[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Bas groep wordt Raben group


Gegrand

Recommended Posts

  • Forumlid

Van klein duimpje tot reus. Ofwel het verhaal van de Bas Group uit Etten-Leur. Ooit begonnen met twee geleende vrachtwagens en nu, 35 jaar later, is het familiebedrijf met 250 medewerkers overgenomen door één van de grotere transporteurs in Europa.

 

 ,,Ja’’, lacht Lorenzo Bas.  ,,het klinkt wel een beetje als een jongensboek. Ik denk ook niet dat mijn ouders ooit hebben kunnen vermoeden waar hun stap in 1986 uiteindelijk toe zou leiden.’’  Lorenzo (43), directeur van de Bas Group, is de zoon van Ger en Janet Bas. Het stel (hij ooit autoverkoper bij Otten in Breda, zij telg uit een gezin met een transportbedrijf in Zundert) trok 35 jaar geleden de stoute schoenen aan en begon een eigen transportonderneming.

 

En nu is er die volgende stap in de ontwikkeling. De Raben Group, een grote speler in de Europese logistiek met meer dan 150 vestigingen in elf landen, ongeveer 1,2 miljoen vierkante meter aan warehouses en een jaaromzet van 1,3 miljard euro neemt de Etten-Leurse transporteur over. De 250 werknemers van Bas gaan mee naar de nieuwe eigenaar.

 

bron. BNdeStem

 

Zachtjes aan blijven er maar een paar megabedrijven over die de dienst uit gaan maken waarbij de kleintjes de kruimels mogen opvegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Gegrand:

 

 

Zachtjes aan blijven er maar een paar megabedrijven over die de dienst uit gaan maken waarbij de kleintjes de kruimels mogen opvegen.

 

En dat is een goed ding Gé. De ING publiceert elk jaar een soort van sectorrapporten en een aantal jaar geleden -ik kan het desbetreffende rapport niet meer vinden- concludeerden die onderzoekers dat juist door de kleinschaligheid in de sector de prijzen onder druk stonden. In een recentere publicatie staat dat diezelfde sector niet in staat was de stijgende omzetcijfers te vertalen naar een evenredige winststijging. Grote bedrijven zoals Raben/van Wijk/KLG/Heisterkamp/Schenker/BAS etc dicteren voor een groot deel de prijzen, prijzen die m.i goed moeten zijn om die hoge overhead te kunnen bekostigen. Juist PietjePuk Transport die met hun 15 auto's en een aantal klantjes en wat los/vast charterwerk de kost moeten verdienen zullen veel eerder genegen te zijn tegen een lage prijs te rijden dan de grote jongens. Verder zie je in transportland dat de autonome groei er een beetje uit is en nu door overnames schaalvergroten. 

 

Mijn mening: Gezond en goed voor de Nederlandse transportmarkt!

 

Misschien wil @EJDhier nog iets over zeggen dan wel aan toevoegen, hij is immers transportondernemer. Ik stel me zo voor dit topic interessanter voor hem is als het "nieuws in plaatjes-topic"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben het hier volledig mee eens, echter wel jammer dat Raben (ik heb ooit bij de Utrechtse overgenomen vestiging gewerkt BM transport) in Nederland bijna geen eigen materiaal heeft rijden vanuit Oss, en er enkel chartes rijden, en de rest witte platen, maar de gebroeders Raben zijn zeker geen domme jongens en waren er al vroeg bij om met eigen Poolse vestigingen te beginnen en van daaruit heel Oost Europa over te nemen.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu is Raben misschien wel een slecht voorbeeld als het gaat om bedrijven met een gezonde mix van Nederlands/Buitenlands personeel. Inderdaad, in Oss rijden veel charters de distributie weg en het buitenlandvervoer door enkel Oostblokkers als ik me niet vergis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei the duke:

Nu is Raben misschien wel een slecht voorbeeld als het gaat om bedrijven met een gezonde mix van Nederlands/Buitenlands personeel. Inderdaad, in Oss rijden veel charters de distributie weg en het buitenlandvervoer door enkel Oostblokkers als ik me niet vergis.

Niet alleen oostblokkers rijden dat weg kan ik je melden Duke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toendertijd was het wel heul veul met heel veel Polen. Met afzetbakken reden ze aldoor. Tenminste, buitenland hé. Ik kan me niet eens herinneren dat er 15 jaar Nederlanders reden. Maar nogmaals, ik kan het mis hebben. In ieder geval is BAS wel een bedrijf met een gezonde mix, forumlid Europeaan heeft er zowat zijn hele leven gewerkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei the duke:

Toendertijd was het wel heul veul met heel veel Polen. Met afzetbakken reden ze aldoor. Tenminste, buitenland hé. Ik kan me niet eens herinneren dat er 15 jaar Nederlanders reden. Maar nogmaals, ik kan het mis hebben. In ieder geval is BAS wel een bedrijf met een gezonde mix, forumlid Europeaan heeft er zowat zijn hele leven gewerkt.

Ik weet de Europeaan daar gewerkt heeft idd. En tot volle tevredenheid wat ik hier altijd vernomen heb.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
53 minuten geleden zei sprinter 516:

 maar de gebroeders Raben zijn zeker geen domme jongens en waren er al vroeg bij om met eigen Poolse vestigingen te beginnen en van daaruit heel Oost Europa over te nemen.......

Die reden al naar Polen toen de meeste er nog nooit van gehoord hadden.

Ger is er toendertijd ook misschien wel geweest, maar mijn achterbuurman toen reed ook al regelmatig die kant op met zijn 141er
De man van de donzen dekbedden Ger.

En die had het jaren geleden over die mannen van Raben

Haha en die andere uit Oss> Gerd B zit op het moment in Marroko op zen ouwe dag aan zijn 2e jeugd bezig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nu is Raben misschien wel een slecht voorbeeld als het gaat om bedrijven met een gezonde mix van Nederlands/Buitenlands personeel. Inderdaad, in Oss rijden veel charters de distributie weg en het buitenlandvervoer door enkel Oostblokkers als ik me niet vergis.
NL charters brengen de distri weg, o.a Rene Holweg die paar jaar terug failliet ging.

Raben en Bas/Hereijgers zitten beide bij ons in DistriXL. Benieuwd wat er gebeurt.

Raben heeft werk genoeg vanaf Polen.
Bas ook vanaf Spanje / Frankrijk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei the duke:

Toendertijd was het wel heul veul met heel veel Polen. Met afzetbakken reden ze aldoor. Tenminste, buitenland hé. Ik kan me niet eens herinneren dat er 15 jaar Nederlanders reden. Maar nogmaals, ik kan het mis hebben. In ieder geval is BAS wel een bedrijf met een gezonde mix, forumlid Europeaan heeft er zowat zijn hele leven gewerkt.

Niet mijn hele leven,maar 17 jaar in loondienst en nog een jaar of 6 als oproepkracht ,en inderdaad;tot volle tevredenheid.

Maar ik moet er ook eerlijk bij zeggen dat het BAS van vandaag niet het BAS is wat ik mee helpen grootmaken.

Toen ik er weg ging had ik iets van 50 Nederlandse collega's ( buiten de Hereijgers boys) ik denk dat er nu nog een stuk of 3 van over zijn.

hereijgers ,daarintegen, is enorm gegroeid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ooit nog een jaartje halverwege de 80er jaren bij Eutrans gereden met redelijke veel werk naar oost-Europa.

Raben reed toen nog met NL chauffeurs voornamelijk groupage naar Polen vanuit de Achterhoek, veel andere NL bedrijven zag je toen nog niet op wat den Hartogh en Vos na.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 uur geleden zei Gegrand:

Ooit nog een jaartje halverwege de 80er jaren bij Eutrans gereden met redelijke veel werk naar oost-Europa.

Raben reed toen nog met NL chauffeurs voornamelijk groupage naar Polen vanuit de Achterhoek, veel andere NL bedrijven zag je toen nog niet op wat den Hartogh en Vos na.

Raben had veel "stoffen" klanten die daarvan kleding liet maken in goedkope arbeidslanden als Polen.

Op ging men dus met rollen textiel en dergelijke en als retourvracht kwam met terug met de kleding die er daar weer van gemaakt werd.

Vandaar dat Raben ook al vroeg die kleding afzet bakken gebruikte op zijn combi's.

Deze bakken waren ideaal voor stukgoed maar ook door hun binnen werk uitermate geschikt voor "hangend" vervoer.

Doordat ze veel op Polen reden (in het begin) zijn ze al vroeg begonnen met een eigen overslag punt vlak bij Poznan en begonnen ze ook met Poolse chauffeurs op en neer te gaan rijden naar Nederland.

Nederlandse chauffeurs die met pensioen gingen of weg gingen bij het bedrijf door de verhuizing van Winterswijk naar Oss werden de Nederlandse auto's omgezet naar Poolse kenteken platen en dito chauffeurs.

Slim als de Ewald Raben was zag hij al snel veel kansen om het bedrijf slim uit te breiden, inmiddels met vestigingen in 13 verschillende landen.

Gebruik makend van de voordelen die Europa hun bood werd Raben ook dealer van DAF in polen, en zo kon men aan goedkope trucks komen (ook voor de Nederlandse vestiging in Winterswijk en De Meern)

In Winterswijk is men ook nog een tijdje Iveco dealer geweest meen ik.

Toen ik voor de vestiging van Raben in De Meern werkte (voorheen BM transport) kreeg ik op een gegeven moment ook een nieuwe DAF CF combi die Poolse instructie boekjes had en dergelijke, echter voor dat ik er mee op pad mocht, was dat ding nog nooit in Polen geweest en rechtstreeks vanuit Eindhoven naar Winterswijk gebracht (waar hij wel met Poolse registratie en platen enkele weken heeft gestaan) waar ik hem later mocht ophalen.

Met Europese subsidie reden we dus goedkope trucks.

Ja slim waren ze bij Raben wel....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden