[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

digitale tacho


kiepenboer

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei RobNiat:


Met nog honderd anderen. Waarvan het gros gelijk maar een kwartier rust pakt. 
 

Dat wordt een grote bende. Ik heb medelijden met pomphouders nabij de Europese landsgrenzen. Die zitten straks met overvolle op- en afritten en volle parkeerplaatsen en pompstraten. 

Heb vanmorgen de eerste P na grensovergang Elten ff proefgedraaid.
Moet de assen van de tolkast ook nog ff verzetten, en al met al net 1 minuutje, en daarvoor ga je toch niet
een kwartiertje rust eraan plakken😮

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei steenhaas1:

Ook gezellig in Baarle-Nassau-Hertog. 👍

Of Limburg, daar loopt dr grens ook niet altijd ideaal

tis ook niet zo dat je precies op de grens dit moet doen. maar de eerste mogelijkheid, en dit is niet op de vluchtstrook, maar misschien wel een P 10 km over de grens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Ger-1957:

Op 20 augustus 2023 moet in nieuwe voertuigen een Smart Tachograaf van de 2e generatie worden ingebouwd. Het is de bedoeling dat vanaf dan door deze nieuwe generatie2 Smart Tachograaf de registratie van de grenspassage automatisch gaat. 

 

 

Dat is nu al extreem gedateerd! Met GPS is dit toch al heel makkelijk te realiseren maar de sector loopt weer eens achter. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei schoenenreus:

Dat is nu al extreem gedateerd! Met GPS is dit toch al heel makkelijk te realiseren maar de sector loopt weer eens achter. 

 

Nee hoor. Met mijn huidige Gen-1 tachograaf kan men al precies terugzien waar ik ben geweest.

Zelfs de coördinaten staan op de print afgedrukt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
15 uur geleden zei kiepenboer:

tis ook niet zo dat je precies op de grens dit moet doen. maar de eerste mogelijkheid, en dit is niet op de vluchtstrook, maar misschien wel een P 10 km over de grens.

Ga jij dat s’avonds laat ff doen als je van Venlo de 40 op gaat richting duisburg. Achter Dortmund zal het vast ergens lukken op een in of uitvoegstrook. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 9-12-2021 om 23:38 zei Pierre:

 

Nee hoor. Met mijn huidige Gen-1 tachograaf kan men al precies terugzien waar ik ben geweest.

Zelfs de coördinaten staan op de print afgedrukt.

 

 

Ja dat klopt maar bedoel dat het zelf invoeren aan de grens van die landcode iets is wat al lang en breed moet kunnen met de techniek, het is al een gedateerd iets voor het is ingevoerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
18 minuten geleden zei RobNiat:


Je kunt het nooit goed doen. 
 

Maar een controleur ziet niet hetzelfde wat ze bij jou op de zaak zien. En dan nog moet het wel een hond zijn om je hier op te bekeuren. 
 

Maarja, feitelijk stond je in België natuurlijk. Maar dat weet ik ook alleen maar door jouw kaartje…

Geeft dus al aan hoe precies de tacho de locatie bepaalt en dat opslaat. 
vreemd dus dat je dat apart op moet geven. Begin/einde dienst begrijp ik nog wel maar tussendoor beetje niet. 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
22 uur geleden zei Ger-1957:

Ik heb een tijdje terug overnacht aan de grens 

 

Kaart van Kaart voor 50.75304333302438, 5.696498035542134

 

1 uur geleden zei Ger-1957:
22 uur geleden zei Ger-1957:

(...) Nederland ingevoerd als eindland en beginland, krijg mijn uitdraai met afwijkingen en je raad het al foutmeldingen.

 

landeingabe.png

 

Correct toch, een terechte foutmelding dus daar kan helemaal geen discussie over bestaan. Die parking is gelegen op Belgisch grondgebied, dus waarom voer jij Nederland in terwijl jij in België staat?

 

(edit; kleine aanpassing in de qoutes gemaakt ter verduidelijking)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 minuut geleden zei Ger-1957:

Heeeé Pierre heeft weer wat gevonden om te ziften :rolleyes:

Waar zeg ik dat die foutmelding niet terecht was?? Ik wil alleen hiermee zeggen/aantonen dat je op moet passen met wat je invult als je een stop maakt om de landcode in te geven als je op een parking stopt net vóór de grens.

 

Het is toch heel simpel; je voert toch geen Nederland in als je nog in België staat, of ben ik nou gek? Dan stop je bij de eerste de beste gelegenheid zodra je die landsgrens gepasseerd bent, precies zoals dat al in de diverse berichten vermeld staat. En of dat nou 100 meter of 10 kilometer voorbij die grens is, dat is allemaal uit te leggen. Mits je de verkeerde treft natuurlijk....:rolleyes:

Want maar, want als, want dan..; allemaal bangmakerij om niks. Ik ben bij alle controles eigenlijk nog nooit "een verkeerde" tegengekomen. Vooral de Franse Gendarmes en het Ministerie zijn altijd heel schappelijk. Dus als over zo'n invoer van de landsgrens discussie zou ontstaan dan probeer je dat met een aannemelijk verhaal uit te leggen. En willen ze dat niet voor waarheid aannemen, dan reken je af en ga je het terughalen bij je werkgever die het aan kan vechten. Alleen moet je wel een werkgever hebben die ten alle tijden achter zijn chauffeurs staat en zonder problemen jou onterechte boete betaald... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
16 minuten geleden zei Ger-1957:

Wat wil je duidelijk maken Pierre, dat ik in overtreding was?? dat weet ik zelf ook wel.

Wil je de reden weten, oké. Ik stop aan de grens en druk einde land (staat nog op Nederland) en druk te vlug door, ja foutje maar dat ga ik niet meer veranderen als ik op de grens sta, achteraf zie ik dat dit wel had gemoeten om de kritische agent en Pierre tevreden te houden ;) 

 

Dat begrijp ik allemaal wel Ger, maar je maakt hier nu een heel drama om niks. Tenminste in die zin; je maakt zelf een kapitale blunder door zelf de verkeerde landcode in te voeren en dan achteraf gaan zeggen dat je 'foutmeldingen' krijgt.

 

Al je standaard sneu-smileys richting mijn adres ten spijt als je het niet gewonnen krijgt; er is hier helemaal geen sprake van foutmeldingen; die tachograaf en jou uitlees-software hebben beiden gewoon goed hun werk gedaan, de fout ligt hier helemaal bij jouzelf door NL in te voeren terwijl je in B staat. Volgende keer even wachten en opnieuw begin land B en einde land B invoeren. Zo'n foutje is best uit te leggen. Mits je niet "de verkeerde" treft....:D

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Feit is wel dat de huidige tachograaf gps in zich heeft en dus blijkbaar iedere “stop” vast legt. Waarom dan nog aan of voorbij de grens apart invoeren? Even stoppen zou al genoeg moeten zijn. 
krijg hier wel een  “melk🐄” gedachte bij. 
 

stel dat ik maandag in NL begin en goed invoer in de tacho. Vervolgens naar Duitsland rij en ergens ga laden en dezelfde dag weer in NL eindig en dat weer invoer. Dan blijkt bij uitlezen dat ik geen illegale cabotage heb gedaan. Dat zou toch genoeg moeten zijn……

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei roadtrain:

Feit is wel dat de huidige tachograaf gps in zich heeft en dus blijkbaar iedere “stop” vast legt. Waarom dan nog aan of voorbij de grens apart invoeren? Even stoppen zou al genoeg moeten zijn.

 

De tachograaf legt niet iedere stop vast maar registreert enkel de coördinaten van het beginpunt (land) en het eindpunt (land), daarnaast registreert het apparaat (volgens de handleiding VDO 4.0 klik>>>) na iedere drie uur gecumuleerde rijtijd een coördinaat waar het voertuig zich op dat moment bevind. Deze positiegegevens zijn overigens enkel beschikbaar bij bestuurderskaarten van de tweede generatie (vanaf mei 2019).
 

Ingevoerde plaatsen:
  begintijd met land en indien nodig regio (Spanje)
  eindetijd met land en indien nodig regio (Spanje)
Kilometerstand van het voertuig

Positiegegevens (alleen bij bestuurderskaarten van de tweede generatie)

Chronologische opsomming van de positiegegevens aan het begin en het einde van de werktijd alsook na telkens drie uur gecumuleerde rijtijd.

 

44673565_scanprint.jpg.440e34280475aea8aba6d52bc12ff340.jpg

Geen beschrijving beschikbaar.

 

 

 

 

Het invoeren van de landcodes zit dus nog in de overgangsfase naar de nieuwe smart-tacho 2 die dit zelf registreert en dient daarom nog handmatig te gebeuren. Pas vanaf 2023 worden de nieuw geregistreerde voertuigen voorzien van een smart-tacho 2, is deze smart-tacho 2 verplicht voor voertuigen met analoge of digitale tachograaf per 31 december 2024 en hebben voertuigen vanaf 15 juni 2019 die uitgerust zijn met een smart-tacho 1 de plicht om vóór 21 augustus 2025 uitgerust te zijn met deze nieuwe generatie 2 tachograaf, ofwel smart-tacho 2. (klik>>>)
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 minuten geleden zei Pierre:

 

De tachograaf legt niet iedere stop vast maar registreert enkel de coördinaten van het beginpunt (land) en het eindpunt (land), daarnaast registreert het apparaat (volgens de handleiding VDO 4.0 klik>>>) na iedere drie uur gecumuleerde rijtijd een coördinaat waar het voertuig zich op dat moment bevind. Deze positiegegevens zijn overigens enkel beschikbaar bij bestuurderskaarten van de tweede generatie (vanaf mei 2019).
 

Ingevoerde plaatsen:
  begintijd met land en indien nodig regio (Spanje)
  eindetijd met land en indien nodig regio (Spanje)
Kilometerstand van het voertuig

Positiegegevens (alleen bij bestuurderskaarten van de tweede generatie)

Chronologische opsomming van de positiegegevens aan het begin en het einde van de werktijd alsook na telkens drie uur gecumuleerde rijtijd.

 

44673565_scanprint.jpg.440e34280475aea8aba6d52bc12ff340.jpg

 

 

 

 

Het invoeren van de landcodes zit dus nog in de overgangsfase naar de nieuwe smart-tacho 2 die dit zelf registreert en dient daarom nog handmatig te gebeuren. Pas vanaf 2023 worden de nieuw geregistreerde voertuigen voorzien van een smart-tacho 2, is deze smart-tacho 2 verplicht voor voertuigen met analoge of digitale tachograaf per 31 december 2024 en hebben voertuigen vanaf 15 juni 2019 die uitgerust zijn met een smart-tacho 1 de plicht om vóór 21 augustus 2025 uitgerust te zijn met deze nieuwe generatie 2 tachograaf, ofwel smart-tacho 2. (klik>>>)
 

Volgens de man waarvan wij tacho cursus gekregen hebben, is die tacho nu nog niet te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Nee je begrijpt het niet schijnbaar, lezen is moeilijk Pierre.

Ik probeer hier met voorbeelden iets aan te geven Pierre, jij begint op mij foutje wat ik in het voorbeeld geef gelijk te blaffen Pierre, het is toch de bedoeling van dit forum dat we van elkaars fouten leren Pierre, dank je.

 

Ik begin niet te blaffen en ik heb ook heel goed gelezen wat er staat Ger. Het probleem zit hem in het feit dat jij je weer gekrenkt voelt in je eigen trots wanneer je door iemand anders terecht word gewezen op een eigen controversiële uitspraak.

Jij beweert dat je foutmeldingen krijgt terwijl dat dit niet zo is. Dat apparaat registreert precies de fout die jij zelf hebt gemaakt door op Belgisch grondgebied een Nederlandse landcode in te voeren. Dan moet je niet spreken over een foutmelding, dan moet je zeggen; ik heb een fout gemaakt en het apparaat heeft dit secuur en goed opgemerkt. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 minuten geleden zei corne64:

Volgens de man waarvan wij tacho cursus gekregen hebben, is die tacho nu nog niet te krijgen.

Word ook een grote kapitaal vernietiging.
Tacho,s die nog lang niet aan het einde van de levensduur zijn moeten vervangen worden.
Volgens die persoon die een paar maanden geleden bij ons een tacho cursus gaf had hij
bij de firma HKS waar een voormalig forumlid rijdt berekend dat het daar al 150000 euro 
gaat kosten om die tacho,s te vervangen.

Hijzelf heeft in het verleden bij VDO gewerkt bij de ontwikkeling van die apparaten, maar werkte nu 
voor zichzelf doormiddel van het geven van cursussen.

Denk dat de makers van de tacho,s het hardst lachen, goed voor de werkgelegenheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei kiepenboer:

Word ook een grote kapitaal vernietiging.
Tacho,s die nog lang niet aan het einde van de levensduur zijn moeten vervangen worden.
Volgens die persoon die een paar maanden geleden bij ons een tacho cursus gaf had hij
bij de firma HKS waar een voormalig forumlid rijdt berekend dat het daar al 150000 euro 
gaat kosten om die tacho,s te vervangen.
 

 

 

Je kunt het ook niet doen als bedrijf zijnde en erop gokken dat ze je niet staande houden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 minuten geleden zei HendrikJansen:

Dat gaan ze nooit doen daar met in totaal 2500 trekkers!

 

 

Tsjah het is kiezen of delen in dit geval.....Ze hadden ook kunnen lobbyen in europa om het van tafel te vegen bijvoorbeeld. Beetje hetzelfde als de chauffeurs die klagen over de CAO maar geen lid zijn van de vakbond of zich daar laten horen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 12-12-2021 om 12:55 zei kiepenboer:

Word ook een grote kapitaal vernietiging.
Tacho,s die nog lang niet aan het einde van de levensduur zijn moeten vervangen worden.
Volgens die persoon die een paar maanden geleden bij ons een tacho cursus gaf had hij
bij de firma HKS waar een voormalig forumlid rijdt berekend dat het daar al 150000 euro 
gaat kosten om die tacho,s te vervangen.

Hijzelf heeft in het verleden bij VDO gewerkt bij de ontwikkeling van die apparaten, maar werkte nu 
voor zichzelf doormiddel van het geven van cursussen.

Denk dat de makers van de tacho,s het hardst lachen, goed voor de werkgelegenheid.

Ik neem aan dat je HKP bedoeld waar die iveco 35c17 rijd. HKS is een metaalrecyclingsbedrijf en die hebben niet zoveel auto s. Dan zou een tachograaf per stuk wel heel duur zijn.

 

 

  • Like 2
  • Haha 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 minuten geleden zei schoenenreus:

 

 

Tsjah het is kiezen of delen in dit geval.....Ze hadden ook kunnen lobbyen in europa om het van tafel te vegen bijvoorbeeld. Beetje hetzelfde als de chauffeurs die klagen over de CAO maar geen lid zijn van de vakbond of zich daar laten horen.

Alleen lobbyen  word niks, dan moeten de transportbedrijven massaal achter elkaar gaan staan. Maar dan nog hebben de Nederlandse en Belgische bedrijven weinig in de melk te brokkelen vrees ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei Murphy:

Zie ik nu dat je maar 8u en 2min rust hebt gehad?

 

Nee, beslist niet. Ik ben met mijn rustperiodes en pauzes altijd in orde. Ik heb die nacht van 21.22 uur tot 08.30 uur in Loosdorf gestaan, 11.08 uur om precies te zijn.

 

Wat je ziet is de cumulatieve (bij elkaar opgetelde) rust van die dag vanaf 0.00 uur tot het moment dat ik die print maakte in Mogendorf (D) om 19.13 uur. (17.13 UTC)

Ik ben om 08.30 uur (06.30 UTC) gaan rijden in Loosdorf(A) en heb 2 x 46 minuten pauze gemaakt. Dat is samen die 8.02 uur rust (6.30 + 1.32) die op die print staat. Alle rust die daarna vanaf 19.13 genomen is staat vanzelfsprekend niet op deze print. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden