[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

digitale tacho


kiepenboer

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Kiepenboer:

Zijn er nog forumleden die brandende vragen hebben mbt de digitach??

Poe poe morgen code 95 over dat ding waar we als de nood aan de man is toch niet kijken
of we over de tijd gaan wel of niet😁

Ikke vandaag sinds een half jaar weer op de vrachtwagen gereden. Vraag me af hoe ik de resterende tijd in moet vullen.  Heb maar sinds laatste uitgave pas rust in gegeven. Zal we niet goed zijn.😇

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
43 minuten geleden zei Erwin 75:

Ikke vandaag sinds een half jaar weer op de vrachtwagen gereden. Vraag me af hoe ik de resterende tijd in moet vullen.  Heb maar sinds laatste uitgave pas rust in gegeven. Zal we niet goed zijn.😇

staat genoteerd, want ja da duurt 7 uur, dus je moet toch wat te kletsen hebben😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
19 uur geleden zei Erwin 75:

Ikke vandaag sinds een half jaar weer op de vrachtwagen gereden. Vraag me af hoe ik de resterende tijd in moet vullen.  Heb maar sinds laatste uitgave pas rust in gegeven. Zal we niet goed zijn.😇

In dit geval een zogenaamd patronaal attest aan je werkgever vragen dat je in die tijd op de kraan werkzaam bent geweest,
Manueel ingeven is bijna niet te doen.
Dit bestaat nog altijd voor dit soort gevallen, want bij bedrijfscontrole blijkt uit jou gegevens dat je gewoon werkzaam was en is dus fraude.

Fraude word altijd bestraft en onlangs ging het er al over dat er 3 catogorieen zijn, en in de zwaarste moet je het wel heel bont gemaakt hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 uur geleden zei steenhaas1:

Vraag eens wat de maximale rijtijd in een (UTC)minuut is zonder dat er rijden genoteerd wordt.

Heb een keer 40 seconden gehaald.

Zie antwoord van Rob, maar dit vergt wel enige precisie.
Dit moet je ook niet doen om in een file je kwartier erop te krijgen want alles staat op je pas genoteerd.
Hooguit om je auto in geval van nood een keer te verzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Was deze keer trouwens geen saaie bedoeling, en die man die die cursus lijd had voorheen een goede functie bij VDO gehad.
Man hete Bjorn en wist werkelijk alles van die apparaten, en heeft destijds ook met de ontwikkeling van die apparaten meegewerkt.

En het is geen fabeltje dat je bij iedere grens passage volgend jaar moet stoppen om land in te geven.
Vanaf ergens in 2025 hebben alle auto het nieuwste type apparaat aan boord zodat dat niet meer hoeft.
Deze kosten zijn voor de transporteur volgens Brussel heel stellig in.
Alle truckfabrikanten, producenten zoals VDO Stonrige nemen deze kosten niet op zich.

Die Bjorn had samen met de werkgever van ons medeforum lid bij HKP al berekend dat bij dat bedrijf al om minimaal 350 tacho ging die te vroeg
gewisseld moeten worden

Deze wetgeving word in Brussel bepaald en daar zegt men dan moet men maar ff op de eerste gelegenheid stoppen om land in te geven.

Dit alles is natuurlijk ook om het frauderen mbt cabotage tegen te gaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Kiepenboer:

Zie antwoord van Rob, maar dit vergt wel enige precisie.
Dit moet je ook niet doen om in een file je kwartier erop te krijgen want alles staat op je pas genoteerd.
Hooguit om je auto in geval van nood een keer te verzetten.

Dit middel gebruiken om in de file je kwartier erop te krijgen zou ik ook niet doen. Maar als je het in de file een beetje uit goochelt kan je wel rijtijd besparen. Door 29 seconden te rijden en dan 31 seconden stil te gaan staan. Moet de file zich wel voor lenen natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
In dit geval een zogenaamd patronaal attest aan je werkgever vragen dat je in die tijd op de kraan werkzaam bent geweest,

Manueel ingeven is bijna niet te doen.

Dit bestaat nog altijd voor dit soort gevallen, want bij bedrijfscontrole blijkt uit jou gegevens dat je gewoon werkzaam was en is dus fraude.

 

Fraude word altijd bestraft en onlangs ging het er al over dat er 3 catogorieen zijn, en in de zwaarste moet je het wel heel bont gemaakt hebben

Hoezo is manueel invoeren een probleem?

Als je je kaart in de tachograaf drukt zal die altijd de laatste datum selecteren dat jou kaart actief geweest is in een tachograaf.

Dan gewoon controleren of hij rust aangeeft en alles met oke doorklikken en klaar.

Je hoeft toch niet de tijd te verantwoorden die je bijvoorbeeld weken in een magazijn of zo doorgebracht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei sprinter 516:

Je hoeft toch niet de tijd te verantwoorden die je bijvoorbeeld weken in een magazijn of zo doorgebracht

Dus wel.

 

Je moet handmatig de niet gereden tijd verantwoorden.

 

Als jij die invult door rust te bevestigen doe je dus afbreuk aan de waarheid. In elk geval voorde tijd dat je bij je werkgeven aan het werk was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei sprinter 516:

 

Je hoeft toch niet de tijd te verantwoorden die je bijvoorbeeld weken in een magazijn of zo doorgebracht

Officieel dus wel, als jij bv voor je vertrek nog 2 uurtjes in werktijd aan je auto moet sleutelen en bij terugkomst
nog een een paar uur werktijd maakt, schrijf je rust is het fout.

In de praktijk weet ik ook wel dat het anders gaat, bv als ik hier 1 km van mijn huis op de wasplaats aan kom
gaat de pas er ook uit en de tacho op out.
Ben soms nog een uur of anderhalf bezig met lo en bak schoon spuiten en leeg goed laden.

In het geval van Erwin die 3 maanden op de kraan heeft gezeten dan heeft hij dus gewerkt en als het 
er echt om zou gaan kan men toch controleren dat hij loon heeft ontvangen.
Als hij 3 maanden vakantie heeft gehad staat dat toch ook op de loonstroken,

De soep word ook in 99.9% van de gevallen zo heet gegeten, 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei iveco 35c17:

Dit middel gebruiken om in de file je kwartier erop te krijgen zou ik ook niet doen. Maar als je het in de file een beetje uit goochelt kan je wel rijtijd besparen. Door 29 seconden te rijden en dan 31 seconden stil te gaan staan. Moet de file zich wel voor lenen natuurlijk.

Jij hebt de eerste series digitach niet meegemaakt maar chauffeurs in de distributie waren toen zomaar een uur rijtijd kwijt
tegenover de huidige tacho,s

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Kiepenboer:

In dit geval een zogenaamd patronaal attest aan je werkgever vragen dat je in die tijd op de kraan werkzaam bent geweest,
 

Zal het de volgende keer vragen. Maar heb al gezegd dat ik tot de kerst wel weer genoeg gereden heb. Heb het altijd graag gedaan, maar de zin is er voor mij wel af. Maar daar zal ik t.z.t wel een keer op terug komen in een nieuw onderwerp. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei Schots en Scheef:
11 uur geleden zei Kiepenboer:
Jij hebt de eerste series digitach niet meegemaakt maar chauffeurs in de distributie waren toen zomaar een uur rijtijd kwijt
tegenover de huidige tacho,s

Je doet nu meer op een dag dan met de tacho van 2006. Aankoppelen was al 3 minuten.

Na een dagje intern zandrijden op de werf gedaan te hebben met een auto van 2006 en eerste versie digitale tachograaf eens een print gemaakt.

 

Bij elkaar opgeteld de rij minuten. 67 minuten rijden in een uur…..

 

Die auto stond snel bij de dealer toen die “30 seconden” versie ingevoerd werd.

 

Nu heb je zo maar een uur extra rijtijd op een dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 uur geleden zei RobNiat:


Precies zo’n tacho heb ik nu. Met een rit Saint Tropez ga ik daarmee altijd de fout in. 
Het is leuk rijden daar. Maar de dames in bikini schieten lopend harder op dan ik in de file met de auto. 

Als jij een beetje de Franse en de Thaise werksnelheid mixt, kom je nog niet aan de 5 rijuren per dagLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 uur geleden zei RobNiat:


Precies zo’n tacho heb ik nu. Met een rit Saint Tropez ga ik daarmee altijd de fout in. 
Het is leuk rijden daar. Maar de dames in bikini schieten lopend harder op dan ik in de file met de auto. 

Maar Rob jij zit toch bij de afdeling depanage, en kan zonder pas rijden😎
Verrek, vergeten te vragen gisteren, maar weet wel dat Erwin in de winter rustig met een 10 maal 4 zout kan gaan strooien zonder pas.

En dan niet eerst een dag op de kraan draaien en vervolgens gaan strooien, want dan komt hij weer met het ATB in de knel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
8 uur geleden zei Kiepenboer:

....
En dan niet eerst een dag op de kraan draaien en vervolgens gaan strooien, want dan komt hij weer met het ATB in de knel.

Klopt. Als arbo waakhond dit keurig uitgelegt gekregen bij de arbeids inspectie.

De jongens die winterdienst rijden, hebben WEL vrijstelling van de rij en rust tijden en tacho, maar niet van het ATB..... dus als een dolle te keer gaan mag, maar wel binnen de lijntjes blijven.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een charter van ons is gecontroleerd, omdat zijn kenteken bekend was in de systemen wegens tachofraude. Dat was van de vorige eigenaar, die melding maar hij werd er uit gepikt. Hij had al eerder een nieuwe tacho laten monteren om van de "29 secondenregel" gebruik te maken. Anders zat er dus nog een gemanipuleerde digitach in en was het een groot probleem geworden. Hij had ook gestrooid, de eerste 12 uur zijn vrijgesteld van RTW werd hem meegedeeld, daarna is er geen sprake meer van overmacht en dient de wet gevolgd te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Maar Rob jij zit toch bij de afdeling depanage, en kan zonder pas rijden

Verrek, vergeten te vragen gisteren, maar weet wel dat Erwin in de winter rustig met een 10 maal 4 zout kan gaan strooien zonder pas.

 

En dan niet eerst een dag op de kraan draaien en vervolgens gaan strooien, want dan komt hij weer met het ATB in de knel.

Het werk wat Rob doet valt niet onder de depannage regeling, dat is alleen bestemd voor direct afslepende van ongelukken en dergelijke.

Wat wij doen is soort “na” transport en dus niet spoed gerelateerd.

Dan zou ik met mijn 2 lader ook geen tachograaf plicht hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden