[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Abfahrtskontrolle: Lkw-Prüfung mit Checkliste

Ger-1957

Recommended Posts

• Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:

Wel vind ik het jammer wanneer er weer mensen de boel proberen te beïnvloeden en om slotjes vragen. 

Ik vind het jammer dat:

hier mensen zijn die het liefst willen dat er alleen maar vak gerelateerde topics komen en dan vervolgens dit dan proberen (op de man af) de grond in te boren. 
Hier mensen een vakgerelateerd onderwerp bestempelen als flauwekul terwijl zwart op wit is aangetoond dat er landen zijn waar het in de wet is geregeld dat je voertuig controle moet uitvoeren en dat dus als werk in de tachograaf aangeeft. 

Dat er ook zwart op wit is aangetoond dat je daar voor beboet kan worden. 

Ik vind het ook jammer het uiteindelijk weer op “het op de man” spelen uitdraait…….

Dat deze wet en regelgeving niet of alleen op heterdaad gecontroleerd kan worden doet niet af op het feit dat de wet dus wel degelijk bestaat. 

en ik durf zelfs te stellen dat er hier nu mensen zijn (die net als ik) er nog nooit van gehoord hebben maar nu toch in ieder geval de tijd die ze daarvoor nodig hebben als zodanig verantwoorden. Onder het mom van “baat het niet dan schaadt het niet”. 

tenslotte activeren we ook allemaal meteen na instappen de boordcomputer om alle gewerkte  tijd betaald te krijgen dus een kleine moeite om dat ook met de tachograaf te doen.  (Stel je toch eens voor dat de werkgever de gegevens van tachograaf en boordcomputer naast elkaar pakt en je begintijd van werken pakt van de tachograaf ipv boordcomputer dan is de wereld te klein en is hij een dief)

de laatste paar berichten hadden ook niets meer met het onderwerp te maken vandaar de hint met het slotje. Uiteindelijk ga ik daar (gelukkig) niet over. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

(...) Dat er ook zwart op wit is aangetoond dat je daar voor beboet kan worden. 

Dat is tot op heden nog nergens anders aangetoond dan enkel op een uitdraai van jou werkgever Vos die een bepaald programma gebruikt om rij - en rusttijden van zijn chauffeurs te controleren.

Nogmaals, ik ben het afgelopen half jaar in diverse landen gecontroleerd -waaronder Duitsland- en heb nog nooit een opmerking gehad over die verplichting om een voertuigcontrole te registreren bij aanvang werkzaamheden of waarom ik dat niet gedaan zou hebben. Ook heb ik nog nooit iemand gehoord of heeft een ander forumlid zich op dit forum gemeld die daar wél mee te maken heeft gehad of daar voor bekeurd is in het buitenland.

Je kan er van alles bij blijven halen en voet bij stuk blijven houden om toch maar je gelijk te krijgen, de praktijk wijst nog steeds uit dat er nergens in geen enkel land voor bekeurd word, niet eerder dan het tegendeel hier bewezen is. Maak het allemaal niet spannender dan het is...

• Like 6
  • Thanks 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Het fijt dat jij of iemand anders nooit ergens op aangesproken bent wil niet zeggen dat de regelgeving niet bestaat en/of dat beboet moet worden. 
Dus heb jij zo wie zo ook geen gelijk. 

klein voorbeeldje: ik ben ook wel eens echt van de weg gehaald door motoragent en bij een aantal grote controles voor vrachtauto’s uitvoerig gecontroleerd. 

nog nooit heeft iemand mij gevraagd of ik wel een chauffeursdiploma had. (De wettelijke verplichting is er dus wel)
Ik denk dat deze regelgeving gewoon niet interessant genoeg is om echt op te letten alleen komt het via zo een programma dus wel boven water. 

tot je wellicht op onverklaarbare wijze met je vracht wortelen in het nieuws komt en men gaat “zoeken”……..

Ik verwacht van een werkgever geen onjuiste informatie. Ook geen bangmakerij. 
dat zij de chauffeurs informeren en bewustmaken dat wel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Het fijt dat jij of iemand anders nooit ergens op aangesproken bent wil niet zeggen dat de regelgeving niet bestaat en/of dat beboet moet worden. 
Dus heb jij zo wie zo ook geen gelijk.

Even voor de goede orde: wanneer een controle op de rij -en rusttijden plaatsvind gebeurt dat d.m.v. het uitlezen van de chauffeurspas en eventueel het massageheugen van de tachograaf, alles digitaal waar verders geen mens aan te pas komt.

Letterlijk iedere overtreding of fout -hoe groot of klein hij ook is- word vermeld met het daarbij behorende artikel zoals beschreven in het officiële rij- en rusttijdenbesluit op het scherm van de controlerende beamte.

Dus, ook die twee minuten te lang gereden, ook geen 11 uur binnen 24 uurgemaakt, ook het niet invoeren van de landcode en nog meer van dit soort futiliteiten. Als er daadwerkelijk een registratie van voertuigcontrole in de tachograaf verplicht zou zijn geweest dan was ik -of een ander heus wel op gewezen, zeker als dat zomaar € 3000,- aan boetes zou opleveren zoals jou werkgever wil doen voorkomen.

Wat je ook aan arbeid invoert aan het begin van je dienst; niet te controleren en daarom niet relevant, daarnaast ook nog eens zonde van de je kostbare diensttijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
6 uur geleden zei Pierre:

Ook heb ik nog nooit iemand gehoord of heeft een ander forumlid zich op dit forum gemeld die daar wél mee te maken heeft gehad of daar voor bekeurd is in het buitenland.

We hebben hier ooit een forumlidgehad( Tobias of Tobmaran??) die in Engeland woonde en werkte en het ook over de pre check dmv arbeid op de tachograafkaart te zetten. Dit kan wel een jaar of 8 geleden zijn geweest dat hij dat melde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
20 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

We hebben hier ooit een forumlidgehad( Tobias of Tobmaran??) die in Engeland woonde en werkte en het ook over de pre check dmv arbeid op de tachograafkaart te zetten. Dit kan wel een jaar of 8 geleden zijn geweest dat hij dat melde.

Was dat niet diegene die bij Strobart reed?  

Blijft nog de vraag of die dat deed om zijn uurtjes betaald te krijgen of om ingedekt te zijn bij een controle🤷‍♂️

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
5 uur geleden zei Pierre:

zeker als dat zomaar € 3000,- aan boetes zou opleveren zoals jou werkgever wil doen voorkomen.

Dit was alles bij elkaar opgeteld van 4 maanden. 
het feit dat jij er niet op gewezen bent zegt mij nog niets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
9 uur geleden zei roadtrain:

Ik vind het jammer dat:

hier mensen zijn die het liefst willen dat er alleen maar vak gerelateerde topics komen en dan vervolgens dit dan proberen (op de man af) de grond in te boren. 

En dat telkens weer als ik iets plaats hier, helaas zijn het ook telkens dezelfde die blijven zuigen en drammen ook al toon je diverse keren aan dat de regels nu eenmaal anders zijn. Ieder weldenkend mens weet dat je voertuig controle moet uitvoeren voor je gaat rijden en dat dit arbeid is, je dit dus ook in moet voeren in de tachograaf, maar voor wat het waard is ik heb antwoord van IL&T en deze zijn kort en bondig, blijft de vraag of voertuig controle wettelijk verplicht is, ik denk dat dit diverse malen is aangetoond en ik ga er dus ook geen energie meer insteken.

254533622_ILT.png.87d268659468e4fcf9844bda3ebe757f.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 26-7-2021 om 21:43 zei RobNiat:

Serieus Europeaan. Het wachten is nu alleen nog op de eerste, al dan niet virtuele, bekeuring voor een chauffeur die zijn wekelijkse rusttijd heeft onderbroken door zijn dashbord in de glans te zetten of zijn spiegels schoon te poetsen. 

Ja ,monniegekker worre.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

En dat telkens weer als ik iets plaats hier, helaas zijn het ook telkens dezelfde die blijven zuigen en drammen ook al toon je diverse keren aan dat de regels nu eenmaal anders zijn. Ieder weldenkend mens weet dat je voertuig controle moet uitvoeren voor je gaat rijden en dat dit arbeid is, je dit dus ook in moet voeren in de tachograaf, maar voor wat het waard is ik heb antwoord van IL&T en deze zijn kort en bondig, blijft de vraag of voertuig controle wettelijk verplicht is, ik denk dat dit diverse malen is aangetoond en ik ga er dus ook geen energie meer insteken.

254533622_ILT.png.87d268659468e4fcf9844bda3ebe757f.png

Dit wisten we dus al.

Nu de verwijzing naar de wet dat je verplicht bent vóór de rit 15 minuten je voertuig te controleren.( behalve dan in die aanbeveling van die Duitse verzekeringsclub)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
3 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Zie: https://www.gov.uk/guidance/carry-out-daily-heavy-goods-vehicle-hgv-walkaround-checks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
11 uur geleden zei roadtrain:

Steek er toch geen energie meer in Adri, ze blijven maar zeuren over die 15 minuten (al is nergens gezegd dat het wettelijk 15 minuten moeten zijn maar een richtlijn is) en dat we de wetsartikelen erbij moeten halen, al hebben we die al 5 keer geplaatst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
11 uur geleden zei RobNiat:

Tobmaran werkt bij mijn weten in Canada. En daar is de ‘pretrip inspection’ inderdaad een verplichting. 
Misschien kan Corydon dat toelichten?

Tobmaran werk in Canada.

Hier moet je een pre of post ispection doen. Voor of na t begin of einde diensttijd. Je moet elke dag daar 15 minuten voor schrijven.

Sinds je per mijl betaald krijgt is dat voor eigen rekening.

• Like 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
11 uur geleden zei zoetwatermatroos:

^^ dan bedoel ik iemand anders ,die werkt als zzp'er of voor een uitzendbureau in Engeland En heeft zoals Iveco zei wel foto's van Stobart geplaatst maar ook van bv een blauwe kieper. Het punt was dat hij het er toen al over had dat je precheck op de kaart of schijf moest staan.

Dacht dat die man zich Tobyjug  noemde. Iets in die trend was het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 25-7-2021 om 15:22 zei Pierre:

ik nog nooit een controleur de vraag horen stellen of ik toch wel een voertuigcontrole heb uitgevoerd en waarom deze niet als zodanig verantwoord is, in geen enkel land.

Ger zou Ger niet zijn als hij het niet tot op de bodem uitzoekt, ik heb de vraag ook gesteld aan de Duitse justitie en die begrijpt me schijnbaar beter als de Nederlandse IL&T, het is wel degelijk in de wet vastgelegd, namelijk in de

DGUV Vorschrift 70 – Fahrzeuge Unfallverhütungsvorschrift. oftewel zo als we in Nederland zeggen de Wegenverkeerswet 1994 (Regeling voertuigen)

In Duitsland staat het er letterlijk in, en het zou in Nederland ook als zodanig omschreven moeten zijn maar dan moet je het nog eerst wel vinden :rolleyes:

In ons buurland staat dus in de wet:

§ 36 Zustandskontrolle, Mängel an Fahrzeugen

(1) Der Fahrzeugführer hat vor Beginn jeder Arbeitsschicht die Wirksamkeit der Betätigungsund Sicherheitseinrichtungen zu prüfen und während der Arbeitsschicht den Zustand des Fahrzeuges auf augenfällige Mängel hin zu beobachten.

(2) Der Fahrzeugführer hat festgestellte Mängel dem zuständigen Aufsichtführenden, bei Wechsel des Fahrzeugführers auch dem Ablöser, mitzuteilen. Bei Mängeln, die die Betriebssicherheit gefährden, hat der Fahrzeugführer den Betrieb einzustellen.

Doe er je voordeel mee, er wordt (nog) niet of zelden op gecontroleerd, maar bij een ongeval wat door controle voertuig voorkomen had kunnen worden ben je de sjaak als je geen werktijd hebt ingevuld, zo als ik al zei, elke 2 kwartjes advocaat maakt korte metten met je.

Nu hoop ik dat de kinderen verder aan hun duim gaan zuigen en niet meer aan mijn berichten ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Ger zou Ger niet zijn als hij het niet tot op de bodem uitzoekt, ik heb de vraag ook gesteld aan de Duitse justitie en die begrijpt me schijnbaar beter als de Nederlandse IL&T, het is wel degelijk in de wet vastgelegd, namelijk in de

DGUV Vorschrift 70 – Fahrzeuge Unfallverhütungsvorschrift. (...)

Dat wetsartikel had ik vorige week zelf ook al gevonden, daar is weinig moeite voor nodig.

Sterker nog, dat wetsartikel staat zelfs in je eigen openings-post in dit topic. Kleine moeite om dat dan hier te plaatsen onder het mom van de Duitse justitie geraadpleegd te hebben.
Zou je aan ons het betreffende bericht of brief met het antwoord van de Duitse justitie eens kunnen laten lezen -als je wil?

StVO.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

Zou je aan ons het betreffende bericht of brief met het antwoord van de Duitse justitie eens kunnen laten lezen -als je wil?

Nu hoop ik dat de kinderen verder aan hun duim gaan zuigen en niet meer aan mijn berichten ;) 

Ha ha ik had het al verwacht, zoek het lekker uit kind

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
44 minuten geleden zei Ger-1957:

Ha ha ik had het al verwacht, zoek het lekker uit kind

Dat zegt genoeg... je kan dus niks laten zien bedoel je. Anders gezegd; je wilde dus even imponeren door te zeggen dat je zogenaamd bevestiging van de Duitse justitie hebt gehad wat dus niks meer behelst dan een zelf gezocht artikel.

Ha ha, precies wat ik had verwacht! :p

• Haha 1
  • Sneu 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators

Om nu te voorkomen dat een administrator/moderator de rest van het weekend weer op de rand van de zandbak moet zitten om te voorkomen dat er te veel met zand wordt gegooid, maar ff rust in dit topic.

Het is duidelijk:

Voor aanvang van een rit dient een chauffeur het voertuig/lading te controlleren.

Eigenlijk hoeft het niet in een wet te staan dat deze controlle onder "diensttijd" valt, daar het werken is.....en dat als zodanig op de kaart geschreven dient te worden.

Dat er tot nu toe geen of nagenoeg geen controlle op is, is meegenomen.

Helaas, door al die comotie op het CF hierover kan het zomaar zo zijn dat er onderweg nu ineens wel over gevallen gaat worden.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites