[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Zelfstudie vakbekwaamheid


Daniel84

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,

 

Mijn eerste berichtje op dit forum, dus eerst ff netjes voorstellen... Naam en leeftijd behoeven geen introductie! Chauffeur zijn heeft mij altijd wel getrokken, maar nooit de stap gezet en begin er toch meer geinteresseerd in te raken, ondanks de vele nadelen die er aan hangen en ik het nu ook bere goed heb kruipt het bloed (of diesel, wat jullie willen) waar het niet gaan kan. Ik werk wel al heel mijn werkzame leven in de logistiek en heb al veel takken van (tran)sport al gezien, voornamelijk in de zeecontainers (wat me trouwens verschrikkelijk lijkt om te rijden, dat ter zijde).

 

Idee is om nu in de vrije tijd (1 of 2 dagen in de week) die ik heb wat te gaan rijden, misschien later eens een dagje minder te gaan werken bij mijn huidige baas. Natuurlijk valt dit misschien niet in de smaak bij de die-hard chauffeurs hier "zucht, weer zo'n broodrijder" (genoeg discussies gezien die hierin uitmonden ;-)), maar wie weet waar het mij brengt. 

 

Ik heb via mijn huidige werkgever een aardig opleidingsbudget staan en ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het halen van je theorie RV1, V2C en V3C met zelfstudie, door mijn huidige werk ben ik helaas te weinig beschikbaar in de avonduren of vaste dagen waarop deze klassikaal gehouden worden. Natuurlijk is hierop geen eenduidig antwoord te geven, maar in sommige gevallen zou het misschien handiger zij om dit in de praktijk te zien (lees technische aspecten).

 

Bedankt voor het lezen en beantwoorden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Als jij goed jezelf aan het  leren kan zetten is een thuisstudie zeker een optie. Maar voor praktijk zul je toch zeker moeten lessen. En dat kan niet vanuit huis natuurlijk😂

 

Wat betreft het af en toe rijden, ook dat is makkelijk haalbaar. Er zijn genoeg bedrijven waar ze parttime chauffeurs kunnen gebruiken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ha Daniel, welkom. Helaas heb ik geen idee waar je het over hebt met die 3 cursussen. Je wil toch chauffeur worden? Moet je daar serieus zoveel voor studeren tegenwoordig?
Voor c rijbewijs met code 95 moet je drie theorie examens doen RV1 (verkeer en techniek) V2C (administratie) en V3C (case over administratie) en nog 4 praktijk examens als je CE wilt. En ik denk persoonlijk dat dingen als ADR ook geen sinecure zijn als je jezelf serieus interessant wilt maken, maar das mijn eerste beoordeling.
@iveco 35c17 bedankt voor de reactie, ik heb ook wel het idee dat het met zelfstudie mogelijk is maar benieuwd naar ervaringen. Tijdens mijn A en BE rijbewijs was zeker voor het technische gedeelte makkelijker om te kijken dan te lezen voordat de rijles begon. Geen idee of dat tijdens klassikale lessen ook voor komt dat je naar buiten gaat bij de rijschool en fysiek naar de technische onderdelen van een vrachtwagen kan kijken.

Parttime chaffeuren kan best mogelijk zijn en misschien heel aantrekkelijk voor een werkgever, maar ik ben toch een beetje huiverig. Laten we eerlijk zijn, ik als parttimer "beroof" een fulltimer van mogelijke overuurtjes. Het is vooral voor de "leuk" en kijken of het iets is wat ik mogelijk meer kan gaan doen of zelfs full time met wie weet een eigen wagen, maar das een ideaal beeld wat ik misschien wel weer snel schrap.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

  • Like 1
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Daniel84

 

Ik heb 2 jaar geleden mijn C rijbewijs gehaald en bij techniek heb ik toen enkel klassikaal les gehad.  niks naar buiten bij een vrachtwagen kijken. Enkel plaatjes in een boek.

 

Dat je broodroof pleegt moet je helemaal niet bang voor zijn. Zoek gewoon een bedrijf waar ze al met parttimers werken en je zal zien dat het best meevalt.

Ik weet niet in welke regio je woonachtig bent. Maar bij ons kan je als parttimer rijden wanneer je wil en wat je wil.

 

Ik ben zelf ook begonnen met koppelritjes Travemunde en PostNL  parttime.  sinds afgelopen Februari rijd ik hele weken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Daniel84:

Parttime chaffeuren kan best mogelijk zijn en misschien heel aantrekkelijk voor een werkgever, maar ik ben toch een beetje huiverig. Laten we eerlijk zijn, ik als parttimer "beroof" een fulltimer van mogelijke overuurtjes

Als parttimer kan je ook een oplossing zijn om meer mogelijkheden voor verlof te creeren voor vaste personeel. 
of in geval van ziekte…..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei Daniel84:

. Tijdens mijn A en BE rijbewijs was zeker voor het technische gedeelte makkelijker om te kijken dan te lezen voordat de rijles begon. Geen idee of dat tijdens klassikale lessen ook voor komt dat je naar buiten gaat bij de rijschool en fysiek naar de technische onderdelen van een vrachtwagen kan kijken.


 

Dat naar de technische onderdelen kijken is alleen maar voor de sier; de grootste doodzonde van een hedendaagse chauffeur is dat je zelf aan je auto gaat sleutelen als hij het niet meer doet.

Zelfs een wiel verwisselen word door de bandenboer gedaan,de meeste vrachtwagens hebben niet eens een reserviewiel meer bij zich.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei roadtrain:

Als parttimer kan je ook een oplossing zijn om meer mogelijkheden voor verlof te creeren voor vaste personeel. 
of in geval van ziekte…..

Wat zou je denken van het invullen van 45 urige wekelijkse rust+ evt compensatie?
Grotere bedrijven hebben dikwijls de middelen om méér chauffeurs te hebben dan auto's,maar de kleinere zijn dikwijls dolblij als ze een manneke vinden die op maandag,dinsdag of vrijdag een auto uit kan gaan lossen en weer laden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@roadtrain das idd een goede, niet over nagedacht!

@andremast Ga het gewoon even navragen, bedankt!

@europeaan Tis niet zozeer sleutelen, maar wel leren problemen te signaleren; bij motoren bijvoorbeeld staat van de banden, remmen, kettingspanning, tandwielen en voorvoorkvering. Bij aanhanger verlichting, kabel van de oplooprem niet te slap of strak bij niet aangetrokken handrem. Zag ook een discussie over de "verplichting" van voertuigcontrole in DE met tachograaf dingetje. 

 

Bedankt iedereen voor de reacties, ik ga eerst even navragen wat de opties zijn, scheeld me ook een bak met opleidingsbudget om zelf te studeren en zelf aan te vragen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
53 minuten geleden zei europeaan:

Dat naar de technische onderdelen kijken is alleen maar voor de sier; de grootste doodzonde van een hedendaagse chauffeur is dat je zelf aan je auto gaat sleutelen als hij het niet meer doet.

Zelfs een wiel verwisselen word door de bandenboer gedaan,de meeste vrachtwagens hebben niet eens een reserviewiel meer bij zich.

Maar het blijft wel belangrijk dat je de storing een beetje kan omschrijven. 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 minuten geleden zei roadtrain:

Maar het blijft wel belangrijk dat je de storing een beetje kan omschrijven. 
 

 

Maar je hebt wel gelijk. Niks mooiers als dat de monteur al gericht een en ander mee kan nemen. Of jouw via de telefoon iets kan uitleggen zodat je er toch mee thuis kan komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Dat naar de technische onderdelen kijken is alleen maar voor de sier; de grootste doodzonde van een hedendaagse chauffeur is dat je zelf aan je auto gaat sleutelen als hij het niet meer doet.

Niet iedereen is veroordeeld tot een leaseauto, waarbij je alleen maar het telefoonnummer van de servicedienst kan/mag bellen.

 

Er zijn wel degelijk bedrijven waar het gewaardeerd wordt als je zelf redzaam bent, maar natuurlijk wel in overleg met de technische dienst.

1 uur geleden zei europeaan:

Zelfs een wiel verwisselen word door de bandenboer gedaan,de meeste vrachtwagens hebben niet eens een reserviewiel meer bij zich.

Simpelweg omdat er gewoon geen plaats is voor 2 of 3 reserve wielen. Laat staan dat je een krik bij je hebt waarmee je 6 ton (of meer 😇) kan opkrikken.

 

Maar ook dan komt het vaak genoeg voor dat de eigen technische dienst een paar uur naar je toe komt rijden om die band te wisselen. In veel gevallen is dat goedkoper dan een duur service contract bij een bandenboer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 minuten geleden zei Murphy:

En ik geloof ook niet dat RWS zo blij is als je op je gemak een wiel op de vluchtstrook gaat wisselen.....

 

Dat is van de laatste tijd….. 

Stond ook eens met geladen auto met klapper. Bandenman  al onderweg. 
nee zegt Rws mannetje we gaan je slepen. Dus ik zeg: de as opbinden e.d. is veiliger en sneller dan band wisselen? Zie maar dat je m van zijn plek krijgt😊

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Dat is van de laatste tijd….. 

Stond ook eens met geladen auto met klapper. Bandenman  al onderweg. 
nee zegt Rws mannetje we gaan je slepen. Dus ik zeg: de as opbinden e.d. is veiliger en sneller dan band wisselen? Zie maar dat je m van zijn plek krijgt😊

Dat zeggen ze altijd, stond laatst met een kapotte turbo langs de A2 rws vroeg ook aan mijn of Ik nog kon rijden ja dat gaat maar ga geen 5km rijden en de boel in de soep draaien om dat ik hier niet veilig sta,oke blijf maar staan komt er een sleepwagen en die brengt je van de snelweg af 5min rijden dan de volgende takeldoos die je naar Opmeer brengt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^Die Rws mannetjes kunnen knap irritant zijn.
Jaartje of wat geleden kapot gestaan langs de A50 op een breed stuk net voorbij Heteren ri Den Bosch.
Sleper was onderweg en hij wist al te vertellen dat het warschijnlijk lastig was om de aandrijfas los te krijgen en dat ze dan gewoon
doortrekken ook al ontstaat er schade.
Had op dat moment 6 weekse haantjes geladen die ruim in de kratten zaten, en hij stond er op dat ik de zeilen
aan de stuurkant ook open zette ivm warmte ontwikkeling.
Lading is mijn verantwoording dus:
Ik zeg, dat gaan we niet doen want daar staat de zon op en de voorbijgangers hoeven dit niet te zien omdat het zo zielig is
voor die beesjes.
Andere kant stond open met een lekker windje dus al stond dat daar een dag kon het nog geen kwaad 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Murphy:

En ik geloof ook niet dat RWS zo blij is als je op je gemak een wiel op de vluchtstrook gaat wisselen.....

 

Of hij blij is of niet; jij mag zonder probleem gewoon zelf een wiel wisselen op de vluchtstrook.

Zodra er een bandenboer aan te pas komt moet RWS er bij komen, dient er een baanvak afgekruist te worden met een pijlwagen erbij, eerder mag er niet begonnen worden met wisselen of reparatie door de bandenboer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Dus ik zeg: de as opbinden e.d. is veiliger en sneller dan band wisselen? Zie maar dat je m van zijn plek krijgt😊

Dat zou laatste die WIS ook even regelen toen mijn collega met zijn geladen 8x8 op de A28 stond met een kapotte eind aandrijving op de achteras.

 

Onze monteur had al voorgesteld om een dieplader te laten komen waar ie die paar meter wel op kon rijden. Maar nee, er moest een berger komen. Die kon hem wel weg krijgen.

 

Toen die kwam, rolde die man bijna over de vluchtstrook van het lachen. Bel jij Mammoet, of doe ik het vroeg ie aan de WIS. Die zag er de humor niet van in. 🤣🤣🤣 Hij dacht dat zo’n bergingsauto een geladen zandauto wel op zou tillen en over de vluchtstrook er mee naar de afrit zou rijden.

 

Uiteindelijk via een andere berger een “hondje” laten komen en met 10 km per uur naar een parkeerplaats gesukkeld/gesleept.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat zeggen ze altijd, stond laatst met een kapotte turbo langs de A2 rws vroeg ook aan mijn of Ik nog kon rijden ja dat gaat maar ga geen 5km rijden en de boel in de soep draaien om dat ik hier niet veilig sta,oke blijf maar staan komt er een sleepwagen en die brengt je van de snelweg af 5min rijden dan de volgende takeldoos die je naar Opmeer brengt.

Klopt, ik heb een paar weken door die lekkere hobbels op de A16 bij Rotterdam mijn aanhanger met een auto erop verloren, heb nog wel het spul tot de vluchtstrook weten te krijgen, maar kon niet meer aangekoppeld worden.
We hebben gelijk onze huis vervoerder Collewijn gebeld, die vanuit Utrecht moest komen, duurde te lang volgens het RWS poppetje, dus een locale Berger heeft de aanhanger naar een parking gebracht, waar Collewijn het spul weer geladen heeft en bij ons gebracht.
Alleen naar extra kosten………
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei sprinter 516:


Klopt, ik heb een paar weken door die lekkere hobbels op de A16 bij Rotterdam mijn aanhanger met een auto erop verloren, heb nog wel het spul tot de vluchtstrook weten te krijgen, maar kon niet meer aangekoppeld worden.
We hebben gelijk onze huis vervoerder Collewijn gebeld, die vanuit Utrecht moest komen, duurde te lang volgens het RWS poppetje, dus een locale Berger heeft de aanhanger naar een parking gebracht, waar Collewijn het spul weer geladen heeft en bij ons gebracht.
Alleen naar extra kosten………

 

 

Hoe krijg je dat nou weer voor elkaar met een kogel koppeling? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden