[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

‘Terugkeerplicht voor vrachtwagens maakt de markt kapot’


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

^^ tuurlijk kan dat, en zo zou het ook moeten horen lijkt mij.
Alleen is het raar dat je door heel Europa rijd, laad en lost en niet naar je eigen land terug keert zoals al die oost Europeanen doen.
Ik heb in het verleden ook groupage werk op Zwitserland en Duitsland gedaan, maar kwam elk weekend weer thuis.
Het moet dus ook heel normaal zijn dat een Pool (voorbeeld hè) in Polen laad voor Nederland en België bijvoorbeeld, lost en weer terug laad voor Polen, niets mis mee. Zo heeft iedereen een eerlijk speel veld en ben je van de weekend ellende af en van de cabotage ellende

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei sprinter 516:

Klopt Simon, omdat die het voor minder doen dan het minimumloon in Nederland.

Zolang goedkope werknemers hier voor minder werken zal geen werkgever een duurdere Nederlander in dienst nemen, ook al willen die het werk best doen

 

Minder dan het minimumloon?? Dat is strafbaar toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
59 minuten geleden zei sprinter 516:

In alle beroepen waar oost Europeanen werken, werken ook nog steeds Nederlanders hoor, alleen het “makkelijke” werk wordt 
Een mooi voorbeeld zijn de garnalen pellers.
Het is blijkbaar nog steeds goedkoper om de garnalen vanuit Nederland naar Marokko te brengen om daar te pellen en weer terug te halen dan hier een fatsoenlijk loon te betalen........
 

KLok en klepel verhaal Cor,verdiep je eerst eens in het hoe en waarom van de garnalenpellerij.
Inderdaad is het goedkoper,en hygiënisch beter verantwoord,om ze in Marokko te laten pellen dan ,door thuispelsters in Nederland.

Thuispellen is in Nederland al n poosje verboden ( nadat mensen ovrleden waren aan een bedorven garnalencocktail)

Klaas Puul heeft ongeveer 3200 pelsters in Marokko ,en is daarmee de grootste werkgever in Tanger. ( en daar komt Heiploeg nog bij)

Naar onze begrippen verdienen die pelsters natuurlijk het zout in de pap niet,maar voor hun begrippen is t leuk meegenomen.

Machinaal pellen is nog steeds geen optie.

Dus: zonder Marokkaanse garnalenpelsters geen garnalen cocktail op de Nederlandse borden.

 

https://www.ad.nl/koken-en-eten/weet-wat-je-eet-waarom-wordt-90-procent-van-onze-noordzeegarnalen-in-marokko-gepeld~af644fb2/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei sprinter 516:

^^ tuurlijk kan dat, en zo zou het ook moeten horen lijkt mij.
Alleen is het raar dat je door heel Europa rijd, laad en lost en niet naar je eigen land terug keert zoals al die oost Europeanen doen.
Ik heb in het verleden ook groupage werk op Zwitserland en Duitsland gedaan, maar kwam elk weekend weer thuis.
Het moet dus ook heel normaal zijn dat een Pool (voorbeeld hè) in Polen laad voor Nederland en België bijvoorbeeld, lost en weer terug laad voor Polen, niets mis mee. Zo heeft iedereen een eerlijk speel veld en ben je van de weekend ellende af en van de cabotage ellende

Cor,

Het eerste vereiste voor een lading mee terug naar huis te kunnen nemen is dat die lading er dan wel moet zijn.

Je praat wel gemakkelijk dat die Pool dan maar een lading mee naar huis met nemen ,maar als er in het westen niks terug te laden is voor Polen houdt t op.
In de toekomst,bij gedwongen terugkeer ,zullen vrachten richting deze landen tegen bodemprijzen of nog minder aangeboden worden.

Dus waar gaat t nu in het hele mobility package om? om het de Oost Europeaan zo moelijk en duur mogelijk te maken.

Het gaat echt niet over het zieleheil van deze mensen hoor.

Overigens word t niet alleenduur voor de OOst Euroeaan,maar ook voor west europeanen die nog internationale ritten maken.

Zodat er naar alternatieven gezocht gaan worden,en dan komt men al snel bij het spoor uit;het spoor dat al sinds mensenheugenis alleen kan overleven door massieve subsidies een privilege.

Het spoor ,wat de laatste jaren steeds meer geprivatiseerd is en waar de aandelen van in handen zijn van mensen die bij overheden ook de regels maken,of die bevriend zijn met deze mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
33 minuten geleden zei sprinter 516:

 weekend ellende af en van de cabotage ellende

He bedoel je? weekendwerk komt overal voor,en je doet dat of je doet t niet en gaat naar een andere baas.

Verder is cabotage werk toe gestaan in de EU,maar bij veel bedrijven nog geen vaste regel,staar je daar niet op blind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei sprinter 516:


Het moet dus ook heel normaal zijn dat een Pool (voorbeeld hè) in Polen laad voor Nederland en België bijvoorbeeld, lost en weer terug laad voor Polen, niets mis mee. Zo heeft iedereen een eerlijk speel veld en ben je van de weekend ellende af en van de cabotage ellende

Wie gaat dan die lading weg rijden die de Nederlanders niet weg krijgen ivm een te kort aan chauffeurs?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei sprinter 516:

In alle beroepen waar oost Europeanen werken, werken ook nog steeds Nederlanders hoor, alleen het “makkelijke” werk wordt door laag geschoolde en goedkope arbeidskrachten gedaan, puur om de kosten te drukken.
Voor elk werk zijn Nederlanders te vinden, alleen niet tegen de prijzen die de werkgevers betalen willen.
Een mooi voorbeeld zijn de garnalen pellers.
Het is blijkbaar nog steeds goedkoper om de garnalen vanuit Nederland naar Marokko te brengen om daar te pellen en weer terug te halen dan hier een fatsoenlijk loon te betalen........
Alle draait om geld (wat op zich goed is hoor, zonder winst geen bedrijf) maar dit gaat altijd ergens ten kosten van hè

Maar dat wordt niet meer door Nederlanders gereden. Vroeger ging de garnalenboer uit Zoutkamp zelf die kant op, tegenwoordig staan daar Marokkanen op de parking.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei europeaan:

Klaas Puul heeft ongeveer 3200 pelsters in Marokko ,en is daarmee de grootste werkgever in Tanger. ( en daar komt Heiploeg nog bij)

Naar onze begrippen verdienen die pelsters natuurlijk het zout in de pap niet,maar voor hun begrippen is t leuk meegenomen.

Machinaal pellen is nog steeds geen optie.

Dus: zonder Marokkaanse garnalenpelsters geen garnalen cocktail op de Nederlandse borden.

 

 

Precies, het werk terughalen doet voor die mensen daar geen goed.

 

Zelfde als met de opfok van broedhanen. Doe dat inderdaad maar in Polen e.d. want anders moeten die beesten alsnog die kant op, want hier wordt dat haast niet geslacht..

 

Scheelt misschien ook weer een opfokbedrijf in NL, qua stikstofuitstoot enzo. ;)

 

~~~~~~~~~~~~~~~~

 

.. en alle mensen die de boodschappen thuis laten bezorgen door de grotere bedrijven.. zit ook allemaal arbeidsmigranten 'bloed' aan.. maar dat beseffen ze dan vaak niet.

 

Het gaat erom dat het voor die mensen goed geregeld wordt. Dus niet exorbitante kosten maken en dat van hun loon aftrekken.. en huisvesting loskoppelen van de baan (alhoewel ik ook wel begrijp dat je dan het risico loopt dat de doorstroming van de slaapplekken stagneert.. en het ook wel lastiger zal zijn om de huurpenningen te innen als dat niet meer via de looninhouding kan. Maar, daar is misschien wel wat op te verzinnen.., technisch, denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei sprinter 516:
6 minuten geleden zei RealZeus:
Maar dat wordt niet meer door Nederlanders gereden. Vroeger ging de garnalenboer uit Zoutkamp zelf die kant op, tegenwoordig staan daar Marokkanen op de parking.


En weer vanwege de prijs he

 

Hebben de NL chauffeurs bij de garnalenboer dan geen werk meer?

 

Je kan het ook omdraaien: nu hebben die Marokkaanse chauffeurs een 'dikke rit' naar het noorden toe.  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei Durashift:

 

Hebben de NL chauffeurs bij de garnalenboer dan geen werk meer?

 

Je kan het ook omdraaien: nu hebben die Marokkaanse chauffeurs een 'dikke rit' naar het noorden toe.  ;)

Ik denk dat de kersen op de taart nu wel weg zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei europeaan:

 

Klaas Puul heeft ongeveer 3200 pelsters in Marokko ,en is daarmee de grootste werkgever in Tanger. ( en daar komt Heiploeg nog bij)

 

Heiploeg is van Klaas Puul. 😉

7 uur geleden zei europeaan:

Machinaal pellen is nog steeds geen optie.

Dus: zonder Marokkaanse garnalenpelsters geen garnalen cocktail op de Nederlandse borden.

Deel (niet) waar.

 

op Texel hebben ze zo’n machine ontwikkeld, en in gebruik. Zoek maar een op TX65.

 

Maar je zit inderdaad met de kostprijs. Vooral omdat bovengenoemde verwerker er alles aan doet om die machine niet op de markt te krijgen, wat vooralsnog zeker niet de bedoeling is.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat mij wel opviel aan die grafiek, dat wij (NL) wel één van de landen zijn met het laagste onderhouds/schade percentage zijn. Zeker van de rijkere landen en zelfs van de andere zijn er maar een paar met lagere onderhouds/schade kosten.

Of zou dat zijn doordat onze hoogopgeleide chauffeurs zo weinig schade rijden en die paar landen die minder kwijt zijn de chauffeurs daar vandaan onderweg aan "goedkope" onderdelen komen?? 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Durashift:

 

 

Zelfde als met de opfok van broedhanen. Doe dat inderdaad maar in Polen e.d. want anders moeten die beesten alsnog die kant op, want hier wordt dat haast niet geslacht..

 

Scheelt misschien ook weer een opfokbedrijf in NL, qua stikstofuitstoot enzo. ;)

 

 

Snap ff niet wat je bedoeld met broedhanen.

De moederdieren die hier in NL zitten hebben toch echt hanen nodig om broedeieren te krijgen,

Tel rond de 8, a 9% in de stal is haan, en aan het eind van de ronde gaan de hennen vaak naar Frankrijk en
de hanen naar Polen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei sprinter 516:


En weer vanwege de prijs he

Klopt,van iedere 4 auto,s die naar Marokko gaan met garnalen,hoeft er maar één terug met gepelde garnalen.

Als je nu die vrachten door Marokkanen weg laat rijden hoef je voor jezelf geen terugvracht te zoeken,die Marokkaan is al thuis en moet zelf weer een vracht zien te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Durashift:

^^  de hanen die uit de broedeieren komen, bedoelde ik.

Je bedoeld dus de plofkippen.

Nou denk dus niet dat die auto,s van De kuekenaar, Blom, Clazing ed allemaal naar Polen rijden, en er zijn nog wat bedrijven meer.

Rij s,morgens maar eens van Zwolle ri Meppen, daar kom je de ene na de andere tegen die onderweg zijn naar
de slachthuizen in NL.
 

Maar de oude leghennen die aan het einde van hun legperiode zitten, meestal  rond de 80 weken, de zogenaamde soepkippen die gaan weer wel vaak op transport naar Polen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 14-3-2021 om 19:45 zei EJD:

 

Is dat zo? En waar gaan al die schepen dan naartoe? Antwerpen, Bremen en Hamburg? Zeebrugge?

 

Voordat die havens dat aankunnen én alle faceliteiten zoals opslag en natransport op de rails hebben ben je zo 10 jaar verder.

 

.

Ga nuet teveel van je eigen gelijk uit EJD.

Weet je nog,toen de "Polen" kwamen: een blokvrachtje konden ze ng wel aan,maar als t wat moeilijker wrd,met adressen werk en zo,kon men echt niet om "ons"heen.

DE tijd heeft geleerd dat "wij"ons schromelijk vergist hebben.

Men gaat het werk gewoon anders organiseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
21 uur geleden zei europeaan:

Klopt,van iedere 4 auto,s die naar Marokko gaan met garnalen,hoeft er maar één terug met gepelde garnalen.

Als je nu die vrachten door Marokkanen weg laat rijden hoef je voor jezelf geen terugvracht te zoeken,die Marokkaan is al thuis en moet zelf weer een vracht zien te vinden.

 

 

En jij denkt dat er elke dag minimaal 4 marokaanse chauffeurs in Zoutkamp staan te wachten op een retour vrachtje?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
59 minuten geleden zei schoenenreus:

 

 

En jij denkt dat er elke dag minimaal 4 marokaanse chauffeurs in Zoutkamp staan te wachten op een retour vrachtje?

 

Dat is geen probleeem:ongepelde garnalen nemen meer ruimte in dan gepelde.
Alleen zullen onze vrienden vracht vanuit Marokko (of Spanje ) moeten zoeken om in Zoutkamp te komen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 16-3-2021 om 20:20 zei europeaan:


Alleen zullen onze vrienden vracht vanuit Marokko (of Spanje ) moeten zoeken om in Zoutkamp te komen

Och dat lukt die Turken en Marokkanen die in die omgeving aardappels komen laden voor het midden oosten of noord Afrika ook elke keer weer.

 

Dus dan zal er toch wel zo veel verdient worden dat het uit kan om deze kant op te komen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Teddybeer:

Och dat lukt die Turken en Marokkanen die in die omgeving aardappels komen laden voor het midden oosten of noord Afrika ook elke keer weer.

 

Dus dan zal er toch wel zo veel verdient worden dat het uit kan om deze kant op te komen. 

Moet geen probleem zijn dacht ik;dat werk hebben ze dan "uit de eerste hand"

Degene die met gepelde garnalen naar boven komt laait gelijk ongepelde terug.

Daar hoeft geen bevrachter tussen te zitten,een contract met Puul en ze hebben jaarrond vast werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden