[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Jadran Svestka


matthieu

Recommended Posts

  • Forumlid
2 uur geleden zei matthieu:

Ik kwam gisteren ergens op fb tegen dat ons oud-lid Jadran is overleden. Verder geen info gelezen.

R.I.P Jadran.
Hij is hier niet zo lang lid geweest dacht ik.

Wel een lid met een uitgesproken mening,die niet altijd de mijne was.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 minuten geleden zei europeaan:

R.I.P Jadran.
Hij is hier niet zo lang lid geweest dacht ik.

Wel een lid met een uitgesproken mening,die niet altijd de mijne was.

 

Maar ook een lid met prachtige verhalen. Althans dat vond ik.

Kwam hem een keer tegen op facebook en toen heb ik even op zijn pagina zitten struinen, meende me te herrinneren dat ie van Canada naar de Fillipijnen was gegaan??

 

Geen idee wat hem overkomen is.


 R.I.P Jadran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zonde. Heb Jadran 2 keer gezien en gesproken. Aparte eigen gereide mens. Was ook een beer van een vent. Ben benieuwd waar hij aan overleden is. Hij was niet dik, leefde gezond, op zijn tijd een wijntje.

Hij was 2 dagen ouder dan mij. Hij heeft zijn leven geleefd zoals hij t wilde. Eerst was hij journalist, en kon het niet uitstaan als iemand spelfouten maakte.... 

We hadden nog over de dood gepraat en hij geloofde dat je na je dood op een schip naar de horizon zeilde alwaar "iets" was waar alle geloven bij elkaar kwamen. Hoop dat t uit kwam voor hem.

Hier staan zijn belevenissen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei corydon:

Heb zijn FB gelezen. Ik schat dat hij aan Covid is overleden. Op 6 februari maakt hij daar melding van.

Ook zijn zijn laatste berichten heel deprimerend.

 

Of hij heeft er zelf de stekker uit getrokken. Dat zou ook zomaar kunnen.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei Pierre:

 

Of hij heeft er zelf de stekker uit getrokken...

Zat net ook op zijn facebook te kijken en daar staat een foto  op, geplaatst in een reactie van iemand  die reageerde op zijn overlijden. En die foto laat een lichaam zien liggend in het zand/ gras

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei iveco 35c17:

Zat net ook op zijn facebook te kijken en daar staat een foto  op, geplaatst in een reactie van iemand  die reageerde op zijn overlijden. En die foto laat een lichaam zien liggend in het zand/ gras

 

Er van uitgaande dat dit Jadran Svetska zelf is die daar in zijn pendek in de struiken ligt lijkt het er inderdaad wel op...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hij woonde in een hutje in t oerwoud vlak bij de zee/oceaan.. Dus misschien ging hij naar de buren. Maar heb iemand een PB gestuurd. Laat t wel weten als er antwoord komt.

 

Hij lijkt mij niet de persoon om er zelf een einde aan te maken, maar kan natuurlijk niet in iemand zijn ziel kijken.

  • Like 3
  • Thanks 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 years later...
  • Forumlid

Uit de krant van vandaag:

 

Bizarre wending moordzaak Nederlander op Filipijnen: ’Verdachte vermoordt vermeende handlanger’

 
author avatar

MARCEL VINK

Aangepast: 6 min geleden49 min geledenin BINNENLAND
0

 

 
 

PADRE BURGOS - De moordzaak op de Filipijnen rond de 61-jarige Nederlander Jadran Svestka heeft na ruim drie jaar een bizarre wending gekregen. De hoofdverdachte heeft volgens de lokale politie inmiddels zijn handlanger om het leven gebracht, en mogelijk nóg meer moorden gepleegd. Een seriemoordenaar lijkt Jadran fataal geworden. De angst in de regio is groot.

 
De Nederlander Jadran Svestka werd ruim drie jaar geleden op de Filipijnen vermoord. De verdachte van dit misdrijf lijkt nu ook zijn handlanger te hebben omgebracht.

De Nederlander Jadran Svestka werd ruim drie jaar geleden op de Filipijnen vermoord. De verdachte van dit misdrijf lijkt nu ook zijn handlanger te hebben omgebracht.

Dat blijkt uit documenten opgesteld door de leider van het onderzoek, in het bezit van De Telegraaf, dat de zaak al jaren op de voet volgt. Cita Mulder, een nicht van het slachtoffer, reageert geschrokken op de ontwikkeling, maar zegt ook opgelucht te zijn dat er eindelijk schot in de zaak lijkt. „Het is een vreselijke zaak. Ik hoop dat de dader snel wordt gepakt.”

 

„De hoofdverdachte, het meesterbrein, is iemand die zeer nauw was verbonden aan Jadran Svestka”, meldt de hoofdonderzoeker die verantwoordelijk is voor de moordzaak van onze landgenoot. „Een andere verdachte van dit misdrijf heeft hij inmiddels vermoord, denken we. Hij bedreigt bovendien onze getuigen.” De hoofdverdachte bleef lange tijd op vrije voeten omdat er nog geen arrestatiebevel was uitgevaardigd.

 
Gehavende lichaam

Svestka - geboren en opgegroeid in het Noord-Hollandse Krommenie - kwam begin 2021 op het Filipijnse eiland Leyte om het leven. Zijn gehavende lichaam werd gevonden, bedekt onder bananenbladeren. Het was lang een mysterie wat hem was overkomen.

De hoofdonderzoeker meldt dat het onderzoek na drie jaar desondanks in een stroomversnelling is gekomen. „We hebben het geluk dat dankzij onze inspanningen personen toch bereid zijn gevonden te getuigen in de zaak.” Er zijn in totaal zeker vier verdachten, blijkt uit de documentatie. Drie van hen hebben de hoofdverdachte geholpen.

Tekst gaat verder onder de foto

Jadran Svestka zamelde tijdens de coronapandemie geld in om eten te kunnen kopen voor de allerarmsten op de Filipijnen.

© FACEBOOK

Jadran Svestka zamelde tijdens de coronapandemie geld in om eten te kunnen kopen voor de allerarmsten op de Filipijnen.

Cruciaal is een getuige die heeft gezien wat er is gebeurd. Hij beweert tegenover De Telegraaf doodsbang te zijn. „De verdachte wil dat ik mijn mond houd over de zaak. Daarom ben ik bang. Het bezorgt me zoveel stress dat ik ook niet kan werken.”

 
Veilig

Op 9 mei zal de ooggetuige, zo belooft hij ondanks de dreiging, tegen hem verklaren. De hoofdonderzoeker belooft eveneens alles te zullen doen om de verdachte achter de tralies te krijgen. „De verdachte is een bekende crimineel. We werken hard aan de zaak, omdat we willen dat buitenlanders veilig zijn op Leyte. We willen gerechtigheid voor het slachtoffer.”

Jadran woonde al langere tijd in Padre Burgos, waar hij voor 20.000 euro een huisje had gekocht. Dat geld had hij onder andere bij elkaar gekregen door zijn vrachtwagen te verkopen. Onze landgenoot reed veel in zijn truck, de hele wereld over. Opvallend is dat hoofdverdachte Armando T. - die meestal ’Jojo’ wordt genoemd, kaal is en een zwart baardje heeft - een fascinatie heeft voor vrachtwagens, zo is op zijn sociale media te zien.

Alles wijst erop dat de Noord-Hollander ruim drie jaar geleden op brute wijze is vermoord. Het lokale autopsierapport meldt als doodsoorzaak een diepe steekwond tussen zijn achterhoofd en nek. Het lichaam van Svestka, op latere leeftijd verhuisd naar het Gelderse Millingen aan de Rijn, werd gevonden door een dorpsgenoot. Hij is op de Filipijnen begraven.

 
Veel geld

Mogelijk dacht de moordenaar dat de Nederlander over veel geld beschikte. Dorpelingen op het eiland Leyte zeggen de moordenaar te kennen. „Een man die jaren in de gevangenis heeft gezeten”, vertelt een andere dorpeling, die niet bij naam wil worden genoemd uit angst voor represailles.

Een andere inwoner zegt kapot te zijn van het drama. „Jadran was een goed en bescheiden mens. Iemand die met weinig tevreden was. Hoewel hij geen Filipijn was, hielp hij de bevolking hier tijdens de coronapandemie door geld in te zamelen. Daarvan kocht hij eten voor de mensen die dat het hardst nodig hadden. Ik zal voor hem bidden.”

Tekst gaat verder onder de foto

De in 2021 omgebrachte Nederlander is op de Filipijnen begraven.

© FACEBOOK

De in 2021 omgebrachte Nederlander is op de Filipijnen begraven.

Jadran Svestka, die een Kroatische vader had, werkte in het verleden als (oorlogs)verslaggever. In 1994 kwam hij zelf in het nieuws nadat hij een week werd vastgezet in een gevangenenkamp op de Balkan, ten tijde van de Bosnische burgeroorlog, toen hij daar als jonge verslaggever, begin dertig, aan het werk was en meereisde met een hulpkonvooi uit Nederland en Duitsland.

Kort erop was hij ineens onbereikbaar en gaf familie hem als vermist op. Enkele dagen later bleek dat de Kroatische militie hem had gearresteerd en overgebracht naar een kamp in Ljubuski, aan de westoever van de rivier de Neretva. Hij kwam uiteindelijk weer vrij. Vervolgens reisde hij de hele wereld over, tot hij op de Zuidoost-Aziatische eilandengroep zijn rust leek te hebben gevonden.

 
Bijstand

Het ministerie van Buitenlandse Zaken laat in een reactie weten dat er consulaire bijstand aan nabestaanden is verleend. „Over hoe die bijstand eruitziet kunnen we geen mededelingen doen”, meldt een woordvoerder. Hij voegt toe dat Nederland geen rol heeft bij de inhoud van het onderzoek ’omdat er geen opsporingsbevoegdheden in het buitenland zijn’.

 

bewerkt door EJD
  • Like 4
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden