[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Adr tunnel


Dannyj

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Op 3-2-2021 om 22:26 zei Dannyj:

Collega is vandaag per ongeluk met adr door Kennedy tunnel gereden, kan die nou boete verwachten?heb zelf ook geen idee maar wel interessant.


Daar zou ik geen zorgen om hebben. Zowiezo geloof ik niet dat ze met camera's zitten te kijken wie er allemaal met ADR door die tunnel gaat, het hangt daarnaast ook nog eens af wat en hoeveel je vervoert. De enige kans dat je een boete krijgt is wanneer je eraf daadwerkelijk na de tunnel afgehaald zou worden en mee zou moeten voor een gerichte ADR-controle. Als dan blijkt dat je D of lager bij je hebt met meer dan 1000 punten (stukgoed) dan heb je een probleem, in het geval bij de Kennedytunnel (D).
Zou het op basis van camerabeelden gebeuren dan is er ook niks aan de hand; slechts aan een oranje bord aan de voor -en achterzijde van de auto kan men nooit zien wat -en hoeveel je geladen hebt wanneer het stukgoed betreft, daar moet je echt een specifieke controle voor hebben. Met tankvervoer zou men dan nog met camerabeelden aan de Kemler-borden kunnen achterhalen wat je vervoert en welke tunnelcode daar voor geld en je dus wél of niet met die stof door de tunnel mag, echter die kans acht ik vrijwel nihil en al helemaal wanneer je de Kemlerborden met UN-nummer en het gevaarsidentificatienummer aan de zijkanten hebt zitten en de gewone oranje borden aan de voor -en achterzijde van de vrachtwagen, uiteraard in dat geval wél met met de bijbehorende etiketten -of borden van de gevarenklasse(n) op de zijkanten en de achterzijde.

 

Dan nog...is het ook nog mogelijk dat je wél ADR bij je hebt met meer dan 1000 punten, maar wel vrijstelling van tunnelrestrictie hebt zoals ik zelf ook wel eens heb, nl. met UN3077 en UN3082. Daar geld sinds 1 juli 2017 geen tunnelcode meer voor (klik>>>) wat laatst bij de Gendarmerie nogal wat verwarring veroorzaakte toen ik daar met mijn borden open door de E-tunnel bij Angers ging. :D

Juist omdat ik enkel één van die UN-nummers geladen had mocht ik dus vanwege die vrijstelling van tunnelrestrictie gewoon door de tunnel bij Angers in Frankrijk. Een E-tunnel waarvan bekend is dat daar vaak en streng gecontroleerd word, specifiek op ADR.  Een Duitser die voor mij zat had ook zijn bordjes open en reed voor mij richting de tunnel. Ik verbaasde me een beetje toen hij de afslag voor de ADR-omleidingsroute voorbij reed maar ach, misschien had hij hetzelfde aan boord en ook vrijstelling dacht ik nog. Waar ze zo vlug vandaan kwamen weet ik niet, maar nog niet halverwege in de tunnel kwam de Gendarmerie al op volle snelheid met zwaailichten aan rijden en half uit zijn auto hangend en met een wild zwaaiende arm gebood de diender mij en mijn voorligger te volgen. Even later buiten de tunnel stonden we aan de kant en met ferme passen kwam hij richting mijn auto gesneld en vroeg met een belerende toon mijn CMR's. Een hele preek volgde dat het ten strengste verboden was om hier met ADR te komen, dat het een E-tunnel was en dat ik een fikse boete kon verwachten. Toen ik hem rustig wees op de vrijstelling van tunnelrestrictie (-) en achter de deuren open deed om te laten zien wat ik bij me had aan ADR bedaarde hij en droop hij af. Ik kon mijn weg weer vervolgen, m'n Duitse vriend had minder geluk en mocht volgen naar de pinautomaat...

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 3-2-2021 om 22:26 zei Dannyj:

Collega is vandaag per ongeluk met adr door Kennedy tunnel gereden, kan die nou boete verwachten?heb zelf ook geen idee maar wel interessant.

Je kunt beter "per ongeluk" door de tunnel rijden dat wat die Duitser flikte,jaren terug.

Die kwam rond 6.30 uur inde ochtend, vanaf Gent en zag nét voor de tunnel dat daar een ADR verbod was ( onder de vorige tunnelregeling,(bord 145 ?) 

Brummi ,helemaal in paniek,wist niet beter te doen dan door de CADO in de middenberm om te keren en terug richting Gent te gaan.

Velen hadden echter niet op deze slimme manouvre gerekend en het resultaat was een gigantische kop staart botsing in beide richtingen met tientallen vrachtwagens en personenwagens,gelukkig zonder doden of gewonden.

De tunnel is daardoor de hele dag gesloten geweest,en toen men ging controleren wat onze Edelgermaan geladen had ,bleek hij met het betreffende product gewoon door de tunnel te hebben gemogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 minuten geleden zei andremast:

Is een raar teken voor tunnelrestrictie (-)

Word gauw vergeten,wat dan weer geld kost als je een verkeerde treft.

 

Zo staat dat op de CMR van de betreffende verzender vermeld Andre.
Waar normaal bijvoorbeeld (B/E) aan het einde van de stofomschrijving op de vrachtbrief word vermeld, staat hier (-) wat dus niets anders betekend als geen letter dus ook geen tunnelverbod, ofwel vrije doorgang door alle tunnels, ook (E) die normaal verboden is voor alle gevaarlijke stoffen, mits boven de 1000 punten in het stukgoed.

Of het nu wel of niet verplicht is om die vermelding (-) achter de omschrijving te vermelden weet ik echt niet, volgens B.S.A.A., een Belgische site van veiligheidsadviseurs is een koppelteken geen letter en dient er dus ook niets vermeld te worden. (klik>>>)
Ga je zoeken op andere sites dan word het koppelteken i.p.v. een hoofdletter weer wél vermeld, net als op de vrachtbrieven.

UN3082.thumb.png.58ea5f2f97ad590a7334f40d65f70880.png
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 minuut geleden zei europeaan:

Je kunt beter "per ongeluk" door de tunnel rijden dat wat die Duitser flikte, jaren terug.

Die kwam rond 6.30 uur in de ochtend, vanaf Gent en zag nét voor de tunnel dat daar een ADR verbod was (onder de vorige tunnelregeling (bord 145?) 

Brummi, helemaal in paniek, wist niet beter te doen dan door de CADO in de middenberm om te keren en terug richting Gent te gaan. (...)

 

Hij is de enige niet.
In oktober 2018 presteerde men het nog om hem effe rond te gooien, dwars door de middenberm en vlak voor de tunnel.
Weliswaar gelukkig geen ongelukken, maar dat had zomaar anders af kunnen lopen...:zegtniets:

 

Verbijsterende beelden: vrachtwagen maakt vlak voor Kennedytunnel nog eventjes rechtsomkeer.

Er zijn hallucinante beelden opgedoken van een vrachtwagenchauffeur die vrijdagmiddag vlak voor de Antwerpse Kennedytunnel nog gauw even rechtsomkeer wil maken. “Een ongezien roekeloos en dwaas manoeuvre”, klinkt het bij het Vlaams Verkeerscentrum. De federale politie bevestigt intussen aan de redactie van Nieuwsblad.be dat de chauffeur geverbaliseerd is.
 

Artikel en video: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20181026_03878195

 

Kennedytunnel.thumb.png.301380e51ebe53e373690bdd478d337f.png

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

 


Of het nu wel of niet verplicht is om die vermelding (-) achter de omschrijving te vermelden weet ik echt niet, 
 

Een tunnel vermeldig is slechts verplicht indien je door een tunnel gaat.

Als je zeker weet dat er géén tunnels op je route liggen hoeft er ook geen tunnel vermelding op het vervoersdocument te staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
52 minuten geleden zei europeaan:

Een tunnel vermelding is slechts verplicht indien je door een tunnel gaat.

Als je zeker weet dat er géén tunnels op je route liggen hoeft er ook geen tunnel vermelding op het vervoersdocument te staan.

 

Daar ging het in dit geval niet om; hier was de vraag of de vermelding (-) op de vrachtbrief moet staan of dat die weggelaten mag worden wanneer er geen tunnelrestrictie voor die bepaalde stof geld en er -in dit geval- wél tunnels gepasseerd worden, in dit geval UN-nummers 3077 en 3082.
Bij de klant waar ik deze goederen laad staat het altijd vermeld op hun CMR: UN3077, zinkoxide, milieugevaarlijke vaste stof, n.e.g. 9, III, (-)

En of het er nu wel of niet opstaat; het is op deze manier wel direct duidelijk dat men geen rekening hoeft te houden met ADR-tunnelverbod zonder eerst op de stofnaam te moeten gaan zoeken in geval van twijfel.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei Pierre:

 

Daar ging het in dit geval niet om; hier was de vraag of de vermelding (-) op de vrachtbrief moet staan of dat die weggelaten mag worden wanneer er geen tunnelrestrictie voor die bepaalde stof geld en er -in dit geval- wél tunnels gepasseerd worden, in dit geval UN-nummers 3077 en 3082.
Volgens het ADR cursusboek moet het wel (-)


 

 

Tunnel.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei Pierre:

 

Daar ging het in dit geval niet om; hier was de vraag of de vermelding (-) op de vrachtbrief moet staan of dat die weggelaten mag worden wanneer er geen tunnelrestrictie voor die bepaalde stof geld en er -in dit geval- wél tunnels gepasseerd worden, in dit geval UN-nummers 3077 en 3082.
Bij de klant waar ik deze goederen laad staat het altijd vermeld op hun CMR: UN3077, zinkoxide, milieugevaarlijke vaste stof, n.e.g. 9, III, (-)

En of het er nu wel of niet opstaat; het is op deze manier wel direct duidelijk dat men geen rekening hoeft te houden met ADR-tunnelverbod zonder eerst op de stofnaam te moeten gaan zoeken in geval van twijfel.

 

Klopt je hebt hier gelijk,in dit geval moet de tunnelvermelding er wel opstaan (-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Elzen, Europeaan; Andremast suggereert dat dit 'koppelteken i.p.v. een letter' nogal gemakkelijk vergeten zou kunnen worden en dat zoiets weer kan leiden tot een boete.

Op de Belgische site van veiligheidsadviseurs word gezegd dat dit koppelteken (-) NIET vermeld hoeft te worden omdat het geen letter betreft, overeenkomstig de letters wat betreft tunnelverbod ongeacht of er wel of geen tunnels op de route zijn.

Ik ben van mening dat dit wel zou moeten zoals ook in het voorbeeld van Elzen staat vermeld. Het word zoals ik eerder al aangaf ook standaard vermeld op de CMR's die ik meekrijg bij de klant

De vraag is nu: is het verplicht om met een koppelteken te vermelden als er geen beperking is, ja of nee?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Waarom zou je een teken verzinnen om hem vervolgens niet te gebruiken? Dus lijkt mij niet meer dan logisch dat het gebruikt moet worden.

Sowieso is de afzender verantwoordelijk en als iets geen verplichting is wil nog niet zeggen dat je het niet mag doen. 

De afzender weet meestal ook niet welke route de vervoerder gaat nemen dus zal voor de zekerheid de tunnel code vermelden

Misschien bedoeld André het wel bij zelfgeschreven cmr s of op het leeg ongereingid document.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei Durashift:

 

Dat wordt grasduinen in één of andere EU verordening  of richtlijn..

Dat denk ik niet,het ADR is een verdrag dat voortkomt vanuit de Verenigde naties,de United Nations,vandaar ook de afkorting UN voor het gevaarsnummer.

Alle landen die dit verdrag hebben geratificeerd hebben zich eraan verplicht dit verdrag te volgen.

Hoewel de EU aan tafel zit bij de onderhandelingen hebben zij geen beslissende stem w.b. de regelgeving.

Landen kunnen individueel wél aanvullende maatregelen voorschrijven( zoals in NL de verplichte route) of in Frankrijk bepaalde snelheids begrenzingen met ADR.

 

W.B. de tunnelvoorschriften is het aan de afzender niet verplicht deze te vermelden op het vervoersdocument( hoewel de meesten het wel doen)

De chauffeur kan zelf,aan de hand van zijn UN nummer en de bijbehorende verpakkingsgroep zelf zien wat de tunnelcode moet zijn.

In het geval wat Pierre beschrijft ( tunnelcode (-)) is t ( volgens mij) verplicht om het wél op het document te zetten als je van een tunnel gebruik maakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 uur geleden zei zoetwatermatroos:

of op het leeg ongereingid document.

 

Voor leeg,ongereinigd dien je op het vervoersdocument op te merken dat je gebruik maakt van ADR 1.4

In ADR 1.4.1.6 staat vermeld dat alle lege,ongereinigde verpakkingen (althans in het stukgoed),BEHALVE DIE  VERVOERSCATEGORIE 0 BEVAT HEBBEN, vallen in vervoerscategorie 4 en je dus dezelfde vrijstellingen hebt als bij de 1000 punten regeling,waar bij de verplichtingen ,beschreven in 1.4.2 van kracht blijven en de verplichtingen ,zoals beschreven in 1.4.3. niet meer van kracht zijn,oa, de reglementering m.b. tot de tunnelcode,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 uur geleden zei zoetwatermatroos:

En in geval van tankvervoer kan je gebruik maken van een leeg ongereingid document en gelden de zelfde voorschriften als zijnde beladen.

IK dacht dat je met tank,leeg ongereinigd gebruik kon maken van hetzelfde document waarmee je de volle vracht afgeleverd hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Was het niet zo dat je een vrachtbrief moet hebben voor ledig, ongereinigd?

Om onduidelijkheden te voorkomen?

Stel jij hebt jouw adr tanks geledigd en krijgt een ongeluk enbent niet meer aanspreekbaar. Niemand zou dan aan de hand van de papieren zo snel de link kunnen leggen dat je leeg bent. (en in geval van tankwagen/container) groot paniek want ze zien vooralsnog enkel die kemler borden....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei europeaan:

IK dacht dat je met tank,leeg ongereinigd gebruik kon maken van hetzelfde document waarmee je de volle vracht afgeleverd hebt.

Dat mag ook wel daarom schreef ik ook kan. Het is niet altijd even praktisch om de vrachtbrief te gebruiken bv als jede tank oplegger ergens af koppelt of als de nieuwe verlader een bewijs van voorgaande lading wilt hebben en jij net een ritje voor zijn concurrent hebt gedaan. Rij je  bv op een brandstofwagen voor een vaste opdrachtgever zal je vast wel een stempel aan boord hebben met de wettelijke tekst die je op de vrachtbrief kan zetten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden