Spring naar bijdragen

Het wordt voor werknemers makkelijker om eerder te stoppen met werken

Ger-1957
 Share

Recommended Posts

• Forumlid

Inderdaad Ger. Ik heb het artikel teruggevonden en het is zeker niet zo recent als ik dacht. Ondanks dat ik het nog maar kort geleden voor het eerst las. 

Afijn, mijn punt mag duidelijk zijn. Zelfs al zou je al werkgever een lastig of overtollig personeelslid betaald thuis laten zitten, dan nog ben je niet gevrijwaard van ellende. 

Mijn aanname (lees dit goed hè, MIJN AANNAME) is dus dat werkgevers willen meewerken aan een regeling om toch nog personeel te kunnen dumpen zonder teveel herrie. Niet om goede werknemers te zien vertrekken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
4 minuten geleden zei RobNiat:

Mijn aanname (lees dit goed hè, MIJN AANNAME) is dus dat werkgevers willen meewerken aan een regeling om toch nog personeel te kunnen dumpen zonder teveel herrie. Niet om goede werknemers te zien vertrekken. 

Ik begrijp het goed hoor, het is jou aanname, maar je vergist je in het feit dat de werkgever de keus heeft om een personeelslid met pensioen te sturen, het is de keuze van de werknemer en als die nee zegt dan blijft hij gewoon tot aan het wettelijke pensioen in dienst, mocht er een reorganisatie oid zijn dan kunnen ze de werknemer wel deze regeling aanbieden, dat dan weer wel, maar verplichten kan niet.

En wat betreft de ellende, de slaven tijd is voorbij, volgens mij al een paar jaar toch ;)

Dus als een werkgever de pik op je heeft omdat je te mondig bent dan kan hij je niet ongestraft thuis neer zetten en zeggen zoek jij het maar uit.

En terecht, je bent geen lijfeigene !!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

als een werkgever de pik op je heeft omdat je te mondig bent dan kan hij je niet ongestraft thuis neer zetten en zeggen zoek jij het maar uit.

En toch vind ik dit krom. Wanneer de werksfeer voorgoed verkloot is. Maar de werkgever komt gewoon niet van iemand af. Dat je dan zelfs niet weg zou komen met iemand gewoon maar betaald thuis laten. Dat je als werkgever je verlies neemt, maar dat je in ieder geval die vent (of vrouw) niet meer hoeft te zien of tolereren. 

Dan zal een rechter zeggen dat de werknemer ‘recht’ heeft op werk? Raar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:

En toch vind ik dit krom.

Waar ging het hier om? het ging er om dat 2 werknemers niet wilden tekenen voor de compensatieregeling voor te weinig betaald loon op vakantiedagen, iets wat hun volste recht is (ook hier is een topic aan geweid) Vervolgens gaat de werkgever straffen en jij vindt dat de werkgever in zijn recht staat?

Waarom gaat de werkgever dan niet naar de kantonrechter en vraagt ontslag op grond van verstoorde werkverhouding?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Ik doelde niet specifiek op deze zaak Ger. Meer op transport in het algemeen. 

Als ik dit zo lees dan kun je dus je werkgever dagen wanneer je minder overuren gaat maken dan je gewend bent. Dat vind ik raar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
7 uur geleden zei RobNiat:

Als ik dit zo lees dan kun je dus je werkgever dagen wanneer je minder overuren gaat maken dan je gewend bent. Dat vind ik raar. 

Als het werk wat jij al vele jaren doet blijft bestaan en jij wordt plotseling op andere werkzaamheden geplaatst waar je veel minder uren maakt dan kun je idd aantonen dat het strafmaatregelen zijn en kun je dit aanvechten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
17 uur geleden zei RobNiat:

Maar behalve bij bijvoorbeeld bedrijfsbeëindiging of andere dringende redenen, zie ik niet in waarom een werkgever zijn werknemers nog jaren door zou betalen zonder dat daar enige prestatie tegenover staat. 

nu kan ik de klepel van de klok even niet meer vinden hoor…

Maar een vriend van mij met een aardig bedrijfje (geen transport) had een werknemer die ziek thuis kwam te zitten en ook niet meer in zijn functie terug zou kunnen komen. Het bedrijf had een voorstel gedaan om hem eerder met pensioen te laten gaan. Of in ieder geval een regeling. Hun rust in de tent, geen keuringen enz. meer.
Deze werknemer (eerder zijn vrouw) vond dat geen goed idee want dan zou hij minder inkomsten hebben. Hij had recht op een uitkering…

Helaas is deze werknemer een aantal jaren voor zijn pensioen overleden waardoor zijn vrouw nog minder op haar rekening kreeg.

Nu heb ik mij niet in dit soort uitkeringen verdiept hoor. Dit overkomt alleen een ander 🙈

Maar in dit geval moest ik denken bij de regeling om eerder te kunnen stoppen met werken….in speciale gevallen.

zeker nu men langer door moet werken is dit niet lijkt mij niet altijd goed voor de verkeersveiligheid.
Daar naast zijn er helaas chauffeurs die compleet versleten zijn. Mooi als het woord compleet in de toekomst kan worden weggelaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Ik kom nog een mooi stukje in onze krant tegen.
Het lijkt allemaal zo mooi.....

Bron nhd.nl

Citaat

In één keer een bedrag van 15.000 euro van je pensioen opnemen om leuke dingen mee te doen, zoals een wereldreis. Dat klinkt aantrekkelijk, maar onder werkenden is er amper belangstelling om op de pensioenleeftijd maximaal 10 procent van het pensioen ineens op te nemen.

Slechts 1 op de 5 werknemers zegt daadwerkelijk hiervoor te willen kiezen. Onder werkende 60-plussers is die belangstelling met 13 procent nog lager.

Die eenmalige pensioenuitkering is afgesproken in het pensioenakkoord en moet vanaf 2023 mogelijk worden. Het idee erachter is dat mensen hiermee meer zeggenschap krijgen over hun eigen pensioenpot. Toch zijn er wel risico’s voor wie dat pensioendeel ineens opneemt.

De uitkering wordt bij het inkomen gerekend en dat kan betekenen dat toeslagen vervallen en er mogelijk meer belasting betaald moet worden. Omdat een deel van het pensioen als het ware wordt afgekocht, blijft er ook minder pensioen over en is over de resterende jaren de uitkering lager. Een opname van 10.000 euro ineens scheelt netto 60 euro in de maand voor de rest van het pensioen, bij 25.000 euro is dat 150 euro per maand minder. Wie eenmaal heeft gekozen voor zo’n bedrag ineens, kan er niet meer op terugkomen.

Maar hoe dichter bij de pensioenleeftijd, hoe voorzichtiger werkenden met die mogelijkheid van een pensioenuitkering ineens omgaan, zo blijkt uit een eerste onderzoek onder werkenden tussen de 21 en 67 jaar van Nationale-Nederlanden. De pensioentak van de verzekeraar wil met de Bedrag Ineens Barometer blijven peilen hoe werknemers met de regeling omgaan.

Zorgen

De voorzichtige houding stemt NN-directeur Annemieke Visser-Brons enigszins gerust. „Wij maken ons hier namelijk wel zorgen om. Het klinkt leuk, zo’n bedrag ineens maar die keuze moet wel bewust worden genomen en wij merken dat de complexiteit van ons pensioenstelsel leidt tot desinteresse en uitstelgedrag. Hierdoor maken werknemers keuzes niet bewust of helemaal niet.”

Gerard Staats van het Fiscaal Instituut van Tilburg University vindt het pensioenbedrag ineens een gevaarlijke prikkel, met name voor mensen met een laag inkomen. „De vraag is of mensen de fiscale en financiële gevolgen wel volledig kunnen overzien.” Staats vindt het opmerkelijk dat met name oudere werknemers blijkbaar toch bewust zijn van de risico’s en de boot nog afhouden. „Het is wel de vraag of dit straks in de praktijk ook zo blijft, als die mogelijkheid er echt is.”

Uit het onderzoek blijkt ook dat ruim 60 procent nauwelijks tot helemaal niks weet van wat er in het pensioenakkoord is afgesproken, laat staan wat de gevolgen zijn. Als de mogelijkheid van een vrij besteedbaar pensioenopname wordt voorgelegd, toont bijna driekwart van de werkenden wel interesse. Zij zouden het geld dan uitgeven aan reizen of de hypotheek ermee aflossen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 11-7-2021 om 11:31 zei sprinter 516:

Helaas zit ik in een andere cao dan de transport 

Zo schreef Cor het, maar zo had het moeten staan:

Helaas zit ik in een andere dan de transport cao 

Begrijp je het nu ook Matthieu 😉 , jij moet dat toch gewend zijn dat letters of woorden vervormd zijn al is het op schadeauto's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites