[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

adaptive cruise control


Ben-nie 2.0

Vraag

Goedendag, vanmorgen viel het mij weer op dat de laatste jaren bij geringe drukte er een enorm snelheidsverschil (in het treintje van vrachtwagens) ontstaat bij invoegend verkeer op de snelweg. Mijn analyse is dat dit komt door de acc waardoor de rij (treintje) veel minder als een harmonica in elkaar schuift en ipdv alle voertuigwn enorm afremmen vanmorgen van Loenen tot aan Echt geen 2 minuten dezelfde snelheid, terwijl t niet heel drik was. Wie deelt deze analyse??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

Zit wel wat in: ieder merk heeft z'n eigen afstelling van de eco- roll of soortgelijk systeem, niet iedere chauffeur gebruikt dat systeem en niet alle chauffeurs rijden op de cruise- control. Dan is er nog de categorie die gezellig keuvelend met de bijrijder door het land hobbelt met de snelheid variërend tussen de 75 en de 89 en het onrustige beeld is daar...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei lientje:

Het zal ook met die moderne zelfdenkende vrachtwagens te maken hebben?

vlak voor je boven op een heuveltje ben, of de tunnel uit... gaat het gas er af.

 

Waardeloos systeem.

 

De Mercedes waar ik mee rijd op de predictive power traincontrol en zonder snelheden  te wijzigen dan zit er een totaal verschil in snelheid van 8 km. 6- en 2+

 

Ik vermoed dat hier toch wel aardig wat kop staart botsingen uit voort komen.

 

Eerste knop die ik smorgens bedien na het starten is die van de predictive power train. Uit dat kreng.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
21 uur geleden zei iveco 35c17:

De Mercedes waar ik mee rijd op de predictive power traincontrol en zonder snelheden  te wijzigen dan zit er een totaal verschil in snelheid van 8 km. 6- en 2+

 

Ik vermoed dat hier toch wel aardig wat kop staart botsingen uit voort komen.

 

Zou het?

Van 6 km/h per uur snelheid minderen in glijdende schaal lijkt mij dat niet te kunnen.

 

Van een noodremming kan ik mij dat wel voorstellen.

 

Probleem is gewoon dat het zó druk is op bepaalde corridors, dat het hutje mutje rijden is en afstand houden (helaas) vaak niet voldoende lukt.

 

Maar ook de 'klassieken' zoals in de papieren rommelen.. een kilometer of wat voordat de afrit genomen moet worden..  ben ik ook tegengekomen.. (ik ging er maar voorbij)..

 

Dat er nog chauffeurs op de snelweg NIET op de cruisecontrol rijden.. kan ik mij eigenlijk niet voorstellen. Ja, ik .. maar dat is omdat de laatste 5 km/h niet geregeld kan worden. (niet goed ingesteld). Reed ik dus van de week van Zaltbommel naar Deil met een ingeschakelde kickdown..:stom::D

Levert wel geinige motordata op... denk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
25 minuten geleden zei Durashift:

 

Zou het?

Van 6 km/h per uur snelheid minderen in glijdende schaal lijkt mij dat niet voorstellen

 

 

Ik verbaas me in elk geval wel als mijn auto van het gas afgaat net voor de top van een heuvel hoe snel de achterligger kort bij is. En die daarachter en die daar weerachter en ga zo maar door. 
 

ga maar eens langs de snelweg staan kijken en verbaas je dan over het effect dat 1 remmende auto een uur later dan nog op die plek te weeg brengt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou wil ik mij nergens mee bemoeien.....

maar geen auto rijd  dezelfde snelheid dus al deze systemen kunnen nooit 100% volwaardig opereren of het beoogde resultaat halen. 
 

En zeker niet als je bij aanvang dienst het al uitschakelt. Mercedes zegt dat 5% brandstofbesparing mogelijk kan zijn. En de werkgever wil dat wel ergens terug zien.  Mercedes en de werkgever zien dat in of uitgeschakeld systeem terug in de boordcomputers. Als de resultaten tegenvallen kan het zomaar zijn dat het systeem permanent ingeschakeld wordt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
23 minuten geleden zei roadtrain:

Nou wil ik mij nergens mee bemoeien.....

 

😂😂 geweldig👍👍

 

ik ben niet de enigste die het uit schakelt bij ons. Bijna allemaal schakelen ze  de predictive powertrain uit bij ons. En dan gaat de cc werken als een normale cc. 
 

ik houd mijn gemiddelde verbruik zelf ook bij en ik denk niet dat ze kunnen klagen over mijn verbruik. Ziunig rijden is veel meer als die predictive powertrain zooi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ zo is dat. Als ik meer (snelweg) rijwerk heb, doe ik veel meer kilometers met een tank brandstof. Maar, wel minder stops.. en dus omzet..in feite.

 

Ze willen e.e.a. meer gaan clusteren per stad/regio.. dus zuiniger met brandstof wordt het niet.

 

Moet nu ook elke maand de kilometerstand doorgeven ivm de lean&green voorwaarden (CO2 prestatieladder..)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden