[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Rijden met wipkar


Bassie73

Vraag

  • Forumlid

Ik ga vanaf mei rijden met een wipkar en ben opgeleid met de trailer.

Is achteruit rijden met wipkar moeilijker dan met trailer,wanneer stuur je precies in?

En rijd je vooruit hetzelfde als met een trailer?

Zwenkt een wipkar ook uit en kan je overal komen?

Ben benieuwd wat een ervaren chauffeur hier van zegt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Heb je een nieuwe werkgever?

Dat wordt een zaterdagje spelen met en stel en ik denk dat je er dan al een heel eind mee weg komt.

Anders misschien een (half)  dagje voor je code 95 onder begeleiding van een rijinstructeur?
Je moet toch doen voor je verplichte praktijk uren.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Weinig verschil. Voordeel is je hebt geen kopschot.
En zorgen dat je met de truck niet voorbij het kopschot van de aanhanger gaat. Kan je dissel niet zo tegen. Is wel makkelijk om ff snel te lossen zonder afkoppelen

Rij liever met een combi dan trailer. Weet niet wat je rijd. Maar ff opletten dat als je gewicht op de kop van de aanhanger zet, dat dit erbij komt op de trekas. Soms is het beter om op de kop ff 1 of 2 pal enkel te zettten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Kwa  naar binnen komen in de bochten en insturen met achteruit rijden zal het ook uit maken waar de koppeling zit. Onder achter de as of helemaal achterop.

 

verder rijd het weinig anders als met een oplegger. En zoals S en S al aangeeft je hebt geen last van een uitzwaaiend kopschot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ligt er ook weer net aan met wat voor oplegger je gereden hebt. Twee of drie Asser. Met of zonder meesturende of gestuurde as. 
 

Eerste advies van  Lientje is eigenlijk t beste. Als de mogelijkheid zich voordoet even van te voren wat oefenen. OOK eventueel aan en afkoppelen!!

 

Je kan beter even vragen of iemand van t bedrijf je nog even wegwijs kan maken dan dat je brokken maakt. (Niets om je voor te schamen)(dat vragen🙈)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
[mention=1195]Schots en Scheef[/mention] dus vooruit rijden is gelijk aan rijden met een trailer?
En achteruit dus heel weinig sturen begrijp ik ivm kopschot?
Ja, rijden is gelijk. Maar gewoon rijden, een starre 3 asser komt meer binnendoor, kwam ik vandaag achter. Rijden we zelden mee, is voor de nacht.

Nee lezen. Niet voorbij het kopschot, dan ben je te ver. Als je tot de helft van het kopschot gaat ben je al mooi ver.

Alleen dat aan en afkoppelen, elke auto heeft zijn ding. En goed kijken of het pennetje in is.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Door ervaring leert men , met rijlessen gelest met wipkar , toen bij mijn werkgever altijd starre 3 asser , voor nood eens een week met een wipkar gereden , tja , in mijn geval , ben ook maar een stuurvasthouder , even wat meer tijd nodig om recht voor een dok te komen , dat kan tot ergenissen lijden bij collega's chauffeurs die dat allemaal beter kunnen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei suggs73:

Door ervaring leert men , met rijlessen gelest met wipkar , toen bij mijn werkgever altijd starre 3 asser , voor nood eens een week met een wipkar gereden , tja , in mijn geval , ben ook maar een stuurvasthouder , even wat meer tijd nodig om recht voor een dok te komen , dat kan tot ergenissen lijden bij collega's chauffeurs die dat allemaal beter kunnen .

Och die moet je gewoon lekker laten foeteren. Gewoon je tijd nemen en dan lachend de auto op slot doen en naar binnen lopen.😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^  toen enorm de pest aan een bepaald transportbedrijf gekregen en een eigenrijder caliber gordijnen half dicht,lampje teveel en voet op het daschboard😂,wat me vooral kwaad bloed zette was dat ze geen begrip er voor hadden dat ik nooit meer op een wipkar gereden had en dat zij het met ogen dicht konden doen , het zal allemaal .

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
^^  toen enorm de pest aan een bepaald transportbedrijf gekregen en een eigenrijder caliber gordijnen half dicht,lampje teveel en voet op het daschboard en dat zij het met ogen dicht konden doen , het zal allemaal .
 

Die types trek ik me nog het minst van aan, kunnen over het algemeen alleen maar recht vooruit en een beetje aandocken. Maar die grote waffel is direct weg als ze (bijvoorbeeld) in een woonwijk met links/rechts geparkeerde auto’s achteruit moeten met wat bochten.

Aan topicstarter; je hebt al een goede tip gekregen, vooraf ff een dagje oefenen op eigen terrein.
En verder vooral niet druk maken, rustig kijken welk spoor je ahw neemt als je stuurt. Lukt het vandaag niet in een keer dan morgen met frisse moed weer.
Nog een tip, de voorste as van de wipkar is leidend bij aandocken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb vorige week voor mijn code 95 een cursus manoeuvreren gehad.

Een cursus die Appel voor haar chauffeurs heeft bedacht volgens mij.

 

Een Volvo met een starre as waarvan de achterste kan heffen, en een Daf met een stuuras waarvan de voorste as kan heffen.

Beide opleggers 3 Assen.

 

Eerst met de Daf tussen pionnen die een dock voor moesten voorstellen over de eigen kant, daarna over de blinde kant.

Een keer met de as omhoog en met de as omlaag. Daarbij moest je precies 1 meter vanaf de achterste pion stil staan. 
Dus inschatten, kijken. Dan uitstappen hoe ver je nog naar achten moet (te ver naar achteren dan ben je af en moet je opnieuw beginnen) Dit dus ook met de Volvo.

 

Volgende.

Paaltjes achter elkaar.

De paaltjes staan precies zo dat je er net niet door kan met je spiegels, dus je moet sturen.

Vooruit er in, en achteruit weer terug.

Met de Volvo en met de Daf. As omhoog en as omlaag.

 

Volgende.

De pionnen zijn zo neer gezet dat je met een S aan moet dokken. Achterkant boven de achterste pion.

Over de eigen kant en over de blinde kant.
Met de Volvo en met de Daf.

As omhoog en as omlaag.

 

Volgende

Slalommen om de paaltjes.

Vooruit, achteruit. 
Volvo, Daf.

As omhoog, omlaag.

 

Volgende.

De pionnen staan in een dubbele cirkel.

Vooruit er in, achteruit er weer uit.

Als je je stuur goed hebt doet past het precies, anders minimaal bij sturen.

Ook weer Volvo/Daf, met en zonder as omhoog.

 

Als laatste hadden ze alle pionnen en paaltjes neer gezet met een paar IBM’s.

Het ken net.

 

Nu rij ik met van alles dus ben wel wat gewent.

Maar collega’s met een vaste wagen zaten vaak wel vastgeroest.

Maar zelfs de collega die gewoonlijk bakwagen reed kreeg het op het einde aardig voor elkaar.

Leuk om te doen.

 

 

Maar toch... laatst vond de planning dat ik mijn ritje ook wel ff met een dubbel stel kon doen.

En dat krijg ik de avond er voor te horen.

Daar heb ik even voor bedankt. Met een beetje pech moet ik bij het laatste Dock bij het Kruidvat lossen.

Dat is best krap als een ander er naast staat.
Ik bedacht me dat je voor toch wel ruimte nodig hebt om je bakwagen recht voor de oplegger te krijgen.

En die vangrail die in de weg staat geeft niet mee, en om nou in de zijkant van een ander te zitten... nee maar niet.

Ik heb nog nooit met een dubbel stel gereden, behalve met lessen een schamel 30 jaar terug.

Nee dan had ik de dag er voor eerst willen oefenen. 
Dan hadden ze dat maar moeten regelen voor mijn code 95.

Misschien de volgende keer. Dan leer je nog wat.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 4
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei suggs73:

^^  toen enorm de pest aan een bepaald transportbedrijf gekregen en een eigenrijder caliber gordijnen half dicht,lampje teveel en voet op het daschboard😂,wat me vooral kwaad bloed zette was dat ze geen begrip er voor hadden dat ik nooit meer op een wipkar gereden had en dat zij het met ogen dicht konden doen , het zal allemaal .

 

Nou ik ben pas een keer wakker geklopt en toen ik de kop voor het raam had en vroeg wat ze wouden. Keken er een paar populaire koelerboeren heel verrast. In een auto van hkp hoorde een oostblokker te liggen dachten ze. Ik heb ze maar even uit de droom  geholpen.  Klopt.kken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je zou het wel denken Iveco.
Maar als je een centrum in rijdt, moet je je aandacht al volop houden op het verkeer en verkeerd staande auto's en lantarenpalen, fietsenrekken enz. 

Vaak zijn losplekken zo gemaakt, dat je er net kan komen met een hef- of stuur-asser.

Rij je ook met verschillende trailers?


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 minuten geleden zei lientje:

Je zou het wel denken Iveco.
Maar als je een centrum in rijdt, moet je je aandacht al volop houden op het verkeer en verkeerd staande auto's en lantarenpalen, fietsenrekken enz. 

Vaak zijn losplekken zo gemaakt, dat je er net kan komen met een hef- of stuur-asser.

Rij je ook met verschillende trailers?


 

IK rij met heel veel verschillende opleggers ja. weekje Nederland - Belgie  gemiddeld 2 verschillende opleggers per dag 😂 

 

Maar ik snap wel waar je heen wil . Ik rijd met 2 of 3 assers en allemaal star. Enkele keer heb ik tot nu toe met een stuuras gereden. 

En met een wipkar combi ging ik ook wel het centrum/ wijken in vorig jaar.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei lientje:


Maar als je een centrum in rijdt, moet je je aandacht al volop houden op het verkeer en verkeerd staande auto's en lantarenpalen, fietsenrekken enz. 

Vaak zijn losplekken zo gemaakt, dat je er net kan komen met een hef- of stuur-asser.

En dan heb jij/jullie (als winkeldistributie) nog het geluk dat er voor “jullie” al ruimte is gemaakt (en min of meer rekening is gehouden) zodat jullie losplaats nog enigzins redelijk bereikbaar is. 
 

Moet je eens de woonwijk in om daar bij de mensen (of aannemers) thuis te gaan laden of lossen.....

4 uur geleden zei lientje:

Rij je ook met verschillende trailers?
 

Rij jij ook met verschillende configuraties? Bakwagen 2 of 3 of 4 assen? 2 of 3 of 4 assige (tot 3,50 breed) aanhanger. Oplegger met 2 stuurassen waarvan de voorste 2 of de middenste star is of alle 3 star?

 

Of hou jij het alleen bij een oplegger?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
15 minuten geleden zei Teddybeer:

Rij jij ook met verschillende configuraties? Bakwagen 2 of 3 of 4 assen? 2 of 3 of 4 assige (tot 3,50 breed) aanhanger. Oplegger met 2 stuurassen waarvan de voorste 2 of de middenste star is of alle 3 star?

 

Of hou jij het alleen bij een oplegger?

 

Ik rij met verschillende samenstellingen binnen het wagenpark van Peter Appel, maar zoals ik al schreef.

 

Op 22-4-2021 om 21:46 zei lientje:

Maar toch... laatst vond de planning dat ik mijn ritje ook wel ff met een dubbel stel kon doen.

En dat krijg ik de avond er voor te horen.

Daar heb ik even voor bedankt.

 

Ik zou daar eerste wel even mee willen rijden om te kijken wat het is. (vrouw he)

Appel doet niet aan speciaal vervoer dus verder zijn de soorten en maten binnen het normaal.

 

Tja, winkeldistributie is wat, maar inderdaad zo zijn er meer plaatsen waar het lekker spannend kan zijn.

Is het niet omdat het krap is dan zijn er wel andere dingen die het spannend maken.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei lientje:

 

 

 

Tja, winkeldistributie is wat, maar inderdaad zo zijn er meer plaatsen waar het lekker spannend kan zijn.

Is het niet omdat het krap is dan zijn er wel andere dingen die het spannend maken.

 

 

Die hele supermarkt DC,s zijn gewoon een stelletje knuppels, en Jumbo misschien wel de grootste😜
Hoe vaak ik hier weer een tobber van Jumbo, ( meestal Euser ) zie aankomen, maar ook Appel en Loos.
Komen ze van de verkeerde kant, terwijl als je zou willen je wel met een LZV hier kan komen.
Rijden ze vooruit tussen de geparkeerde auto,s in en staan dan klem, of gaan van de hand af naar
de losdeur, terwijl ze dat nog geeneens kunnen, warschijnlijk op de hand amper.

Maar nee hoor sinds, ik denk ongeveer 2010 krijgen de chauffeurs geen route beschrijving meer mee want dat
koste Frits van Eerd te veel papier en inkt.
Daarvoor inplaats krijgen de transporteurs een bestand toegestuurt, want Jumbo heeft zijn routes wel up2date.
Maaja dan heb je dat als chauffeur nog niet he.

Heb tot 2010, door toenmalige overname Jumbo gereden, ja toen nog mooi werk, door heel Nederland.
Eerste ritje Groningen en dan nog eentje Maastricht erachteraan💪

Maar wel een routeboek in de auto, dus nooit hoeven te tobben om bij de winkel te komen.

DUS HET IS NOOIT SPANNEND GEWEEST

Ene toen had ik nog een nokia gsm, dus kon ook niet ff op google maps kijken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei lientje:

(...) zo zijn er meer plaatsen waar het lekker spannend kan zijn.

Is het niet omdat het krap is dan zijn er wel andere dingen die het spannend maken.

 

Je zou aan 1934 eens kunnen vragen hoe spannend het is om met een starre 13.60 door het oude centrum van Ioánnina te moeten.... :zegtniets::D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

 

Je zou aan 1934 eens kunnen vragen hoe spannend het is om met een starre 13.60 door het oude centrum van Ioánnina te moeten.... :zegtniets::D

Of met een drieassige motorwagen(zonder aanhanger) naar Garabiolo:

 

https://www.google.nl/maps/place/21061+Garabiolo,+Varese,+Varese,+Italië/@46.0366255,8.6936842,12.66z/data=!4m5!3m4!1s0x4785ce4ce2a7b13b:0x621a5e7b35ff16fd!8m2!3d46.0535581!4d8.765153

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei Pierre:

 

Je zou aan 1934 eens kunnen vragen hoe spannend het is om met een starre 13.60 door het oude centrum van Ioánnina te moeten.... :zegtniets::D

Met de alleen de trekker door een Mac donalds drive rijden is ook al spannend genoeg 🤣

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
23 minuten geleden zei _alain_:

Met de alleen de trekker door een Mac donalds drive rijden is ook al spannend genoeg 🤣

Wat denk je van achteruit  door de mcdrive met een 8x8. 
 

we moesten de bermpjes daar afwerken, en dat wisten die knaapjes bij de loketten blijkbaar niet. 😆

 

Die blikken uit dat loket..... Onbetaalbaar. 😂😂😂

  • Like 2
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden