[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Starre 3 asser


Bassie73

Vraag

  • Forumlid

Ik rijd nu al een tijdje met een city met stuuras en af en toe met een wipkar .

volgende week met starre 3 Asser op pad,rijd dit erg anders? Is het aandocken vergelijkbaar met aandocken met stuuras? Moet je meer ruimte pakken?

Wie kan mij de verschillen goed uitleggen?

Waar moet je op letten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Starre drieasser de bochten ruimer nemen en dan weer uitkijken met de “uitsteek” achter de laatste as 

 

ook met aandokken heb je meer ruimte nodig. 
 

als je de mogelijkheid heb probeer even wat te oefenen op ruime plaats dan zie je wel wat het doet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zit er nog een hefas op die starre 3 asser?

 

As heffen maakt de bochtstraal ook iets korter.

 

Ik heb weinig ervaring met gestuurde trailers. Maar die 'duwen' in het algemeen meer de bocht door.. een 3 asser wringt voornamelijk.  

Dus ja, meer ruimte nodig.

 

Starre 3 asser voorbeeld:

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
16 uur geleden zei Bassie73:

Is het aandocken vergelijkbaar met aandocken met stuuras? Moet je meer ruimte pakken?

 

Eigenlijk heel simpel. Kont naar het dok en rekening houden dat je daarna je trekker er voor moet rijden. 
Je hebt voor je dus meer ruimte voor je nodig om je trekker voor je wagen te krijgen.

Ik zet hem als het even kan vooruit in een slinger mijn zijn kont richting dock zoals op het filmpje van Durashift.

Bij dit voorbeeld rijdt hij voor een schuin dok. Wanneer je voor een recht dok moet, kun je je wel voorstellen dat de neus van de trekker in dit filmpje tot  het gras komt (of misschien neemt hij de lantarenpaal nog wel mee 🙈)

dus hou daar ruimte om de trekker voor je oplegger te draaien.  

 

Ach zo moeilijk is het allemaal niet. Als je je maar aanwent om altijd in je spiegels te kijken wat je oplegger doet in een bocht.

Er zit een rem op als het niet goed gaat. En ook een achteruit ;)

Het went allemaal vanzelf. Kijken wat je oplegger doet is de beste leerschool.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
8 uur geleden zei Durashift:

Zit er nog een hefas op die starre 3 asser?

 

As heffen maakt de bochtstraal ook iets korter.

 

....

Dat is geheel afhankelijk van welke as.

De voorste as = grotere draai.

De mid as = geen verschil

De achterste as = korter, maar wel een grotere uitzwaai op de kont

Alle assen = ???

  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
59 minuten geleden zei iveco 35c17:

Gewoon even een rotonde opzoeken en proberen. Valt allemaal wel mee. Gewoon hoog ophalen. 
 

Boem = Ho

Plons =  Water

Krak = Tak

 

veel meer kan er niet misgaan😜

Krak kan ook ijs zijn, voor diegene hier die in de winter de Ice Roads op moeten😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
58 minuten geleden zei iveco 35c17:

Zouden die hier zitten denk je? 
 

dan zou ik wel graag wat ervaringen lezen😅

 

Er zaten hier best chauffeurs die mooie verslagen konden schrijven maar ja dat was....🤷‍♀️

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:

 

Nog steeds Lientje... ;)

 

2 uur geleden zei Pierre:

 

Ik begin er niet meer aan. What happens in Greece, stays in Greece... :p

 

We hoeven ook niet alles te weten hoor :nee:

Maar je ging er niet met het vliegtuig heen toch?

Voorheen hadden we een verhalentopic.
Maar al je tegenwoordig je nek boven het maaiveld uit steekt, word je kop afgehakt.

 

Maar inderdaad zijn er gelukkig nog wel een paar die hun ervaringen delen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei lientje:

We hoeven ook niet alles te weten hoor :nee:

Maar je ging er niet met het vliegtuig heen toch?

Voorheen hadden we een verhalentopic.
Maar al je tegenwoordig je nek boven het maaiveld uit steekt, word je kop afgehakt.

 

Nee, inderdaad niet met het vliegtuig maar gewoon met de vrachtwagen 2 weken op en neer over de Balkan en een beetje touren langs de Griekse kust. Voor de rest niks spannends...:D

 

20210413_132255.thumb.jpg.b6cf59f8192abb27e32753dd56869e60.jpg

 

20210415_144313.thumb.jpg.f6465df5b48cc624d49605eeec0ee202.jpg

 

Maar ik begrijp wat je bedoeld hoor Lientje m.b.t. het verhalentopic. Ik had misschien beter kunnen zeggen; ik waag me er niet meer aan...

 

  • Like 2
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
16 minuten geleden zei Ger-1957:

Vreemde opmerking en erg degenererend, al zal het misschien niet zo bedoeld zijn.

Alhoewel!!! het staat echt wel in hoofdletters dus wel bewust zo neergezet :bey:

Daar zit nx achter.

Alleen wanneer iemand commentaar geeft op gebrek aan inhoud, mag deze ook zelf wel wat posten.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei Murphy:

Daar zit nx achter.

Alleen wanneer iemand commentaar geeft op gebrek aan inhoud, mag deze ook zelf wel wat posten.

 

 

Ik zag er ook niets achter hoor. Maar mijn rug is niet zo breed als sommige dappere verhalenvertellers die nu nog over hun belevenissen schrijven.:ok: 

Ik schrijf voor mijn lol hier en niet voor commentaar. Voor je het weet wordt je hier af getreiterd of geblokkeerd. 

En toch probeer ik hier af en toe mijn bijdrage nog neer te zetten voor de gene die het willen lezen. 

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 uur geleden zei Pierre:

 

Nee, inderdaad niet met het vliegtuig maar gewoon met de vrachtwagen 2 weken op en neer over de Balkan en een beetje touren langs de Griekse kust. Voor de rest niks spannends...:D

 

20210413_132255.thumb.jpg.b6cf59f8192abb27e32753dd56869e60.jpg

 

20210415_144313.thumb.jpg.f6465df5b48cc624d49605eeec0ee202.jpg

 

Maar ik begrijp wat je bedoeld hoor Lientje m.b.t. het verhalentopic. Ik had misschien beter kunnen zeggen; ik waag me er niet meer aan...

 

En dat is jammer Pierre, want juist jou reis verslagen zijn prachtig om te lezen, zonder dat er weer ellende ontstaat ergens over

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei iveco 35c17:

Beetje jammer dat men zich daardoor laat tegenhouden. Zo word het nooit weer een levendig forum.

 

 

beetje jammer dat men geen respect toont voor een ander, zo wordt het nooit weer een levendig forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei tiny:

beetje jammer dat men geen respect toont voor een ander, zo wordt het nooit weer een levendig forum.

 

Dat dus.

Meningsverschillen tot daar aan toe, maar respecteer dat anderen anders denken.

Respecteer dat je iets moet leren voor je iets kunt.

Respecteer ieders voorkeur voor werk. Elk werk heeft zijn voor en nadelen en ieder heeft zo zijn eigen keuzes.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Met mijn eigen tautliner had ik de 1e en 3e as liftbaar vanuit de cabine. En liftbaar met alle lading, veiligheid was er af gehaald. Hierdoor had ik altijd zelf de controle op welke as omhoog. Bij een bedrijf haaks omhalen omdat er geen plaats was? Beide assen omhoog zodat de oplegger niet ging wringen. Korte draai? Achterste as omhoog. Ruime draai? Vooras omhoog. Betaalhokje italie? Beide omhoog ( ging vaak goed bij auto betaalhokjes zonder volk erin 😊).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden