Spring naar bijdragen

Abfahrtskontrolle: Lkw-Prüfung mit Checkliste

Share

Recommended Posts

• Forumlid

Jij wou de wet waar het staat. Die heb je gekregen…..

het gaat er niet eens om wat wij er mee doen of hoe lang.  het gaat om het feit dat deze wet dus bestaat. 
zoals ik al eerder zij is het helemaal niet zo een interessante regel als je je zaakjes (materiaal) op orde hebt. 

(dat wordt anders als je bij een ongeval betrokken raakt of lading verliest).

En die wielmoeren natrekken is helemaal geen gekke tip. Zeker voor diegene die vaak koppelen en klakkeloos wegrijden. Je zal niet de eerste zijn. 
(dan zit je zo aan een kwartier😊)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
34 minuten geleden zei roadtrain:

(...) En die wielmoeren natrekken is helemaal geen gekke tip. Zeker voor diegene die vaak koppelen en klakkeloos wegrijden. Je zal niet de eerste zijn.  (dan zit je zo aan een kwartier😊)

Maar dan toch wel met je klok op pauze mag ik hopen...:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Jij wou de wet waar het staat. Die heb je gekregen…..

Het is niet meer dan een aanbeveling die een soort van Duits Verbond van Verzekeraars doet aan de hand van een voorschrift uit de Duitse Wegenverkeerswet, een voertuigcontrole voor aanvang van de dienst en dan bij voorkeur minimaal 15 minuten lang. Daarbij word geadviseerd om eerst de kaart in de tachograaf te steken en deze tijd te verantwoorden als arbeid cq. voertuigcontrole om bij eventuele calamiteiten te kunnen bewijzen dat er een controle plaats heeft gehad. Voor de rest staat er niets wettelijks beschreven.
(klik>>>)

Ik kan dan ook in geen enkele wet terugvinden dat men verplicht is minimaal 15 minuten als arbeid te verantwoorden t.b.v. een voertuigcontrole en bekeurd kan worden als ik deze 15 minuten niet als zodanig verantwoord. Naar die specifieke wet vroeg ik eigenlijk. Tot zover worden wij enkel op EG561/2006 gecontroleerd, ook daar staat niets beschreven over een verplichte voertuigcontrole van 15 minuten lang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 23-7-2021 om 07:09 zei roadtrain:

Die Straßenverkehrsordnung (StVO) und die darin enthaltenden Verkehrsregeln sollten jedem Verkehrsteilnehmer bekannt sein, auch wenn vielleicht nicht jeder Paragraph so präsent ist wie der andere. Die meisten Verkehrsregeln werden Sie als Autofahrer ohnehin intuitiv befolgen.

§ 36
Zustandskontrolle, Mängel an Fahrzeugen

(1) Der Fahrzeugführer hat vor Beginn jeder Arbeitsschicht die Wirksamkeit der Betätigungs- und Sicherheitseinrichtungen zu prüfen und während der Arbeitsschicht den Zustand der Fahrzeuges auf augenfällige Mängel hin zu beobachten. 

voor jou dan nog een keer…..

geen 15 minuten maar de controle op zich is verplicht. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators

Pierre, of er een specifieke wet hiervoor is, laat ik in het midden. Maar "voertuig controlle" is werk. Dus dat zou onder "overige werkzaamheden" of *werken"  verantwoord moeten worden. Is eigenlijk logisch. Dat we daar nog nooit over aangesproken werden is een ander verhaal. Zelf heb ik dat ook nooit verantwoord. Maar wij krijgen 15 min diensttijd vergoed VOOR we met de bus wegrijden.... Als dat niet verplicht zou zijn, zou de baas dit allang gereduceerd hebben naar bv 5 min....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
23 minuten geleden zei Murphy:

Dat we daar nog nooit over aangesproken werden is een ander verhaal.

Zo als gezegd het ligt bij IL&T en dus zal ik wel de schuld krijgen als we er wel op aangesproken gaan worden :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei Murphy:

Pierre, of er een specifieke wet hiervoor is, laat ik in het midden. Maar "voertuig controlle" is werk. Dus dat zou onder "overige werkzaamheden" of *werken"  verantwoord moeten worden. Is eigenlijk logisch. Dat we daar nog nooit over aangesproken werden is een ander verhaal. Zelf heb ik dat ook nooit verantwoord. Maar wij krijgen 15 min diensttijd vergoed VOOR we met de bus wegrijden.... Als dat niet verplicht zou zijn, zou de baas dit allang gereduceerd hebben naar bv 5 min....

controle is werk ,dat klopt.(en zul je als zodanig moeten verantwoorden)

Je auto wassen is ook werk ,klopt ook ( en zul je ook als zodanig moeten verantwoorden )

Maar er is geen enkele wet die je verplicht om je auto te wassen.😇

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Zo als gezegd het ligt bij IL&T en dus zal ik wel de schuld krijgen als we er wel op aangesproken gaan worden :p

Waarom zou de ILenT moeten handhaven op een aanbeveling van een Duitse verzekerings club ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei Murphy:

Maar wij krijgen 15 min diensttijd vergoed VOOR we met de bus wegrijden.... Als dat niet verplicht zou zijn, zou de baas dit allang gereduceerd hebben naar bv 5 min....

Wij krijgen een laadtijd en moeten zelf bepalen hoelaat we vertrekken, dus tis niet zo dat er 
door de planner gezegd word je MOET morgen zo en zo laat vertrekken, maar gewoon zorgen dat je
zeker op de laadtijd aanwezig bent, en ben je een kwartier te vroeg is echt geen probleem.

Dus kijk ik de dag ervoor voordat ik klaar bent ff op de navi wat de rijtijd is en start s,morgens 
een kwartier eerder en controleer de auto rondom, zeker als ik hem niet zelf mee heb schoongemaakt
en klaar heb gezet voor de volgende dag, en dat is met een minuut of 10 klaar en de pas gaat erin voordat
ik start, doe dit eigenlijk onbewust al lang

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
31 minuten geleden zei europeaan:

Waarom zou de ILenT moeten handhaven op een aanbeveling van een Duitse verzekerings club ??

Even teruglezen.  Het staat als verplichting in de stvo. De verzekeringsclub “vind” dat het 15min moet duren….

Kan zomaar dat het ook in de Nederlandse Wegenverkeerswet staat. Dan zou de il&t het moeten weten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
31 minuten geleden zei Kiepenboer:

Wij krijgen een laadtijd en moeten zelf bepalen hoelaat we vertrekken, dus tis niet zo dat er 
door de planner gezegd word je MOET morgen zo en zo laat vertrekken, maar gewoon zorgen dat je
zeker op de laadtijd aanwezig bent, en ben je een kwartier te vroeg is echt geen probleem.

Dus kijk ik de dag ervoor voordat ik klaar bent ff op de navi wat de rijtijd is en start s,morgens 
een kwartier eerder en controleer de auto rondom, zeker als ik hem niet zelf mee heb schoongemaakt
en klaar heb gezet voor de volgende dag, en dat is met een minuut of 10 klaar en de pas gaat erin voordat
ik start, doe dit eigenlijk onbewust al lang

Maar dan ook met de pas op werken?

want daar gaat het het dus uiteindelijk om. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
9 uur geleden zei europeaan:

Omdat IL&T zomaar eens kon gaan inzien dat ze op die regel moeten gaan controleren en hun controleurs daartoe opdracht geeft. En het is gewoon normaal dat je het voertuig moet controleren voor vertrek, we weten alleen (nog) niet aan welk artikel ze het ophangen in Nederland.

Als je naar de theorielessen kijkt in Nederland dan staat het gewoon in de boeken, en wel letterlijk, iedereen heeft dat geleerd of zou dat geleerd moeten hebben, alleen daarop kunnen ze je dus al aanspreken en waarschijnlijk staat het ook gewoon in de wet maar niet met zoveel woorden.

image.thumb.png.37fb3b6629b0747d4ca949b8b994ab08.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Ger, het is heel simpel.

Ieder betaamt en weldenkend beroepschauffeur weet dat hij voor vertrek zijn voertuig en lading moet controleren. Je mag er van uitgaan dat dit ook gebeurt en iedereen voor vertrek even een rondje loopt rond zijn auto, echter weten wij allemaal dat er ook een hoop volk rondloopt wat nog nooit een peilstok of een wielsleutel in zijn of haar klauwen heeft gehad en zonder enige controle vooraf de auto start en wegrijdt.

Het z.g. verplicht moeten registreren van een voertuigcontrole -15 minuten is de richtlijn volgens de betreffende Duitse instantie- doet daar helemaal niets aan of af. Het is door de BAG -of andere controlerende instanties- nooit te controleren en te bewijzen of iemand die netjes zijn 15 minuten arbeid onder het mom van voertuigcontrole heeft geregistreerd aan het begin van zijn dienst, deze tijd ook daadwerkelijk aan die controle heeft besteed en niet in de kantine of op het schijthuis heeft gezeten.

Net zoals b.v. het lossen of laden met de tachograaf op pauze zal men iemand toch echt op heterdaad moeten betrappen om een zaak te hebben wat in dit geval van voertuigcontrole voorafgaande aan vertrek een haast onmogelijke opgave is. Daarom is dat hele verantwoorden van 15 minuten t.b.v. een voertuigcontrole pure nonsens, nooit te controleren en niets anders dan dat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
7 minuten geleden zei Pierre:

Het is door de BAG -of andere controlerende instanties- nooit te controleren en te bewijzen of iemand die netjes zijn 15 minuten arbeid onder het mom van voertuigcontrole heeft geregistreerd aan het begin van zijn dienst, deze tijd ook daadwerkelijk aan die controle heeft besteed en niet in de kantine of op het schijthuis heeft gezeten. Niet te controleren en pure nonsens dus...

Je hebt gelijk dat is niet te controleren, maar als je het niet invult als zijnde werktijd dan is het in elk geval wettelijk zeer duidelijk dat je geen controle hebt uitgevoerd, zo als ik eerder al aan gaf gaat elke advocaat die dit aanvoert bij een rechtszaak het geschil winnen op dat punt.

Dus als er een wiel afloopt laten we zeggen het eerste uur rijden en dat klapt op een medeweggebruiker met gevolg van zwaar gewonden of zelfs doden heb je wat uit te leggen.

Maar ik hou op met dit welles nietes spelletje, het dient er volgens mij alleen maar toe om me een uitspraak te ontlokken waar je me weer op kunt aanvallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Ik vraag mij serieus af wie hier nu  zijn gelijk wil halen…
of perse t laatste woord wil hebben. 

Ik herinner mij de kleuterschool nog…

Daar gebeurde het ook regelmatig dat een welles nietes discussie maar door bleef gaan.

—- nulli cedo —-
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 uur geleden zei roadtrain:

Ik vraag mij serieus af wie hier nu  zijn gelijk wil halen…

of perse t laatste woord wil hebben. 

Zolang mensen hun eigen waarheid aan mij willen opleggen en mijn bewering dan wel gelijk niet met het tegendeel bewezen is, ik! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Dus…….de wet op controleren bestaat niet en als zodanig verantwoorden op de tachograaf.?.

( dat jij dat doet met de tachograaf nog op pauze maar neem aan dat wel je boardcomputer al op werken staat want ook jij wilt je werktijd betaald krijgen😉)

en ondertussen ook aangetoond in diverse landen. 

ook als een wet slecht controleerbaar is blijft het een wet. 

voor dat kwartier ga ik helemaal met je mee. dat kan in veel gevallen korter. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

dus schijf erin , klok op werken, rondje om de wagen,  olie peilen op de monitor/ papieren/ dagstaat invullen / tomtom instellen/ auto starten/ lucht draaien, en ik ben safe in mijn geval dan😇)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
4 minuten geleden zei jean3:

dus rondje om de wagen, schijf erin , klok op werken, olie peilen op de monitor/ papieren/ dagstaat invullen / tomtom instellen/ auto starten/ lucht draaien, en ik ben safe in mijn geval dan😇)

Schijf erin, , klok op werken, dagstaat invullen (voor de centjes😜)rondje om de wagen enz

en vooral niet vergeten😊

goeie reis👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Zolang mensen hun eigen waarheid aan mij willen opleggen en mijn bewering dan wel gelijk niet met het tegendeel bewezen is, ik! 

Lekker hypocriet weer

Een ander mag jou niet zijn waarheid opleggen en daarom leg jij anderen maar jouw waarheid op

—- nulli cedo —-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei Dokus:

Lekker hypocriet weer

Een ander mag jou niet zijn waarheid opleggen en daarom leg jij anderen maar jouw waarheid op 

Hypocrieten wonen in de Bijbelgordel. 's Zondags op het voorste bankje in de kerk, doordeweeks alles doen wat God verboden heeft...

Ik leg niemand mijn waarheid op. Ik zeg alleen dat de praktijk nog nooit heeft bewezen dat men 15 minuten arbeid moet verantwoorden in de tachograaf. Sterker nog; nog nooit heeft iemand gehoord van deze regel tot aan dit topic, ook de topicstarter niet. Nu Vos een uitdraai heeft gemaakt en wijst op die regel ga je opeens nat bij een controle, heeft de BAG z.g. weer een nieuwe manier om geld binnen te harken en meer van die onzin, een hoop paniek om niks.

Maar goed, diegenen die nu opeens volgens de "Evangelie van Ger" willen werken, succes ermee! Dus Dokus, vergeet vooral niet je kwartiertje arbeid te schrijven morgenvroeg, je kan maar een evangelie volgen, toch?

• Like 4
  • Sneu 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Zo dit topic volgend, vrees ik dat ik vanmiddag zwaar in overtreding ben geweest. 

Tijdens mijn pauze ben ik namelijk achteloos langs mijn auto gelopen en heb ik mijn spanbanden gecontroleerd. En de algehele staat van mijn lading. Bovendien heb ik een kannetje Ad Blue in mijn tankje geleegd. 
Alles zonder die tijd te verantwoorden in de tachograaf! Oeps…

Hoeveel kan dat me kosten volgens De Staat van Vos? (of dSvG?)

• Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites