Spring naar bijdragen
  • 0

Out of Scope hoe zit dat?


Vraag

  • Forumlid

Bij het bedrijf waar ik werk moet bij einde dienst de Tacho op Out of scope gezet worden,doe ik dat niet dan zou mijn pauze onderbroken worden als er iemand zonder kaart zou rijden.

Hoe zit dit precies?

Ik sluit de tacho altijd af op het bedje en dan uitvoeren..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Dit bedrijf staat in Bessay-sur Allier, en daar komen wel iedere keer wanneer die weer jonge leghennen krijgen.

Collega kwam daar aan en reed naar de 2e stal en koppelde de aanhanger af en zette de motorwagen erlangs,en 
toen ging de pas eruit.
Gelost, en met motorwagen naar stal 6 daar nog een restant lossen en weer lege kratten laden en terug naar stal 2 de rest 
van de lege kratten laden.
aankoppelen aanhanger en nog ff bij stal 5 de auto rondom schoonspuiten en bij de laatste stal draaien en terug naar
de voorkant bij de ingang, parkeren, daar sta je rustig en kan je ook douchen.
Dit alles heeft ongeveer 2 en un half uur geduurd, dus nog 6 en een half uur staan en de 9 uur vol en op huus aan.

Tja toen de pegage contolle Jan en Marie, dat out of scope gedoe daar koste 4200 euro.

Ben daar al verschillende keren geweest geweest, en altijd met pas erin gelost, en wanneer klaar, dan de auto
voor 9 uur aan de kant en niet meer verzetten, want de Duitsers doen niet zo moeilijk over Out maar in Frankrijk wel

Bessay.JPG

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
Op 7-5-2021 om 09:04 zei lientje:


Je schrijft te veel in jou situatie, maar net wat steenhaas schrijft.

Je staat ff te lullen met een collega of ff nog een paar spanbanden achter in gooien of lading controleren en er klopt toch iets niet.......

 

 

 

Hoezo schrijf ik teveel in mijn situatie? Als ik mijn pas erin doe blijf ik zitten totdat die 100 procent ingelezen is en geconnect heeft met de bc. Eerst rust toevoegen en de vragen van de BC afwerken en dan pas ga ik met andere dingen bezig. 

 

En lullen met collega s doe ik ook wel tijdens deze bezigheden. maar houd mijn kop dan wel bij de tacho.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei europeaan:

Soms weten Franse politie agenten het zelf ook niet precies.

Hadden  ze het wel zeker geweten had je er echt niet met een waarschuwing vanaf gekomen ,maar had je langs de" caisse" moeten passeren.:D

 

Ik héb toen de "caisse" gepasseerd voor een paar andere zaken.
Daarom weet ik zeker dat die Franse politie agenten precies wisten hoe het zat.... :D

Dat het volgens sommigen altijd geld kost bij de Fransoos is niet waar. Net als de verhalen dat je daar b.v. een maandsalaris af moet tikken voor een paar minuten te lang rijden en meer van dat onzin. In Frankrijk hanteert men n.l. een standaardbedrag van € 135, - per overtreding. Ik heb het dan over zaken als 3 x 10 rijuren in de week, 4 x 9 uur rust, 90+ t/m 112.30 (!) rijuren in de twee weken. Meestal betaal je niet eens voor alle zaken maar kom je er met één of twee boetes vanaf, afhankelijk wie je treft.
Als je in Frankrijk dik geld moet betalen dan heb er echt een zooitje van gemaakt of zijn er serieuzere zaken aan de hand als een half uur te lang rijden.
 

Ik ben er zelf diverse keren met een waarschuwing vanaf gekomen in Frankrijk voor een kleinigheidje waar ze met hetzelfde gemak ook € 135,- voor hadden kunnen rekenen. Zelfs in België, 'het land der verschrikkingen' als het op controles aankomt zien ze ook wel eens wat door de vingers. Het is allemaal niet zo spannend als sommigen willen doen geloven. ;)

 

560581015_DouaneBelgi.thumb.jpg.0b6f0049dc245172530c5aae63036ce4.jpg

 




 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Kiepenboer:

Dit bedrijf staat in Bessay-sur Allier, en daar komen wel iedere keer wanneer die weer jonge leghennen krijgen.

Collega kwam daar aan en reed naar de 2e stal en koppelde de aanhanger af en zette de motorwagen erlangs,en 
toen ging de pas eruit.
Gelost, en met motorwagen naar stal 6 daar nog een restant lossen en weer lege kratten laden en terug naar stal 2 de rest 
van de lege kratten laden.
aankoppelen aanhanger en nog ff bij stal 5 de auto rondom schoonspuiten en bij de laatste stal draaien en terug naar
de voorkant bij de ingang, parkeren, daar sta je rustig en kan je ook douchen.
Dit alles heeft ongeveer 2 en un half uur geduurd, dus nog 6 en een half uur staan en de 9 uur vol en op huus aan.

Tja toen de pegage contolle Jan en Marie, dat out of scope gedoe daar koste 4200 euro.

Ben daar al verschillende keren geweest geweest, en altijd met pas erin gelost, en wanneer klaar, dan de auto
voor 9 uur aan de kant en niet meer verzetten, want de Duitsers doen niet zo moeilijk over Out maar in Frankrijk wel

Bessay.JPG

Een duidelijker voorbeeld van misbruik van de out of scope functie is er niet:

Je gaat,op een locatie die aanwijsbaar niet je standplaats is, ervan gebruik maken.

Zelfs de eerste de beste BOA,die t verschil tussen een vrachtwagen en een nachtclub niet eens kent, ziet met één oogopslag dat hier de boel belazert word.

 

Zou je echter in dat Bessier sur Allier in de garage gestaan hebben,en de monteur zou met jou auto een proefrit maken terwijl de oos functie ingeschakeld is,word het verhaal ineens andere,indien hij dan ook een getekende en gestempelde verklaring afgeeft dat de proefrit gemaakt is in het kader van reparatie werkzaamheden.

 

OoK indien je werkgever een eigen vestiging daar zou hebben zou t wel kunnen,zo een vestiging kan hij aantonen en dan word t verhaal ineens heel anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
7 minuten geleden zei Pierre:

 



Dat het volgens sommigen altijd geld kost bij de Fransoos is niet waar. Net als de verhalen dat je daar b.v. een maandsalaris af moet tikken voor een paar minuten te lang rijden en meer van dat onzin.

 




 

Dat weet ik ,ik heb in Frankrijk zelden wat betaald,en dan was t altijd voor een twijfelachtig iets wat ik zelf uitgevroten had

( als ik na 9 rijuren nog een uurtje erbij wilde rijden om bij mijn favoriete resto te komen ;na 9,15 uur en 9.45 even over een parking ,stoppen en gelijk weer verder,en dan bij het uitnemen van de kaart aanspraak maken op ar 12 van561/2006 metde opmerking dat alle parkings vol waren:D)

Meestal trapten ze er wel in( ik heb blijkbaar mijn gezicht mee)maar niet altijd.

 

Een keer echter waren ze boos op mij: ik reed ,geladen met ADR op de A 31 en werd bij het aire de sandaucourt van de weg gehaald en kreeg controle.

Toen hij mijn uitrusting controleerde zag hij dat mijn filterbus van het ademmasker over de datum was .

Fier liep hij ,met mijn papieren terug naar zijn bus en begon te schrijven.

Dat was nog voorde tijd van de schriftelijke instructies zoals we die nu kennen,voor iedere UN nummer had je aparte instructies ( die had hij ook gecontroleerd)
Toen ik deze papieren doorlas zag ik dat voor het product wat ik geladen had helemaal geen ademmasker voorgeschreven was.

Toen hij terugkwam en geld wilde zien confronteerde ik hem daarmee;hij bood terug naar zijn bus en hij zou het ministêre de transport wel eens bellen.

Na n klein half uur kwam hij terug en met en boze blik op zijn gezicht zei hj dat ik verder mijn reis mocht vervolgen,hij wenste niet eens bon voyage.

 

  

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Administrators

Mag een monteur een proefrit op de openbare weg maken met OOS? DAcht dat ze daar de garage passen voor hadden...

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid

 

1 uur geleden zei europeaan:

(...) Ook indien je werkgever een eigen vestiging daar zou hebben zou t wel kunnen, zo een vestiging kan hij aantonen en dan word t verhaal ineens heel anders.

 

Ook niet. Zoals ik eerder al aangegeven heb is het gebruik van OOS niet toegestaan omdat alle voertuigbewegingen en activiteiten van de bestuurder geregistreerd moeten worden. Daar hoort het verplaatsen van een voertuig naar de wasstraat of het kippenhok ook bij.
 

https://fleetgo.nl/wanneer-mag-je-out-of-scope-gebruiken-in-de-tachograaf/

 

Onjuist gebruik van Out of scope, Boete van € 5000,00.

 

08-09-2015; Afgelopen week heeft een Nederlandse chauffeur in Frankrijk een boete gekregen van 5.000 euro voor het rijden zonder kaart en het onjuist gebruik maken van de functie Out of scope in de digitale tachograaf. Het voertuig is diverse keren zonder dat er een bestuurderskaart was geplaatst met de functie Out of scope verplaatst.

 

Rijden zonder bestuurderskaart met de functie Out of scope mag alleen gebruikt worden wanneer een activiteit wordt uitgevoerd die niet valt onder de Europese rij- rusttijden regelgeving. Wanneer het voertuig door de chauffeur tijdens de dagelijkse rust wordt verplaatst dan valt dit onder de regelgeving van de rij- rusttijden en moet de bestuurderskaart gebruikt worden. In de betreffende casus heeft de chauffeur diverse keren tijdens de rust, op het terrein van de opdrachtgever/klant in het buitenland, het voertuig zonder bestuurderskaart op Out of scope verplaatst.

Deze verplaatsing door de chauffeur op het terrein van de opdrachtgever/klant valt onder de rij- rusttijdenregelgeving. Tijdens een wegcontrole heeft de Franse controleur naast de gegevens van de bestuurderskaart ook de gegevens van het massageheugen van de tachograaf uitgelezen. De gegevens van het massageheugen van de tachograaf geven het rijden zonder kaart op Out of scope weer. Tevens is er discussie ontstaan over verplaatsingen op Out of scope die in het weekend op het terrein van de transportondernemer terecht zijn gedaan.

 

Bestuurderskaart gebruiken;
Om discussie onderweg te voorkomen is het zeer raadzaam om bij alle verplaatsingen de bestuurderskaart te gebruiken. Hiermee wordt onnodige discussie voorkomen of Out of scope wel of niet gebruikt had mogen worden. Tijdens de Versnelde training Rij- rusttijden en digitale tachograaf komt het onderwerp Out of scope uitgebreid aan de orde. Onder ander worden voorbeelden gegeven van uitzonderingen (bijvoorbeeld bergingsvoertuigen binnen een straal van 100 kilometer) waarvoor Out of scope wel geldt, wanneer en hoe dit gebruikt kan worden.

 

https://vetron.org/boete-van-e-500000-door-verkeerd-gebruik-out-of-scope-tachograaf/

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid

Daarom, Frankrijk is het zeer riskant om OOS te rijden.
Collega,s en ikzelf doen dat dagelijks>>> ik bedoel aankomst stand (was) plaats en einde werk en gaan naar huis.
auto word later gereinigd en de volgende morgen staat deze weer klaar.
Collega,s zijn door de Duitse BAG al regelmatig gecontroleerd en daar is door die BAG nog nooit een opmerking
over gemaakt, maaja in Frankrijk denkt men daar anders over.

Zelfde verhaal>> Met lege kratten op de auto ( wij noemen dat dat we leeg zijn ) naar Frankrijk rijden en daar worden deze gevuld met kippen en deze worden gelost 
in Frankrijk, daar heeft een Belgische collega transporteur een hoop gedoe over gehad. 

Nu lost men dat op door een cmr te maken vanaf Belgie naar laadadres in Frankrijk met een x aantal kratten daarop als lading.
Dan mag men weer wel een rit in Frankrijk uitvoeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
4 minuten geleden zei Kiepenboer:

Daarom, Frankrijk is het zeer riskant om OOS te rijden.(...)
Collega,s zijn door de Duitse BAG al regelmatig gecontroleerd en daar is door die BAG nog nooit een opmerking over gemaakt (..)

 

Zolang ze in Duitsland alleen de bestuurderskaart uitlezen en niet het massageheugen van de tachograaf is er niets aan de hand, zelfs in Frankrijk niet.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei europeaan:

Een duidelijker voorbeeld van misbruik van de out of scope functie is er niet:

Je gaat,op een locatie die aanwijsbaar niet je standplaats is, ervan gebruik maken.

Zelfs de eerste de beste BOA,die t verschil tussen een vrachtwagen en een nachtclub niet eens kent, ziet met één oogopslag dat hier de boel belazert word.

 

 

Ben ik helemaal met je eens, maaja soms ontkom je er niet aan,
moest daar ook lossen na hem, en ik wist waar hij mee bezig was en hij wilde op tijd thuis zijn😁

Ik heb daar gelost, en na lossen ff douchen en weer een stuk terug, en dan op je gemak 9 of 11 uur maken is beter voor je rust.

Voorbeeld>> Afgelopen zondag om 23.00 vertrokken naar Dillstadt en was daar maandagmorgen rond 7.30.
mijn laadtijd was 17.00 3e auto en had dus ruim 9 uur rust en dus om 16.45 pas erin en naar de stal gereden 2 km verderop.
Laden en ri losadres, 7,5 rijuur en kwam daar om 3.30 aan.
Rond 9.30 belde collega of ik kon komen om te lossen, pfffft was nog bijna 1 km over het terrein van dat bedrijf.
zolang dit in Duitsland nog goed gaat met OOS zal er weinig gebeuren.

Als dit een groot probleem word zullen de laad/los ploegen toch iemand erbij moeten hebben die een pasje heeft
en daar mee op een boerenerf mag rangeren.
Dat wij dat zelf doen maakt niet uit, maar dan pas kan je aantonen dat je rust hebt gehad.

En men kan op papier heel makkelijk de richtlijnen aan geven wat wel en niet mag, maar de praktijk is vaak anders.

Pftttt hoe mooi was het toch in de tijd dat je nog een schijfje had en met een druk op de knop de tacho uitschakelde😁

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
13 minuten geleden zei Kiepenboer:

Nu lost men dat op door een cmr te maken vanaf Belgie naar laadadres in Frankrijk met een x aantal kratten daarop als lading.

Dit probleem bestaat al heel lang, lading is lading of dat nou een lege krat is of een lege container.

Een container mag over steken daar het gezien wordt als lading (sommige bedrijven maken daar ook gebruik van) maar er hoort dan wel een vrachtbrief bij te zijn ook als hij leeg is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
6 minuten geleden zei Kiepenboer:

Ben ik helemaal met je eens, maaja soms ontkom je er niet aan,

 

7 minuten geleden zei Kiepenboer:

en hij wilde op tijd thuis zijn

 

Prima reden toch :rolleyes:

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei Murphy:

Mag een monteur een proefrit op de openbare weg maken met OOS? DAcht dat ze daar de garage passen voor hadden...

 

IK heb van de garage altijd een ingevulde,getekende en gestempelde verklaring gehad.

Volgens wetgeving zijn proefritten na reparaties vrij van tachoplicht en vallen daarmee onder de OOS.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
15 uur geleden zei Kiepenboer:


Als dit een groot probleem word zullen de laad/los ploegen toch iemand erbij moeten hebben die een pasje heeft
en daar mee op een boerenerf mag rangeren.
Dat wij dat zelf doen maakt niet uit, maar dan pas kan je aantonen dat je rust hebt gehad.
 

Maar dan heb je gerust in een rijdend voertuig, dan moet er op die laad/losplek toch ook weer een slaapplek zijn voor jullie 😉

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
12 minuten geleden zei steenhaas1:

Maar dan heb je gerust in een rijdend voertuig, dan moet er op die laad/losplek toch ook weer een slaapplek zijn voor jullie 😉

 

Das ook weer zo, mag dat ook al niet dan.
het is vaak maar een 100 meter als we dicht genoeg bij de stal staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden