[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Ritje Helsingborg


iveco 35c17

Recommended Posts

  • Forumlid

Vorige week dinsdagochtend s ochtends een appje van de planning of ik tijd had voor een koppel Helsingborg.  s avonds 02,00 uur vertrekken vanaf Oldenzaal.

Een beetje verrast over deze vraag  reageer ik met "binnen een half uur laat ik het weten".  Waarom was ik verrast over deze vraag?.  De dag ervoor had ik in een gesprek met de planning  de vraag gekregen of ik de komende drie weken tevreden zou zijn met ritten voor de grootste pakket vervoerder van Nederland. Dit omdat ik na die drie weken start als vaste chauffeur internationaal bij de firma. Ik had geantwoord dat ik daar tevreden mee was omdat ik over drie weken toch de hele week van huis ga, en je moet een ander ook wat gunnen niet dan.

 

Terug naar die dinsdagochtend. lang verhaal kort. Ik heb een paar telefoontjes gepleegd, wat afspraken verzet, en deze jongen kan naar Zweden. 

Super mooi, want ik was nog nooit in Zweden geweest en Denemarken ook niet. Zo kan ik alleen de maand januari al drie landen afstrepen waar ik nog nooit geweest was. Ook al was het dan maar 20 km in Zweden😅.

 

S middags nog een keer een appje van de planning of ik ook om 21.00 kon vertrekken ipv 02,00.  Tuurlijk kan dat! had me er nu toch op ingesteld.

 

Dus zorgen dat ik om 20.00 in Oldenzaal ben zodat ik me spullen in de auto kan leggen en aan  koppelen om dan volgens afspraak om 21.00 te kunnen vertrekken.

 

Kom ik in Oldenzaal staat het span al aangekoppeld klaar voor de garage.

image.thumb.png.25976384367549a3f104c042ecd9f080.png

 

Na vertrek naar autohof Sittensen gereden en daar eerst maar eens een half uurtje de ogen dicht gedaan [ ik moest immers de hele nacht nog] en een bakkie koffie gescoord bij Helena en toen gas richting Puttgarden.  in de buurt van Oldenburg in Holstein zie ik iets op me af komen in het licht van de koplampen en in een reflex duik ik zowat onder het stuur, want dit gaat niet goed denk ik! Een klap!! en toen ik zag wat het was, had ik een dikke uil vast onder de zonneklep zitten. Midden op de vooruit hadden we elkaar getroffen en door de ruitenwissers werd hij onder de zonneklep gedrukt om daarna ook mijn richting meer op te komen. Dus toen maar gestopt op een parkplatz en maar wat bedacht om hem onder de zonneklep weg te krijgen. Dit werd de stang waar je normaal het dak van de oplegger mee open maakt.  

 

image.thumb.png.1cfabcef006b08111c6eaa0dcc90481e.png

 

Na deze klap door gereden naar Puttgarden en inchecken voor de boot naar Rodby. Ook weer een beleving want het is immers de eerste keer dat ik de boot op ga met een vrachtwagen. Na mij aangemeld te hebben en tussen mensen die ik niet verstond mijn papiertje met contonummer ingevuld te hebben was het ook zo maar geregeld bij de aller aardigste dame hier. [Later viel het me op dat  als je fatsoenlijk engels spreekt je toch al gauw een streepje voor hebt bij deze mensen] Please go to lane 18 zei ze. Nou dat komt goed mevrouw! Dus naar lane 18 en wachten tot ik het bootje op mocht.

 

In Rodby de boot af en na een controle van mijn paspoort kon het gas erop richting Broendy [Kopenhagen}  Onderweg viel het me op hoe druk het hier op de weg was vergeleken bij ons en Duitsland momenteel. Maar goed ik reed natuurlijk ook in de ochtendspits richting Kopenhagen. In Broendby aan gekomen werd daar een gedeelte van de vracht gelost en werd er weer wat ingezet dat ook bestemd was voor Zweden. Uiteindelijk gevolg was dat er enkel voor in de trailer pallets bleven staan tot het dak toe opgestapeld. niet te zwaar op de trekas maar mijn gevoel zei dat mijnheer de heftruckchauffeur wel iets beter zijn best had kunnen doen om het wat te verdelen. Toen ik hem dat mededeelde haalde hij zijn schouders op en zei dat ik maar moest zien dat ik in Helsingborg kwam. Nou dat gaat vast wel lukken mijnheer!! Ajuu!!  ik heb wel voor hetere vuren gestaan. dus deuren dicht en gas richting Helsingor.

image.thumb.png.6cb09ef87c253fef1d702ddcff078588.png

 

Van Helsingor naar Helsingborg nog even weer dobberen.

image.thumb.png.a4e39f6d0b112b8bd6ccc51ce80ccefc.png

 

en toen was ik ook zo maar bij de gele firma om af te koppelen. op het moment dat ik daar om het gebouw reed zag ik bij de buren een rode auto staan die mijn stiefzoon en collega s waarschijnlijk de avond ervoor geladen hadden, dus stuurde ik hem een foto. met "Kijk daar word de oplegger gelost die jij waarschijnlijk gister geladen hebt" 

image.thumb.png.970a0972b40976f4defb6ff7fdb95002.png

 

 Dus toen afgekoppeld en op rust. Eerst nog maar een kouwe kabouter genomen [ zoals Guus Halberstadt dat altijd zo mooi kon zeggen😂}

image.thumb.png.eb1e30493702436edbb4e9b7aac0a576.png

 

  En toen slapen.

 

S avonds toen ik wakker was nog even rond gewandeld bij de Scania waar ik pal voor op de parkeerplaats stond. En daar stond toch wel prachtig spul hoor

image.thumb.png.4b4f4377672a0082b0e1a8f2a3599c31.png

 

image.thumb.png.d8cfe20e603e56433a881a7ec134c80d.png

 

image.thumb.png.6d85e97e19841be1f77cb1541d16f111.png

 

 S avonds om 21.00 er weer een oplegger achter geknoopt om via de zelfde weg  weer naar Oldenzaal te gaan alwaar ik donderdag ochtend rond 9.00 uur binnenkwam. oplegger afgekoppeld en tijdens het auto uitruimen kwam een collega al vragen waar ik de oplegger gelaten had, want hij moest er mee door.

 

 

  • Like 10
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
3 minuten geleden zei iveco 35c17:

.... [Later viel het me op dat  als je fatsoenlijk engels spreekt je toch al gauw een streepje voor hebt bij deze mensen] Please go to lane 18 zei ze. ....

 

 

Puttgarden, wel eens met duits geprobeerd???

Dan ben je pas de koning! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 minuten geleden zei dieselsnuivertje:

Je wordt nog een keer een barre gaander👍

 

Maar, het is mooi dat je de kans krijgt om verschillende landen aan te doen/af te strepen.

Persoonlijk zijn de scandinavische landen, mijn meest favoriete landen.

 

Hans

Ooit dacht ik dat het bij een droom zou blijven, nu ga ik het waarschijnlijk toch nog beleven👌

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 3-2-2021 om 21:52 zei iveco 35c17:

Ooit dacht ik dat het bij een droom zou blijven, nu ga ik het waarschijnlijk toch nog beleven👌

 

 

Ik ben toch wel benieuwd wat je met je aannemersbedrijf gaat doen.

 

Mooi dat je voor jezelf die keuze hebt kunnen maken. Als je wilt ligt er een prachtige wereld voor je open. Trek je niks van wat anderen zeggen want je moet het zelf doen. Ik snap je enthousiasme heel goed, het doet me denken aan mijn begintijd als internationaal chauffeur. Doe lekker wat ervaring op bij Heisterkamp! Vroeger had men daar wel afdelingen waar de chauffeurs overal kwamen, dedicated voor opdrachtgevers. Ook reed men daar toendertijd voor evenementen en d (ik zat door heel Europa heen. Bestaat dat type werk nog? Dat is leuk om te doen als je zelf geen hoge eisen stelt aan een sociaal leven thuis en je vrouw lekker zelfstandig is. Dat was voor mij in ieder geval heel makkelijk. Ik kon met een gerust hart weekenden weg, mijn vrouw regelde het thuis. Een erg sterke, onafhankelijke vrouw. Dat was fijn!

 

Toch ben ik indertijd gestopt met internationaal werk ten behoeve van mijn gezin. Ik kon zelf niet leven met het feit dat er later voor mijn voeten gegooid kon worden dat ik er nooit was. En ik had het besef dat ik nooit een stap verder kon komen dan een nieuwe auto krijgen, voor veel chauffeurs een hoogtepunt elke keer. Het besef dat je heel je leven financieel geen worst van tafel zou kunnen trekken, ondanks dat het loon inclusief vergoedingen niet laag is, kon ik niet verteren. Toen ik zag wat een uitzendburo voor een chauffeur vroeg (ik zag toevallig een rekening liggen) ben ik me gaan verhuren als chauffeur. Zo ben ik in de waterbouw terechtgekomen en later in het 'asfalt'. Dat heeft me door hard werken geen windeieren gelegd én veel geleerd en ervaring opgedaan in verschillende takken. Inmiddels groeide mijn gezin op en doordat ik altijd met een schuin oog naar het internationale zwaartransport had gekeken besloot ik het maar weer eens te gaan proberen. Heel Europa door, van Zweden tot Hongarije, Slovenië, Polen maar ook  Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Overal vergunningen, regels en verschillende technieken. Wederom veel geleerd en gedaan maar het was het niet voor mij. Een te groot en uitgebreid sociaal leven opgebouwd met sport en spel, de vrijheid om s'avonds na je werk nog iets te gaan doen op de zomerdag. Dat alles was er niet meer. En geloof me, alles wordt een sleur. De boot naar Malmö, de prachtige ritten naar Graz en via Zwitserland terug ergens in de Alpen een machine laden. Ik zag er de lol niet meer van in. Wachten op begeleiding in een steengroeve zodat je snachts van keet kon etc. Het lijkt allemaal leuk maar ik vond het een grote gevangenis.

 

Dus weer terug in de waterbouw, qua verdiensten vele vele malen beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 minuten geleden zei the duke:

 

 

 

 

T En ik had het besef dat ik nooit een stap verder kon komen dan een nieuwe auto krijgen, voor veel chauffeurs een hoogtepunt elke keer.

Toch zijn sommigen,door  jarenlang te  oefenen ,als ze 'smiddags in de routier gegeten hadden,precies te berekenen waar ze's avonds weer zouden stoppen, zich ontwikkeld hadden en na verloop van tijd "Planner"werden.:D

En na een dag noeste arbeid ,hun vroegere collega's zeiden dat ze morgen"eerste werk"enige honderden kilometers verder moeten lossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@the duke

 

Ik heb hier jaren van gedroomd, vroeger mocht het niet en nu kan het, Mede doordat ik al een jaar of  drie niet echt lol meer had in het werk wat ik deed  [heb ik je hier al eens uitgelegd waarom] maar besloten dat het nu maar moet gebeuren. Vrouw zoon en dochters staan 100 procent achter me. Deze beslissing is natuurlijk ook niet over 1 nacht ijs genomen. En inderdaad. Ik blijf gewoon bij HKP rijden vanaf 15 februari maar dan niet meer parttime maar vast en internationaal. Wat dat internationaal zal veelal Duitsland Zwitserland en Zweden worden wat ik begreep, maar ik weet dat er ook wel uitschieters tussen zitten naar andere landen. Ook rijden ze nog wel voor die evenementen waar je op doelt alleen niet zoveel meer met nederlanders omdat de opdrachtgever daarvan nu ook witte platen accepteert en er dus vele zijn die het goedkoper willen en kunnen.  begreep ik. Ook staan enkele van deze opleggers al maanden hulpeloos verloren in de hoek in Oldenzaal.

 

Verder blijven we een aantal minigravers verhuren en heb ik zelf afscheid genomen bij de opdrachtgevers op een manier dat voor mij de deur meteen weer openstaat mocht het chauffeuren me niet bevallen, maar die kans acht ik klein na een jaar parttime er aan geroken te hebben. En wie weet wat er in de toekomst nog staat te gebeuren, niemand kan in de toekomst kijken, je kan jezelf enkel maar doelen opleggen en die proberen te halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee dat je het geen hol aan vindt snap ik, en waarom ook. Ik vind sowieso dat sleuf graven simpel kut werk. Hier in de buurt en trouwens overal waar ik het zie is dat werk overgenomen door de Muzzelmannen. Voor wie niet weet wat dat zijn moet eens kijken in de gemiddelde koeriersbus die ook vaak bemand worden door Muzzelmannen, zelfde categorie werk ook. Dat is werk waar betaalt wordt in pinda's. Tenminste, als je ziet hoeveel apen daar aan het werk zijn,,,,,,,,,,,

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei the duke:

Nee dat je het geen hol aan vindt snap ik, en waarom ook. Ik vind sowieso dat sleuf graven simpel kut werk. Hier in de buurt en trouwens overal waar ik het zie is dat werk overgenomen door de Muzzelmannen. Voor wie niet weet wat dat zijn moet eens kijken in de gemiddelde koeriersbus die ook vaak bemand worden door Muzzelmannen, zelfde categorie werk ook. Dat is werk waar betaalt wordt in pinda's. Tenminste, als je ziet hoeveel apen daar aan het werk zijn,,,,,,,,,,,

 

 

Ik deed niet alleen de sleuf graven he, ik heb ook nog een aantal papiertjes dat ik net iets meer mag als de gemiddelde grondwerker, maar idd die muzzelmannen zorgen er voor dat we niets meer kunnen verdienen. En opdrachtgevers gaan momemteel maar wat graag met deze muzzelmannen aan het werk met alle gevolgen van dien. Behalve voor de aannemer zelf natuurlijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Probleem is en blijft dat inhuur per uur goedkoper is dan de werkelijke loonkosten voor een personeelslid in vaste dienst.

Daar wringt de schoen en dat is al jaren zo.

Het is onbegrijpelijk dat dit nog steeds wettelijk toegestaan wordt.

Het is toch van de zotte dat voor een personeelslid in vaste dienst wat (ik noem maar wat) 30 euro per uur kost incl. werkgeverslasten er inhuur door diezelfde werkgever gedaan wordt voor pak weg 23 euro waarbij die werkgever de prijs bepaald wat hij maximaal wil geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 7-2-2021 om 19:15 zei Gegrand:

Probleem is en blijft dat inhuur per uur goedkoper is dan de werkelijke loonkosten voor een personeelslid in vaste dienst.

Daar wringt de schoen en dat is al jaren zo.

Het is onbegrijpelijk dat dit nog steeds wettelijk toegestaan wordt.

Het is toch van de zotte dat voor een personeelslid in vaste dienst wat (ik noem maar wat) 30 euro per uur kost incl. werkgeverslasten er inhuur door diezelfde werkgever gedaan wordt voor pak weg 23 euro waarbij die werkgever de prijs bepaald wat hij maximaal wil geven.

 

Ja en nee Gé... Het goedkoper verhaal dan he....

 

Nu weet ik niet helemaal hoe het bij de netbeheerders zit maar ongeveer is het zo. Liander bijvoorbeeld heeft een werkgebied met daarop een huisaannemer. Zelf hebben ze niets of heel weinig. De aannemer rekent voor een setje een bepaalde prijs en op basis daarvan kopen ze in. De aannemer zal een dikke -of relatief dikke- prijs hebben en op basis daarvan inkopen. Die aannemer stelt allerlei eisen aan zijn onderaannemers. En alles moet maar voor diezelfde uurprijs, leveren wacker-stamper, leveren dit en meenemen dat. Dat gaat allemaal voor kleine prijsjes, risico's bij de onderaannemer leggen etc. Aannemer hoeft zelf niet te investeren in materiaal en personeel, das het voordeel. Tja, en het zal zijn dat het personeel van de aannemer duurder is maar grote verschillen kunnen daar niet zijn. Ja, de Muzzelman-brigade kan het allemaal voor heel kleine prijsjes. En overigens is het allemaal markt, alleen die markt is ook rot. In het grondverzet is het heel normaal om loonbedrijven en eigendraaiers in te zetten. Personeel van een loonbedrijf verdienen nog steeds een eerlijk geld, geregeld in de LEO-Cao. Maar het is meer dat aannemers helemaal geen zin hebben om geld te stoppen in materieel als je het op elke hoek van de straat kunt inhuren.

 

Bij de aannemer waar ik voor werk verdienen alle ingehuurde kranen een goed geld, gewoon netjes, uren zat en op tijd betaald. Bij ons werken de vaste ingehuurde bedrijven al vele jaren voor ons. En het hele jaarrond. Waarom  dan geen eigen personeel en materiaal? Omdat het goed functioneert zo. Als er een nieuwe machine moet komen dan moet de onderaannemer maar in de buidel tasten. En als er geen werk is dan staat er geen dure machine stil, das het voordeel voor de aannemer waar ik werk. Overigens is 95% van het personeel bij ons werkzaam op ZZP-basis, niet perse goedkoper maar als het werk afloopt hoeven ze bij ons geen 100 man aan de vreet te houden. Dat weet men, dat is de werkwijze. Ook is het zo áls men een kerel vindt die bij ons wil komen werken dan wordt er ook gewoon een machine aangeschaft, wél met dien verstande dat je je echt voor lange tijd wil binden. 

 

Om zomaar te stellen dat het puur uit winstbejag is om met ingehuurd personeel te werken is erg zwart-wit.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Goed verhaal @the duke zo werkt het idd bij de aannemers. De aannemer waar ik veel voor deed was de laatste jaren alleen maar bezig om je risico s in de schoenen te schuiven. Complete afdeling hebben ze daar voor ingericht. Verder willen ze alle onderaannemers op dezelfde prijs en voorwaarden hebben. Mijnheer de inkoper zei te veel toen ik hem woorden in de mond legde. Had niet gemoeten volgens de hoofduitvoerder😂. Toen ik hem op de man af vroeg een half jaar geleden of het dan de bedoeling. Was dat wij voor de zelfde prijs kwamen als die musselmannen kreeg ik een hakkelend ja te horen. Toen was het voor mij wel duidelijk en ben ik gaan nadenken hoe ik er op een nette manier een eind aan kon breien. En dat is nu redelijk goed gelukt dus.

 

laatste twee jaar deden we naast de ene aannemer en particulier werk ook redelijk veel voor een andere aannemer, maar die is helaas gestoken door de zelfde wesp. Ook vind je nog maar heel moeilijk goede jongens waar mee je kwaliteit kan maken.  Zodat even snel opschalen via een uitzendbureau of wat niet meer gaat in het voorjaar wanneer de vaak grotere klussen opstarten. En net wat je zelf ook al zegt, je kan in de winter geen 100 man aan de dis hebben zitten. Dat overleef je niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Vledder:

ja klopt. En 5 keer per dag gaan ze op een kleedje om te bidden dat ze daar weg mogen.

Toch neem ik wel mijn pet af voor die mensen,die belijden hun geloof,wat anderen daar ook van denken.

Wij Cristenen durven niet eens openbaar een gebed uit te spreken als we aan tafel gaan.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
44 minuten geleden zei europeaan:

....

Wij Cristenen durven niet eens openbaar een gebed uit te spreken als we aan tafel gaan.:D

Omdat "wij" christenen dan meteen uitgescholden worden voor onderdrukkers, heidenen en wat al niet meer.

Je mag als "gewone" west europeesche korthaar niets meer zeggen omdat een andere minderheid zich dan gekrenkt voelt!

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Serieus? Ik zie heel af en toe nog wel mensen die even stilte nemen voor ze gaan eten. Die hebben geen boodschap aan wat anderen denken.

Mensen die dat niet doen maar het wel zouden willen generen zich waarschijnlijk omdat ze door niet-gelovigen raar aangekeken worden. En als je er over nadenkt is dat ook logisch. 

 

Heb jij wel eens meegemaakt dat iemand die voor het eten zijn handen vouwt voor "onderdrukker" of "heiden (?)" wordt uitgescholden??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 9-2-2021 om 16:04 zei europeaan:

 

Wij Cristenen durven niet eens openbaar een gebed uit te spreken als we aan tafel gaan.:D

Heb daar ook geen behoefte aan, zelfde als kerkbezoek, ieder zijn ding dus.

We komen ook wel eens bij boeren, waar het even stil is voor het eten, en dan doe je je pet ook maar ff af

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een goed verhaal Duke..echter...

Kijk even naar de tarieven bijvoorbeeld een timmerman of een grondwerker o.i.d.

De onderaannemer kan slechts wat verdienen in die sector als hij personeel inhuurt die hij dik onder de geldende CAO betaald door het tarief wat de grote jongens (die hun handen in onschuld wassen trouwens!!) wordt gedicteerd , het tarief wat de inlener betaald is lager dan het CAO-uurloon wat de inlener aan vast personeel (wat hij dan ook bijna niet meer zelf in dienst heeft) zou kosten.

En dat zou volgens mij niet meer toegestaan mogen worden en hier streng op gecontroleerd moeten worden want het verziekt de markt voor de goedwillende lokale bevolking omdat die niet meer aan de bak kunnen komen tenzij die zich als ZZPer aanbieden.

Er bestaat toch zoiets als ketenaansprakelijkheid!!

Helaas wordt die slechts gebruikt op het gebied van aansprakelijkheidsstelling voor de belasting/sociale premieafdrachten van onderaannemers e/o ZZPers maar hoort ook gebruikt te worden voor naleving/controle op naleving van de CAO-lonen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden