[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Zelfstudie vakbekwaamheid


Daniel84

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,

 

Mijn eerste berichtje op dit forum, dus eerst ff netjes voorstellen... Naam en leeftijd behoeven geen introductie! Chauffeur zijn heeft mij altijd wel getrokken, maar nooit de stap gezet en begin er toch meer geinteresseerd in te raken, ondanks de vele nadelen die er aan hangen en ik het nu ook bere goed heb kruipt het bloed (of diesel, wat jullie willen) waar het niet gaan kan. Ik werk wel al heel mijn werkzame leven in de logistiek en heb al veel takken van (tran)sport al gezien, voornamelijk in de zeecontainers (wat me trouwens verschrikkelijk lijkt om te rijden, dat ter zijde).

 

Idee is om nu in de vrije tijd (1 of 2 dagen in de week) die ik heb wat te gaan rijden, misschien later eens een dagje minder te gaan werken bij mijn huidige baas. Natuurlijk valt dit misschien niet in de smaak bij de die-hard chauffeurs hier "zucht, weer zo'n broodrijder" (genoeg discussies gezien die hierin uitmonden ;-)), maar wie weet waar het mij brengt. 

 

Ik heb via mijn huidige werkgever een aardig opleidingsbudget staan en ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het halen van je theorie RV1, V2C en V3C met zelfstudie, door mijn huidige werk ben ik helaas te weinig beschikbaar in de avonduren of vaste dagen waarop deze klassikaal gehouden worden. Natuurlijk is hierop geen eenduidig antwoord te geven, maar in sommige gevallen zou het misschien handiger zij om dit in de praktijk te zien (lees technische aspecten).

 

Bedankt voor het lezen en beantwoorden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
 

 

Hoe krijg je dat nou weer voor elkaar met een kogel koppeling? 

Foutje van de garage. Bij ons hoort de kogel en de kop elk jaar vervangen te worden, omdat we dik 100000 km per jaar ermee rijden met blinken gewichten er op.

Verleden jaar wel de kogel vervangen, maar zijn ze de koppeling op de aanhanger “vergeten”.

Te veel speling samen met die bulten in de weg zorgden ervoor dat hij over de. Kogel schoot.

RWS geeft toe dat het vaker gebeurt door die hobbels.

Mijn geluk was dat de dissel onder mijn achterkant schoot waardoor ik hem mee naar de vluchtstrook kon leiden en er verder geen schade aan andere voertuigen was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Sjemig wat een panne allemaal en leuk hoe een topic weer uit de spreekwoordelijke bocht uhhh onderwerp kan vliegen. Dan nu de hamvraag en pin me er niet op vast, maar hoeveel panne kan het schelen als je wel de techniek zou controlleren?! Pech kan altijd en wil niet zeggen dat de bovenstaande gevallen met een simpele pre-trip inspectie voorkomen konden worden, maar als ik kijk hoeveel banden er aan flarden liggen langs de snelweg waar ik op mijn werkdagen rij.... 

 

Ik ben inmiddels wat verder in het onderzoek, zelfs de dagen dat de cursus word gegeven bij de rijscholen in de buurt zijn niet erg flexibel (ook weekenden helaas niet met nu nog volcontinue werken), dus dat word fijn zelf de boeken bij Verjo bestellen en leren leren leren. Gelukkig geen moeite mee, andere theoriecursussen ook gehaald met studeren zonder les. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei iveco 35c17:

 

Hallo chef. “ Hij dut ut nie meer” tuut tuut.😂

Bij de huidige reeks van Scania bel je bij panne met hun noodnummer en zij kijken via hun fleetsoftware oid in jou wagen en weten perfect wat er aan de hand is. 

 

Dat zal bij andere niet anders zijn denk ik zo..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei _alain_:

Bij de huidige reeks van Scania bel je bij panne met hun noodnummer en zij kijken via hun fleetsoftware oid in jou wagen en weten perfect wat er aan de hand is. 

Dat zal bij andere niet anders zijn denk ik zo..

 

Ik weet het echt niet, ik heb met mijn DAF nooit panne... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Gewoon,,,,, niet goed aangekoppeld,kan de beste overkomen met een kogelkoppeling.

Peter, je durft nogal iets te stellen…….

Hierboven heb ik de oorzaak al beschreven.

Sterker nog, wij koppelen zelden de aanhanger af, omdat het een “doorlader” is, en ik dus de auto’s over de aanhanger de motorwagen op rijd.

Zoals gezegd, ligt de oorzaak in te veel speling op de kop en de zware hobbels (drempels door het verzakken van het asfalt rond zogenaamde tunnels onder de rijbaan) in combinatie met gewicht en snelheid.

Als caravan bezitter weet jij ook, dat als hij vast zit, er een “pikje” als controle uitsteekt bij goed vergrendeld…….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 uur geleden zei Pierre:

 

Ik weet het echt niet, ik heb met mijn DAF nooit panne... :D

Dat verhaaltje kregen wij mee bij het afhalen en rondleiding van de nieuwe wagen. 

We hebben zelfs een halve dag uitleg gekregen over de wagen door mensen van scania zelf (betaald en met koffiekoeken offcourse).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 uur geleden zei RobNiat:


Dat is alleen maar handig, als je dat kunt. 
 

 

En dan kom je vervolgens bij je dealer en zegt: dit of dat mankeert eraan en ik denk dat dat de oorzaak is.

Waarop de chef monteur tegen je zegt: 

 

Als jij nu rijdt zullen wij repareren,ieder zijn vak,ga maar naar de koffieautomaat.:D

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei _alain_:

Dat verhaaltje kregen wij mee bij het afhalen en rondleiding van de nieuwe wagen. 

We hebben zelfs een halve dag uitleg gekregen over de wagen door mensen van scania zelf (betaald en met koffiekoeken offcourse).

Hebbenwij ook gehad toen we overgingen op Scania. Incl toilettas sleutelhangers. 
 

Maar ook bij ophalen nieuwe MAN. een op een tekst en uitleg bij alle knopjes. Even laten zien hoe je scherm er af trekt voor je koplamp kan wisselen. 
gebakje en koffie😊

 

en visitekaartje met telefoonnummer mocht je nog eens een vraag hebben. 
prima geregeld!👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei europeaan:

 

Waarop de chef monteur tegen je zegt: 

 

Als jij nu rijdt zullen wij repareren,ieder zijn vak,ga maar naar de koffieautomaat.:D

Om, na een uurtje storing zoeken, met het schaamrood op de kaken bij je te komen en zeggen dat het probleem is gevonden en dat je uiteindelijk toch gelijk had met je vermoeden……

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Daniel, toen ik had besloten dat ik het vak van vrachtwagenchauffeur wilde gaan beproeven, heb ik gewoon de studieboeken voor de theorieexamens gekocht en twee maanden later was alles geabsorbeerd. Vervolgens iets van 30x examen gedaan (online oefenexamens wel te verstaan) en ook 30x geslaagd. De 3 echte examens gingen gesmeerd (7 foutjes totaal). Als je je een beetje interesseert in techniek en logisch kan redeneren, weet je het meeste al voortijds en blijft er eigenlijk maar weinig stof over om echt te kunnen reproduceren. Alleen het praktijkexamen besloten terrein vond ik best lastig, maar wel heel leuk om te doen.

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden