[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

2 weken internationaal rijden.


iveco 35c17

Recommended Posts

  • Forumlid
3 uur geleden zei iveco 35c17:

Normaal 1 uur voor laden/lossen. Maar als je 2 zijkanten moet open maken staat er 2 uur voor. Echter weet die bc niet dat jij twee zijkanten openmaakt of staat te ouwehoeren. D

Je zal het anders bedoelt hebben maar hier leg je haarfijn uit hoe dat kan…..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Murphy:

En ik maar denken dat wanneer je na 2 weken internationaal rijden moe bent.....

De rij en rust tijden wet zegt zelfs dat je dan 45 uur rust moet maken.

Van 2 weken int rijden naar strepen en een BC die daar een einde aan maakt.

Zullen we weer terug naar de openings post gaan?

En gaan we maar weer verder met  de schandalige plek waar chauffeurs die de hele week van huis zijn worden weggezet door een groot grutter in Raalte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

^^dat leeg goed moet er per se uit in de avond?

 

Nee. Dat heb ik dus donderdag eens na gevraagd en mag ook smorgens voor het laden aan gelost worden. 
Daarom heb ik vrijdagavond ook thuis kunnen slapen. Want toen kwam ik van Groningen af.  En dan kom ik zo goed als langs huis richting Raalte.

 

Waar je echter wel een beetje rekening mee moet houden dan is dat je de volgende dag niet met je uren in de knoop komt als je toevallig wel een lange route krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei iveco 35c17:

 

 

Waar je echter wel een beetje rekening mee moet houden dan is dat je de volgende dag niet met je uren in de knoop komt als je toevallig wel een lange route krijgt.

Dat geldt dan alleen voor de laatste rit van de week en je kan dus altijd ergens eerder stoppen zonder gek veel om te rijden als je bij een voorziening met sanitair en evt een maaltijd wilt blijven staan. Neemt niet weg dat het in Raalte slecht geregeld is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

Dat geldt dan alleen voor de laatste rit van de week en je kan dus altijd ergens eerder stoppen zonder gek veel om te rijden als je bij een voorziening met sanitair en evt een maaltijd wilt blijven staan. Neemt niet weg dat het in Raalte slecht geregeld is

Met de wetenschap die ik sinds donderdag heb klopt dat idd. Echter moet je de hele week wel nadenken waar je dan gaat staan en hoeveel tijd je dan de volgende ochtend kwijt bent om in Raalte te komen.

 

En als ik om 5,00 uur in Raalte moet laden moet ik er om 4,30 zijn om leeggoed te lossen.  Dan heb ik een kwartiertje speling voor als de los docks vol staan met andere chauffeurs die ook leeggoed lossen. 
Als ik dan op een uur afstand van Raalte blijf staan betekend dat dat ik om half vier moet gaan rijden. Dat is dan om kwart voor drie uit bed.  En dat vind ik soms weleens grappig maar niet elke ochtend. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
29 minuten geleden zei iveco 35c17:

Waar je echter wel een beetje rekening mee moet houden dan is dat je de volgende dag niet met je uren in de knoop komt als je toevallig wel een lange route krijgt.


Even een seintje naar de planning en overleggen hoe of wat? 

Niet van hun probleem jou probleem maken in ieder geval.

Die rijtijden wet is bedoeld om jou te beschermen is de bedoeling. 😇

 

l

Maar als chauffeurs niets doorgeven aan de planning dan kunnen die ook niets oplossen evt. In overleg met de opdrachtgever. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei lientje:


Even een seintje naar de planning en overleggen hoe of wat? 

Niet van hun probleem jou probleem maken in ieder geval.

Die rijtijden wet is bedoeld om jou te beschermen is de bedoeling. 😇

 

l

Maar als chauffeurs niets doorgeven aan de planning dan kunnen die ook niets oplossen evt. In overleg met de opdrachtgever. 

Dat klopt idd Lientje. Maar echter zijn er wel ritten voor jouw ingepland. En als je die vanaf Raalte wel zou kunnen halen word het niet gewaardeerd dat je ergens blijft staan zodat je het niet kan halen. Tenminste als

je dat elke dag zou doen kan ik me dat zo voorstellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:

 

Ik denk dat het iets anders zit André. Als -op basis van eerdere praktijkvoorbeelden- de normale gangbare tijd voor het lossen één uur is, dan roept het uiteraard vragen op wanneer iemand opeens dik twee uur met hetzelfde karwei bezig is.
Omdat een bedrijf van zo'n omvang nu eenmaal niet een paar honderd chauffeurs op alles kan controleren stellen ze een norm in. Wanneer iemand kan verklaren waarom het zoveel langer heeft geduurd en hij krijgt dat dan gewoon betaald, is er wat mij betreft helemaal niks aan de hand.

Zo hadden wij bij mijn vorige werkgever ook diverse activiteiten waar een normale gangbare tijd voor gesteld was b.v. 10 minuten voor aan -of afkoppelen. Hing je er 's ochtends snel je trailer achter en je vluchtte nog effe voor een half uur de kantine in, dikke pech want dan was de rest -20 minuten- voor eigen rekening. Had je echter een plausibele reden waarom het zo lang had geduurd -reparatie, lampje vervangen, etc.- dan werd dat zonder problemen netjes betaald.

Daar had verder dan ook helemaal niemand problemen mee, als behalve dat het hier op dit forum tot een grote discussie leidde met mensen die het schijnbaar normaal vonden dat àlles betaald word, ongeacht hoe lang iets duurt, met of zonder reden als het veel langer dan ongebruikelijk had geduurd. Dat werd toen maximaliseren genoemd i.p.v. normeren, complete onzin dus.

Ik denk - en vind dat je als werkgever het volste recht hebt om in de gaten te houden hoe iemand zijn werk uitvoert en zelf mag bepalen tot wanneer iets acceptabel is of dat iemand bewust de kantjes er vanaf loopt wanneer blijkt dat men abnormaal veel langer over een bepaalde activiteit doet dan normaal zou horen.

Gewoon lekker staffelen.

Alle gewerkte uren betaald. Gewoon je pauzes pakken en er is niks aan de hand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei corne64:

Gewoon lekker staffelen.

Alle gewerkte uren betaald. Gewoon je pauzes pakken en er is niks aan de hand.

 

Iedere dag 1½ - 2 uur verplicht de klok vooruit zitten kijken en doelloos door je raam naar buiten zitten turen want anders ben je je uren kwijt. Vervolgens 's avonds weer tijd tekort komen om volgens 'eigen planning' ergens uit te kunnen komen want het werk moet toch gebeuren. Inderdaad, gewoon lekker staffelen, werkt erg motiverend ook.

 

Gewoon niks staffelen, pauze pakken als je daar zelf zin of behoefte aan hebt en de dag naar eigen plan in kunnen richten. Pauze is pauze, werken is werken en alle gewerkte uren gewoon betaald werkt veel beter en prettiger. Ben nog steeds blij dat ik van die flauwekul af ben. Iedere dag opnieuw...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Idd @Pierre  ikzelf heb een bloedhekel om zomaar ergens langs de kant van de weg te gaan staan als

het mij niet uitkomt.  Pauze maak ik waar het

mij uitkomt en wanneer ik zin heb.  En als

ze menen een uurtje te moeten strepen omdat ik mijn pauze niet

gehad heb voor die dag dan doen ze dat maar lekker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zojuist zei iveco 35c17:

(...) als ze menen een uurtje te moeten strepen omdat ik mijn pauze niet gehad heb voor die dag dan doen ze dat maar lekker.

 

Even voor de goede orde; als er een staffel gehanteerd word en de werkgever weigert om daar coulant mee om te gaan, m.a.w. je bent je uren kwijt als je je pauzes niet hebt genomen of kunnen nemen, dan ging-ie bij mij toch ook iedere dag aan de kant. Meer dan hem lief was...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei Pierre:

 

Even voor de goede orde; als er een staffel gehanteerd word en de werkgever weigert om daar coulant mee om te gaan, m.a.w. je bent je uren kwijt als je je pauzes niet hebt genomen of kunnen nemen, dan ging-ie bij mij toch ook iedere dag aan de kant. Meer dan hem lief was...

Kunnen nemen is niet aan de orde, want dat kan altijd. ( volgens de heren) maar als het

mij beter uitkomt om door te rijden en geen pauze te nemen dan heb ik er wel vrede mee hoor als ze een uurtje wegstrepen. Als ik bijvoorbeeld weer ergens bij zo een graftakkenbedrijf in Helmond twee uur aan het dock heb gestaan zonder dat

er wat

gebeurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei Pierre:

……. dan ging-ie bij mij toch ook iedere dag aan de kant. Meer dan hem lief was...

En dan vooral op momenten dat het MIJ uitkomt. En ja, dat kan wel eens nadelig uitpakken voor de baas. 😉

 

Gelukkig doen ze bij ons niet aan dergelijke onzin. Veel te duur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei Pierre:

 

Even voor de goede orde; als er een staffel gehanteerd word en de werkgever weigert om daar coulant mee om te gaan, m.a.w. je bent je uren kwijt als je je pauzes niet hebt genomen of kunnen nemen, dan ging-ie bij mij toch ook iedere dag aan de kant. Meer dan hem lief was...

Ik pak ik pauze gewoon wanneer het mij uit komt. 

Als jij ergens lang staat word er ook verwacht dat je daar pauze schriift.

En dan gaat wat jij zegt niet op. In feite worden dan niet alle gewerkte uren betaald. En zo werkt het bij veel bedrijven. 

En ergens niet uit kunnen komen omdat het niet uit komt,heb ik nog nooit mee gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei corne64:

Als jij ergens lang staat word er ook verwacht dat je daar pauze schriift.

Dat willen de werkgevers misschien graag maar die vlieger gaat niet op. 
 

en het is aan de planners om met die verloren tijd om te gaan. 
En al helemaal als je bij adressen staat zoals hier eerder al genoemd waar je niet eens naar de wc kan of mag….
Laat staan een kantine. 
 

ligt er natuurlijk wel aan waarom je moet wachten. Ben je zelf veel te vroeg dan is het iets anders. 


 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 uur geleden zei Pierre:

 

Bij een werkgever die de dagen doorbetaalt als de auto in de garage staat en de OKV doorbetaald in de vakantie lijkt me die paar stuivers aan OKV die hij op die manier aan dat half uurtje uit zou kunnen sparen nooit het beoogde doel van jou -of een werkgever.
Achteraf bleek dat je daar toen ook niet goed gekeken had of dat het nèt iets anders zat als je in eerste instantie dacht, daarom misschien een advies om jezelf eerst eens heel goed te verdiepen in artikel 40 van de CAO, vergoeding van verblijfskosten voor je hier iets roept.

 

Mijn lionstrook gezien ??? 

 

Maar dit gaat niet over mijn werkgever. Die betaald dat gewoon door. Al jaren. 

 

Dit gaat over een andere firma, die hebben er een sport van gemaakt om een chauffeur 1/2 x per dag op standplaats te laten koppelen. De chauffeurs lopen daar harder weg dan ze binnen komen, ook nog staffel hanteren en daarom staan ze uur van huis ff uur pauze te houden. 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Dat willen de werkgevers misschien graag maar die vlieger gaat niet op. 
 

en het is aan de planners om met die verloren tijd om te gaan. 
En al helemaal als je bij adressen staat zoals hier eerder al genoemd waar je niet eens naar de wc kan of mag….
Laat staan een kantine. 
 

ligt er natuurlijk wel aan waarom je moet wachten. Ben je zelf veel te vroeg dan is het iets anders. 


 

 

Feit is dat bijna iedereen als ze langer bij een klant staan zelf pauze schrijven.

En dan zeg ik dat niet allu uren betaald worden. Dat intrerpreteerd iedereen anders. Ook zit er dan verschil tussen chauffeurs wat pauze schrijven betreft. Waar de een15 min schreef, schreef een ander bv 30 min. Nu hoef ik nergens pauze te schrijven, zelfs niet als ik ergens 4 uur sta. En dat komt met ons werk nogal eens voor. 

Ik maak nu zelf uit wanneer hoeveel pauze ik pak. 

Maar ieder het zijne. Heeft ook geen zin om daar een discussie over te hebben. Iedereen gewoon lekker doen hoe ze het willen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei corne64:

(...) Als jij ergens lang staat word er ook verwacht dat je daar pauze schriift.

En dan gaat wat jij zegt niet op. In feite worden dan niet alle gewerkte uren betaald.


Dat beperkt zich toch echt tot wanneer het personeel zelf ook pauze heeft, m.a.w. ik had anders ook niks kunnen doen.
Jij weet zelf dat in Frankrijk 95% van de bedrijven tussen 12.00-13.30 of 14.00 dicht is. Soms gebeurt het dat je net tegen de middagpauze aankomt bij zo'n klant en dat de kans dat je nog gelost of geladen word eigenlijk nihil is. Dan is aan mij zelf de keuze of ik onderweg eerst drie kwartier of een uur pauze ga maken en ergens halverwege de middagpauze aankom, of dat ik probeer om tóch nog te lossen voor die middagpauze. Een gok die ik helemaal zelf neem, naar eigen goeddunken.

 

Soms lukt dat dan wel, soms heb ik verkeerd gegokt en lukt het niet en zal uiteindelijk toch een paar uur moeten wachten voor die lui terug zijn van hun pauze. Ik ben dan reëel genoeg om daar dan 30-45 minuten als pauze te schrijven naar gelang hoe het uitkomt, ik had het immers ook tevoren kunnen doen. Voor de rest, als ik ergens 3-4 uur sta te wachten worden die wachturen gewoon netjes betaald en schrijf ik niets meer dan de pauze die het personeel zelf ook neemt, tijd waar het hele proces voor iedereen compleet stil ligt. Niets meer dan billijk lijkt mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei corne64:

(...) Ook zit er dan verschil tussen chauffeurs wat pauze schrijven betreft. Waar de een15 min schreef, schreef een ander bv 30 min. Nu hoef ik nergens pauze te schrijven, zelfs niet als ik ergens 4 uur sta. En dat komt met ons werk nogal eens voor. Ik maak nu zelf uit wanneer hoeveel pauze ik pak.

 

Zoals ik nu begrijp word er een staffel word gehanteerd bij jullie en word er een standaard hoeveelheid pauze afgehouden, ongeacht of je hem wel of niet onderweg maakt of bij de klant schrijft?
Nu weet ik niet of dit de standaard CAO -staffel is, stel even als voorbeeld 1½ uur per dag. Als je dan onderweg 45 pauze maakt, vervolgens 4-5 uur bij een klant staat en daarna weer een keer 45 pauze maakt, dan word er verders niks afgehouden van die 4-5 uur?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Bij ons loopt de staffel iets anders maar het antwoord is ja.

 

Met andere woorden, even algemeen en heel theoretisch; je moet voor de staffel nog een half uur pauze maken en je staat vijf uur lang van 10.00 uur tot 15.00 te wachten bij een klant om daar 5 pallets te lossen, of 10 kuub cement voor mijn part.

Je lost je handel en rijd daar na vijfeneenhalf uur om 15.30 uur 's middags de plaats af en je gaat vervolgens om de hoek direct dat half uur pauze nog maken, dan zeggen ze niet vanuit de werkgever; "ho even, dat half uurtje pauze had je ook bij die klant kunnen maken tussen de middag, daar heb je tijd genoeg voor gehad"?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden