Spring naar bijdragen

Abfahrtskontrolle: Lkw-Prüfung mit Checkliste

Share

Recommended Posts

• Forumlid

En je kaart instekend inderdaad ook werk:

Let op: het plaatsen van de bestuurderskaart is een handeling die wettelijk wordt gezien als ‘ander werk’. De tachograaf blijft in de meeste gevallen gewoon rust registreren en begint pas met ‘tellen’ op het moment dat er gereden wordt of dat de activiteit ‘ander werk’ of ‘beschikbaarheidstijd’ wordt geactiveerd. Wanneer de chauffeur de
bestuurderskaart bijvoorbeeld na 8 uur en 50 minuten dagelijkse rust plaatst, dan wordt heel formeel de dagelijkse rust onderbroken, omdat het plaatsen van de kaart ‘ander werk’ is. Plaats een bestuurderskaart dus pas na de volledige dagelijkse of wekelijkse rust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
22 minuten geleden zei roadtrain:

En je kaart instekend inderdaad ook werk:

Bij me vorige baas heeft mijn kaart 2 jaar lang gewoon in de tacho gezeten en is alleen bij een controle uit de tacho geweest dus die vlieger gaat ook niet voor iedereen op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
16 minuten geleden zei Teddybeer:

Duitse wetgeving dus……

Heeft iemand ooit beweerd dat het alleen in Nederland moet, ik heb notabene nog geschreven dat we niet op een eiland wonen. 

Het gaat hier op een hetze lijken, ik geef iets aan en de hele meute valt er weer over. Gebruik gewoon je verstand, het is werk en dus moet je invoeren, klaar!!!!

Soms denk ik dat ze vroeger toch gelijk hadden, als je niks meer kunt kan je altijd nog chauffeur worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
4 minuten geleden zei schoenenreus:

Bij me vorige baas heeft mijn kaart 2 jaar lang gewoon in de tacho gezeten en is alleen bij een controle uit de tacho geweest dus die vlieger gaat ook niet voor iedereen op.

Dan heb je hem er toch een keer ingestoken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
4 minuten geleden zei schoenenreus:

Dan steek je de kaart er dus niet in omdat hij er al inzit (konden ze toen al uitlezen zonder de kaart er uit te halen? Maar dat terzijde) Dat de kaart er al in zit ontslaat je niet van de plicht dat je bij aanvang dienst je voertuig moet controleren, en dat is dus werk.

Dat er tot op heden geen (weinig) bekeuringen voor geschreven zijn ontslaat je nog steeds niet van de verplichting. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
35 minuten geleden zei Ger-1957:

(...) Dat er tot op heden geen (weinig) bekeuringen voor geschreven zijn ontslaat je nog steeds niet van de verplichting. 

Welke verplichting?

Toon nu eerst eens aan in welke wet vermeld staat dat men 15 minuten arbeid moet verantwoorden in de tachograaf alvorens met de rijperiode aan te vangen. 

• Like 1
  • Sneu 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
10 uur geleden zei Ger-1957:

Het enige wat ik ben is boodschapper, in diverse landen wordt er op beboet mocht je de verkeerde treffen (...) 

In welke landen dan Ger? 

Kom nu eens met aantoonbare bewijzen en voorbeelden i.p.v. die bangmakerij waar niemand oren naar heeft...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Zojuist zei iveco 35c17:

Is hier een Europese richtlijn voor.? Of is het enkel de Duitse verzekering die dit eist? 

Dat is eenzelfde vraag die ik een paar weken geleden al stelde maar waar het antwoord nog steeds op zich laat wachten. Lees het topic even terug.. ;);)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 minuut geleden zei Pierre:

Dat is eenzelfde vraag die ik een paar weken geleden al stelde maar waar het antwoord nog steeds op zich laat wachten. Lees het topic even terug.. ;);)

Ik ben de halve dag aan het zoeken geweest maar kan alleen maar iets vinden over Duitsland. Over de rest van Europa en hoe ze daar mee omgaan kan ik helemaal niets vinden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators
36 minuten geleden zei iveco 35c17:

Is hier een Europese richtlijn voor.? Of is het enkel de Duitse verzekering die dit eist? 

Of er een centrale, EU richtlijn voor is weet ik niet, maar nagenoeg iedere verkeerswetgeving heeft "ergens" wel iets staan over het te besturen voertuig. Jij als chauffeur dient met een voertuig aan het verkeer mee te doen dat aan de wettelijke voorschriften valt. Dat het voertuig verkeersveilig is.....

Staat het niet concreet met dit soort bewoordingen hebben jullie art5 van de wegenverkeerswet ook nog. Het zo genaamde kapstok artikel....

In Noorwegen kan je zo'n artikel vinden onder: Vegtrafikkloven Kap.II, par. 3: 

Kap. II. Trafikk m.m.

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Oftewel: Iedereen dient zich zo te gedragen in het verkeer dat hij/zij geen gevaar voor andere deelnmers is, of dat het verkeer hierdoor gehinderd wordt...

Of hierop bekeurd wordt indien er nx op de kaart terug te vinden is weet ik niet, nog nx van gehoord. Maar, indien je bij een ongeluk betrokken raakt kan je wel een bekeuring krijgen indien je dus de weg op gegaan bent ZONDER je ervan te vergewissen dat alles werkt zoals het hoort. (kale banden, slechte of geen remmen, luchtbalgen etc.....).

Maar, uh, maak ze maar niet wakker hiervoor want ze volgen mij al veel te veel de EU richtlijnen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
8 minuten geleden zei Murphy:

Of er een centrale, EU richtlijn voor is weet ik niet

Of hierop bekeurd wordt indien er nx op de kaart terug te vinden is weet ik niet, nog nx van gehoord. Maar, indien je bij een ongeluk betrokken raakt kan je wel een bekeuring krijgen indien je dus de weg op gegaan bent ZONDER je ervan te vergewissen dat alles werkt zoals het hoort. (kale banden, slechte of geen remmen, luchtbalgen etc.....).

Maar, uh, maak ze maar niet wakker hiervoor want ze volgen mij al veel te veel de EU richtlijnen.....

Ik bedoel natuurlijk dat kwartier werktijd registreren voor die controle.

Is daar Europese wetgeving voor? Zoniet is waarschijnlijk alleen Herr Brummifahrer de Sjaak in die bundesrepubliek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
17 minuten geleden zei Murphy:

Jij als chauffeur dient met een voertuig aan het verkeer mee te doen dat aan de wettelijke voorschriften valt. Dat het voertuig verkeersveilig is.....

Daarvoor kennen wij de APK. Of de Oosterburen de Tüv. Ongetwijfeld is er in Noorwegen iets vergelijkbaars. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators
9 minuten geleden zei RobNiat:

Daarvoor kennen wij de APK. Of de Oosterburen de Tüv. Ongetwijfeld is er in Noorwegen iets vergelijkbaars. 

Nee Rob. Daar doel ik niet op. 

Wanneer jij de weg op gaat met een wagen die niet aan de voorschriften voldoet OP HET MOMENT dat je er mee weg gaat.

De APK/Tüv of wat dan ook is een moment opname. Edoch, zou je onder weg staande gehouden worden voor iets dat de keuring niet door zou komen, ben je alsnog het haasje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators
14 minuten geleden zei iveco 35c17:

Ik bedoel natuurlijk dat kwartier werktijd registreren voor die controle.

Is daar Europese wetgeving voor? Zoniet is waarschijnlijk alleen Herr Brummifahrer de Sjaak in die bundesrepubliek.

De wetgeving geldt voor een ieder die zich op dat moment op het grondgebied bevind.

Anders zouden we het VK gewoon rechts blijven rijden, want die wet geldt enkel voor Britten......

Wanneer hoofdbrummi in Berlin beslist dat jij een registratie op je kaart moet hebben voor die dagelijkse check, heb jij je daaraan te houden. Let wel, zo'n regel geldt enkel dan in Duisterland. Maar indien het een EU regel is, geldt die in de, je raadt het al, EU.

De stelling is dat je die "aantekening" op je kaart moet hebben, voor je gaat rijden, daar is tot op nu nog geen duidelijke wettekst/paragraaf naar boven gekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

En nog even dit. Iedereen zou dus af en toe zo een overzicht moeten krijgen(tenzij je absoluut geen overtreding hebt)

chauffeurs te wijzen op overtredingen

Naast het feit dat chauffeurs zelf voor een groot deel van de overtredingen verantwoordelijk zijn, bent u als werkgever ook verplicht om uw chauffeurs te wijzen op de gemaakte overtredingen. Hiervoor dient u de tachograafbestanden van zowel het massageheugen als de chauffeurskaart analyseren. 

bron: https://fleetgo.nl/kb/tachograaf/wetgeving/boetes-tachograaf/#Werkgever_verplicht_chauffeurs_te_wijzen_op_overtredingen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators

Overleg op zijn tijd, met regelmatige intervallen zou inderdaad niet verkeerd zijn.

Dan betrek je de werknemers in het plaatje en zou je een betere samenwerking/begrip onderling kunnen krijgen.

En voor wat betreft overtredingen: Die moeten gewoon debrieft worden. Zowel als de reden die eraantoe ten grondslag lag. Waarom heeft Pietje dat gedaan? Opdracht planning of eigen initiatief?

Ik krijg vaak de indruk dat de meeste "vergaderingen" vooral een nieuwsbulletin van het kader is, zonder degelijk de tijd te nemen om te luisteren naar het gepeupel.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Met zo'n plaatje kan de werkgever ook naar de opdrachtgever gaan. Dan staat het zwart op wit dat de planning daar niet goed is. En dat doen ze dus ook.

Of wat de gevolgen zijn van een stroomstoring van 3 uur wat afgelopen maandag het geval was.

Die wagens moesten met een complete vracht vertrekken naar de winkels, waardoor chauffeurs in de problemen kwamen met hun uren. Ik denk dat daar wel even over gepraat is vanuit de werkgevers uit.
Die wagen moet de volgende ochtend ook weer op tijd bij de bakkerij staan om broodjes te laden. 
Dus de planning zou weer ritten om moeten gooien zodat chauffeurs dan in ieder geval hun nachtrust er goed op hebben staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
11 uur geleden zei edje:

Ik ben de halve dag aan het zoeken geweest maar kan alleen maar iets vinden over Duitsland. Over de rest van Europa en hoe ze daar mee omgaan kan ik helemaal niets vinden. 

Edje, al zoek je de hele week lang dan kun je nog niks vinden.

Het gaat hier in dit topic nu alleen nog maar om de topicstarter die persé zijn gelijk wil hebben -tegen beter weten in- en daarom van alles uit de kast haalt om zijn bewering kracht bij te zetten. Eerst was het alleen Duitsland, nu beweert hij al dat je in diverse landen in de problemen komt wanneer je niet eerst een voertuigcontrole verantwoord in je tachograaf alvorens te vertrekken. Aantoonbaar bewijs word niet geleverd en is dan ook nergens terug te vinden in geen enkel officieel Europees wetsartikel waar wij direct mee te maken hebben.

Eerder in ditzelfde topic heb ik al aangegeven; ik ben in diverse landen waaronder Duitsland gecontroleerd en heb nog nooit iets van een opmerking gehad waarom ik niet eerst even arbeid t.b.v. voertuigcontrole schrijf na mijn nachtrust. Ook heb ik nog nooit iemand gehoord die daar problemen door heeft gehad onderweg.

Gewoon klinklare onzin dus, hetzelfde fantasieverhaal een beetje als het niet op je bestuurdersstoel mogen zitten tijdens je pauze, dat was toen ook zo'n verhaal...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators

Ja en nee, Pierre. 

Erst was er ook niet zo veel controlle op de weekenden. En dan doel ik op die 45u. Terwijl de wetgeving niet noemenswaardig veranderd is wordt daar tegenwoordig WEL op geschreven.

Maar, inderdaad, tachograaf en voertuigcontrolle is niet expleciet aangetoond, edoch, voertuig controlle IS werk en de wetgever zegt dat ALLE werkzaamheden op de kaart moeten staan.....

Misschien komt dat schrijfwerk binnenkort, wanneer de controlleurs zich tijdens hun vakantie ingelezen hebben op ONS CF?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Lieve Ger,

Ik op mijn gemak het hele topic nog eens gelezen (en vele andere) aan jouw expertise geen gebrek (nergens) is mijn idee,wel valt me op (de persoonlijke vete,s achterwege laten) dat wanneer er echt om onderbouwing word gevraagd je vaak onduidelijke bron informatie geeft of zelfs compleet achterblijft ???

Ook in dit topic komt het niet echt onderbouwd naar voren.

Ikzelf wil absoluut geen mening vormen omtrend de door jouw verschafte info,wel (en dit doe ik louter uit eigen ervaring) valt het me op dat je niet altijd compleet bent in verhaal/antwoorden ?

En nee ik kies geen partij maar jouw vriend Pierre onderbouwd feilloos al zij geposte verhalen/opmerkingen !.

Mischien moeten jullie eens samen aan de Stamtafel, ik betaal het biet en de borrelnoten !!! En jullie kennis is goed voor het forum,maar graag onderbouwt of met bron informatie.

Met vriendelijke groet

Link naar opmerking
Deel via andere websites