Spring naar bijdragen

ILT test op afstand uitlezen tachografen


lientje
 Share

Recommended Posts

  • Forumlid

De ILT is een pilot gestart waarbij zij experimenteert met het op afstand uitlezen van moderne ‘slimme’ tachografen in vrachtwagens en bussen. De tachograaf registreert de rij- en rusttijden van de chauffeur. In 2024 moeten controlerende inspectiediensten in alle EU-lidstaten apparatuur in huis hebben om slimme tachografen op afstand te kunnen uitlezen. Jeffrey Geesdorp, senior inspecteur Goederenvervoer Weg, en zijn collega’s hebben daarom een uitdaging. Zij staan, in het kader van een pilot, al enkele maanden regelmatig langs de snelweg om nieuwe apparatuur te testen. “De nieuwe apparatuur gaat ons helpen in  de aanpak van tachograaffraude.”

 

Lees verder op: https://www.ttm.nl/it/tachograaf/video-ilt-test-met-op-afstand-uitlezen-tachografen/138392/?fbclid=IwAR2FqEF_5UeTMZeYguqQWEqVw0ARz-Pk13qLeIj8ztw-fXdHeR0C4Gbxhzs

 

 

 

Bron: ttm.nl
(LNT)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^Ooch, als je zoeen controle langs de weg ziet staan gaat dat in diverse groepsapps rond.
Als je nou zeker weet dat je goed fout zit kan je nog beter 300 km omrijden, das altijd goedkoper dan vrijwillig
naar de slachtbank rijden.

Teminste bij ons gaat dat via een groepsapp gelijk rond als er ergens iets aan de hand is.
Bv als je van Oldenzaal ri Bremen moet of omgekeerd en er staat BAG bij Rheine, dan ga je toch 
lekker via de 213, en zo kan je ze altijd wel omzeilen met een half uurke tijdverlies eventueel

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Kiepenboer:

Ooch, als je zoeen controle langs de weg ziet staan gaat dat in diverse groepsapps rond.

 

Wel het hele verhaal lezen.....

 

Citaat

 

We testen op 2 manieren. Vandaag testen we statisch; van achter de vangrail. Maar dat kan ook vanaf een viaduct. Later deze week testen we dynamisch; al rijdend.”

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Volgens mij is het nog niet zo spannend,zolang jij niet de ouderwets de klok op rock heb staan of zonder kaart rijdt, zal je er nu nog niet uitgepikt worden. 

 

citaat uit het artikel

“Met DSRC krijgen we gegevens uit de tachograaf te zien over het gebruik van de bestuurderskaart en de actuele rijsnelheid. Als de tachograaf bijvoorbeeld een rijsnelheid van 0 aangeeft, dan kan dit duiden op fraude. Het rijden zonder kaart duidt vaak op het verdoezelen van rijtijden waarin de chauffeur eigenlijk had moeten rusten.”

“We selecteren voertuigen op basis van deze gegevens voor een fysieke controle.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei zoetwatermatroos:

^^ Volgens mij is het nog niet zo spannend,zolang jij niet de ouderwets de klok op rock heb staan of zonder kaart rijdt, zal je er nu nog niet uitgepikt worden. 

 

 

Zal ook niet gebeuren, als het niet anders kan gewoon rijtijd overschrijden of een uurtje of 2 diensttijd teveel dan maar is nog altijd goedkoper
dan zulke gekke dingen gaan uithalen👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei zoetwatermatroos:

^^ Volgens mij is het nog niet zo spannend…

 

 

 

 Het rijden zonder kaart duidt vaak op het verdoezelen 

Zolang ze niet kunnen zien of de bestuurder bij de pas hoort, loopt het wel los. 🤭

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 25-6-2021 om 20:24 zei Teddybeer:

Zolang ze niet kunnen zien of de bestuurder bij de pas hoort, loopt het wel los. 🤭

Bij de nieuwe tachograaf bevestig je de eerste keer dat jij daar jou kaart insteekt dat de gegevens van jou meegestuurd worden met de data, je kunt op het schermpje van de tacho zien wie er uitleest (ook rijdende) de naam van de controleur komt in je scherm te staan.

Als je niet bevestigd dat ze je naam meesturen dan houden ze je zo wie zo aan.

 

Er zijn 18 controleurs in Nederland, maar er worden momenteel 150 controleurs opgeleid, dus de pakkans wordt vele malen hoger, speerpunten gaan worden wekelijkse rust (ook de wekelijkse rust in het voertuig) dagelijkse rust, cabotage, compensatietijd en rijtijden, 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 J

27 minuten geleden zei Ger-1957:

Bij de nieuwe tachograaf bevestig je de eerste keer dat jij daar jou kaart insteekt dat de gegevens van jou meegestuurd worden met de data,

Je kan dat alleen maar bij de eerste keer gebruik bevestigen, of kan je het achteraf nog ergens in een menu  veranderen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
24 minuten geleden zei Ger-1957:

Bij de nieuwe tachograaf 

die zijn dus nog “maar” 2 jaar in gebruik. Heb je ouder, dan zou hij in theorie niet op afstand uit te lezen moeten zijn.

24 minuten geleden zei Ger-1957:

Als je niet bevestigd dat ze je naam meesturen dan houden ze je zo wie zo aan.

Jij zit dus blijkbaar de hele dag omhoog te kijken, in de hoop een melding op het scherm te krijgen?

 

En dan nog, als ik op jouw pas rijden zou en ik bevestig de melding, dan weten “zij” nog niet dat ik dat ben, en niet jij.

 

Als blijkt dat de data correct is, en daarom zou iemand gaan frauderen, dan hebben ze voor als nog geen reden om mij aan de kant te zetten. Want deze mogelijkheid is juist in het leven geroepen om een snelle schifiting te maken tussen de chauffeurs/bedrijven die zit wel goed (genoeg) aan de regels houden, en de firma’s di er met de pet naar gooien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
32 minuten geleden zei Ger-1957:

 speerpunten gaan worden wekelijkse rust (ook de wekelijkse rust in het voertuig)

Hoe gaan ze dat (juridisch) hard maken, na een controle achteraf?

 

Bewijslast ligt bij de controlerende instantie, dus als jij verklaard dat jij dat weekend samen met zijn echtgenote in een vaag hotel (of in een tentje naast de truck) hebt doorgebracht, terwijl hij op tachograaffraudeurs aan het jagen was, zal hij moeten aantonen dat dat niet zo was, en niet jij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

 J

Je kan dat alleen maar bij de eerste keer gebruik bevestigen, of kan je het achteraf nog ergens in een menu  veranderen?

Geen idee, mij is verteld bij de eerste keer de kaart insteken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 minuten geleden zei Teddybeer:

En dan nog, als ik op jouw pas rijden zou en ik bevestig de melding, dan weten “zij” nog niet dat ik dat ben, en niet jij.

Planner/vervoerder wordt hoofdelijk aansprakelijk voor planning en krijgt strafpunten als hij zijn werk niet goed doet.

Met een andere kaart rijden wordt ook erg interessant, de kaart gaat namelijk zeer waarschijnlijk in de shredder en er kan geen nieuwe meer aangevraagd worden.

 

 

Een en ander is na te lezen in de ERRU

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
52 minuten geleden zei Ger-1957:

 

Er zijn 18 controleurs in Nederland, maar er worden momenteel 150 controleurs opgeleid, dus de pakkans wordt vele malen hoger, speerpunten gaan worden wekelijkse rust (ook de wekelijkse rust in het voertuig) dagelijkse rust, cabotage, compensatietijd en rijtijden,


En deze wijsheid heb je ook opgestoken vandaag bij je cursus?

 

(dan hoeven wij er niet teveel waarde aan te hechten…) 

  • Like 1
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei RobNiat:

 

(dan hoeven wij er niet teveel waarde aan te hechten…) 

Of jij daar waarde aan hecht zal me worst wezen, ik probeer mensen die serieus met hun vak bezig zijn te informeren over iets, maar Lees het zelf maar na in de beleidsregels opgesteld in de ERRU

 

Of kijk de film https://nfgd.webinargeek.com/watch/replay/-qj8bZqrIEF16MC_KQmuYEwaNlA/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
24 minuten geleden zei RobNiat:

En deze wijsheid heb je ook opgestoken vandaag bij je cursus?

 

Die wijsheid is al enige tijd oud.

 

ILT zoekt op korte termijn 150 nieuwe inspecteurs

Nieuwsbericht | 05-09-2019 | 14:25

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft op korte termijn 150 nieuwe inspecteurs nodig. Daarom start de toezichthouder nog dit najaar een wervingscampagne. De nieuwe inspecteurs gaan aan de slag met toezicht en handhaving op het gebied van milieu, transport en wonen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
37 minuten geleden zei Ger-1957:

 

Met een andere kaart rijden wordt ook erg interessant

maar dan moeten ze je eerst wel aan de kant zetten.

 

die hele nieuwe tachograaf is er juist voor bedacht om snel te kunnen sorteren welke chauffeurs zich wel en welke niet (goed genoeg) aan de regels houden.

 

Door op de pas van een ander te rijden LIJKT het als of iemand zich aan de regels houdt. En van een afstand is niet te zien of een bestuurder ook daadwerkelijk de eigenaar van de pas is waar mee gereden wordt. 
 

Daar kom je pas achter als je iemand werkelijk staande houdt en dan fysiek gaat controleren. Maar als er niets mis is met de opgeslagen/uitgelezen data dan is die kans heel erg klein, wat alles lijkt in orde.

37 minuten geleden zei Ger-1957:

Een en ander is na te lezen in de ERRU

Nogmaals, in theorie klopt het allemaal……

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

 

Als je niet bevestigd dat ze je naam meesturen dan houden ze je zo wie zo aan.

Nee, je hebt dat niet rechtstreeks gezegd.

 

Maar ik kijk niet de hele dag op de tachograaf. Hooguit als ik de melding van 4.15 rijtijd op het dashbord krijg…….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Of jij daar waarde aan hecht zal me worst wezen, ik probeer mensen die serieus met hun vak bezig zijn te informeren over iets, maar Lees het zelf maar na in de beleidsregels opgesteld in de ERRU

 

Of kijk de film https://nfgd.webinargeek.com/watch/replay/-qj8bZqrIEF16MC_KQmuYEwaNlA/

 

Ik heb even gekeken Ger, na 20 minuten had ik genoeg van het gezemel en heeft men al duidelijk hoe het ongeveer in elkaar steekt m.b.t. controles, sancties en het ERRU-register.

 

Heel kort samengevat; het ERRU-register word enkel een serieuze aangelegenheid met ernstige zaken zoals fraude, zonder kaart rijden, magneten, ernstige overbelading, rijden zonder geldige vergunning of rijbewijs, rijden op andermans kaart, vervoer van gevaarlijke stoffen wanneer dat niet mag en dat soort zaken, allemaal gecategoriseerd in drie klassen; zeer ernstige overtredingen (MSI), meer ernstige overtredingen (VSI) en ernstige overtredingen (SI) met een bijbehorende puntentabel per categorie. Zelfs dan moet een onderneming een behoorlijk aantal ernstige of zeer ernstige overtredingen maken en het bijbehorende aantal punten scoren aleer de inspectie (IL&T) de onderneming onder de loep neemt. Daarna brengt men slechts een advies uit naar de Niwo m.b.t. betrouwbaarheid van de onderneming etc. waarna de Niwo een beslissing kan nemen om eventueel de vervoersvergunning in te trekken. Daar zal wel een behoorlijke waslijst aan zware malversaties aan vooraf moeten gaan voor men tot zo'n beslissing komt. Overigens vervallen de punten na twee jaar automatisch weer.

 

Overtredingen zoals een half uur te lang rijden (tot 1 uur max.) en dat soort dingen worden niet eens geregistreerd in het register en daarom geen ERRU-feit, we kunnen dus weer met een gerust hart slapen...:D

 

https://www.ilent.nl/onderwerpen/erru-register-strafpuntensysteem-voor-notoire-overtreders-bus-en-wegvervoer

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX%3A32016R0403&from=EN

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei Pierre:

Overtredingen zoals een half uur te lang rijden (tot 1 uur max.) en dat soort dingen worden niet eens geregistreerd in het register en dus geen ERRU-feit, we kunnen dus weer met een gerust hart slapen...

Je slaapt maar.

Erru is Europees en alle overtredingen worden geregistreerd, overigens is DK al begonnen met dikke prenten uitdelen 

 

https://www.scandinavietruckers.nl/transport-in-nood-informeert-over-hoge-boetes-in-denemarken/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
31 minuten geleden zei Ger-1957:

Je slaapt maar.

Erru is Europees en alle overtredingen worden geregistreerd, overigens is DK al begonnen met dikke prenten uitdelen

 

Vanaf 16:00 in jou filmpje. Luister zelf wat die man van de IL&T zegt...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

(...) Erru is Europees en alle overtredingen worden geregistreerd, overigens is DK al begonnen met dikke prenten uitdelen 

 

https://www.scandinavietruckers.nl/transport-in-nood-informeert-over-hoge-boetes-in-denemarken/

 

Het verbaasd me overigens Ger -of eigenlijk ook weer niet- dat jij jou 'waarheidsvinding' om jou uitspraken met z.g. steekhoudende feiten en argumenten te ondersteunen uit onofficiële bronnen haalt met namen die mij de wenkbrauwen doen fronsen zoals "Scandinavië-Truckers" en "Transport in Nood". Ik had je hoger ingeschat, serieus. :rolleyes:

 

Was jij trouwens niet diegene die hier laatst iemand in een ander topic betichtte van het klakkeloos alles voor waarheid aan te nemen wat er links en rechts gepubliceerd werd?

 

Op 19-6-2021 om 20:25 zei sprinter 516:

Jullie nemen te veel aan, blijkt wel weer.

 

Op 20-6-2021 om 12:05 zei Ger-1957:

Neem jij ook niet teveel aan, het begint al met de aanname dat wat in de krant staat de waarheid is. (...)

 

  • Verward 1
  • Sneu 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei Pierre:

Het verbaasd me overigens Ger -of eigenlijk ook weer niet

Mij verbaast het (of eigenlijk ook weer niet) dat je telkens weer argumenten zoekt om mee te slaan, als je het niet kunt winnen dan begin je als een klein kind te drammen.

  • Like 5
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Ger-1957:

Die wijsheid is al enige tijd oud.

 

ILT zoekt op korte termijn 150 nieuwe inspecteurs

 

Dat wil niet zeggen dat die allemaal ingezet kunnen worden in controles langs de weg.

Die ambtenaren hebben allemaal hun eigen "specialisme"

De man die mij laatst onderweg controleerde op ADR vertelde dat hij nooit deelnam aan controles op de rij en rusttijden ,dat deden zijn collega's dan weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden