Spring naar bijdragen

Abfahrtskontrolle: Lkw-Prüfung mit Checkliste

Share

Recommended Posts

• Forumlid

Deze omschrijving stond er bij:

Controle van het voertuig voor vertrek niet uitgevoerd VO(EU)165/2014 Art. 34 5b ii, §23 StVO, §31 StVZO, §36 DGUV
70, BGG 915 
en: 

Controle van het voertuig voor vertrek niet uitgevoerd
§23 StVO, §31 StVZO, §36 DGUV 70, BGG 915, VO(EU)165/2014 Art. 34 5b ii

dus zou toch ergens terug te vinden moeten zijn. 

is dus absoluut geen verzinsel……

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

is dus wel te vinden en Duitse regels. 

Die Straßenverkehrsordnung (StVO) und die darin enthaltenden Verkehrsregeln sollten jedem Verkehrsteilnehmer bekannt sein, auch wenn vielleicht nicht jeder Paragraph so präsent ist wie der andere. Die meisten Verkehrsregeln werden Sie als Autofahrer ohnehin intuitiv befolgen.

§ 36
Zustandskontrolle, Mängel an Fahrzeugen

(1) Der Fahrzeugführer hat vor Beginn jeder Arbeitsschicht die Wirksamkeit der Betätigungs- und Sicherheitseinrichtungen zu prüfen und während der Arbeitsschicht den Zustand der Fahrzeuges auf augenfällige Mängel hin zu beobachten. 

Kontrolle von Fahrzeugen durch Fahrpersonal | DGUV Grundsatz 314-002 / BGG 915. ... Die Fahrzeugführerin oder der Fahrzeugführer ist dafür verantwortlich, Kontrollen zu veranlassen, damit das Fahrzeug, der Zug sowie die Ladung und die Besetzung vorschriftsmäßig sind.

Dus toch verplichte controle van voertuig….. 

Is dus arbeid en als zodanig aan te geven in tachograaf. 

kan nog niet vinden dat het ook een kwartier moet zijn of er tijd die daarvoor nodig is. Dat lijkt me logischer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

werktijd invullen op pasje,hoe moet ik dat dan doen ,ik rij nog met tachoschijven auto.😇

kan natuurlijk wel 15 minuten handmatig op mijn dagstaat invullen, zoals vroeger in het leugenboekje:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
31 minuten geleden zei jean3:

werktijd invullen op pasje,hoe moet ik dat dan doen ,ik rij nog met tachoschijven auto.😇

kan natuurlijk wel 15 minuten handmatig op mijn dagstaat invullen, zoals vroeger in het leugenboekje:zegtniets:

Klok op hamertjes zetten….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
werktijd invullen op pasje,hoe moet ik dat dan doen ,ik rij nog met tachoschijven auto.

Volgens de regeltjes moet je een kruisje zetten op de tijd van aanvang dienst.
Zit de schijf dan nog niet in een voertuig dien je de werktijd handmatig op de achterkant in te vullen.

—- nulli cedo —-
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 21-7-2021 om 23:03 zei edje:

Dat stukje had ik ook gevonden Ger maar daar staat dus niks van 15 minuten controleren. Ik ben het alleen tegen gekomen van die verzekeringsinstantie.

De DGUV is niet zozeer een verzekering in de zin zo als we het begrip verzekering kennen, maar een instantie vergelijkbaar met onze arbeidsinspectie, al keert de DGUV wel een uitkering uit bij arbeidsongevallen zover ik weet.

(vrijwel) Iedere Duitser die werkt is ook automatisch lid van deze verzekering, en elke buitenlandse chauffeur die in Duitsland rond rijd dient een bewijs bij zich te hebben dat zijn/haar werkgever een vergelijkbare verzekering heeft afgesloten.

Die 15 minuten komen voort uit een richtlijn >> klik << die op internet staat en waarin beschreven wordt wat er gecontroleerd dient te worden, natuurlijk is dat geen wet, de een doet er 20 minuten over de ander 5 minuten, wie het goed heeft gedaan wordt pas duidelijk als er werkelijk in laten we zeggen het eerste uur dat je onderweg bent iets gebeurt waarvan duidelijk is dat het voorkomen had kunnen worden door een goede controle.

Op een enkeling na die denkt dat werkelijk alles gebaseerd moet zijn op een wetsartikel begrijpt elk weldenkend mens wel dat hij/zij zijn/haar voertuig moet controleren voor hij/zij wegrijd, vrijwel iedereen begrijpt ook dat deze controle arbeidstijd is en als dusdanig geregistreerd dient te worden, doe je dat niet dan kan ook elk weldenkend mens zich voorstellen dat de eerste de beste 2 stuiver advocaat van de tegen partij heel vlug korte metten met je maakt in de rechtszaal omdat hij/zij direct zwart op wit aan kan tonen dat er geen controle is uitgevoerd.

Verder hoef ik niets te bewijzen, ik plaatste dit artikel ter informatie voor iedereen die er wel waarde aan hecht en inziet dat dit nuttige informatie is. Ik ga verder ook niet lezen wat er hier verder allemaal voor onzin wordt uitgekraamd door lieden die denken dat ze boven dit soort regels staan en proberen om dit toch wel (in mijn ogen) serieuze regeltje af te doen met onzin.

Doe er mee wat je wil, de slimmeren onder ons nemen het serieus denk ik. ;)

• Like 3
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Zijn er genoeg die smorgens zo weg rijden…..vanmorgen nog weer een. 
zowel op trekker en oplegger links totaal geen verlichting. 
wel of niet gezien? Toch maar gaan rijden. 
onderweg stuk gegaan? Kan ook maar toch maar doorrijden. 

6428223B-B9A9-4A73-AD6D-71399D2EC0B7.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Duidelijk is in ieder geval dat “de Duitser” kan beboeten voor het aanvangen van de dag zonder aan te geven dat men iets van arbeid heeft verricht (in dit geval controle voertuig en lading). 
en dat geld dan voor iedereen die in/door Duitsland rijd…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Duidelijk is in ieder geval dat “de Duitser” kan beboeten voor het aanvangen van de dag zonder aan te geven dat men iets van arbeid heeft verricht (in dit geval controle voertuig en lading). 
Zal er wel op uit draaien ,als je gecontroleerd word door een"muggezifter"die helemaal niks kan vinden je daar misschien een bekeuring voor krijgt.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Het enige waar ie jou op zou kunnen bekeuren is het niet correct invoeren van je werktijd.

Als jij vol houd dat jij je voertuigcontrole hebt uitgevoerd in de tijd dat de pas wordt ingelezen, na invoer, dan is het aan de controleur om dat te geloven. En als hij/zij zegt dat dat niet zo is mag ie dat hard maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
55 minuten geleden zei andremast:
1 uur geleden zei roadtrain:

Zal er wel op uit draaien ,als je gecontroleerd word door een"muggezifter"die helemaal niks kan vinden je daar misschien een bekeuring voor krijgt.

Bijvoorbeeld. En als er iets gebeurt is wat nadere aandacht vraagt dat men dan even verder gaat zoeken……..

Bij bepaalde gebreken kan je wel zien of het van een dag is of langer en dan zal je dat zwaarder aangerekend worden als de tachograaf zegt dat je na rust zo bent weggereden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
55 minuten geleden zei Teddybeer:

Het enige waar ie jou op zou kunnen bekeuren is het niet correct invoeren van je werktijd.

Als jij vol houd dat jij je voertuigcontrole hebt uitgevoerd in de tijd dat de pas wordt ingelezen, na invoer, dan is het aan de controleur om dat te geloven. En als hij/zij zegt dat dat niet zo is mag ie dat hard maken.

Puur in theorie hè…..

de Duitse Wegenverkeerswet zegt dat jij voertuig/ladingcontrole moet uitvoeren. Dus moet je dat als werktijd invoeren in tachograaf. Die je dat niet dan zegt de controleur dat je dus geen contre hebt uitgevoerd. Dan mag jij bewijzen dat je dat wel hebt gedaan. 

Beide  kan je dat niet bewijzen maar de controleur heeft dan de gegevens van  de tachograaf als bewijs/veronderstelling dat je het niet gedaan hebt. 
zoals ik hier net al boven zij: als dan een gebrek wordt gevonden wat niet van een dag kan zijn ga je dus toch nat. 

zolang je alles goed op de rit hebt zal het niet zo een vaart lopen  

niemand had er hier ooit van gehoord dus ook geen bekeuring gekregen maar het kan dus wel….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei Teddybeer:

Of (misschien waarschijnlijker) op onvoldoende rusttijd. 

Het zou echt mierenneuken zijn, want je loopt in je rust misschien wel dertig keer langs je auto. Maar wanneer je na exact 9 rusturen weer gaat rijden dan zouden ze het er in theorie op kunnen gooien dat die visuele controle ‘werktijd’ is. Dus dat je in je rust hebt gewerkt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 uur geleden zei roadtrain:

Puur in theorie hè…..

zoals ik hier net al boven zij: als dan een gebrek wordt gevonden wat niet van een dag kan zijn ga je dus toch nat. 

zolang je alles goed op de rit hebt zal het niet zo een vaart lopen  

En jij denkt dat jij er mee weg zou komen als jij zegt die controle te hebben uitgevoerd en er zit een duidelijk gebrek van ouder als een dag aan je voertuig.

LOLLOLLOLLOL 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
6 minuten geleden zei Teddybeer:

En jij denkt dat jij er mee weg zou komen als jij zegt die controle te hebben uitgevoerd en er zit een duidelijk gebrek van ouder als een dag aan je voertuig.

LOLLOLLOLLOL 

Nou weet ik niet waar die 4 smileys voor dienen maar ja het zal er wel bij horen. Ik zie het in elk geval als een totale afwezigheid van respect voor iemands bijdrage aan dit topic.

Als je controle hebt geschreven en je hebt het niet geconstateerd kan dat duiden op nalatigheid, heb je geen controle geschreven ga je nat voor grove nalatigheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
45 minuten geleden zei Teddybeer:

LOLLOLLOLLOL 

Nee ik bedoel precies andersom….

je hebt volgens de tachograaf geen controle uitgevoerd en er wordt gebrek geconstateerd wat zeker ouder is.
aan een gebroken bladveer is wel te zien of het oude of nieuwe breuk is bv. 

puur theoretisch dan hè. 

Of spanbanden/kettingen waarvan de keuring verlopen is? 

heb wel eens iemand zien rijden met de achterdeur van oplegger los…..

zulk soort dingen dus…..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 21-7-2021 om 23:05 zei edje:

Ik ben de halve dag aan het zoeken geweest maar kan alleen maar iets vinden over Duitsland. Over de rest van Europa en hoe ze daar mee omgaan kan ik helemaal niets vinden. 

Ik heb de vraag bij IL&T voorgelegd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Als je in het Frans gaat zoeken zie je dat het ook daar bekend is en dat ze daar zelfs 15-30 minuten rekenen voor een voertuig controle voor vertrek >> klik <<

C’est la loi

En tant que conducteur, vous êtes tenu de vous assurer que votre camion est entièrement fiable. En outre, tout comme le contrôle technique, cette vérification obligatoire est soumise à des réglementations strictes venant de l’État. Donc, si vous constatez un problème, vous devrez remplir un rapport d’inspection afin d’éviter les éventuelles amendes et les points en moins sur votre permis.

Vertaling

Het is de wet

Als chauffeur bent u ervoor verantwoordelijk dat uw vrachtwagen volledig betrouwbaar is. Daarnaast is deze verplichte keuring , net als de technische keuring , onderworpen aan strikte voorschriften van de Staat. Dus als je een probleem opmerkt, zul je een keuringsrapport moeten invullen om mogelijke boetes en minder punten op je rijbewijs te voorkomen.

Les éléments à vérifier

Voici un résumé de ce que vous devez examiner lorsque vous effectuez une inspection avant départ de votre camion. Il n’y a pas de limite de temps spécifique pour le contrôle, mais ce dernier dure généralement entre 15 et 30 minutes.

Vertaling

Items om te controleren

Hier is een samenvatting van waar u op moet letten bij het uitvoeren van een pre-trip inspectie van uw truck. Er is geen specifieke tijdslimiet voor de controle, maar de controle duurt meestal tussen de 15 en 30 minuten.

image.thumb.png.8abfdcf041b04b7055c0be0dec6fee18.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
3 uur geleden zei Ger-1957:

Als je in het Frans gaat zoeken zie je dat het ook daar bekend is en dat ze daar zelfs 15-30 minuten rekenen voor een voertuig controle voor vertrek >> klik <<

Ook hier weer hetzelfde verhaal als in de openings-post over Duitsland, het is slechts een advies vanuit de verzekering om een voertuigcontrole uit te voeren om in geval van betrokkenheid bij een ongeval niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden wanneer er sprake is van mankementen aan het voertuig en een eventuele uitkering van de schade voor eigen rekening te krijgen.

Nergens staat iets vermeld dat men vanuit de wet verplicht is om de tijd die nodig is voor een voertuigcontrole ook te verantwoorden als arbeid op de chauffeurspas en er bekeurd word wanneer men niet aan die zogenaamde verplichting heeft voldaan. Ik ben genoeg gecontroleerd in Frankrijk, net als in Duitsland en heb nog nooit een opmerking van de Gendarmerie -net als van de BAG- gehad waarom ik geen arbeid t.b.v. een voertuigcontrole uitgevoerd en geregistreerd zou hebben alvorens van standplaats of plaats van overnachting vertrokken te zijn.

Dat je hier in dit topic er van alles bijhaalt en verblind door je overtuigingsdrang het als je eigen waarheid bent gaan zien is niet heel verrassend. Om vervolgens hier op dit forum aan iedereen jou eigen wet voor te willen leggen onder het mom van 'je kan maar gewaarschuwd zijn' evenmin.

Dit soort verzinsels die een eigen leven zijn gaan leiden in het transportwereldje zijn dan ook niet helemaal vreemd, o.a. de stamtafel onderweg is meestal een beste voedingsbodem voor dit soort onzin.

Eerder haalde ik al het verhaal aan van het niet mogen doorbrengen van je pauze op de bestuurdersstoel. Net zo'n verzinsel als het verhaal dat je beter je pauzes heel ruim kan nemen, b.v. 60 minuten pauze maken i.p.v. 45 of 9.15 nachtrust i.p.v. 9 uur. Bangmakerij om niets...
Vroeger misschien in het schijventijdperk dat je een controleur kon overtuigen van je goede bedoelingen als er ergens een foutje in was geslopen, tegenwoordig in het digitale tijdperk steken ze die kaart in de lezer en zien precies wat er rood word -dus wat niet in orde is- met het artikel uit 561/2006 erbij. Dàt word vervolgens beoordeeld door de beamte en wel of niet bekeurd. Wat je voor de rest allemaal wél goed hebt gedaan, hoe strak of ruim je in je rust zit en of je toch wel een kwartiertje arbeid hebt geschreven voor je voertuigcontrole alvorens te gaan rijden word helemaal niet naar gekeken.

Nu maar wachten tot de eerste zich hier op dit forum meld met een bekeuring voor het niet registreren van 15-30 minuten arbeid aan het begin van zijn dienst...

• Like 1
  • Thanks 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
6 minuten geleden zei Pierre:

Nergens staat iets vermeld dat men vanuit de wet verplicht is om de tijd die nodig is voor een voertuigcontrole ook te verantwoorden als arbeid op de chauffeurspas

Zoals ik al zei, doe er mee wat je wil, het is ter informatie en als jij er niet in geloofd oké

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
50 minuten geleden zei roadtrain:

(...) En controle is arbeid dus als zodanig op de tachograaf registreren….

Nou vooruit dan maar. Dan doe jij maar fijn het kopje koffie in de kantine en die twee minuutjes die je rond je auto loopt verantwoorden als 15-30 minuten arbeid op je kaart, ik doe het niet en heb het ook nog nooit gedaan zoals nog nooit iemand dit heeft gedaan.

Ik schat zo in dat ik in de afgelopen jaren wat vaker onder het vergrootglas ben gegaan dan jij in het buitenland, zoals gezegd heb ik nog nooit een controleur de vraag horen stellen of ik toch wel een voertuigcontrole heb uitgevoerd en waarom deze niet als zodanig verantwoord is, in geen enkel land. Zo heel dringend en spannend zal het dus wel niet zijn, ook al willen ze bij Vos laten geloven dat je zomaar € 3000,- aan boetes hebt wanneer je het niet doet. Vergeet dan trouwens ook niet om het natrekken van je wielmoeren, het vervangen van een lampje en het poetsen van je auto tijdens je pauze als arbeid te verantwoorden, dat hoort officieel ook zo te gebeuren volgens de wet. Wat een gezever allemaal...

Link naar opmerking
Deel via andere websites