[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Abfahrtskontrolle: Lkw-Prüfung mit Checkliste

Ger-1957

Recommended Posts

• Forumlid
3 minuten geleden zei Ger-1957:

Ik heb gewerkt voor Cementbouw en Enci/Heidelberg beide vragen in hun aanmeldprogramma als eerste om een bevestiging dat je voertuig in orde is, geef je niets in of een ontkennend antwoord krijg je geen rit

Dat is niks meer of minder dan aansprakelijkheid afwimpelen Ger. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
20 minuten geleden zei Ger-1957:

(...) er staat gewoon in de wet dat je een voertuig moet controleren op deugdelijkheid en dat heb jij net zo goed geleerd als ik.

(...) Ik ga de wetsartikelen niet voor je opzoeken alleen omdat jij je weer belachelijk aanstelt op dit gebied

12 minuten geleden zei Ger-1957:

(...) het staat gewoon in de wet dat jij je voertuig moet controleren, en dat bevestig je door werk in te voeren in je tacho

Je zegt nu toch echt zelf letterlijk dat het in de wet beschreven staat. Valt zelfs in herhaling...
Dan vraag ik jou op een gewone beschaafde en normale manier waar en in welke wet?  

Ik ben het afgelopen half jaar diverse keren gecontroleerd en heb nog nooit iemand gehoord over het registreren van arbeidstijd t.b.v. voertuigcontrole. Niet in Duitsland, niet in Frankrijk, niet in Roemenië.

Dus Ger, wij wachten allemaal geduldig tot je met 'de wet' komt waar dat in staat. Dat je de wetsartikelen niet op gaat zoeken heeft niks met aanstellerij te maken. Meer met het feit dat zo'n specifiek wetsartikel -het verplicht registreren van arbeid als zijnde voertuiginspectie voorafgaande aan het begin van de rit- simpelweg niet bestaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Zojuist zei iveco 35c17:

Dat is niks meer of minder dan aansprakelijkheid afwimpelen Ger. 

Onzin, Cementbouw of Heidelberg kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor mankementen aan jou voertuig, wel voor overbeladen of iets dergelijks.

Maar nogmaals bagatelliseer het maar.

Trucker veroordeeld voor dodelijk ongeluk met losgeraakt wiel

Een 31-jarige vrachtwagenchauffeur uit Veen is veroordeeld tot een taakstraf, een boete en een jaar voorwaardelijke rijontzegging vanwege zijn betrokkenheid bij de dood van José Tax (73) uit Schijndel. Zij overleed door toedoen van een losgeraakt vrachtwagenwiel. Volgens de rechter had de verdachte aan de roest op de velg moeten zien dat het te gevaarlijk was om te rijden.

bron

---------------------------------------------------------------------------

Aanhouding
De Verkeersongevallenanalyse van de politie deed onderzoek en agenten hebben de vrachtwagenchauffeur aangehouden voor onderzoek en verhoor. Dat gebeurde op de A59 ter hoogte van de Berlicumseweg, waar de vrachtwagen strandde. Dit is een paar kilometer verwijderd van de plaats waar het wiel werd verloren. De bestuurder werd aangehouden vanwege mogelijke verwijtbaarheid. De vrachtauto is in beslag genomen, het gaat om een trekker met oplegger. De Poeldonkweg, die kruist met de snelweg A2, werd in beide richtingen tijdelijk afgesloten voor al het verkeer.

Bron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Niks onzin Ger, Als zij willens en wetens een ondeugdelijk voertuig laden en daar gebeurt wat mee kunnen ook hun aansprakelijk worden gesteld. En daarom mag jij even aanvinken dat jouw voertuig deugdelijk is. Niet meer niet minder.

Anders zouden ze die vraag niet eens hoeven te stellen.

Dit soort vragen zijn enkel in het leven geroepen om elke vorm van aansprakelijkheid uit te sluiten en om jouw als chauffeur alle verantwoordelijkheid in de schoenen te schuiven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
39 minuten geleden zei Pierre:

Je zegt nu toch echt zelf letterlijk dat het in de wet beschreven staat. Valt zelfs in herhaling...

Man wat ben jij een kind.

Rijklaar controle (8.1, 8.1.1, 8.1.2, 8.1.3, 8.1.4, 8.1.5, 8.1.7, 8.1.8 Bijlage II, richtlijn 2006/126/EG)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
10 minuten geleden zei Ger-1957:

Man wat ben jij een kind.

Rijklaar controle (8.1, 8.1.1, 8.1.2, 8.1.3, 8.1.4, 8.1.5, 8.1.7, 8.1.8 Bijlage II, richtlijn 2006/126/EG)

Dit heeft betrekking op de uniforme exameneisen in de Europese Gemeenschap voor kandidaten die hun groot rijbewijs willen halen. Niet op de verplichte voertuigcontrole zoals bedoeld in het topic met het daaraan -volgens jou- verplicht gekoppelde en geregistreerde kwartier arbeidstijd t.b.v deze controle.
Doen we niks mee Ger... :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
21 minuten geleden zei RobNiat:

Ehh… Hoe begon dit topic ook alweer? Je had een bekeuring gehad van €3500- toch? En dat bleek toen toch niet zo te zijn. 

Aansteller. 

Op 5-6-2021 om 16:26 zei roadtrain:

Toevallig heb ik daar van de week ook bericht over gekregen😜

Op 5-6-2021 om 17:38 zei Ger-1957:

idd kregen we daar een bericht over, ik had dik 3000 euro aan bekeuringen :rolleyes:

Ik ben dus een en ander gaan opzoeken en kijk daar de BAG heeft een nieuwe manier gevonden om geld binnen te harken ;)

Gewoon een antwoord op een antwoord, .

Het topic begon met 

Citaat

Abfahrtskontrolle: Lkw-Prüfung mit Checkliste

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
12 uur geleden zei Ger-1957:

Ik moet dat elke morgen invullen voor ik ga rijden, ook als ik al geladen ben elke dag weer als ik inlog op de handheld van die bedrijven 

En zo weten ze dus elke dag de verantwoordelijkheid in jouw schoenen te schuiven als er iets mis zou gaan. 

Heeft elke laaggeschoolde arbeider last van hoor. Jij bent niet de enigste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

bij mijn werkgever moet je een kwartier voor aanvang laadtijd aanwezig zijn,

voor o.a voertuigcontrole, we hebben een checklist die je daar bij moet invullen..

en voor het aanmelden op de handheld...en eventueel een bakkie koffie..

in de werktijd inbegrepen..

wat ik vreemd vind is..:

waarom zou dit wettelijk vast gelegd moeten worden?

dit hoort toch bij de werkzaamheden als chauffeur...

want die tenslotte verantwoordelijk voor zijn voertuig en de lading..

de lading wordt soms wat moeilijker als die voorgeladen staat...

ben zelf nog nooit weggereden zonder de controle van mijn voertuig..

altijd een rondje om de wagen...

zeker als je elke dag een ander voertuig krijgt..

met een vaste auto... kan je al sneller een rondje doen..

al was het voor de bandencheck

en of schade door derde..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 28-6-2021 om 11:39 zei RobNiat:

Goed. Jij voelt je hierin gesterkt in jouw gelijk Ger.

Ik hoef helemaal geen gelijkte hebben, ik plaats hier een informatie waar je kunt en mag doen wat je wil.

Maar het schijnt dat als ik informatie plaats er gelijk een paar man in de startblokken staan om me aan te vallen en de boel verdraaien.

In dit geval betreft het controle voertuig, iets wat gewoon bij de werkzaamheden behoort en ook als dusdanig ingevoerd dient te worden, dus doe er mee wat je wil maar val mij niet aan op een regel die we allemaal geleerd hebben toen we het rijbewijs gehaald hebben.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 28-6-2021 om 07:59 zei iveco 35c17:

En zo weten ze dus elke dag de verantwoordelijkheid in jouw schoenen te schuiven als er iets mis zou gaan. 

Heeft elke laaggeschoolde arbeider last van hoor. Jij bent niet de enigste.

Net wat Ger en Tiny schrijven....
Dit hoort gewoon bij je werkzaamheden (en hoort gewoon betaald te worden).

Citaat

de lading wordt soms wat moeilijker als die voorgeladen staat...

ben zelf nog nooit weggereden zonder de controle van mijn voertuig..

altijd een rondje om de wagen...

zeker als je elke dag een ander voertuig krijgt..

met een vaste auto... kan je al sneller een rondje doen..

al was het voor de bandencheck

en of schade door derde..

Je kunt op zijn minst kijken of er lading in staat en of er een balk/spanband achter staat in geval met rollende lading of lading wat op scherp staat wanneer je een put in of uit moet. En of je de benodigde spanbanden/balken/ juiste stekkers bij je hebt om evt. de laadklep te bedienen (en of die heel zijn en de laadklep het ook doet) Zeker als je met wisselend materiaal werkt. 
Dat laatste gebeurd je één keer in je leven om te weten dat dit toch wel een belangrijk puntje is.:zegtniets:

We leven tegenwoordig in een tijd waarin men niet meer zelf na kan denken. In ieder geval wordt er gedacht dat men niet meer na kan denken, of is men bang dat iemand niet nadenkt.....
Net als weerswaarschuwingen en bordjes dat het glad is bij natte ondergrond of opvriezing, geen kat in de magnetron stoppen en geen afwasblokjes opeten.

Ik geef werkgevers geen ongelijk om dan maar een simpel programmaatje in de bc te zetten om men hier op een moderne manier op te wijzen. 🙃

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
20 uur geleden zei lientje:

Dit hoort gewoon bij je werkzaamheden (en hoort gewoon betaald te worden

Lientje, misschien in het vervolg even beter lezen voordat je de boel uit het verband probeert te trekken.

Hier reageer ik op Ger zijn verhaal  dat hij elke keer dat hij laad of smorgens als hij geladen is akkoord moet geven dat zijn auto in orde is. Dat moet hij doen op iets dat de opdrachtgever beschikbaar heeft gesteld. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Iveco, ik bedoel er mee te zeggen dat ik wel begrijp waarom bedrijven dit soort lijstjes in de bc zetten.

Ik kan mij voorstellen dat ze een beetje moe worden van de woorden: 

ik dacht dat de oplegger wel geladen/ leeg was....

Ik dacht dat de wagen/vrachtwagen wel ok was en alles er standaard in stond.

Ik dacht dat de vracht wel vast stond toen ik hem de put uit trok.

Ik dacht dat het wel kon.

Het heeft denk ik niet altijd met schuld met afschuiven te maken.

Meer met controle of alles klopt voor je weg gaat. Met ff een rondje om je wagen kun je veel ellende voorkomen.

Niet alleen voor het bedrijf maar ook voor je eigen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 uur geleden zei iveco 35c17:

Dat moet hij doen op iets dat de opdrachtgever beschikbaar heeft gesteld. 

Ja en?, de naam van de opdrachtgever staat ook op de auto, sterker nog hij is ook nog eens aandeelhouder.

Buiten dat wil hij ook nog dat zijn producten op tijd bij de klant zijn en dat zijn naam niet in diskrediet wordt gebracht.

Maar jij reageert gewoon om te reageren en te zuigen, je geeft niet voor niets nog even die sneer mee dat dit iets is voor laag opgeleid personeel. 

Ga lekker door met sfeer verpesten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
6 minuten geleden zei Ger-1957:

Ja en?, de naam van de opdrachtgever staat ook op de auto, sterker nog hij is ook nog eens aandeelhouder.

Buiten dat wil hij ook nog dat zijn producten op tijd bij de klant zijn en dat zijn naam niet in diskrediet wordt gebracht.

Maar jij reageert gewoon om te reageren en te zuigen, je geeft niet voor niets nog even die sneer mee dat dit iets is voor laag opgeleid personeel. 

Ga lekker door met sfeer verpesten.

Volgens mij hebben ze vandaag azijn in die bulk van je geladen. Man man man🤦‍♂️ 

• Thanks 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
5 uur geleden zei lientje:

Dit hoort gewoon bij je werkzaamheden (en hoort gewoon betaald te worden).

Je kunt op zijn minst kijken of er lading in staat en of er een balk/spanband achter staat in geval met rollende lading of lading wat op scherp staat wanneer je een put in of uit moet. En of je de benodigde spanbanden/balken/ juiste stekkers bij je hebt om evt. de laadklep te bedienen (en of die heel zijn en de laadklep het ook doet) Zeker als je met wisselend materiaal werkt. (...)

Helemaal gelijk Lientje, van iedereen mag verwacht worden dat hij zijn materiaal even controleert voor vertrek. En dan komt nu de vraag waar deze hele discussie om draait:

Steek jij eerst je kaart in de tacho en schrijft daarna alle tijd t.b.v. controle als zijnde arbeid, minimaal 15 minuten volgens "de Wet van Ger".

Of denk je bij jezelf; ik loop eerst even alles na en steek daarna mijn pas er in, het kost me toch weer 15 minuten kostbare diensttijd aan dit soort onzin?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

2 uur geleden zei Ger-1957:

(...) de naam van de opdrachtgever staat ook op de auto, sterker nog hij is ook nog eens aandeelhouder.

Nou Ger...als dat laatste écht een dringende en zwaarwegende reden was geweest en tarieven geen rol speelden dan had hij heus wel voor een andere vervoerder gekozen. De naam van uw werkgever roept nog wel eens reactie's op en is nou ook weer niet bepaald vrij van "enige smet op het blazoen"..:p

• Like 1
  • Haha 2
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
11 minuten geleden zei Pierre:

Helemaal gelijk Lientje, van iedereen mag verwacht worden dat hij zijn materiaal even controleert voor vertrek. En dan komt nu de vraag waar deze hele discussie om draait:

Steek jij eerst je kaart in de tacho en schrijft daarna alle tijd t.b.v. controle als zijnde arbeid, minimaal 15 minuten volgens "de Wet van Ger".

Of denk je bij jezelf; ik loop eerst even alles na en steek daarna mijn pas er in, het kost me toch weer 15 minuten kostbare diensttijd aan dit soort onzin?

Dat weet je pas aan het eind van de dag…..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Ik deed elke ochtend een uitgebreide controle, helaas heeft de BAG mijn tyrechecker in beslag genomen.

Nu kan ik dus mijn banden niet meer controleren 's ochtends want stampen tegen de banden met flipflops doet teveel pijn aan mijn tenen...

CA2016 Tyre Buddy-600x600.jpg

• Like 2
  • Thanks 2
  • Haha 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Pierre, het rondje om mijn wagen hoort bij mijn werk hoor.

Al kan ik dat meestal sneller dan een kwartier. Ik hoef niet meer onder mijn wagen aan een ringetje te trekken, een pijlstok zit er niet in en ik krijg een melding als een lampje het niet doet.….. die dan eigenlijk wel meteen hoort te worden gemaakt :zegtniets: 

oké, dus toch een kwartier….

Vandaar die af-vink-lijst op mij bc. Moet ik toch nog mijn wagen uit om te kijken.😉

Nou ja, werk is werk… en als de baas betaald :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Nou moek wel eerlijk zeggen>> ik meld mijn begintijd s,morgens aan via de tomtom en tegelijkertijd gaat de Pas
erin, en zet um gelijk op werken.
Loop een rondje en schup links en rechts een keer tegen de banden, alleen de buitenste anders moek te wijd krom😂
Als het te hard regent loop ik dat rondje als ik binnen sta

Kijk ff of de laaiklep goed dicht is enof er wel kratten op staan.
Kijk of de schotel dicht is en alle lampies branden
Dan rij ik aan de achterkant de schoonmaakgang in, (daar zijn ze s,morgens meestal toch wel klaar met kratten wassen,
Heb een kastje in de auto waarmee ik de roldeuren kan open vanuit auto, dus rij achter binnen en voorkant buiten.
Rij langs het perron, dan hoef ik niet te klimmen in en uit de auto, sta droog als het toevallig regent.
Pak een schone overal uit de kast en tap een mok koffie en ben weg.

Dit alles duurt een 10 tot 15 minuten

Normaal vies retour bij 3 binnen en bij 4 naar buiten, 2 is Pplaats
S,morgens dus omgekeerd

wasplaat nistelrode.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites