[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

FNV & CNV jagen transportsector op kosten


nstl

Recommended Posts

  • Forumlid
27 minuten geleden zei iveco 35c17:


 

maar jij als chauffeur op die autoambulance had toch minstens na al die jaren ervaring E 7 moeten hebben. Zeker als je zoals je weleens geschreven hebt hier ook nog mentorchauffeur bent.

E 7 is ,evenals alle andere chauffeursfuncties niet op Sprinter van belang.Het werk wat Sprinter doet is "eigen vervoer"en daar gelden andere regels.

Je kunt wel een vergelijk maken,maar dat doe je met jouw salaris en dat van Mark Rutte ook niet,hoewel jullie allebei een bestuurlijke functie hebben.

 

En die "mentorfunctie"was bij sprinter zn vorige baas,ook "eigen vervoer"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nieuwe ronden, nieuwe kansen… ik probeer het nog maar eens dan….

 

Iveco is inderdaad als beginnend chauffeur bij Heisterkamp begonnen, maar heeft zich (in mijn ogen) toch aardig bewezen in die tijd, zodat de werkgever weet wat hij in huis gehaald heeft.

Gezien dus zijn leeftijd en de inmiddels opgedane ervaring, en het feit dat hij nu door heel Europa (inclusief weekenden/feestdagen weg) vindt ik starten in D2 (persoonlijk) te laag als start salaris.

Hij is immers geen snotjongen (.al gedraagt hij zich hier soms wel zo) en hoort hij (in mijn ogen) in een hogere schaal te rijden dan D2.

Het “gat” tussen D2 en D6 is te groot, terwijl D6 salaris wel conform het gedane werk goed is

 

Dat bedoelde ik dus met (in mijn ogen) een slechte onderhandeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Iveco heeft toch aardig werk ervaring opgebouwd en is geen jongen van 18 die onverantwoord op de weg zit lijkt mij. Ik schat hem ook in dat hij zich niet zomaar ziek thuis zou  melden na een feestje of als een kind ziek is. 
 Ik zou als ik HKP was ook zuinig zijn op dat soort chauffeurs en hem een hogere starters schaal geven ja.

 

Het werk wat hij doet is ook geen werk waar je veel schades op loopt, dus daarin kan hij geen "dure" zijn voor zijn werkgever. Het enige is misschien af en toe een beetje tijdverlies omdat hij iets niet weet (waarvan de planning denkt dat het logies is) of moet zoeken. 

 

Maar goed, het is nog steeds een verschil of je in het oosten een werkgever hebt of in het westen heb ik het idee.

Als je elk uurtje in ieder geval maar eerlijk betaald krijgt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei europeaan:

E 7 is ,evenals alle andere chauffeursfuncties niet op Sprinter van belang. Het werk wat Sprinter doet is "eigen vervoer"en daar gelden andere regels. Je kunt wel een vergelijk maken,maar dat doe je met jouw salaris en dat van Mark Rutte ook niet.

 

Die vergelijking maakt Sprinter hier zelf ook met het salaris zoals dat voor ons geldt in het beroepsgoederenvervoer.

 

Op 30-5-2021 om 11:01 zei sprinter 516:

(...) Ter vergelijking, ik heb ook D6 (vergelijking dan) salaris, rijdt alleen in Nederland, ben elke avond thuis (...)

 

13 uur geleden zei europeaan:

(...) En die "mentorfunctie"was bij sprinter zn vorige baas,ook "eigen vervoer"

 

Volgens mij al lang niet meer... 

Ik meen me te herinneren dat zo'n ventje uit het noorden van het land -kennelijk met een hoop psychische -en opvoedkundige problemen een keer een dag mee wou rijden met Sprinter omdat-ie graag chauffeur wilde worden en geil was van Scania. Sprinter gaf toen al aan geen mentor meer te zijn.

Of dat nu echt zo was of specifiek om niet een hele dag met zo'n jongen opgescheept te zitten laat ik buiten beschouwing. Tjitse of zoiets heette hij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
31 minuten geleden zei RobNiat:

(...) Vergeet ook niet dat het “gat” tussen E7 en D6 heel snel ‘gecompenseerd’ is door hier en daar wat uurtjes weg te strepen of te ‘normeren’. 

 

Staat je niet blind op die letter-/cijfer combinatie. 

 

Inderdaad vooral niet blind staren op die letter-/cijfercombinatie. Maar als een werkgever zich waagt aan het strepen van uren bij E7 dan gebeurt dat ook bij D6, daar ben ik van overtuigd. Dat hangt meestal samen met de aard van -ofwel de 'cultuur' binnen zo'n bedrijf.

 

Overigens telt die E7 ook door in je overuren, je zaterdag- en zondaguren en bij de bepaling van de hoogte van je pensioen later. Genoeg om daar serieus mee bezig te zijn lijkt mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei europeaan:

Werkte die niet bij een vakbond ????:D

 

Dat is een andere Tjitse...

 

Ik weet het niet meer; Tjitse of Jikke. Tjibbe volgens mij, zo'n echte Friese knuppel was het. Onhandelbaar en van allerlei problemen speelden er. Hij zat toen ergens in de buurt van Utrecht in een tehuis naar ik meen, zodoende wilde hij met Cor een keer dagje mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
 
Volgens mij al lang niet meer... 
Ik meen me te herinneren dat zo'n ventje uit het noorden van het land -kennelijk met een hoop psychische -en opvoedkundige problemen een keer een dag mee wou rijden met Sprinter omdat-ie graag chauffeur wilde worden en geil was van Scania. Sprinter gaf toen al aan geen mentor meer te zijn.
Of dat nu echt zo was of specifiek om niet een hele dag met zo'n jongen opgescheept te zitten laat ik buiten beschouwing. Tjitse of zoiets heette hij.

Ik begrijp niet goed, wat een mentor functie met de case hier te maken heeft??
Ik ben er niet over begonnen hoor…..
En dan zeggen dat ik scheve vergelijkingen maak…….
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
31 minuten geleden zei sprinter 516:

Ik begrijp niet goed, wat een mentor functie met de case hier te maken heeft??
Ik ben er niet over begonnen hoor….

 

Klopt Cor, Europeaan begon daarover. Dat jij mentorchauffeur was bij je vorige werkgever.

Er stond mij het verhaal nog bij van die jongen uit Friesland, ik kreeg toen stellig de indruk dat je "opeens" geen mentorchauffeur meer was toen hij vroeg om een keer met jou mee te rijden.

Begrijpelijk ook hoor; je zou zo'n clown de hele dag naast je hebben zitten...:D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

Klopt Cor, Europeaan begon daarover.

Als we nog verder terug duiken in de geschiedenis zien we dat niet ik,maar Iveco over die mentorfunctie begon.:angel:

Ik refereerde slechts aan het feit dat dat bij Cor zn ouwe baas,ook in het eigen vervoer was( Hema):D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei RobNiat:


 

D is van toepassing omdat het ‘eenvoudig stukgoed’ betreft. Dat zal vast beter of mooier omschreven staan in de FUWA voorschriften, maar ik houd het hier op. 
 

Dan is het cijfer van toepassing op ervaringsjaren. ‘Normaal’ begin je met 0 (nul). Dus D0. Na een jaar zou je dan D1 behoren te krijgen. 
 

 

Als je wekelijks een lijndienst (met luchtvracht o.i.d ) rijdt van Amsterdam naar Madrid word je,volgens de FUWA regels, in de D schaal volkomen terecht betaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
 

Klopt Cor, Europeaan begon daarover. Dat jij mentorchauffeur was bij je vorige werkgever.

Er stond mij het verhaal nog bij van die jongen uit Friesland, ik kreeg toen stellig de indruk dat je "opeens" geen mentorchauffeur meer was toen hij vroeg om een keer met jou mee te rijden.

Begrijpelijk ook hoor; je zou zo'n clown de hele dag naast je hebben zitten... 

Ik was de laatste 3 jaar bij de Hema al geen mentor chauffeur meer. Er kwamen zoveel nieuwe chauffeurs via het uitzendbureau dat ik soms 4 dagen in de week er naast zat, daar had ik geen zin meer in, ik blijf liever zelf rijden.

Ik heb het 7 jaar gedaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei sprinter 516:

Ik was de laatste 3 jaar bij de Hema al geen mentor chauffeur meer. Er kwamen zoveel nieuwe chauffeurs via het uitzendbureau dat ik soms 4 dagen in de week er naast zat, daar had ik geen zin meer in, ik blijf liever zelf rijden.

Ik heb het 7 jaar gedaan

Vanaf toen had je mooi tijd om je pauze in een hangmat, hangend aan je auto, door te brengen zeker! 😁

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
 

Duidelijk Cor. Dank voor je toelichting.

En die Friese jongen heette inderdaad Tjibbe, maar die knul zal nooit een echte chauffeur kunnen worden (maar wel een echte Scania fan), vandaar dat hij van de Hema ook niet mee mocht (alleen serieuze kandidaten mogen enkele dagen mee), al was het de laatste jaren een komen en gaan van uitzendkrachten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
41 minuten geleden zei sprinter 516:

En die Friese jongen heette inderdaad Tjibbe, maar die knul zal nooit een echte chauffeur kunnen worden.

 

Dat durf ik toch wel te betwisten Cor. 

 

Ik denk dat die Tjibbe best iets had kunnen worden. Hij was fanatiek, met een beetje begeleiding had hij het vak wel kunnen leren. Het is nou eenmaal ook geen hogere wiskunde dat chauffeuren, toch?

 

Ik ben in mijn bescheiden carriëre genoeg Tokkie's en mensen tegengekomen die zichzelf een hele chauffeur vonden maar waarbij ik me serieus afvroeg of ze niet rechtstreeks uit het zwakzinnigengesticht ontsnapt waren.

Daar hoef je dan niet eens zo ver voor te zoeken, zelfs hier op het forum lopen er wel een paar los rond.

 

Hoe het verder met die Tjibbe is afgelopen weet ik niet. Had jij geen contact met hem Cor? Hij was helemaal leip van Scania, dat weet ik nog wel.

Volgens mij heeft hij later een baantje gevonden daar in Friesland en is begonnen als bijrijder bij een bedrijf met Scania's. Da's goed voor zo'n jongen vind ik. Iemand een kans geven ondanks zijn beperkingen, dat geeft zo'n jongen ook moed en zelfvertrouwen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 29-5-2021 om 15:55 zei nstl:

Een inktzwarte dag voor de transportsector en iedereen die hier z'n broodwinning heeft. De ouderwetse instellingen FNV en CNV hebben weer flink lopen rellen en een flinke kostenverhoging voor de transportsector doorgedrukt.

 

Bedrijven zien de loonkosten de komende jaren hierdoor eerst met 3,5% en daarna nog eens met 3,25% stijgen.

 

Hopelijk gaan hierdoor geen bedrijven kopje onder want we hebben er niks aan als er chauffeurs op straat komen te staan.

 

Ook het milieu krijgt een flinke klap te verduren. Vrachtwagens zullen worden uitgerust met een stand airco en standkachel. Het produceren van deze onderdelen zal een hoop grondstoffen gebruiken.

 

Om  dit alles af te dwingen hadden de vakbonden al zand in de raderen gestrooid dmv acties bij UPS en Albert Heijn.

 

Het enige wat loyale chauffeurs nog kunnen doen is vragen om inschaling in een lagere schaal. Zo blijven bedrijven floreren en daar plukt uiteindelijk iedereen de vruchten van.
 

Bron: https://www.ad.nl/economie/akkoord-over-cao-transport-en-logistiek-maakt-einde-aan-acties~a3aefb47/

Weet je wanneer het milieu een enorme klap kreeg????

Toen de computers uitgevonden en geproduceerd werden,waarop jij deze totale onzin de wereld in orakelde.

En omdat ik geen zin heb in een ban zal ik mijn mening over de rest van je verhaal hier maar niet publiceren.

  • Like 4
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:

 

 

 

 Het is nou eenmaal ook geen hogere wiskunde dat chauffeuren, toch?

 

 

 

:eek: :eek: Hou je er wel rekening mee dat "wij"de best opgeleide chauffeurs ter wereld en verre omgeving zijn.

Oost Europeanen bijvoorbeeld,stonden in het verleden op allerlei parkings hele motoren en versnellingsbakken te repareren of wiellagers te vervangen die kapot gelopen waren.

"Wij"waren toen al zover dat we het noodnummer van de dealer of de bandenboer konden bellen met de geanalyseerde mededeling"hij doet ut nie meer" :D

  • Like 7
  • Thanks 1
  • Haha 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden