Spring naar bijdragen

Groninger vrachtwagen producent gaat bouwen....


Recommended Posts

  • Administrators

Vers van de pers:

Hyzon Motors BV (wie kent ze niet?) gaat de komende jaren 1500 waterstof aangedreven vrachtwagens bouwen.

Hyzon Motors BV is een samenwerking tussen  HOLTHAUSEN Clean Technology  uit Hoogezand en het amerikaanse HYZON Motors

 

Lees Hier  het artikel uit NU.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

^^ dit bedrijf is al een tijd bezig met waterstof aandrijvingen / elektrische aandrijvingen transitie. Eerst ombouw van bestaande voertuigen (o.a. OV bussen voor Arriva, zeg ik uit mijn hoofd) en nu wordt het wat grotere series.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Nou, het is wel een 106 cabine zonder spiegels. ;)

 

Ik denk dat de techniek al zodanig 'hip' is, dat je de rest van de truck gewoon moet laten voor dat wat de klanten en gebruikers al jaren kennen.

 

Voor Nieuw-Zeeland lijkt het mij bovendien al redelijk 'modern' om een frontstuur cabine te krijgen.. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
1 uur geleden zei Durashift:

Nou, het is wel een 106 cabine zonder spiegels. ;)

 

Ik denk dat de techniek al zodanig 'hip' is, dat je de rest van de truck gewoon moet laten voor dat wat de klanten en gebruikers al jaren kennen.

 

Voor Nieuw-Zeeland lijkt het mij bovendien al redelijk 'modern' om een frontstuur cabine te krijgen.. 

 

 

In Nieuw-Zeeland rijden denk ik meer frontstuur trekkers rond dan torpedo's

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
13 uur geleden zei Durashift:

Is dat dan zo anders dan Australië?


Het is een veelgemaakte fout om te denken dat Nieuw Zeeland gelijk is aan Australië, maar dan nóg verder weg. 
Het zijn twee totaal verschillende landen. Qua bevolking en geografie. Maar ik zal me beperken tot het transport. 
 

Mijn informatie is misschien wat achterhaald. Voor mij is het  zeventien jaar geleden dat ik er voor het laatst werkte. Er zijn in die tijd wat dingetjes veranderd. Maar in grote lijnen ben ik nog redelijk op de hoogte. 
 

De maximum lengte in NZ is beperkt tot iets van 22 meter. Voorheen alleen te bereiken als B-train. Dus met twee trailers waarbij de achterste rust op de voorste. Nu zie je meer en meer motorwagens met een lange aanhanger. 
In Australië is dat 26 meter. Langer dus, maar daar geven ze ook vaak de voorkeur aan een frontstuur om de maximale laadlengte te kunnen benutten. 
 

Maar het belangrijkste verschil zit hem in de toegestane aslasten. In mijn tijd mocht je met een drie assige trekker en drie assige trailer totaal 38 ton wegen in NZ. (Aus. 44 ton)

Met een drie asser motorwagen met vier assige aanhanger (standaard configuratie voor een kieper) was het 44 ton versus 60. 
 

Sinds een aantal jaren zie je echter steeds meer rare combinaties op de weg in Nieuw Zeeland om het maximum totaalgewicht van 44 ton te bereiken. Vierassige trekkers, met daar achter vierassige trailers. Acht assen dus. Voor 44 ton. Strikt genomen kan dat dus met een as minder. Maar dan ben je eigenlijk altijd te zwaar op de stuuras. Leeg al. 
 

Roadtrains zoals je in Australië ziet die passen domweg niet op de smalle en bochtige wegen van Nieuw Zeeland. Daarmee kom je de hoek niet om. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
4 uur geleden zei RobNiat:

Het is een veelgemaakte fout om te denken dat Nieuw Zeeland gelijk is aan Australië, maar dan nóg verder weg. 
Het zijn twee totaal verschillende landen. (...)

 

Heldere uitleg Rob. Dank je!

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Op 21-2-2021 om 03:12 zei RobNiat:

Het is een veelgemaakte fout om te denken dat Nieuw Zeeland gelijk is aan Australië, maar dan nóg verder weg. 
Het zijn twee totaal verschillende landen. Qua bevolking en geografie. Maar ik zal me beperken tot het transport. 
 

 

Dank voor je uitleg / ervaring.  :ok:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden