[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Ontheffing voor deelname rouwstoet?


BeenThereDoneThat

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik ben gevraagd om deel te nemen aan een begeleiding van een rouwstoet, uiteraard met de vrachtwagen.

Dit vind plaats tijdens mijn weekendrust.

 

Ik heb in het verleden regelmatig deel genomen aan truckruns, en daar kreeg ik altijd een ontheffings formulier.

Middels de zoekfunctie hier op het forum kom ik vooralsnog niets nuttigs tegen omtrent dit onderwerp.

Ook op internet vind ik er niets van terug; noch over de regelgeving, noch iets over een forumulier.

 

Wie o wie heeft hier correcte informatie over?

PS:  ben vandaag uitgenodigd, en het vind morgenmiddag al plaats.

Ik ga sowieso, maar zou het graag netjes doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vledder & Schoenenreus, bedankt voor jullie reactie.
De rit heeft vanmiddag plaats gevonden, en is zogezegd naar wens en verwachting verlopen.

De vraag in de OP is voor mij niet relevant meer; ik blijf morgenavond thuis, en kan daardoor evengoed een compleet weekend maken.

Maar jullie suggesties kunnen altijd nog van pas komen voor anderen die met deze vraag te maken krijgen.
Bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Durashift:

Je mag tegenwoordig toch 2x achter elkaar 24 uur maken tussen je werkdagen, als je dan maar compenseert in die 3e /4e week bij de normale, weekend, rust. ?

 

Dat mag alleen op een buitenlandse rit.

In een periode van vier weken dienen minimaal twee normale wekelijkse rustperiodes van minimaal 45 uur te zitten. Wanneer men onderweg twee keer achter elkaar een verkorte wekelijkse rust maakt dienen de uren die men te weinig genoten heeft te worden gecompenseerd in de week opvolgend na de laatst genoten verkorte wekelijkse rust, en bloc - vooraf- aan de normale wekelijkse rust van minimaal 45 uur.
Theoretisch betekend dat 45-24-24-87.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ maar, is de regel 'op een buitenlandse rit' dan geldig voor dat gehele blok van 4 weken? Dat lees ik er niet in.

 

Volgens mij kan het toch best zo zijn dat een chauffeur, na een normale wekelijkse rust, eerst wat binnenlands werk doet. Aan het eind van de week gaat ie ff de grens over, komt op zaterdag thuis. Kort weekendje en weer door op zondagavond.. maar.. op de dinsdag en woensdag wordt het weer een 'rondje om de kerk'.

Chauffeur gaat mokken bij de planner.. en die denkt: ik ga je krijgen.. als jij ver weg wilt, ga je maar het weekend over staan. :p

 

Dus, chauffeur vertrekt op vrijdag voor een dikke rit naar Portugal. En maakt nogmaals een verkorte, wekelijkse, rust, ergens in Zuid-West Frankrijk..

Vervolgens is de chauffeur op de vrijdagmorgen weer terug.. om de rust compensatie mee te pakken.. voordat deze weer op maandagmorgen vroeg mag vertrekken.

 

Lijkt mij dat dit stramien gewoon legaal is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Durashift:

(...) is de regel 'op een buitenlandse rit' dan geldig voor dat gehele blok van 4 weken? Dat lees ik er niet in.

 

In eerste instantie is de uitzondering om twee keer een verkorte rust achter elkaar te mogen maken in het leven geroepen om tegemoet te komen aan het verbod van het verblijf van 45 uur of langer onderweg in de cabine. Dat is dus niet op standplaats. Het is dan ook de bedoeling van de wetgever om het voor bestuurders die betrokken zijn bij het internationaal lange afstandsvervoer mogelijk te maken de normale wekelijkse rust thuis te nemen en te worden gecompenseerd voor eerder verkorte wekelijkse rusttijden. Dus twee weken onderweg een verkorte rust, daarna thuis de compensatie voor de te weinig genoten uren en daaraan nog eens een normale wekelijkse rust gekoppeld.

IV. Verkorte wekelijkse rusttijden
[8. Als een bestuurder twee opeenvolgende verkorte wekelijkse rusttijden heeft genomen, mogen de twee compensatieperioden afzonderlijk aan andere rusttijden van ten minste negen uur worden gekoppeld en tijdens internationaal vervoer worden genomen?]
Artikel 8, lid 6 ter
Iedere afwijking van de algemene regels moet strikt worden uitgelegd en toegepast om de doelstellingen van de wetgeving niet in gevaar te brengen. Zoals aangegeven in overweging 8 van Verordening (EU) 2020/1054 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 561/2006, is het de bedoeling van de wetgever om het voor bestuurders die betrokken zijn bij internationaal langeafstandsvervoer, mogelijk te maken de normale wekelijkse rusttijd thuis te nemen en te worden gecompenseerd voor eerder genomen verkorte wekelijkse rusttijden.


Het moet dus aannemelijk zijn dat de twee opvolgende wekelijkse rusten onderweg in het buitenland -tijdens internationaal vervoer- genomen zijn en niet met een verkorte wekelijkse rust op standplaats tussendoor. Ik heb dit zelf laatst één keer aan de hand gehad; één verkorte wekelijkse rust in Griekenland en de week daarop een verkorte wekelijkse rust in Duitsland. Dat is aannemelijk en daarnaast ook te controleren.
Voor iemand die zoals in jou voorbeeld eerst wat binnenland doet, aan het einde van de week nog even een ritje Parijs doet, dan op zaterdag het weekend thuis 32 uur maakt en de week daarop nog eens een verkorte rust maakt in Zuid-Frankrijk is deze wijziging van artikel 8.(6) van EG561/2006 niet in het leven geroepen en zal volgens mij ook nooit geaccepteerd worden in geval van een controle.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^^ tja, dan zal men de tekst

7 uur geleden zei Pierre:

is het de bedoeling van de wetgever om het voor bestuurders die betrokken zijn bij internationaal langeafstandsvervoer,

 

toch duidelijker moeten maken wat men:

 

1) verstaat onder internationaal langeafstandsvervoer. Hoeveel kilometer vanaf standplaats is dat? Hoeveel landen moet je minimaal doorkruizen?

2) duidelijk maken dat het internationaal vervoer een opeenvolgend blok is van werkdagen conform de definitie van punt 1.

 

Lijkt mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden