[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Out of Scope hoe zit dat?


Bassie73

Vraag

  • Forumlid

Bij het bedrijf waar ik werk moet bij einde dienst de Tacho op Out of scope gezet worden,doe ik dat niet dan zou mijn pauze onderbroken worden als er iemand zonder kaart zou rijden.

Hoe zit dit precies?

Ik sluit de tacho altijd af op het bedje en dan uitvoeren..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

Volgens mijn bescheiden mening doe jij het goed. Wat een ander met de wagen gaat doen is zo niet jouw probleem.

Afsluiten op het bed en starten vanuit bed geeft jouw de rust op de kaart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar officieel ga jij fout, als je je kaart erin laat zitten, want zodra je je auto achterlaat op de basis zou je je kaart eruit moeten halen na afsluiten zoals jij het doet, op rust en einde dienst.

 

Maar als ze willen dat je hem out of scoope zet zit daar een reden achter en dat verklaren hun ook door aan te geven als we hem verzetten.

In feite zou de chauffeur die hem verzet, dus buiten zijn kaart om de auto verzetten, hem out of scoope moeten zetten, dat zou ook kunnen omdat hij geen kaart heeft en omdat hij op eigen terrein blijft.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Windhoos:

Maar officieel ga jij fout, als je je kaart erin laat zitten, want zodra je je auto achterlaat op de basis zou je je kaart eruit moeten halen na afsluiten zoals jij het doet, op rust en einde dienst.

 

Maar als ze willen dat je hem out of scoope zet zit daar een reden achter en dat verklaren hun ook door aan te geven als we hem verzetten.

In feite zou de chauffeur die hem verzet, dus buiten zijn kaart om de auto verzetten, hem out of scoope moeten zetten, dat zou ook kunnen omdat hij geen kaart heeft en omdat hij op eigen terrein blijft.

 

Ts doet toch “uitvoeren”. Net wat Murphy zegt. Hij doet t goed. 
 

en diegene die later wat met de auto doet mag m out of scope zetten of een kaart gebruiken of wat anders. 
Als  TS maar weer begint met bedje. 
 

(eventueel put of scope uitzetten als dat nog aan staat)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Ts doet toch “uitvoeren”. Net wat Murphy zegt. Hij doet t goed. 
 

en diegene die later wat met de auto doet mag m out of scope zetten of een kaart gebruiken of wat anders. 
Als  TS maar weer begint met bedje. 
 

(eventueel put of scope uitzetten als dat nog aan staat)

Ik haal mijn kaart er wel uit maar als een collega dan zonder kaart zou rijden en niet out of scope zou mijn rust onderbroken worden ?

lijkt mij vreemd vandaar de vraag hier..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei Bassie73:

Bij het bedrijf waar ik werk moet bij einde dienst de Tacho op Out of scope gezet worden,doe ik dat niet dan zou mijn pauze onderbroken worden als er iemand zonder kaart zou rijden.

Hoe zit dit precies?

Ik sluit de tacho altijd af op het bedje en dan uitvoeren..

Als er het risico is dat er met je auto gereden word altijd de kaart eruit halen.

Out of scope kan je alleen invoeren als er geen kaart inzit volgens mij,indien  er out of scope met de auto gereden is geeft het display "rijden zonder kaart"aan.

Wanneer je weer aan je dienst begint eerst op OK drukken,om de out of scope te bevestigen,vervolgens het bedje selecteren en je kaart invoeren,de rust word nu onafgebroken op jouw kaart geregistreerd,zonder de out of scope,die komt op het massageheugen van de auto,en niet op jouw kaart.

 

De out of scope functie is speciaal voor verplaatsingen en gebruik van de auto buiten de openbare weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
33 minuten geleden zei Bassie73:

Ik haal mijn kaart er wel uit maar als een collega dan zonder kaart zou rijden en niet out of scope zou mijn rust onderbroken worden ?

lijkt mij vreemd vandaar de vraag hier..

Daarom moet jij je kaart op bedje zetten bij dienst einde en de kaart eruit halen. Bij aanvang van jouw dienst weer op bedje zetten en dan pas kaart erin drukken. Wat er buiten jouw om is gebeurd is dan geen probleem voor jouw!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Windhoos:

 

In feite zou de chauffeur die hem verzet, dus buiten zijn kaart om de auto verzetten, hem out of scoope moeten zetten, dat zou ook kunnen omdat hij geen kaart heeft en omdat hij op eigen terrein blijft.

 

Zolang de kaart van T.S erin zit kun je de tacho niet op out of scope zetten volgens mij,en word de rusttijd van T.S onderbroken.

Of de chauffeur die op et terrein rijdt moet zo gis zijn T.S zijn kaart eruit te halen en de tacho op o.o.s te zetten,maar daar zou ik niet op vertrouwen;die stappen in,starten en rijden weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Net even geprobeerd maar met de kaart erin kan mijn tacho wel op out of scope gezet worden, al zie ik het nut daar niet zo van in.

Als de tacho op out of scope staat en ik voer mijn kaart in voer ik eerst mijn rust in en de out of scope functie verdwijnt automatisch ... 

 

Aan Ts als jou kaart er niet in zit kan er ook niets opgeslagen of onderbroken op worden , maar het is een goede gewoonte om hem op out of scope te zetten, zeker als het bedrijf het verlangt en/of er kans bestaat dat de auto verplaats wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Bassie73:

Ik haal mijn kaart er wel uit maar als een collega dan zonder kaart zou rijden en niet out of scope zou mijn rust onderbroken worden ?

lijkt mij vreemd vandaar de vraag hier..

Voor je bij aanvang dienst jouw kaart er in doet, wel eerst alle meldingen wegdrukken met ok. Dan de kaart er in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Ik zie het probleem niet van 'n paar keer klikken om dat ding op OUT te krijgen? Baassie blij (want die moet alle zonder kaart of OOS gereden km's verantwoorden) en je bent zelf gedekt als toch iemand die auto verzet in jouw rust... Als de melding 'rijden zonder kaart' er toch staat eerst wegdrukken met OK: staat dat niet op jouw pas in ieder geval. 

 

Zodra je het contact uit zet gaat bij de meeste auto's de tachograaf al op rust dus daar kun je bijna niet fout gaan; wel bij aanvang dienst je rust 'dichtschrijven'.

 

Ennuh... zodra je de pas invoert gaat de OUT melding weer weg. Helemaal vanzelluf 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je hoeft de tacho niet op bedje te zetten voordat je je bestuurderskaart uitwerpt. De nacht/weekendrust verantwoord je door  na het invoeren een paar keer op OK te drukken. Daarmee is je rust op de pas gezet, vergeet je op OK te drukken omdat je collega net naast de auto staat te l*llen met je is er officieel geen rust genoten!! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het is toch makkelijker om bij einde dienst op rust te zetten.... kaart er uit. 
 

als de volgende dienst begint staat hij nog op  rust. Dit bevestigen en rijden maar.  
 

ik kan niet contact uitzetten en dan kaart er uit.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 uur geleden zei Bassie73:

Ik haal mijn kaart er wel uit maar als een collega dan zonder kaart zou rijden en niet out of scope zou mijn rust onderbroken worden ?

lijkt mij vreemd vandaar de vraag hier..

Dat zou betekenen dat er bij ons niet 24 uur oer dag met de auto gereden zou kunnen worden als jouw verhaal zou kloppen. 
 

als jij hebt afgesloten op rust kan een ander net doen wat ie wil met die auto wat ie wil. Daar word jouw rust niet anders van. Als je kaart er maar wel uit is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
2 uur geleden zei roadtrain:

Ik kan niet contact uitzetten en dan kaart er uit.......

Klopt, ik ook niet😇

 

Maar eerst de pas er uit, dan contact af waardoor de tachograaf op rust springt en dan OOS er op zetten kan wel :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei iveco 35c17:


 

als jij hebt afgesloten op rust kan een ander net doen wat ie wil met die auto wat ie wil. Daar word jouw rust niet anders van. Als je kaart er maar wel uit is.

Je rust wordt verantwoord  na de rust, bij aanvang dienst. Het maakt niet uit waar de tacho op staat bij uitwerpen pas. Als je je pas er ('s morgens) in doet vraagt de tacho wat je in de tussentijd gedaan hebt, standaard is dat rust dus OK.
Vergeten op OK te drukken is een zware overtreding, het is eigenlijk idioot dat de pas wel gewoon geaccepteerd wordt zonder verantwoording van de tijd dat de bestuurderskaart niet in een tacho zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
21 minuten geleden zei steenhaas1:

Je rust wordt verantwoord  na de rust, bij aanvang dienst. Het maakt niet uit waar de tacho op staat bij uitwerpen pas. Als je je pas er ('s morgens) in doet vraagt de tacho wat je in de tussentijd gedaan hebt, standaard is dat rust dus OK.
Vergeten op OK te drukken is een zware overtreding, het is eigenlijk idioot dat de pas wel gewoon geaccepteerd wordt zonder verantwoording van de tijd dat de bestuurderskaart niet in een tacho zat.

Klopt. Maar als jouw pas er niet in zit kan die auto gewoon alles doen zonder dat jij daar last van hebt. En als je vergeet ok te drukken zoals jij zegt dan ben je wel een droplul eerste klas. Ik moet drie x ok drukken om de rust  toe te voegen. Dus als je datontgaar dan ben je er echt niet bij. 
 

ook moeten de auto s bij ons op contact staan om de pas uit te werpen  zoals Maarten en Road Train ook al aangeven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei iveco 35c17:

Maar als jouw pas er niet in zit kan die auto gewoon alles doen zonder dat jij daar last van hebt.

 

En jij kan van alles doen als jou pas niet in die auto zit. Vandaar de vraag bij aanvang dienst 😉

 

 

 

 

10 uur geleden zei iveco 35c17:

En als je vergeet ok te drukken zoals jij zegt dan ben je wel een droplul eerste klas.

Hoezo een droplul? Jij hebt het nog nooit mee gemaakt?
Je schrijft te veel in jou situatie, maar net wat steenhaas schrijft.

Je staat ff te lullen met een collega of ff nog een paar spanbanden achter in gooien of lading controleren en er klopt toch iets niet.......

Dan moet je wel zeker weten dat je tacho op bedje heeft gestaan voor je weg rijdt. 

 

17 uur geleden zei steenhaas1:

Je hoeft de tacho niet op bedje te zetten voordat je je bestuurderskaart uitwerpt. De nacht/weekendrust verantwoord je door  na het invoeren een paar keer op OK te drukken. Daarmee is je rust op de pas gezet, vergeet je op OK te drukken omdat je collega net naast de auto staat te l*llen met je is er officieel geen rust genoten!! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar om even bij TS zijn vraag te blijven....,

hij doet het dus goed (op rust en dan kaart er uit. en:

 

het “oos” hoort hij niet te doen maar eigenlijk diegene die er mee gaat rijden.... en dan ook weer netjes uitschakelen. 
 

dan kan TS bij aanvang weer zijn kaart er in en zou de tachograaf weer op rust staan (fff controleren) paar keer op ok en weer lekker aan het werk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei roadtrain:

het “oos” hoort hij niet te doen maar eigenlijk diegene die er mee gaat rijden (...)

 

Het OOS gebruiken hoort eigenlijk helemaal niemand te doen! Deze functie is enkel en alleen bedoeld voor voertuigen of situaties die niet onder de tachograafplicht vallen.

 

Er heerst een groot misverstand dat het rijden op eigen terrein daar niet onder valt, wat dus niet zo is. Alle voertuigbewegingen en activiteiten van de bestuurder moeten nog immers nog steeds geregistreerd worden.

In Nederland word het gebruik van OOS -anders dan is bedoeld- misschien gedoogd door de autoriteiten, in het buitenland is het gewoon verboden, ik heb er zelf in Frankrijk een waarschuwing voor gehad.

 

https://fleetgo.nl/wanneer-mag-je-out-of-scope-gebruiken-in-de-tachograaf/

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het is toch niet TS zijn probleem wat een ander met de auto doet als hij er niet mee werkt?........Als hij het juiste maar doet dat was zijn vraag. 
 

Als dat niet in de haak is zoals jij zegt mag de werkgever dat oplossen. 

  • Like 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 6-5-2021 om 10:18 zei europeaan:

Zolang de kaart van T.S erin zit kun je de tacho niet op out of scope zetten

 

Kan wel, althans, met de Stoneridge is het mij gelukt om anderhalf uur op OUT te rijden, mét bestuurderskaart erin..

 

Ik heb de kaart er altijd in zitten en moet dus eerst de beginplaats invoeren.. maar dat zit verdomde dicht bij de OUT functie..  en té snel OK drukken resulteerde dus in die fout..:(

 

Op 6-5-2021 om 09:42 zei Bassie73:

als een collega dan zonder kaart zou rijden en niet out of scope zou mijn rust onderbroken worden ?

 

Volgens mij zegt men dit, namens de werkgever, om de chauffeurs een beetje 'op te voeden' door op de angst voor een onderbroken rust bij hen te drukken.. terwijl eigenlijk de chauffeurs die in de avond/nacht het verdommen om eerst de auto op OUT te zetten alvorens te gaan rijden, aan te spreken.

 

Vermoedelijk zal er uit de bedrijfsdata van de tacho's wel naar voren gekomen zijn dat er in de avond/nacht veelvuldig zonder kaart gereden wordt én niet op OUT geschakeld... Kan wellicht beboet worden?

 

Bassie73 doet het goed. Gewoon een volgende keer zeggen: beste man/vrouw: ik heb de pas mee naar huis.. die leg ik onder mijn kussen vannacht.. met de rust daarop komt het wel goed hoor. ;)

 

 

Op 6-5-2021 om 22:20 zei iveco 35c17:

En als je vergeet ok te drukken zoals jij zegt dan ben je wel een droplul eerste klas. Ik moet drie x ok drukken om de rust  toe te voegen

 

En bedankt hé.. ;)

Het is mij in het begin wel eens gebeurd.. :stom:Omdat het inlezen ff een paar tellen duurt.. ging ik met iets anders bezig.. en vergat dat stukje eigenlijk... Sommige tacho versies blijven een paar minuten vragen om de OK.  Dat heeft mij weleens gered.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 6-5-2021 om 17:29 zei roadtrain:

 

 

ik kan niet contact uitzetten en dan kaart er uit.......

Geen enkel probleem.

 

Gisteren even geprobeert. Sleutel uit contact gehaald. Display van tacho was uit. En probleemloos de pas er uit kunnen halen.

 

Collega met exact de zelfde auto te gelijk het zelfde geprobeert. Maar dan met de deuren op slot. En dan wil het niet.

 

Bij Volvo, en een VDO tachograaf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
21 uur geleden zei Pierre:

 

 

In Nederland word het gebruik van OOS -anders dan is bedoeld- misschien gedoogd door de autoriteiten, in het buitenland is het gewoon verboden, ik heb er zelf in Frankrijk een waarschuwing voor gehad.

 

 

 

Soms weten Franse politie agenten het zelf ook niet precies.

Hadden  ze het wel zeker geweten had je er echt niet met een waarschuwing vanaf gekomen ,maar had je langs de" caisse" moeten passeren.:D

 

Mijn indruk is dat die functie er niet voor niets op zit.

De tacho geeft op twee manieren aan dat er zonder kaart gereden is:als er zonder kaart gereden word zonder verdere aanduiding,dan zal de werkgever moeten specificeren wat de reden daar van is.

Bijvoorbeeld ls er door de garage een proefrit gemaakt is waarbij enige tientallen kilometers zijn afgelegd.

tweede manier is dat wanneer de tacho op out of scope staat er gereden word,geeft het display ook gereden zonder kaart aan;en juist dan heeft de oos functie zijn nut;er is op eigen terrein en op de tacho is dat af te lezen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Op deze wasplaats word iedere dag op out of scope gereden.
No1    parkeren vuile auto,s of oplegger afkop
No2    Parkeren schone en ontsmette auto of opleggers
No3   Ingang wasstraat
No4 uitgang wasstraat.

Als ik s,middags terug kom zet ik de auto bij 1 neer en gaat de pas eruit en tacho op Out
s,morgens vind ik hem meestal weer bij 2😁

Gisterenavond om 23.00 bij  3 neergezet en denk dat hij nu wel weer bij 2 staat.

Nou wil het geval dat sinds 2009 ik met een pas rijdt en nog nooit staande ben gehouden, dus weet ik niet wat de 
controlerende heren hier van zeggen.



Die mannen die daarbinnen de kratten en auto,s schoonmaken hebben geen pasje,
Staat wel een oud Daffie CFje waar met oplegger kan binnen rijden en schoon kan weg zetten.

wasplaat nistelrode.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden