[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Betonwagenchauffeurs krijgen vrijstelling RTW.


Murphy

Recommended Posts

  • Administrators

Op 8 juli 2020 heeft de EC besloten dat betonwagens, die kant en klaar product van de fabriek rijden, vrijstelling krijgen van de rij en rusttijden wet.

Dit betekent niet dat ze als barre gaanders los kunnen gaan, want het het arbeidstijden besluit blijft wel voor hun gelden.

Vraag ik mij af, mogen deze chauffeurs voortaan "out of scope" rijden? Van het ontslaan van de verplichting tot het hebben van een tachograaf, wordt niet gerept.

 Achtergrond tot deze versoepeling is dat de betonwagens "vers goed" rijden dat niet te lang kan wachten tot verwerking.

Het een en ander moet nog wel ff in de wetteksten worden verwerkt en daar denken ze hier tot 2 jaar voor nodig te hebben...

 

Hier het noorse artikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ dat geloof ik niet Rob, googel wordt steeds beter....langzaam, maar elke keer een beetje beter. 🤣

Wat ik altijd heb begrepen van m'n neef (professor in Beton), noemt men de vloeibare beton het kant en klaar product.

De stofvorm, waar je zelf water bij moet doen, een droog product of mortel.

En de vormpjes die je uiteindelijk krijgt (in fabriek of op de bouwplaats) het eindproduct.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Sorry, ik wist niet dat de omschrijving van een betonwagen juridisch waterdicht moest zijn. Ik bedoel dus die vrachtwagens ( zwaarder dan 3.5T), ingericht voor het vervoer van blubber vanaf de betonblubber centrale naar de ontvanger. Ik noem het blubber want ze rijden meer ala enkel beton. Enig idee hoeveel soorten blubber er zijn? Deze vrijstelling geldt wel al voor die vrachtwagens die een blubberpomp hebben, ZONDER een ton met blubber. Deze pompwagens vervoeren immers niets en worden hier gezien als verrijdtbare werktuigen.

  • Like 2
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Murphy:

 

Vraag ik mij af, mogen deze chauffeurs voortaan "out of scope" rijden? Van het ontslaan van de verplichting tot het hebben van een tachograaf, wordt niet gerept.

 

Hier het noorse artikel

Voor die mixers, zoals Tiny mee rijdt, zou dat kunnen gelden.

 

Maar er zijn ook genoeg die een wisselsysteem hebben, of met een oplegger rijden. Als je dan out of scope rijdt moet je wel kunnen verklaren waarom je dage of misschien wel weken mist in je verantwoording.

 

Zal wel het zelfde verhaal worden als oa de gladheidsbestrijders......

2 uur geleden zei sprinter 516:

Heet dat niet: beton mortel centrale ???

Gewoon betoncentrale.

 

in een betonfabriek komen dus de kant en klaar beton elementen zoals, kanaalplaten, heipalen, brugdekken, keerwanden en betonpoeren vandaan.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

er is in het begin dit jaar al over gesproken...

dat we waarschijnlijk niet onder de rijtijden wet gaan vallen..

maar de registratieplicht blijft.... dus de chauffeurskaart blijft gehandhaafd...

dus bijv. 12 uur aan een stuk werken... zullen ze het er niet mee eens zijn..

je hebt nog evengoed de pauzes waaraan je moet voldoen....

alleen niet meer dat kwartier en dan een haf uur.... kan ook andersom zijn...bijv.

dus dat out of scope rijden....nog effe niet..:nee:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Murphy:

Sorry, ik wist niet dat de omschrijving van een betonwagen juridisch waterdicht moest zijn. Ik bedoel dus die vrachtwagens ( zwaarder dan 3.5T), ingericht voor het vervoer van blubber vanaf de betonblubber centrale naar de ontvanger. Ik noem het blubber want ze rijden meer ala enkel beton. Enig idee hoeveel soorten blubber er zijn? Deze vrijstelling geldt wel al voor die vrachtwagens die een blubberpomp hebben, ZONDER een ton met blubber. Deze pompwagens vervoeren immers niets en worden hier gezien als verrijdtbare werktuigen.

er zijn wel duizenden verschillende recepten....

en laat ze dit niet horen dat het blubber is.... want er zit komo kema en weet ik wat nog meer keuring op...

dus in jouw woorden blubber met garantie en een certificaat...

gecertificeerde producten...waar ze als bedrijf hoog aangeschreven staan...

 

ik heb wel eens een verhaal gehoord waar een chauffeur een negatief slagzin maakte....

wat toevallig iemand hoorde van de organisatie....

die kon per direct naar huis....om niet meer terug te komen....

 

ze staan dus achter het product ... zeg maar :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei Teddybeer:

Ja, Mebin (eigenlijk het hele beton kartel) gaat heel ver om hun markt te beschermen.......

 

Maar dat is weer een ander “verhaal”. 😉

vroegah ook beton gereden regio grave en nijmegen..

was ook een kartel van 4 bedrijven die de prijs handhaafde...

de rest piste ook langs het potje...

en het werk werd ook eerlijk verdeeld ... zeg maar :nee:

 

maar inderdaad... ook een ander verhaal...:D

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
50 minuten geleden zei tiny:

er is in het begin dit jaar al over gesproken...

dat we waarschijnlijk niet onder de rijtijden wet gaan vallen..

maar de registratieplicht blijft.... dus de chauffeurskaart blijft gehandhaafd...

 

Volgens mij niet;de chauffeurskaart is om rij en rusttijden,genoemd in EU 561/2006 te registreren.

As je niet meer onder EU 561/2006 valt,maar onder de ATB-V valt er niks te registreren op je chauffeurskaart,sterker nog,zo een voertuig hoeft dan helemaal geen digitale tachograaf te hebben.

Je moet je arbeids en rusttijden wel handmatig registreren.

Voor degene die met een met tachograaf uitgerust voertuig rijden met .b.v. een betonoplegger erachter kun je dan m.i.gewoon out of scoop rijden,met ,voor de tijden dat je niet meer met de mixer rijdt,een werkgeversverklaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei europeaan:

Volgens mij niet;de chauffeurskaart is om rij en rusttijden,genoemd in EU 561/2006 te registreren.

As je niet meer onder EU 561/2006 valt,maar onder de ATB-V valt er niks te registreren op je chauffeurskaart,sterker nog,zo een voertuig hoeft dan helemaal geen digitale tachograaf te hebben.

Je moet je arbeids en rusttijden wel handmatig registreren.

Voor degene die met een met tachograaf uitgerust voertuig rijden met .b.v. een betonoplegger erachter kun je dan m.i.gewoon out of scoop rijden,met ,voor de tijden dat je niet meer met de mixer rijdt,een werkgeversverklaring.

zou zomaar waar kunnen zijn wat je zegt...

maar de registratie is verplicht... en fleet heeft nu gratis een systeem om dit te kunnen doen...

komt allemaal binnen in het hoofd kantoor, dus geen rompslomp met papier of iets anders...

tenminste ... het zit nu overal in de auto's.... dus waarom er geen gebruik van maken...

ze kunnen dit straks niet meer beboeten...als de rust niet klopt..

 

maar ze zijn er ook nog niet helemaal uit...

moet nog allemaal zien.... of.... hoe het straks geregeld is...

bij ons zijn ze er nu heel voorzichtig mee...:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
33 minuten geleden zei tiny:

het zit nu overal in de auto's.... dus waarom er geen gebruik van maken...

ze kunnen dit straks niet meer beboeten...als de rust niet klopt..

 

 

Klopt,maar wat als je met een trekker met een mixer rijdt,en dus vrijgesteld bent?

Als je dan weer met een ander soort oplegger weggaat( of je met met een andere auto weg) kun je je niet op die vrijstelling beroepen,en kun je alsnog bekeurt worden voor een overtreding die je eigenlijk niet begaan hebt. 

Kun je beter de out of scope functie inschakelen en je kaart eruit laten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ben inderdaad benieuwd hoe ze dit gaan oplossen met externe chauffeurs..

met trekker en oplegger.... 

de rij uren zitten erop de kaart eruit en ga maar beton rijden LOL

ik denk zelf niet dat het deze manier gaat werken :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei roadtrain:

Als ze beton gereden hebben (met gebruik van kaart) dan zouden ze een formulier mee moeten krijgen.......

Gewoon de out of scope functie gebruiken,dat ding zit er toch niet voor niks op.

Als je weer met een tacho plichtige auto gaat rijden blijft je kaart "zuiver"

Hoe de werkgever het O.O.S rijden verantwoord bij de ILenT is zijn pakkie aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden