdat je zo’n fijne vent bent, drie jaar doorbetalen. Terwijl daar geen enkele prestatie tegenover staat. Ik zeg dat zelfs Vos nu al niet meer zo graag van Ger af wil dat hij hier voor in aanmerking komt. 
Een jaar of wat geleden misschien. Nu op zeker niet meer. 

Jaren terug heb ik me zo nog wel eens een spaarloonregeling laten aanpraten. Er was een bedrag dat je zelf belastingvrij mocht inleggen. En je werkgever mocht daar net zo’n bedrag bovenop doen(!)

Nou, die werkgever betaalde me al zat. Die ging me echt niet nog eens een paar honderd méér betalen omdat ik zo’n harde werker was. 

Op papier klinkt het leuk. Maar in de praktijk heb je er net niks aan. 

• Like 2
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
7 uur geleden zei RobNiat:

Jaren terug heb ik me zo nog wel eens een spaarloonregeling laten aanpraten. Er was een bedrag dat je zelf belastingvrij mocht inleggen. En je werkgever mocht daar net zo’n bedrag bovenop doen(!)

Dan heeft men jou een andere regeling aangeboden dan mij;mijn werkgever legde daar geen deel bovenop.

Het deel wat ik inlegde was inderdaad belastingvrij,althans;je gaat daarover pas belasting betalen zodra het daadwerkelijk in een uitkering omgezet word.

Voordeel wat je er aan hebt:

De premie die je betaald gaat in zijn geheel,100%, van je belastbaar inkomen af,en die begint dus voor jou met de volle 100 % rente op te brengen.

Omdat wij met onze vele uren al flink in de ,toen nog bestaande, derde schijf zaten spaar je dus 42 % belasting uit.das € 42 op de 100,

Omdat je,na pensioenering,wanneer je voor dat geld een lijfrente gekocht hebt ( dat was wel de eis van de belastingdienst,anders komen ze het van al die jaren terughalen á 52 %) je nu maar (37,5%-17,9%) 19.6 % betaald ( omdat je geen premie AOW a 17.9 % meer betaald,hoe je een leuk bedragje over.

Niet dat je er rijk van word,maar als aanvulling op je AOW en je pensioen is het een leuk bedragje wat je er iedere maand bij krijgt .

Je moet er nu i.d.d. belasting over betalen,maar of je nu 19,5 % betaald of je had er 42 % over betaald is nogal een verschilletje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Ik weet hoe het werkt Europeaan. Maar het gaat mij erom hoe het toen gebracht werd; alsof het al in kannen en kruiken was en mijn toenmalige werkgever wel even dat bedrag zou verdubbelen. 

Dat werkt dus niet zo. Net zo min dat een werkgever je de laatste drie jaren van je werkzame leven kado doet en je met een soort vroegpensioen laat vertrekken. Op zijn kosten. 

Ik zal niet zeggen dat ik veel wijzer ben geworden door de jaren. Maar ik geloof ook niet alles meer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 25-1-2021 om 10:16 zei europeaan:

Dan heeft men jou een andere regeling aangeboden dan mij;mijn werkgever legde daar geen deel bovenop.

Het deel wat ik inlegde was inderdaad belastingvrij,althans;je gaat daarover pas belasting betalen zodra het daadwerkelijk in een uitkering omgezet word.

Voordeel wat je er aan hebt:

De premie die je betaald gaat in zijn geheel,100%, van je belastbaar inkomen af,en die begint dus voor jou met de volle 100 % rente op te brengen.

Omdat wij met onze vele uren al flink in de ,toen nog bestaande, derde schijf zaten spaar je dus 42 % belasting uit.das € 42 op de 100,

Omdat je,na pensioenering,wanneer je voor dat geld een lijfrente gekocht hebt ( dat was wel de eis van de belastingdienst,anders komen ze het van al die jaren terughalen á 52 %) je nu maar (37,5%-17,9%) 19.6 % betaald ( omdat je geen premie AOW a 17.9 % meer betaald,hoe je een leuk bedragje over.

Niet dat je er rijk van word,maar als aanvulling op je AOW en je pensioen is het een leuk bedragje wat je er iedere maand bij krijgt .

Je moet er nu i.d.d. belasting over betalen,maar of je nu 19,5 % betaald of je had er 42 % over betaald is nogal een verschilletje.

Het kon zelfs zonder dat je er belasting over moest betalen.

Je zette het om in een geblokkeerde bankspaarrekening/regeling.

Die kon/kan je gebruiken om na je pensioen laten uitbetalen in delen die dan wel belast werden tegen het lagere tarief.

Maar je kon het saldo (al dan niet deels) gebruiken om er de hypotheekschuld mee te verlagen of compleet af te lossen zonder hier inkomstenbelasting over te betalen.

Kon ook deels aflossen onbelast en deels belast als aanvulling pensioen wat dan wel weer belastingplichtig was.

Dat aflossen heb ik gedaan en toen had ik nog slechts 8000 euro resthypotheek over.

Die 8000 heb ik in twee jaar weggewerkt door hetgeen ik maandelijks bespaarde in de nieuwe situatie apart te zetten en daarna afloste.

Nu hypotheekvrij wat ons weer ruimte geeft om die dingen te doen wat anders niet binnen onze mogelijkheden hadden gelegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 3 weeks later...
  • Forumlid
Op 26-1-2021 om 11:44 zei Gegrand:

Nu hypotheekvrij wat ons weer ruimte geeft om die dingen te doen wat anders niet binnen onze mogelijkheden hadden gelegen.

Wat mij altijd is gezegd aflossen zoveel mogelijk tot het van jezelf is is beter en belastingen betalen moet je toch ,ik heb mijn huis in 10 jaar afbetaald geen schulden meer, maar ja ik ben van de oude stempel .zeg tegen mijn kinderen ook, en ze worden er niet slechter van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Eerder stoppen (vrijwillig) is voor mij geen optie.
Al mijn gespaarde centjes voor later heb ik al af mogen dragen 10 jaar geleden aan meneer Scheringa (DSB) die het nodig vond om half Nederland op te lichten.
Geld dat ik gespaard had voor later.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 3 months later...
  • Forumlid
Op 24-1-2021 om 15:13 zei RobNiat:

Die tekst maakt twee zaken duidelijk Ger. 

Eerst dat ze wel graag van je af moeten willen om in aanmerking te komen. 
En ten tweede dat ík al afval want zo’n vijftien jaar te jong. 

Nou zat ik vandaag wat te soebatten met mijn zwager (deze is manager bij een bouwbedrijf) hij wees me er op dat een regeling zoals ik hier al aangaf al in hun CAO staat, nieuwsgierig geworden ben ik eens wat dingen gaan op zoeken.

Er was een discussie wie dat gratis geld ging betalen?

Het antwoord is dus wij allen (werkgever en werknemer) net als de 18 atv dagen die KNV had. Nu nog de regeling er door krijgen in de CAO, maar bij de bouw is dat ook gelukt dus moet kunnen toch. ;)

De zwaarwerkregeling keert 21.200 euro bruto per jaar, oftewel 1.766,67 euro bruto per maand, uit bij een fulltime dienstverband. Dat is inclusief vakantiegeld. Werk je minder dan 40 uur in de week dan krijg je een uitkering naar rato van je deeltijdpercentage. Dat ontvang je vanaf het moment dat je stopt met werken tot je AOW ingaat, maximaal 3 jaar. Je kunt je ouderdomspensioen samen met je AOW laten ingaan, maar je kunt er ook voor kiezen om je pensioen vervroegd in te laten gaan. Als je dat bijvoorbeeld doet vanaf het moment dat je start met de zwaarwerkregeling, komt dat bedrag er dus nog bij. Die keuze is aan jou.

Nee, het is jouw recht en eigen keuze om hier aanspraak op te maken.

Wie gaat dat betalen?

Je ontvangt de uitkering van het Aanvullingsfonds Bouw & Infra. De regeling wordt betaald vanuit de collectieve werkgeverspremie aan het Aanvullingsfonds en mogelijk overheidssubsidie.

Bron >> klik <<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 14-2-2021 om 08:53 zei sprinter 516:

Eerder stoppen (vrijwillig) is voor mij geen optie.
Al mijn gespaarde centjes voor later heb ik al af mogen dragen 10 jaar geleden aan meneer Scheringa (DSB) die het nodig vond om half Nederland op te lichten.
Geld dat ik gespaard had voor later.......

Dan had jij een achtergesteld deposito, anders had je gewoon je centen terug gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Dan had jij een achtergesteld deposito, anders had je gewoon je centen terug gehad.

Nee hoor, ik heb zeggen en schijven maar ongeveer €3000 terug gekregen over bijna 4 jaar elke keer enkel tientjes of honderd euro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
11 minuten geleden zei sprinter 516:

Nee hoor, ik heb zeggen en schijven maar ongeveer €3000 terug gekregen over bijna 4 jaar elke keer enkel tientjes of honderd euro

Ik ga verder niet in discussie omdat ik niet van de hoed of de rand weet, maar volgens deze berichten ............................

Gevolgen faillissement

Door het faillissement verliezen 1814 werknemers hun baan. Twee derde van hen direct; 675 medewerkers mogen nog enige tijd doorwerken om lopende zaken af te wikkelen.

Na DSB Bank gaat Scheringa’s persoonlijke vehikel DSB Beheer ook failliet. Hierdoor verliest Dirk Scheringa naar eigen zeggen al zijn bezittingen, waaronder de circa 250 miljoen euro die hij als grootaandeelhouder in DSB Bank heeft zitten. Alleen Scheringa’s huizen in Spanbroek, Spanje en Drenthe blijven gespaard.

DSB telt 250 duizend rekeninghouders, met een totaaltegoed van 3,6 miljard euro. Zij krijgen hun tegoeden tot honderdduizend euro terug, op basis van het depositogarantiestelsel. Wie een achtergesteld deposito had, is zijn vermoedelijk geld kwijt. In totaal gaat het om 142 miljoen euro. Grootste slachtoffer is het Amerikaanse bedrijf Dekania dat 31 miljoen verliest.

DSB heeft 7,1 miljard euro uitgeleend. Wie een DSB-lening of hypotheek heeft, moet gewoon zijn betalingen nakomen. De curatoren maken geen collectieve afspraken met de stichtingen van vermeende gedupeerden.

Begin januari 2010 maken ze bekend slechts 150 schrijnende gevallen gevonden te hebben.

Jelle Hendrickx verlaat begin januari na onmin de Stichting Probleemhypotheken om individueel DSB-klanten te ondersteunen. Hij blijkt overigens aan diezelfde klanten met zijn eigen bedrijf ook nieuwe hypotheken te verkopen, waardoor hij via de provisies hiervoor alsnog aan de gedupeerden verdient.

De afwikkeling van het DSB-faillissement duurt naar verwachting vijf tot tien jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei sprinter 516:

Feit is dat het mij heel veel geld gekost heeft…….

Ik heb daar vorig jaar nog veel geluk mee gehad. Heel veel stom geluk.

Jaren terug sloot ik een hypotheek af waar een deel van de aflossing gespaard werd bij een verzekeraar, Conservatrix genaamd. Die spaarrekening zat verpand aan de hypotheek. Ik spaarde daar volgens mij een kleine 200 euro per maand in. Toen ik op een goede dag de hypotheek oversloot ging die verpanding eraf. Echter miste ik die 200 euro in de maand niet dus liet dat doorrommelen. Nu wij vorig jaar een kavel kochten om daarop een huis te bouwen kwam die spaarrekening eigenlijk kort ter sprake tussen mij en mijn vrouw.  Maar doordat het allemaal wat rommelig was, hier een spaarrekening, daar een spaarrekening, zus een rekening etc zei mijn vrouw: we kopen dat ding af en storten dat geld in een centrale spaarrekening. Dus aanvraag gedaan, netjes een brief gehad met daarin een verhaaltje dat als je eerder stopt als de looptijd dat je niet het volledige rendement behaald. Nu boeide ons dat niet zoveel want behoudens de inleg was het rendement niet echt hoog geweest gedurende de looptijd. 

Weken lang lag die brief op tafel, ik moest enkel een handtekening zetten en terugsturen. Totdat mijn vrouw zei dat ik moest tekenen dan kon ze het afhandelen. Zo gezegd zo gedaan..... een paar weken later werd er een substantieel bedrag bijgeschreven.

Een maand later was Conservatrix failliet. En omdat het een verzekeraar is is het geen uitgemaakte zaak dat je je geld terugkrijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites