Spring naar bijdragen

Verlader wel of niet verantwoordelijk bij overbelading.


Erwin 75
 Share

Recommended Posts

  • Forumlid

Zat van de week een keer op de loader, of shovel voor degene boven de rivieren 😉. Met een geijkt weegsysteem. De chauffeur wilde een volle vracht,ik nog gevraagd weet je het zeker . Dan vol en hij had 52,5 ton geladen, wat bevestigd werdt door de weegbrug. In hoeverre is in Nederland de verlader hiermee aansprakelijk als er onderweg iets gebeurt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 minuten geleden zei Erwin 75:

Zat van de week een keer op de loader, of shovel voor degene boven de rivieren 😉. Met een geijkt weegsysteem. De chauffeur wilde een volle vracht,ik nog gevraagd weet je het zeker . Dan vol en hij had 52,5 ton geladen, wat bevestigd werdt door de weegbrug. In hoeverre is in Nederland de verlader hiermee aansprakelijk als er onderweg iets gebeurt. 

Van IL&T maar dat was ook voor jou heel gemakkelijk op te zoeken ;)

Wie is verantwoordelijk voor overbelading?

De vervoerder is altijd aansprakelijk in geval van strafrechtelijke handhaving. Een verlader kan medeaansprakelijk zijn. Het digitaal toezicht richt zich op de kentekenhouder (meestal de eigenaar). Dat kunnen andere partijen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Inprincipe is de (ver)lader niet aansprakelijk voor overbelading, althans meestal niet wettelijk.

 

Maar je maak het steeds vaker mee dat bedrijven een grens hebben. Was het vroeger de capaciteit van de weegbrug, nu is het vaak een bepaald percentage van je kentekengewicht.

 

Sommige instellingen zijn echter roomser dan de paus (wet) en tolereren helemaal geen overbelading. Heerlijk als je los gestort in het terrein geladen hebt. Zonder kans op weging voor je bij loslocatie bent of afladen niet mogelijk is, zelfs niet op laadadres…..

 

Maar volgens mij is het nog steeds niet geregeld dat het laadadres wettelijk mede verantwoordelijk is bij ernstige overbelading.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan is het in Duitsland zeker beter geregeld.

Daar is de verlader als eerste verantwoordelijk voor zowel het gewicht als het vast zetten van de lading.

Dar worden ook bijna altijd foto's gemaakt van hoe een lading gezekerd is voor vertrek als bewijs dat het goed de deur uit is gegaan, zodat hun aansprakelijkheid vervalt als jij er nog wat bovenop zou laden nadien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 23-7-2021 om 23:15 zei Ger-1957:

Van IL&T maar dat was ook voor jou heel gemakkelijk op te zoeken ;)

Wie is verantwoordelijk voor overbelading?

De vervoerder is altijd aansprakelijk in geval van strafrechtelijke handhaving. Een verlader kan medeaansprakelijk zijn. Het digitaal toezicht richt zich op de kentekenhouder (meestal de eigenaar). Dat kunnen andere partijen zijn.

Je lijkt Pierre wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geĂŻntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden