[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Collega meets collega


Murphy

Recommended Posts

  • Administrators

Woensdagmiddag bij ons gebeurd.

Een collega bus piloot ontmoet een collega op de vrachtwagen.

Zijn beide werkzaam bij hetzelfde bedrijf.....

Vrachtwagen was net 1 week op de weg, was nog bijna niet vies. 

Du bus is waarschijnlijk klaar. Vrachtwagen heeft een nieuwe snoet (incl. raam) nodig.

Detail, beide reden ca 30 km per uur.

De discussie die bij ons weer oplaait is dat de moderne (lijn)bussen geen enkele vorm van veiligheid bieden bij een tete a la tete.

De chauffeur van de bus heeft wat kleine verwondingen aan armen en benen, zat net niet klem tussen stoel en stuurkolom. De vrachtwagenchauffeur heeft voornamelijk een gekrenkt ego.

 

received_290298599316505.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Nee, het raamwerk is ontzet. Die lijnbussen zijn echt zo goedkoop mogelijk gemaakt. Dacht dat de MAN wel een versterkte front KAN leveren bij lijnbussen, maar dat kost extra he?!?

Vorig jaar in Bergen nog een collega omgekomen. Hij reed ca 40 en de nissan leaf van de andere kant ca 60. Frontaal in de bus geklapt. Jonge gozer die dacht dat hij wel kon rijden... (had ook nog geen rijbewijs).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan is de busmaatschappij schuldig aan zijn dood omdat die niet voor deugdelijk materiaal gezorgd heeft!

Vrachtwagen(cabine's) moeten aan een hoop eisen voldoen en moeten zo ontworpen zijn dat zwakkere verkeersdeelnemers meer kans op overleven hebben en bv. de zweedse eisen bieden de chauffeur meer veiligheid.  Je zou toch zeggen dat juist in het personenvervoer de toelatingseisen zeker zo streng zouden moeten zijn. Maar ja, OV is vaak (semi)overheid en de overheid zorgt vaak dat geld kostende eisen niet voor hen zelf gelden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mwah, dit zijn EU typegoedkeuringseisen.

 

 

Vrachtwagen heeft deels de bescherming van de motor om botsenergie op te vangen.. maar als de cabine omklapt heb je daar ook weer weinig aan.

 

Volgens mij komt het vooral door de constructie (motor achterin, lage bouw etc. dat aan de voorzijde dus vooral de raampartij zorgt voor stijfheid.

Dat is bij een personenwagen niet anders, met de verlijmde voorruiten, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ga eens naar een bus dealer werkplaats en kijk maar eens wat er aan het front zit voor wat betreft bescherming.

Gaat je vies tegenvallen.

Naast de 2 in lengte liggende chassis balken, zit wat hier en daar, maar een fatsoendlijke bescherming geeft dit echt niet. De stijfheid van de polyester grill is alles...

 

Ja, EU regels...... maar die zitten ook niet altijd op het juiste spoor.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
10 uur geleden zei steenhaas1:

Dan is de busmaatschappij schuldig aan zijn dood omdat die niet voor deugdelijk materiaal gezorgd heeft!

Vrachtwagen(cabine's) moeten aan een hoop eisen voldoen en moeten zo ontworpen zijn dat zwakkere verkeersdeelnemers meer kans op overleven hebben en bv. de zweedse eisen bieden de chauffeur meer veiligheid.  Je zou toch zeggen dat juist in het personenvervoer de toelatingseisen zeker zo streng zouden moeten zijn. Maar ja, OV is vaak (semi)overheid en de overheid zorgt vaak dat geld kostende eisen niet voor hen zelf gelden.

En dat is nu net het probleem.

Deze bussen voldoen aan de EU eisen.....

Deze hele discussie laait iedere keer weer op wanneer er een (bijna) dodelijk ongeluk heeft plaats gevonden. Nu gaan er wel steeds meer stemmen op dat die eisen zwaarder moeten worden, lees veiligere bussen.

Maar ja, politiek en snel handelen he.....

 

By the way, de "overheid" is vaak via via mede eigenaar van de private bus bedrijven. Maar juridisch hebben ze er niets mee te maken..... (ons bedrijf zijn 2 grootste aandeel houders zijn de 2 gemeenten waar we in rijden, maar we zijn toch echt een private BV.

De Fylkes (provincie) beheerd de aanbesteding en de routes. DIE stellen ook eisen aan waar het wagenpark aan moet voldoen. Maar helaas vergeten ze iedere X weer naar de extra wenselijke eisen te kijken. Ze komen steeds met het argument dat de bussen voldoen aan de EU eisen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden