[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

2 weken internationaal rijden.


iveco 35c17

Recommended Posts

  • Forumlid
4 uur geleden zei Pierre:

 

Zoals ik nu begrijp word er een staffel word gehanteerd bij jullie en word er een standaard hoeveelheid pauze afgehouden, ongeacht of je hem wel of niet onderweg maakt of bij de klant schrijft?
Nu weet ik niet of dit de standaard CAO -staffel is, stel even als voorbeeld 1½ uur per dag. Als je dan onderweg 45 pauze maakt, vervolgens 4-5 uur bij een klant staat en daarna weer een keer 45 pauze maakt, dan word er verders niks afgehouden van die 4-5 uur?

Klopt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee dat zeggen ze niet. Omdat het hun eigen regel is. 
 

maar dat kan je wel doen als je bij de auto weg kan en er is bv kantine of zo. 
 

maar als je bij de auto moet blijven om aan te  blijven schuiven (zoals vroeger bij ah in Zaandam, anders nam een ander jouw plek in) dan gaat dat dus niet. 
Langere wachttijden zijn bij ons voornamelijk voor het laden: en dan is het wel zaaks om in (de nabijheid van) de auto te blijven…….want ieder kwartier schuift de rij op.

 

die wachttijden worden door de opdrachtgever vergoed aan de werkgever dus daar kan gewoon ons salaris van betaald worden……

 

zolang ze tegen beter weten in de staffel handhaven ( zijn genoeg keren met voorbeelden aangegeven dat ze er beter van af kunnen stappen wat voordeliger voor beide partijen is) wordt er zo gewerkt……
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
28 minuten geleden zei corne64:

Klopt.

 

Dus ook hier; als jij nog een half uur pauze moet maken volgens de staffel, je hebt van 11.00 tot 15.00 zo'n 4 uur bij een klant staan wachten om 2 pallets te lossen, je rijd de poort uit en gaat vervolgens direct dat half uur pauze nog maken dan zeggen ze niet: sorry Corné maar dat half uur pauze houden we alsnog in, dat had je daar ook bij die klant kunnen schrijven?

Dat was namelijk wat er nog wel eens gebeurde bij mijn vorige werkgever; daar waren ook mensen die het wel erg letterlijk namen met pauze, pauzestaffel en betaalde cq gewerkte uren. Uren op hun bed liggen bij de klant of in de bedrijfskantine hangen, vervolgens om de hoek nog effe een keer een uur pauze maken als ze klaar waren en dan verbaasd zijn waarom er alsnog een half uur kwijt was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei zoetwatermatroos:

^^ waarom zou je dat half gelijk willen pakken?  Maar ook hier zijn lange wachttijden geen uitzondering en of je dan wel of geen pauze schrijft is aan je eigen...

 

Dat half uur gelijk willen pakken? Gewoon een voorbeeld zoals dat in het verleden regelmatig gebeurde bij collega's. Die stonden dan een halve dag te wachten bij een klant, uitgeslapen en volgevreten in de kantine reden ze uren later de poort uit en gingen om de hoek nog even een half uur staan omdat de ze anders z.g. niet genoeg staffelpauze hadden gemaakt. Ze waren in de veronderstelling dat zolang ze maar voldoende staffelpauze hadden gemaakt voor de rest gevrijwaard waren van urencontrole, "de kerk in het midden" en alles zomaar klakkeloos betaald kregen.

Het gaat er eigenlijk om dat mensen beweren dat ze met -of dankzij een pauzestaffel alles zomaar betaald krijgen zolang ze maar genoeg pauze maken, ongeacht hoe of waar. Ik spreek zelf uit ervaring en denk zelf dat het niet allemaal is wat het lijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 minuten geleden zei Pierre:

 

Dat half uur gelijk willen pakken? Gewoon een voorbeeld zoals dat in het verleden regelmatig gebeurde bij collega's. Die stonden dan een halve dag te wachten bij een klant, uitgeslapen en volgevreten in de kantine reden ze uren later de poort uit en gingen om de hoek nog even een half uur staan omdat de ze anders z.g. niet genoeg staffelpauze hadden gemaakt. Ze waren in de veronderstelling dat zolang ze maar voldoende staffelpauze hadden gemaakt voor de rest gevrijwaard waren van urencontrole, "de kerk in het midden" en alles zomaar klakkeloos betaald kregen.

Het gaat er eigenlijk om dat mensen beweren dat ze met -of dankzij een pauzestaffel alles zomaar betaald krijgen zolang ze maar genoeg pauze maken, ongeacht hoe of waar. Ik spreek zelf uit ervaring en denk zelf dat het niet allemaal is wat het lijkt.

Je zegt zelf 2x in je vraag aan roadtrain en Corné dat de pauze gelijk genomen wordt nadat je ergens een halve dag hebt staan hangen. Bovendien haal je er nu ook nog een kantine bij en dat vanuit je eigen ervaringen. En je komt dan tot de conclusie dat als je onderweg de afgesproken pauze staffel hebt genoten er ook nog bij lange laad/lostijden cq wachttijden pauze genoten dient  te worden? Dat is echt niet overal zo. Ligt er denk net aan hoe vaak dit voorkomt bij een bedrijf. Heb je hier één keer in maand mee te maken of gebeurt het meerdere keren per week. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
27 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

Je zegt zelf 2x in je vraag aan roadtrain en Corné dat de pauze gelijk genomen wordt nadat je ergens een halve dag hebt staan hangen. Bovendien haal je er nu ook nog een kantine bij en dat vanuit je eigen ervaringen. En je komt dan tot de conclusie dat als je onderweg de afgesproken pauze staffel hebt genoten er ook nog bij lange laad/lostijden cq wachttijden pauze genoten dient  te worden? Dat is echt niet overal zo. Ligt er denk net aan hoe vaak dit voorkomt bij een bedrijf. Heb je hier één keer in maand mee te maken of gebeurt het meerdere keren per week. 

 

Het was eerder een soort van situatieschets op basis van o.a. eigen ervaringen, inderdaad. Of je nou direct dat half uur of voor mijn part twee uur later pakt doet er eigenlijk niet heel veel toe.
Er word dikwijls gezegd dat als men de voorgeschreven pauzestaffel maar neemt, dat men vanuit de werkgever niet meer pauze in kan houden dan die werkelijk genomen pauze. Ik betwijfel dat en geef met een voorbeeld aan dat een werkgever dat zeker wel kan: vier uur bij een klant staan wachten, vervolgens volgevreten en uitgeslapen de poort uitrijden en om de hoek -of een uur later nog eens pauze gaan maken omdat de staffel dit voorschrijft. Ik weet haast zeker dat er genoeg werkgevers zijn die dan zeggen; je had daar tijdens de middagpauze ook pauze kunnen schrijven om vervolgens nog eens een half uur of een uur extra af te houden. De bewering dat men dus ongeacht hoe of wat alle uren betaald krijgt als men maar de staffelpauze neemt gaat niet altijd op, daar ben ik van overtuigd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

 

Dus ook hier; als jij nog een half uur pauze moet maken volgens de staffel, je hebt van 11.00 tot 15.00 zo'n 4 uur bij een klant staan wachten om 2 pallets te lossen, je rijd de poort uit en gaat vervolgens direct dat half uur pauze nog maken dan zeggen ze niet: sorry Corné maar dat half uur pauze houden we alsnog in, dat had je daar ook bij die klant kunnen schrijven?

Dat was namelijk wat er nog wel eens gebeurde bij mijn vorige werkgever; daar waren ook mensen die het wel erg letterlijk namen met pauze, pauzestaffel en betaalde cq gewerkte uren. Uren op hun bed liggen bij de klant of in de bedrijfskantine hangen, vervolgens om de hoek nog effe een keer een uur pauze maken als ze klaar waren en dan verbaasd zijn waarom er alsnog een half uur kwijt was.

Ikzelf heb dan de keuze wat te doen. Ik ben iig niet verplicht bij die klant pauze te schrijven. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei corne64:

Ikzelf heb dan de keuze wat te doen. Ik ben iig niet verplicht bij die klant pauze te schrijven.

 

Dat is niemand verplicht natuurlijk. Dat kan de werkgever achteraf alsnog doen, ook al is er door de chauffeur genoeg staffelpauze genomen voor die dag. Dat bedoel ik eigenlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei corne64:

Ikzelf heb dan de keuze wat te doen. Ik ben iig niet verplicht bij die klant pauze te schrijven. 

 

Ik hoef het ook niet. Maar ik gebruik wachttijd wel zeer regelmatig om pauze te schrijven zodat ik daarna weer volle bak door kan en niet ergens op een parking alsnog dom uit het raam moet gaan loeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 minuten geleden zei Pierre:

 

Dat is niemand verplicht natuurlijk. Dat kan de werkgever achteraf alsnog doen, ook al is er door de chauffeur genoeg staffelpauze genomen voor die dag. Dat bedoel ik eigenlijk.

Niet met je eens want wachten is arbeid(stijd) zoals ik al uitgelegd heb is wachten ook aan blijven sluiten  in de rij. 
 

bovendien heb ik (wij) amper klanten met al dan niet geopende kantine. 
 

(Om eventuele verwarring te voorkomen: bij oranje auto’s zijn andere regels dan bij groene…..)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei roadtrain:

Niet met je eens want wachten is arbeid(stijd) zoals ik al uitgelegd heb is wachten ook aan blijven sluiten  in de rij.


Klopt.
Acht uur lang in de file op staan schuiven aan de Bulgaarse-Roemeense grens om de grens over te kunnen te kunnen is wachten. 
Van 10.00 uur tot 15.00 uur bij een bedrijf staan wachten om te lossen waar ze tussen de middag twee uur dicht zijn vanwege middagpauze is ook wachten.

De vraag is of je in die twee uur dat er niks gedaan werd zelf een pauze had kunnen nemen of niet. Jij vind misschien van niet, een heleboel werkgevers vinden van wel. En dan stelt die hele pauzestaffel opeens niks meer voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei Pierre:


Klopt.
Acht uur lang op staan schuiven aan de Bulgaarse-Roemeense grens om er over te kunnen is wachten. 
Van 10.00 uur tot 15.00 uur bij een bedrijf staan wachten om te lossen waar ze tussen de middag twee uur dicht zijn vanwege middagpauze is ook wachten.

De vraag is of je in die twee uur dat er niks gedaan werd zelf een pauze had kunnen nemen of niet. Jij vind misschien van niet, een heleboel werkgevers vinden van wel. En dan stelt die hele pauzestaffel opeens niks meer voor.

Hier zijn allen antwoorden mogelijk. Zoals jij het stelt en je zou inderdaad sanitair mogen gebruiken en naar de kantine mogen dan heeft zo een werkgever gelijk en zou een compromis met de chauffeur mogelijk moeten zijn. 
maar in mijn werk is dat niet. Hoef zelden lang te wachten om te kunnen lossen. 
voor het laden wel vaker en langer. Daar komt ook nog eens bij als iedereen dan maar braaf pauze wegschrijft wordt er ook niet ingezet om de wachttijden te verkorten…….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

Dat is niemand verplicht natuurlijk. Dat kan de werkgever achteraf alsnog doen, ook al is er door de chauffeur genoeg staffelpauze genomen voor die dag. Dat bedoel ik eigenlijk.

Niet dus. Er word nooit meer afgehouden dan volgens staffel mag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:



De vraag is of je in die twee uur dat er niks gedaan werd zelf een pauze had kunnen nemen of niet. Jij vind misschien van niet, een heleboel werkgevers vinden van wel. En dan stelt die hele pauzestaffel opeens niks meer voor.

Daarom zeg ik dat veel chauffeurs die beweren altijd alle uren betaald te kriigen vaak een verdraaid beeld schetsen. Want als je dan verder vraagt geven ze ook toe dat ze om de kerk in het midden te houden regelmatig pauze schriiven terwijl ze aan het werk zijn.

Doen ze dat niet dan word er vanzelf wel wat weg gestreept. 

Daarom ben ik tevreden met de staffel. Was in het begin best ff wennen.

En daar was ook best wat onrust over bii menig chauffeur van ons. 

Maar alle tegenstand is nu verstomd en het werkt goed.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

De vraag is of je in die twee uur dat er niks gedaan werd zelf een pauze had kunnen nemen of niet. Jij vind misschien van niet, een heleboel werkgevers vinden van wel. En dan stelt die hele pauzestaffel opeens niks meer voor.

Ik zelf zou zeker wel drie kwartier/een uur pauze schrijven al was het alleen maar om na al die uren eindelijk weer weg te kunnen.

Vroeger stond ik veel in Essen bij een diepvrieshuis en ook daar konden de wachttijden flink uit de klauwen lopen. Na een paar uur ben je blij dat je weer weg kunt en ik had er helemaal geen zin in om dan nog eens vrijwillig een uur ofzo aan de kant te gaan staan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei corne64:

Daarom zeg ik dat veel chauffeurs die beweren altijd alle uren betaald te kriigen vaak een verdraaid beeld schetsen. Want als je dan verder vraagt geven ze ook toe dat ze om de kerk in het midden te houden regelmatig pauze schriiven terwijl ze aan het werk zijn.

Doen ze dat niet dan word er vanzelf wel wat weg gestreept.

 

Dus als ik het goed begrijp; als jij van 10.00 uur tot 15.00 uur bij een klant staat en die gooit de deur dicht tussen de middag voor één of twee uur dan is dat allemaal betaalde tijd? Ik ben er van overtuigd dat bijna iedere werkgever zelf wel even een correctie toepast als de werknemer zelf geen pauze heeft geschreven als hij b.v.een uur of 4-5 bij de klant staat die tussen de middag ook nog eens twee uur dicht is, ook al is er een pauzestaffel en heeft de werknemer aan het eind van de dag zelf genoeg pauze gemaakt volgens de staffel.

 

3 uur geleden zei corne64:

Daarom ben ik tevreden met de staffel. Was in het begin best ff wennen.

 

Gelukkig maar, als het steeds weer op discussie uitdraait over wel of niet genoeg pauze genomen -of geschreven dan begrijp ik die keuze, ik ben bekend met die materie. Dat gezeik hadden we op de Katsbogten ook altijd. Daarom dank ik God op m'n blote knieën dat ik er vanaf ben...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei Pierre:

Dus als ik het goed begrijp; als jij van 10.00 uur tot 15.00 uur bij een klant staat en die gooit de deur dicht tussen de middag voor één of twee uur dan is dat allemaal betaalde tijd? Ik ben er van overtuigd dat bijna iedere werkgever zelf wel even een correctie toepast als de werknemer zelf geen pauze heeft geschreven als hij b.v.een uur of 4-5 bij de klant staat die tussen de middag ook nog eens twee uur dicht is, ook al is er een pauzestaffel en heeft de werknemer aan het eind van de dag zelf genoeg pauze gemaakt volgens de staffel.


Ik zet mijn bc in ieder geval op wachten. Dat ding berekend zelf hoeveel pauze hij er eind van de dag vanaf trekt wat ik te kort kom volgens de staffel. Daar heb ik geen probleem mee want ik neem verder op de dag evengoed mijn pauze wel om te eten of zo. En dan hoef ik ook niet op de tijd te letten om hem weer op werken of alsnog op wachten te zetten en kan ik gewoon door gaan met mijn leesmap/boek of haakwerkje 😉

 

Alleen heb ik een vraag over die tacho…

Als je de tacho op overige werkzaamheden/wachten zet schrijft hij dit als rust en kan je na 45 minuten weer 4.5 rijden. Hoe denkt ILT daar over?

Moet er binnen die wachttijd afzonderlijk 45 rust op mijn tacho staan als je die zeg maar 2 uur op wachten hebt staan? Of zien ze die overige werkzaamheden/wachttijd als rust.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
40 minuten geleden zei lientje:

(..) Alleen heb ik een vraag over die tacho…

Als je de tacho op overige werkzaamheden/wachten zet schrijft hij dit als rust en kan je na 45 minuten weer 4.5 rijden. Hoe denkt ILT daar over?

Moet er binnen die wachttijd afzonderlijk 45 rust op mijn tacho staan als je die zeg maar 2 uur op wachten hebt staan? Of zien ze die overige werkzaamheden/wachttijd als rust.

 

Ik weet precies wat je bedoelt Lientje. Als je je tacho 45 minuten op wachten (vierkantje) zet, springt hij weer op 0 als je gaat rijden. Ik heb dit jaren geleden al eens op dit forum aangekaart, schijnbaar ziet de tachograaf het als onderbreking, hetzelfde als pauze/rust. Ik weet niet hoe er onderweg bij een controle mee omgegaan word, ik maak nooit gebruik van de optie wachten maar zet de klok standaard op rust bij wachttijd. Ook al geeft de tachograaf aan dat je na 45 minuten wachten weer 4½ uur verder mag rijden, ik weet haast zeker dat het niet geaacepteerd word en je ergens minimaal 45 minuten rust (bedje) op je klok moet hebben staan.

Waarom zet je niet gewoon je klok op rusten als je staat te wachten? Je word vanuit je BC betaald, niet vanuit de tachograafgegevens neem ik aan. Als ik b.v 2 uur moet wachten zet ik hem op zowiezo op rust. Met het lossen of laden soms even op werken. Of met het aanmelden even op werken en met het laden/lossen weer op rust, net hoe het mij het beste uitkomt. En ik heb er in Frankrijk en België bij controles nog nooit commentaar op gehad. Gewoon beetje creatief zijn en net doen of je ook nog wel eens werkt.. :D
Houd er ook rekening mee, met het nieuwe Mobility Package word er straks ook gecontroleerd op max. 60 uur arbeid per week, wachten valt ook onder arbeid/werkzaamheden dus allemaal zonde van die tijd!

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

De tacho weet dus niet wat jij aan het doen bent, het kan zomaar zijn dat de klant heeft gezegd "kom over een uurtje maar terug" dan mag jij die beschikbaarheidstjjd namelijk wel tellen als een onderbreking, het is allemaal moeilijk controleerbaar en daar moet ik Pierre gelijk geven, in het buitenland kunnen zeer wel eens moeilijk over doen.

 

Ik zou de gok toch niet nemen, ook niet hier in Nederland. Zowiezo zou ik die klok gewoon direct op rusten zetten i.p.v. beschikbaar. Ik zie daar serieus het nut niet van in als behalve dat je het helemaal perfect volgens het boekje zou willen doen. Stel dat je 3 uur staat te wachten met de klok op rust, dan heb je toch mooi je eerste wettelijke 11 uur te pakken, ook al maak je een dienst van 15.

Zowiezo zijn er bepaalde zaken die de tachograaf anders ziet dan bedoeld is en wat onderweg bij een controle tot meningsverschil kan leiden. Nog zo'n ding is het splitsen van de pauzes in 15 en 30 minuten.
Ik maak daar regelmatig gebruik van, maak b.v. mijn eerste pauze van 15 minuten na 1 uur rijden, mijn tweede pauze van 30 minuten na 3½ uur rijden en na die tweede pauze van 30 minuten de volgende 4½ uur weer vol. In principe heb ik dan 8 uur rijtijd met een pauze/onderbreking van 30 minuten ertussen (3½ - 30 - 4½). De tachograaf springt na mijn tweede pauze weer op 0 en dus zou ik weer 4½ uur mogen rijden. Ik heb er nog nooit een opmerking over gehad bij controles, een kennis heeft laatst € 750,- afgerekend voor ditzelfde geval in Frankrijk.

De rijtijdenwet zegt er dit over;
 

Artikel 7
Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.

Deze onderbreking kan worden vervangen door een onderbreking van ten minste 15 minuten gevolgd door een onderbreking van ten minste 30 minuten die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast, dat aan de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan.

Volgens de beamte komt hier de eerste alinea om de hoek kijken die zegt dat je binnen 5.15 uur minimaal 45 minuten pauze moet hebben genomen met een max. van 4½ uur rijtijd. Het zou betekenen dat in na mijn tweede pauze van 30 min. nog maar 1 uur zou mogen rijden en dan weer opnieuw 45 minuten pauze moet gaan maken,  de volgorde van 15-30 is hier niet langer mogelijk (3½ - 30 - 1 - 45). Dit is volgens mij ook niet waar de mogelijkheid tot het splitsen van pauzes voor bedoeld is, echter alinea 1 schrijft voor; Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.

In mijn optiek (en volgens de tachograaf) geld dat enkel voor het eerste blok van 5.15 uur en vangt na elke laatste rustperiode van -resp. 45 min. of 15-30 min.- een nieuwe rij-periode van ten hoogste 4½ uur aan, anders gezegd een nieuw blok van 5.15 uur. Zo zie je maar, techniek, praktijk en de wet leggen het soms heel verschillend uit.

 



 


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dank jullie wel voor het antwoord heren 👍

Tja waarom niet op bedje… omdat ik misschien niet altijd weet hoe lang ik moet wachten? Een kaart vol met pauze momenten staat ook zo raar. Zeker wanneer je na of binnen een half uurtje rijden al een uur of zo moet wachten. Een kwartiertje pauze vindt ik dan eigenlijk wel genoeg. Zeker als ik die dag binnen de 12 uur blijf kan ik dan mooi nog een keer 45 minuten maken om binnen het uurtje pauzestaffel te blijven. Mocht ik meer dan 12 uur maken, dan mag mijn werkgever er gerust nog een kwartier vanaf snoepen hoor. Ik ben graag het rijden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
52 minuten geleden zei Ger-1957:

Dat is wat ik schrijf

 

Nee, je schrijft dat ze er in het buitenland wel eens moeilijk over kunnen doen. Ik zeg dat ik ook in Nederland de gok niet zou nemen. Kleinigheidje, maar toch... ;)

 

1 uur geleden zei Pierre:

Ik zou de gok toch niet nemen, ook niet hier in Nederland. (...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden