[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Onwerkbare dagen/uren


roadtrain

Recommended Posts

  • Forumlid
Het is dan wel misschien een koekje uit eigen zak ...
Maar dat is altijd beter als helemaal niets ...zou ik zeggen.

Wat ik mij dan weer afvraag...
We hebben al een aantal jaren zachte winters gehad .
Wat gebeurt er met die uren ?
Worden die bewaard of Worden ze uitbetaald ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk



Ik ben het toch wel met Pierre eens dat het raar is dat je zelf hier voor opdraait, door het vasthouden van gewerkte uren.ik begrijp jou wel Simon , maar wees eerlijk, het klopt niet, net zoals reiskosten???
Elke andere beroepsgroep wordt het gewoon netjes betaald behalve in het vervoer.....
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei sprinter 516:


 maar wees eerlijk, het klopt niet, net zoals reiskosten???
Elke andere beroepsgroep wordt het gewoon netjes betaald behalve in het vervoer.....

Wat die reiskosten betreft;het ligt er maar net aan hoe wanhopig een werkgever op jou zit te wachten.

Verplicht is t niet om woon/werk reiskosten te betalen,een werkgever is dikwijls goedkoper uit als hij een chauffeur laat overnachten dat als hij de auto naar de zaak moet laten komen en de chauffeur zijn woon/ werk kilometers ook nog eens moet betalen.

Wil je dat de OKV ook doorloopt tijdens je reiskosten?:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei Pierre:

 

 

 

Heb je een paar dagen geen werk om wat voor reden dan ook, dan gewoon 8 uur per dag betalen i.p.v. je eigen overuren die je op de andere dagen van de week gewerkt hebt inleveren omdat je z.g. een loongarantie hebt van 40 uur per week of de dagen die je thuis zit vanwege geen werkzaamheden betalen vanuit je eigen TVT-tegoed.

 

Benieuwd wat Ger zijn visie hierop is.

Dat is precies hoe t nu gesteld is; heb je maandag en dinsdag geen werk,of kun je niet werken omdat het te glad is,laat de baas je thuis en laat hij je woensdag,donderdag en vrijdag,eventueel zaterdag ook nog, werken om die 40 uur vol te krijgen.

 

Als TLN zn zin krijgt en die loongarantie naar 160 uur/4 weken kan krijgen ,kunnen ze je de hele week thuislaten en de overige 3 weken je de "schade"in laten halen.
"onze" bonden strijden al jaren om een 8 urige werkdag ( 8 uur per dag werken en de rest zijn overuren)

 

IK geloof dat Ger dat hier al eerder aanhaalde : met de wetenschap dat "onze"bonden weer met de 8 uur/dag eis komen stellen hun (TLN c.s.) alvast een 160 uur/4 weken eis in de onderhandelingen,zodat het een tegen het ander weggestreept kan worden. :D

 

Wanneer er een loonbetaling van 40 uur is,en het loon aangevuld word tot gemiddeld overuren niveau,door TvT uren,is daar niets op tegen.

Maar geen TvT uren afboeken in plaats van 40 urige loonbetaling.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 minuten geleden zei sprinter 516:


Elke andere beroepsgroep wordt het gewoon netjes betaald behalve in het vervoer.....

als je dan toch wil vergelijken......
 

In de meeste beroepsgroepen worden overuren helemaal niet betaald, of bij de gratie gods 1 op 1 weggestreept tegen vrije tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Teddybeer:

 

 

Bij ons was het “vroeger” zo dat een deel van het personeel in de winterperiode in de WW ging, daar hadden we dan een contract van 9 maanden voor. Van half maart tot aan de kerst.

 

Om dat geneuzel met het GAK, later UWV, te voorkomen/ontwijken hebben wij als personeel samen met de directie een regeling bedacht waarbij wij overuren opsparen welke we tegen 130% uitbetaald krijgen als we thuis zijn. Dit geldt ook in geval iemand tekort vrije dagen heeft, voor de vacantiedagen dus. Deze uren vul je weer aan in de loop van de tijd, dus niet gelijk alle gewerkte overuren inleveren, maar gespreid.

 

 

Heb zelf het plan om over un jaar of 2 zoiets te doen.

Vanaf november t/m februari ergens in de  warmte onder een palmboom met een koud biertje op zen tijd.

Dus snipperdagen en ATV dagen plus de overuren van die overige 8 maanden dat er nog wel gewerkt💪 wordt verdelen.  vrijwillige TVT dus.

Wil natuurlijk niet iedereen, maar mij lijkt het wel wat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat die reiskosten betreft;het ligt er maar net aan hoe wanhopig een werkgever op jou zit te wachten.
Verplicht is t niet om woon/werk reiskosten te betalen,een werkgever is dikwijls goedkoper uit als hij een chauffeur laat overnachten dat als hij de auto naar de zaak moet laten komen en de chauffeur zijn woon/ werk kilometers ook nog eens moet betalen.
Wil je dat de OKV ook doorloopt tijdens je reiskosten?

Jij vergelijkt nu weer appels met peren Peter. Je stelt zelf al dat het niet verplicht is, in andere beroepsgroepen wel.
En er zijn ook binnenland chauffeurs, die wel elke dag op de standplaatsen komen, en dus buiten de pot pissen.
We kunnen er wel weer een grapje over maken (zoals de OKV), maar het zijn wel feiten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei sprinter 516:


Ohhh, vertel, welke werknemers zijn er nog meer dom dan?

Vraag eens rond bij kantoorpersoneel of ambtenaren.

 

Wat denk je waarom de meeste ambtenaren die afgelopen weken zo druk aan het zoutstrooien en sneeuwschuiven waren daar druk op zijn?

 

Die uren nemen ze in de zomer weer massaal op , kunnen dan oa lekker beunen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei sprinter 516:


Jij vergelijkt nu weer appels met peren Peter. Je stelt zelf al dat het niet verplicht is, in andere beroepsgroepen wel.
En er zijn ook binnenland chauffeurs, die wel elke dag op de standplaatsen komen, en dus buiten de pot pissen.
We kunnen er wel weer een grapje over maken (zoals de OKV), maar het zijn wel feiten

Niet waar Cor;als een werkgever stelt dat je zelf moet zien hoe je op e werk komt is dat een heel gewoon standpunt van die werkgever.

Deze discussie over reiskosten vergoeding is een "wannabee" eis van sommigen ,iets van de laatste jaren.

IK heb ,bij alle werknemers waar ik gewerkt heb wel een soort van onkosten vergoeding gehad,maar altijd op vrijwillige basis( van werkgevers zijde),er is nooit een verplichting in de CAO geweest die dit voorschrijft.

Belastingtechnisch mag men iets van € 0,19 per kilometer betalen ,(als je verder dan 8 km van de zaak woont dacht ik) 

 

Maar als jij tegen je baas zegt;ik wil € 0,50 per kilometer en ik ook nog dat je mijn uren die ik daar mee bezig bent betaald ligt t maar net aan hem of hij daar in meegaat;als hij je beslist wil hebben doet hij dat,als hij stelt dat hij voor jou ook 3 anderen kan krijgen die om de hoek wonen heb je pech.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei sprinter 516:


Ohhh, vertel, welke werknemers zijn er nog meer dom dan?

die zijn er inderdaad zat, je kunt ze herken aan de mensen die met de tikkaart bij de tikklok staan te wachten tot het tijd is om te gaan, die willen geen overuren maken,  veel mensen in magazijnen krijgen geen overuren uitbetaald, en ik ken er genoeg die eerst een half uur moeten maken om dat ook betaald te krijgen ( een kwartier is jammer dan) eigenlijk gewoon te gek voor woorden.

 

groeten martje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Kiepenboer:

Heb zelf het plan om over un jaar of 2 zoiets te doen.

Vanaf november t/m februari ergens in de  warmte onder een palmboom met een koud biertje op zen tijd.

Dus snipperdagen en ATV dagen plus de overuren van die overige 8 maanden dat er nog wel gewerkt💪 wordt verdelen.  vrijwillige TVT dus.

Wil natuurlijk niet iedereen, maar mij lijkt het wel wat


Dit schijnt dus niet te mogen in het beroepsgoederen vervoer.

Die overuren moeten binnen een aantal weken worden opgenomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei lientje:


Dit schijnt dus niet te mogen in het beroepsgoederen vervoer.

Die overuren moeten binnen een aantal weken worden opgenomen.

Misschien maar net wat je afspreekt?

Heb in het verleden ook al eens met een afspraak zoiets gedaan.

3 maanden werken en weer 1 maand vrij, dus 3 periodes van 1 maand per jaar
onder die beruchte palmboom😁

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei roadtrain:

Zitten in een potje en worden bewaard. Staan iedere maand keurig op je urenoverzicht. 
max aanvulling per maand 8 uur en Max gebruik 80 uur per jaar. Maar we hebben ze nog nooit allemaal nodig gehad n

 

Wij sparen een half uur per dag, dus 2,5 uur per week. Wij kennen een 4 wekelijkse betaling.

 

Vorig jaar heb ik een deel van deze 'pot' als vakantiedagen ingezet, men vroeg wat ik ermee wilde doen.. had er dus genoeg van gespaard.

 

Ik heb vorige week 1 dag gewerkt,,, maar dat kwam vooral omdat de auto bij de garage opgehaald moest worden. Kon ik direct wat plaatsers meenemen vanaf de werf. Voorraad 'gereed product' genoeg daar. 😌

 

Collega's die minder goed in de tvt uren zaten, werden als eerste aan het werk gezet, zeg maar.

Vanaf de werf kan dat dus goed.. maar vanaf de regionale depot's is het lastiger omdat er geen water geladen kan worden.

Althans, de depot 'regelaar' had het voor een aantal zo kunnen regelen met een warmtelint om de buitenkraan heen, dat er maandagochtend gewoon stromend water was. :ok:

 

Maar ja, het depot waar ik formeel onder val.. heeft een wat langere leiding.. en dat was kennelijk wat te kostbaar. De 'regelaar' kreeg geen toestemming voor montage van dat warmtelint..

Enfin, ondanks waterafkoppeling de zooi toch kapot.. en dus wordt het nu zonder opvoerpomp water laden.. kost een hoop extra tijd.. gedoe.. etc. Enfin, hopelijk is er van geleerd bij de beslissers. :angel:

 

 

Inzake de UWV vorstverlet vergoeding aan de werkgever: Ik wist dat niet, maar kan het mij voorstellen. Zal net zo'n regeling als zwangerschapsverlof zijn, denk ik. Of alle salariskosten (dus ook de WG premie. pensioenlast, etc) vergoed wordt, weet ik niet. Kan mij zo voorstellen van niet.

Dus, WG zal ook zelf een deel van de vorstverlet kosten moeten dragen.

 

Ieder zijn deel, is ook het eerlijkst, denk ik. Want noch de werknemer noch de werkgever heeft om die vorstellende gevraagd natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Kiepenboer:

(..)

Dus snipperdagen en ATV dagen plus de overuren van die overige 8 maanden dat er nog wel gewerkt💪 wordt verdelen.  vrijwillige TVT dus.

Wil natuurlijk niet iedereen, maar mij lijkt het wel wat

 

Gaat je niet (meer) lukken. De opgebouwde, wettelijke, vakantiedagen vervallen na 6 maanden in het volgende kalenderjaar.  (tenzij de TLN CAO een ruimere periode hanteert).

 

Wetgeving hierover is een paar jaar geleden gewijzigd.

 

Als je dit wilt doen, moet je dus binnen 18 maanden dit geregeld hebben..

 

Indien je bovenwettelijke opgebouwde vakantiedagen hebt opgespaard, die zijn wel langer in het 'potje' aanwezig. Maximaal 5 jaar.

 

Citaat

Niet opgenomen wettelijke vakantiedagen vervallen na half jaar

Wettelijke vakantiedagen die u niet heeft opgenomen, vervallen een half jaar na het kalenderjaar waarin u ze heeft opgebouwd. Vakantiedagen die u bijvoorbeeld in 2018 heeft opgebouwd, vervallen op 1 juli 2019. Bij cao of schriftelijke overeenkomst kan een ruimere vervaltermijn zijn overeengekomen. Uw werkgever kan u hierover informeren.

Niet opgenomen vakantiedagen verjaren soms na 5 jaar

In de volgende gevallen verjaren uw niet opgenomen vakantiedagen pas na 5 jaar:

  • Als u niet in staat was uw wettelijke vakantiedagen op tijd op te nemen. Bijvoorbeeld omdat u daarvoor te ziek was. Of omdat uw werkgever het u onmogelijk maakte om (genoeg) vakantie op te nemen;
  • Als u bovenwettelijke vakantiedagen heeft. Dit is het geval als u meer dan het wettelijk aantal vakantiedagen heeft. 

U rekent 5 jaar na het kalenderjaar van de opbouw van uw vakantiedagen.

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vakantiedagen-en-vakantiegeld/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-vakantiedagen-opnemen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Kiepenboer:

Misschien maar net wat je afspreekt?

Heb in het verleden ook al eens met een afspraak zoiets gedaan.

3 maanden werken en weer 1 maand vrij, dus 3 periodes van 1 maand per jaar
onder die beruchte palmboom😁

 

 

Dat zal mooi zijn 😎

Ik heb het er op mijn werk wel eens over gehad toen mij gevraagd werd of ik een 0 uren contract wilde houden of dat ik liever een parttime contract wilde met vaste uren.

Het nadeel voor mij met een parttime contract is dat wanneer ik op vrijdag mijn wekelijkse uren niet vol kan maken omdat er geen werk is, ze mij op zaterdag of zondag op kunnen roepen. :(

 

Op mijn vraag of ik deze uren (dag) dan niet mee kan nemen naar later, in een periode wanneer er veel te veel werk is vertelde ze mij dat in het cao staat dat dit niet is toegestaan. Bij andere cao's mag dit wel.

Dit om de chauffeur te beschermen. Wat in andere gevallen misschien wel van toepassing kan zijn. 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei iveco 35c17:

zo kan je ja geen uren maken (...)

 

Hoezo niet? Wachturen krijg je gewoon betaald, tenminste zo behoort het wel te zijn. En een keer vroeg of een dag stilstaan, het zal de laatste keer niet zijn.

 

3 uur geleden zei iveco 35c17:

(...) op deze manier is het rijtijdenbesluit ook makkelijk werkbaar. Want die rij en diensturen kom je lang niet aan. 

 

Dat valt nog te bezien. Als je een paar van die klanten op een dag of in de week hebt kan het nog wel eens een hele puzzel worden om alles kloppend te krijgen volgens 'het boekje'

 

3 uur geleden zei iveco 35c17:

(...) Dr moet gas op die lollie

 

Ik had het best een kans willen geven, jou avontuur als internationaal chauffeur. Maar als ik dit soort termen voorbij zie komen. Toe, alsjeblieft, zeg me dat je een geintje maakt...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei Pierre:

Hoezo niet? Wachturen krijg je gewoon betaald, tenminste zo behoort het wel te zijn.

 

Zo is dat :ok:

 

Dat wachten zal wel bij de ritprijs in zitten neem ik aan. 

En als dat tegen E7 is, dan verdien je het makkelijker dan dat je een oplegger leeg moet stapelen ;)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei lientje:

 

Het nadeel voor mij met een parttime contract is dat wanneer ik op vrijdag mijn wekelijkse uren niet vol kan maken omdat er geen werk is, ze mij op zaterdag of zondag op kunnen roepen. :(

Normaal gesproken zou dit niet mogen.....

Als je van maandag tot en met vrijdag je uren niet maakt moet je je contracturen vangen. Zaterdag zondag zijn altijd overuren. Als dat niet zo is dan toch uitbetalen 150/200 procent. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Als dat niet zo is dan toch uitbetalen 150/200 procent. 

 

Natuurlijk alles volgens cao.

Maar het gaat mij er om dat ik zelf (mee) beslis welke dagen ik werk.

 

 

 

1 uur geleden zei roadtrain:

moet je je contracturen vangen.

 

Hier begrijp ik ff niet wat je bedoelt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Normaal gesproken zou dit niet mogen.....

Als je van maandag tot en met vrijdag je uren niet maakt moet je je contracturen vangen. Zaterdag zondag zijn altijd overuren. Als dat niet zo is dan toch uitbetalen 150/200 procent. 

Dat is niet helemaal waar;als je van ma tot vr niet aan je 40 uur komt mogen de zaterdaguren daarvoor gebruikt worden.

Maar de toeslag van 50 % dient wel uitbetaald te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei lientje:

 

Natuurlijk alles volgens cao.

Maar het gaat mij er om dat ik zelf (mee) beslis welke dagen ik werk.

 

 

 

 

Hier begrijp ik ff niet wat je bedoelt.

 

 

1 uur geleden zei europeaan:

Dat is niet helemaal waar;als je van ma tot vr niet aan je 40 uur komt mogen de zaterdaguren daarvoor gebruikt worden.

Maar de toeslag van 50 % dient wel uitbetaald te worden.

Dit dus. Dacht dat dat ook voor de zaterdag gold. Niet dus. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden