Spring naar bijdragen

Abfahrtskontrolle: Lkw-Prüfung mit Checkliste

Share

Recommended Posts

• Forumlid

Enige echt relevant is bij zo een ochtend controle 

zijn mijn tanks niet leeg gehaald

zijn mijn zeilen niet ingesneden

is mijn lading nog geheel aanwezig. 

tuurlijk kijk je dan ook even naar de bandjes en wielmoeren. Maar dat soort dingen kan je gedurende de dag tijdens lossen en laden ook controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
29 minuten geleden zei europeaan:

Onze ( digitale) tachograaf is slechts voor registratie van rust en rij uren ,genoemd in EU 6561/2006.

En overige uren zoals reparatie, administratie, booturen, pauze en controle voertuig 

33 minuten geleden zei europeaan:

maar heb nergens kunnen lezen dat er in de wet expliciet geschreven staat dat je iedere morgen,vóór aanvang je auto moet controleren.

Je hebt het geleerd bij het behalen van je rijbewijs.

image.thumb.png.e86291a8e35d16bdbb6d72da592bde66.png

• Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Doet je verlichting het? ==> geeft dashbord gelijk aan. Niet allen bij starten, maar gelijk als er een lampje stuk gaat.

Geen zachte of zelfs lege banden? Daar zitten ook sensoren op, tegenwoordig. En zelfs automatisch bij pompen is normaal aan het worden.

Oliepijl oké? Idem, dashbord. Als er al een peilstok aanwezig is, is die vaak onbereikbaar zonder de cabine te kantelen……
Genoeg brandstof? Dat noemde Iveco al. Maar ook daar heb je meters voor op je dashbord. Of draai jij elke morgen de tankdoppen los en ga je er met een peilstok in zitten peuren?

1 uur geleden zei roadtrain:

Ook de werkgever verlangt controle voor het wegrijden. 

Indien een werkgever dergelijke checklisten in zijn boordcomputer heeft staan en die verplicht stelt voor de chauffeurs om in te vullen voor vertrek, zegt dit heel veel over het vertrouwen dat in het personeel wordt gestelt.

Of zegt het dan meer over het niveau van je chauffeurs?

• Like 1
  • Haha 1
  • Verward 2
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Nou… ik kijk VOOR ik weg rij of er schade is, en als ik de koelmotor moet gebruiken of er genoeg brandstof in de tank zit.

Ik laat tijdens mijn rondje zelfs de koelmotor even draaien om te kijken of hij het doet. Wie weet heeft hij al een tijd niet gedraaid of heeft een grapjurk hem afgedankt nadat hij door gebrek aan brandstof is stil gevallen. Dit zal mij niet zo snel meer gebeuren met in ieder geval. 
Het is beter om daar achter te komen wanneer de oplegger nog leeg is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
44 minuten geleden zei Teddybeer:

Indien een werkgever dergelijke checklisten in zijn boordcomputer heeft staan en die verplicht stelt voor de chauffeurs om in te vullen voor vertrek, zegt dit heel veel over het vertrouwen dat in het personeel wordt gestelt.

Of zegt het dan meer over het niveau van je chauffeurs?

Alleen defecte koplamp wordt aangegeven op dashboard. 
zie toch met grote regelmaat auto’s zonder of de helft aan achterverlichting. 
Banden met sensoren? Dat is nog lang geen standaard……

Inderdaad oliepijl en brandstof ook op Dashboard maar voor oliepijl moet je wel eventjes menu in. 

net als leesbaar zijn van de kentekenplaat. Denk dat sommigen ze bewust vuil laten (worden)……..

een checklist kan ook gewoon als hulpmiddel bedoelt zijn. 

Als je een groot wagenpark hebt en er veel gekoppeld wordt is dat niet zo vreemd. Rondrijden met schades en mankementen kost een hoop geld. En als chauffeur wil je niet aangesproken worden op schade of mankement. 

rijd je met een vaste auto is het weer anders dan als je iedere dag met wat anders rijd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 18-7-2021 om 21:12 zei Ger-1957:

En overige uren zoals reparatie, administratie, booturen, pauze en controle voertuig 

Ik krijg een beetje het idee dat je roomser dan de paus wil zijn. Jij doet dus je hele carrière al elke ochtend een kwartier lang je auto controleren?

Je heb je roeping gemist, jij had veel meer gekund dan alleen maar chauffeur.... Mentor of zoiets, rijinstructeur of misschien nog beter, ambtenaar bij het illnt of nog mooier, de BAG.

• Like 1
  • Haha 5
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 18-7-2021 om 21:12 zei Ger-1957:

IK heb mijn rijbewijs in 1966 gehaald Ger,toen bestonden dit soort vage wetten nog niet ,zelfs de EU moest nog worden uitgevonden.😇

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
59 minuten geleden zei Pierre:

Nee nee!

Dat is pas sinds een paar weken terug, toen hij een z.g. waarschuwing heeft gekregen vanuit de werkgever dat hij voor 3000 euro aan boetes bij elkaar had gescoord vanwege het niet registreren van 15 minuten voertuigcontrole vooraf aan vertrek...

Die boetes zijn slechts virtueel (*) bij elkaar gescharreld.

Iemand op het kantoor daar heeft effe niks te doen gehad en is in zijn verveling op deze regel gestuit.

Volgens mij weet zelfs de BAG zelf niks van deze  regel af.

In de bijdrage die Ger ons gaf staat duidelijk dat het een regel is ven de DGUV,Deutsche gesetzliche Unfall Versicherung (Art36)

Verdere bronnen boven dit artikel ( StVO 23 en 31 +EU 165/2014 art 34 b)

Wijzen nergemns naar een plicht om je dag te beinnen met controle van een voetuig,laat staan dat je strafbaar zou zijn als je t niet doet.

https://publikationen.dguv.de/widgets/pdf/download/article/1125

(*) virtueel :

Virtueel is een bijvoeglijk naamwoord dat betrekking heeft op zaken die niet tastbaar zijn, maar slechts denkbeeldig, digitaal of als metafoor bestaan. Een virtuele werkelijkheid (virtual reality) is een digitaal gesimuleerde en geanimeerde wereld.

Bron: https://www.google.nl/search?q=virtueel&newwindow=1&sxsrf=ALeKk02vm9NbEpTx2a4AkFMmeALl2T5BqA%3A1626817235348&source=hp&ei=00L3YJm2EtH4sAf36qmoBw&iflsig=AINFCbYAAAAAYPdQ4yITkabVZuSa_Hz7E6XxywZSctLT&oq=virtueel&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAwyBAgjECcyAggAMgIIADICCAAyAggAMgIIADICCAAyAggAMgIIADICCAA6CAgAELEDEIMBOgUIABCxAzoLCC4QsQMQxwEQowI6CAguELEDEIMBOgoILhDHARCvARAnOgUILhCxAzoCCC46CwguELEDEMcBEK8BUIwLWLcgYLpTaABwAHgAgAFWiAHABJIBATiYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6&sclient=gws-wiz&ved=0ahUKEwjZ67K7zvLxAhVRPOwKHXd1CnUQ4dUDCAc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
8 uur geleden zei europeaan:

(*) virtueel :

Virtueel is een bijvoeglijk naamwoord dat betrekking heeft op zaken die niet tastbaar zijn, maar slechts denkbeeldig, digitaal of als metafoor bestaan. Een virtuele werkelijkheid (virtual reality) is een digitaal gesimuleerde en geanimeerde wereld.

Het hele forum is virtueel 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
9 uur geleden zei europeaan:

Die boetes zijn slechts virtueel (*) bij elkaar gescharreld.

Iemand op het kantoor daar heeft effe niks te doen gehad en is in zijn verveling op deze regel gestuit.

Zo'n iemand hebben wij ook op kantoor hoor en misschien hebben wel meer grote bedrijven dit om controle te houden over hoe het gaat met het plannen en wegrijden van goederen. Men wil graag weten wat de reden is dat chauffeurs zich niet aan rtw kunnen houden. Mocht dit door laksheid van de chauffeur zijn dan word je dus door zo'n mailtje weer even in het goede hoekje geschoven waar het bedrijf je graag wilt hebben. :angel: :zegtniets:

Ze willen ook graag het convenant houden namelijk.

Nee niet iedere chauffeur is daar geschikt voor, maar dan moet je ook niet bij ons komen werken.

Er zijn genoeg andere bedrijven waar ze zich beter thuis voelen. :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
14 uur geleden zei Quincy:

Ik krijg een beetje het idee dat je roomser dan de paus wil zijn. Jij doet dus je hele carrière al elke ochtend een kwartier lang je auto controleren?

Het enige wat ik ben is boodschapper, in diverse landen wordt er op beboet mocht je de verkeerde treffen, en je gaar zeker nat als je betrokken bent bij een ongeval wat voorkomen had kunnen worden door controle.

Verder doe er lekker mee wat je zelf wil en kom niet met allerlei zielig gezwam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

in diverse landen wordt er op beboet mocht je de verkeerde treffen

Dat geld voor elke (kleine) overtreding Ger. Mocht je een man treffen wiens vrouw net ongesteld is en/of hoofdpijn had, is de kans ook groter dat hij op elke slak zout gaat leggen. 

Maar ik ben even gaan zoeken en tot nog toe geen enkele wet gevonden waar in staat dat je verplicht bent om voor aanvang met de tacho op werken een rondje om de auto te lopen om van alles te inspecteren.

Dat staat namelijk los van wat we ooit geleerd hebben met rijlessen of wat een bedrijf in zijn manifest zet of wat een verzekeringsmaatschappij in zijn voorwaarden zet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 uur geleden zei edje:

Maar ik ben even gaan zoeken en tot nog toe geen enkele wet gevonden waar in staat dat je verplicht bent om voor aanvang met de tacho op werken een rondje om de auto te lopen om van alles te inspecteren.

We leven niet op een eiland. Europa is een beetje groter.

Maar zo als ik al zei, ik breng alleen de boodschap doe er mee wat je wil. Op de ATW wordt ook niet bekeurd, nog niet!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Het enigste wat ik (onder het genot van een paar wijntjes) heb kunnen vinden is dat het inderdaad iets Duits is en vermeld staat in de DGUV,Deutsche gesetzliche Unfall Versicherung (Art36) zoals Peter ook al aangaf.

Ik vraag me dan weer wel af of de BAG boetes uit kan delen als zoiets alleen maar door een verzekeringsinstantie geeist word en niet wettelijk geregeld is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
5 uur geleden zei Ger-1957:

in diverse landen wordt er op beboet mocht je de verkeerde treffen

Ik zit soms wel aan de stamtafel. En zelfs daar heb ik nog niemand gehoord over deze regel. En mocht dat in de nabije toekomst gebeuren dan wijt ik het aan jouw ‘waarschuwing’ hier. 

Maar er zal vast een kern van waarheid inzitten. In het begin voerde niemand ooit ‘einde land’ en ‘begin land’ in. En het duurde nog best lang voordat er voor gewaarschuwd werd dat dat toch echt gewenst was. 

Maar nu schromen agenten er niet voor om voor elke dag dat je het bent vergeten een boete uit te schrijven. Iets wat nu flink in de papieren kan lopen dus. Waar vroeger geen haan naar kraaide. Dit kan zomaar net zo’n dingetje worden. 

Bij deze alvast een tip van mij: gewoon naderhand alsnog een kwartier werken invoeren bij invoer van de chauffeurskaart. En lekker dat kwartier schrijven als betaalde arbeid voor de baas. Kan niemand wat van zeggen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
7 uur geleden zei Ger-1957:

Het enige wat ik ben is boodschapper, in diverse landen wordt er op beboet mocht je de verkeerde treffen, en je gaar zeker nat als je betrokken bent bij een ongeval wat voorkomen had kunnen worden door controle.

Verder doe er lekker mee wat je zelf wil en kom niet met allerlei zielig gezwam.

Dat zal moeilijk te bewijzen zijn of die voertuigcontrole wel of niet een ongeluk had kunnen voorkomen. stel jij doet om 07.00 in de ochtend je controle rondje en om 21.45 krijg je een ongeluk. Er zit dan ruim 14,5 uur tussen en misschien wel 700 kilometer en in die tijd kan er veel gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
4 minuten geleden zei schoenenreus:

Dat zal moeilijk te bewijzen zijn of die voertuigcontrole wel of niet een ongeluk had kunnen voorkomen. stel jij doet om 07.00 in de ochtend je controle rondje en om 21.45 krijg je een ongeluk. Er zit dan ruim 14,5 uur tussen en misschien wel 700 kilometer en in die tijd kan er veel gebeuren.

Ondertussen ben je al een keer of wat gestopt en kan/kon je toch een rondje auto doen. Zaken als verlichting en/of hete/zachte banden vallen dan al gauw op. Zijn dan toch de belangrijkste dingen. 

echt “hard” maken of je wel of geen controles hebt uitgevoerd zal idd moeilijk zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Zojuist zei roadtrain:

Ondertussen ben je al een keer of wat gestopt en kan/kon je toch een rondje auto doen. Zaken als verlichting en/of hete/zachte banden vallen dan al gauw op. Zijn dan toch de belangrijkste dingen. 

O jee. Dus bij elke 45 minuten pauze schrijven jullie nog eens een kwartier extra voor je controle ronde?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
46 minuten geleden zei roadtrain:

echt “hard” maken of je wel of geen controles hebt uitgevoerd zal idd moeilijk zijn. 

Als je geen werktijd invoert voor vertrek is in elk geval wel hard te maken dat je geen controle hebt gedaan 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Nee, er is dan hooguit hard te maken dat je geen werktijd hebt ingevoerd tijdens je dagelijkse controle…….

Maar kom een met het wetsartikel waar die feitcode op de eventuele boete op gebaseerd zou zijn.

Gewoon uit interesse……

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
58 minuten geleden zei Teddybeer:

Maar kom een met het wetsartikel waar die feitcode op de eventuele boete op gebaseerd zou zijn.

Gewoon uit interesse……

Notwendigkeit der Abfahrtskontrolle für LKW nach StVO

Die Pflicht zur Abfahrtskontrolle für LKW ergibt sich neben den Vorgaben der DGUV auch aus § 23 der Straßenverkehrsordnung (StVO). Der Paragraph definiert die “Sonstigen Pflichten von Fahrzeugführenden” 

Eigenlijk ben ik hartstikke gek dat ik dit ga opzoeken, iets wat eigenlijk zo klaar als een klontje is, je moet je voertuig controleren voor vertrek, dat is werk hoe je het ook wendt of keert, dus moet je het ingeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites