[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Het VK komt ook chauffeurs te kort


Murphy

Recommended Posts

  • Administrators

Voorstel tot loonsverhoging van 20%, startbonus van 1000,- pond.

De britse transportsector zoekt desperaat naar nieuwe chauffeurs.

 

HIER het artikel uit een noorse bron

 

En hier de NL vertaling (met hulp van google translate...)

 

 De Britse reactie op het NLF, RHA, schat dat het land niet minder dan 100.000 chauffeurs tekort heeft. Onder meer omdat de corona er vorig jaar voor heeft gezorgd dat er 30.000 minder rijexamens voor de vrachtwagen zijn gemaakt. Maar ook omdat de arbeidsmarkt nieuwe grenzen heeft gekregen. De BBC bericht over opkomende gevolgen die tankstations sluiten vanwege brandstofgebrek en gemeentelijke problemen met het ophalen van afval. Dit stelt uiteraard eisen aan de overheid van zowel de vervoerder als het transportinkoperteam voor maatregelen op korte en lange termijn. Verschillende brancheorganisaties pleiten voor de teruggave van de Britse werkvergunningen van Europese chauffeurs op het vasteland, zodat ze kunnen terugkeren. Precies dat oor, echter, de autoriteiten zijn tot nu toe doof geweest. 20 procent meer salaris niet genoeg? Aan de andere kant hebben ze blah. versoepelde regels voor rij- en rusttijden en zocht naar mogelijkheden en vereenvoudigingen die de opleiding van nieuwe chauffeurs kunnen versnellen. Maar zoals het hoofd van een grote voedselketen tegen de BBC zegt: "Het Britse chauffeurstekort zal niet van de ene op de andere dag verdwijnen, dus we doen ons deel om het beroep aantrekkelijker te maken voor een grotere diversiteit aan mensen." De beste maatstaf is, zoals bekend, betalen - al klinken ook hier kritische stemmen. Zelfs een loonsverhoging van 20 procent zal niet genoeg zijn om het probleem op te lossen, zeggen bronnen die in hetzelfde geval in Eurotransport.de worden geciteerd. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Op youtube staan ook wat video's over dat tekort. Het leuke is die zijn gemaakt door chauffeurs zelf.

 

Salaris is daar echt waardeloos en er schijnt weinig respect te zijn voor chauffeurs. De boetes zijn er ook aanzienlijk en de controles zijn er ook intensief. Als klap op de vuurpijl ook nog de hele dag op de verkeerde weghelft moeten rijden :p

Het schijnt dat er genoeg chauffeurs zijn (althans mensen met een vrachtwagenrijbewijs) maar die bedanken ervoor.

 

Maar wel mooi dat het licht begint te dagen dat het beter is om een chauffeur 20% meer te betalen dan om een oogst weg te moeten gooien omdat er niemand meer achter het stuur wil kruipen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja Ger,

 

Dan is nu de tijd gekomen om (eindelijk) de inhaalslag te maken wat betreft het salaris en arbeids omstandigheden.

Die bovengenoemde 20% is een mooi begin,neem aan in al je ijver dat je het e.e.a. al doorgestuurd hebt naar de Vakbond ?

Wat mij betreft is dit wel de meest eenvoudige manier van doorpakken voor de vakbond ? Zoiets als en bal voor open doel ?

Zeker gezien dat de nederlandse transport branche nog pessimistischer is.

 

 

Maar mijn visie is ze drinken een glas,en doen een plas,en alles blijft zoals het was.Maar niet tegenstaande wens ik de vakbond naturlijk alle succes en zou er zeker iets meer uit te halen zijn dan de minimale verhogingen die de inflatie niet eens dragen,kom jongens gas erop een mooiere voorzet krijgen jullie niet meer !!!!

We gaan het zien.! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

O,ja Ger,

 

Graag niet je gebruikelijke antwoorden waar je vaak iets schrijft als :

 

"de huidige generatie interesseert het blijkbaar niet meer slechts een enkeling die zich nog verenigt in een vakbond en zich hard maakt voor de zaak !!

 

En je eindigt dan vaak met zoiets als :

 

"mij zal het allemaal worst wezen,nog een paar jaar en dan zien jullie maar"

 

 

 

liever zou ik de communicatie zien tussen jouw en de bond want ik neem toch echt aan dat strijders zoals jij (en dit is positief bedoelt hé) deze berichten toch zullen proberen te gebruiken om een veel beter positief resultaat te verkrijgen en een reëel salaris en arbeidsomstandigheden lets hope en succes.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

G mogge Ger,

 

Nee ik heb mezelf al jaren nergens meer bij aangesloten,zit over mij maar niet in.

Wel draag ik de chauffeursbranche en de logistiek een warm hard toe.Ik heb hierin namelijk mijn geld in verdient en dit is voor mij een van de wegen om feeling en contact te houden met deze wereld,mijn postings zijn dan ook louter positief bedoelt en als ik op welke wijze dan ook mezelf hard kan maken voor betere omstandigheden voor chauffeurs zal ik het niet laten.

Ben ook van mening dat jij hierin een zeer positieve bijdrage kan leveren,zeker gezien de contacten die jij hierin hebt misschien het eens vanuit een positieve kant bekijken/posten in mijn optiek vang je meer met honing dan met azijn !!!!

De pot met honing staat in het VK al op 20% !

Hoe het moet begreep ik vroeger al niet,wij hadden 5 vrachtauto,s rijden bewust hield ik me niet aan die waardeloze (mijn mening in die tijd) cao en betaalde de chauffeurs schijnbaar op de juiste wijze,en zorgde voor uitstekende arbeidsomstandigheden.Er ging er nooit eentje weg (gelukkig) en er werd bijna wekelijks gevraagd of we nog chauffeurs nodig hadden !!

Jawel het was eigen vervoer,maar ook de charters zaten graag bij ons,fijn werk en goede en snelle betaling doet wonderen,dus om de hetze of zuigende werking van wie of wat dan ook naast je neer te leggen dat zal je blik op het forum doen verruimen en juist jij met je kunde kunt een positieve bijdrage leveren aan een beter salaris/werkomstandigheden etc etc en dat kan ook zonder bond,en als het echt zo is dat er door 250 mensen gestreden is voor de zoals jij het beschrijft de huidige cao dan moeten kaderleden of de eindverantwoordelijke bij de bond misschien eens denken aan het opheffen van hun clubje want de door jouw gepresenteerde aantallen zeggen dan echt alles over het falende beleid !!! Mijn inziens al jaren en zullen jullie alemaal na moeten denken over hoe de toekomst in te gaan !

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei 1934:

G mogge Ger,

 

Nee ik heb mezelf al jaren nergens meer bij aangesloten,zit over mij maar niet in.

Wel draag ik de chauffeursbranche en de logistiek een warm hard toe.Ik heb hierin namelijk mijn geld in verdient en dit is voor mij een van de wegen om feeling en contact te houden met deze wereld,mijn postings zijn dan ook louter positief bedoelt en als ik op welke wijze dan ook mezelf hard kan maken voor betere omstandigheden voor chauffeurs zal ik het niet laten.

Ben ook van mening dat jij hierin een zeer positieve bijdrage kan leveren,zeker gezien de contacten die jij hierin hebt misschien het eens vanuit een positieve kant bekijken/posten in mijn optiek vang je meer met honing dan met azijn !!!!

De pot met honing staat in het VK al op 20% !

Hoe het moet begreep ik vroeger al niet,wij hadden 5 vrachtauto,s rijden bewust hield ik me niet aan die waardeloze (mijn mening in die tijd) cao en betaalde de chauffeurs schijnbaar op de juiste wijze,en zorgde voor uitstekende arbeidsomstandigheden.Er ging er nooit eentje weg (gelukkig) en er werd bijna wekelijks gevraagd of we nog chauffeurs nodig hadden !!

Jawel het was eigen vervoer,maar ook de charters zaten graag bij ons,fijn werk en goede en snelle betaling doet wonderen,dus om de hetze of zuigende werking van wie of wat dan ook naast je neer te leggen dat zal je blik op het forum doen verruimen en juist jij met je kunde kunt een positieve bijdrage leveren aan een beter salaris/werkomstandigheden etc etc en dat kan ook zonder bond,en als het echt zo is dat er door 250 mensen gestreden is voor de zoals jij het beschrijft de huidige cao dan moeten kaderleden of de eindverantwoordelijke bij de bond misschien eens denken aan het opheffen van hun clubje want de door jouw gepresenteerde aantallen zeggen dan echt alles over het falende beleid !!! Mijn inziens al jaren en zullen jullie alemaal na moeten denken over hoe de toekomst in te gaan !

 

Jij hoefde je ook niet aan een CAO te houden want je schrijft dat je in het eigen vervoer actief was. Als ik mij niet vergis heeft de BGV-CAO een standaard karakter wat volgens mij inhoudt dat je niet minder maar ook niet meer mag betalen. Je bepaalde zelf wat de jouw chauffeurs verdienden en kennelijk was dat goed! En dat allemaal zonder bond. Het kwam dus bij jouw vandaan! Ik ben trouwens als persoon wel een beetje nieuwsgierig wat voor de rest die uitstekende arbeidsomstandigheden waren.

 

Nu schrijf je hier in dit topic dat de bonden ervoor moeten zorgen dat de salarissen en arbeidsomstandigheden beter moeten en de sleutel daarvoor bij die bonden ligt. Ik denk dat je daarmee mis zit. Die sleutel of beter gezegd, die bal ligt bij de werkgevers. Maar kennelijk zijn die werkgevers nog niet echt bereid om die bal in het doel te schoppen als ik hoor dat elke procent loonsverhoging zwaar bevochten is. Volgens mij proberen werkgevers elke nieuwe CAO-ronde dingen te verslechteren en zo weinig mogelijk weg te geven. De bonden doen er m.i. alles aan om dat tegen te gaan. Snap je me als ik zeg dat ik je reactie niet begrijp? Jij zegt als werkgever: ik regel het zelf en ik regel het goed en in het BGV moeten de bonden het doen? En dat moet Ger regelen met zijn contacten? Nee, werkgevers moeten zeggen: we gaan meer betalen, we gaan het beter regelen en met de vakbeweging om tafel hoe we het inschieten! Dat is zoals het in het groot hoort te gaan zoals jij het in het klein deed met je 5 trucks.

 

Begrijp me goed: Ik zit niet in de sector, ik ben geen lid van een bond (nooit geweest) maar zie wel het belang van een vakbond in. Ik in mijn geval regel mijn eigen loon, mijn eigen afspraken en dat zit ook nog eens in een CAO verwerkt die lekker simpel is.

 

Mijn visie op de BGV-CAO is dat er teveel verschillende belangen zijn. Je hebt voor internationale chauffeurs en binnenlandchauffeurs dezelfde CAO. Om maar te zwijgen over het feit dat er nog veel meer disciplines zijn die niets met rijden te maken hebben maar wel onder deze CAO vallen. Een CAO die voor het overgrote deel op rijdend personeel gericht is. 

 

Zo snap ik heel goed dat de vakbond probeert de sector gezonder voor de mens te maken door werktijden in te perken of onregelmatige arbeid zwaarder te belasten voor de werkgever. Tegelijkertijd doe je daar de internationale chauffeur te kort door werktijden in te perken want die is onderweg en omdat hij onderweg is wil hij werken. En zo zijn er nog wel 10 dingen die tegenstrijdig zijn tussen de verschillende deelsectoren. Ik denk wel dat we qua werktijden wel op de goede weg zijn, tenminste een aantal bedrijven in de fooddistributie door hun werktijden te zelf te laten kiezen. Persoonlijk vind ik het erg asociaal om iemand de ene dag 14 uur te laten werken, de volgende dag weer en de dag erop weer. Week in week uit zonder dat de mens in kwestie daar iets over in te brengen heeft. Is niet meer van deze tijd en naar mijn bescheiden mening contraproductief. Deeltijd werken (met gemak haal je kun je in 3,5 dag 40 uur maken) en een fatsoenlijke beloning daar tegenover stellen, groot inzetten op zij-instromers en vrouwen enz. Daar heb je vakbonden én de werkgevers voor nodig. Maar giet je dat in wetten en regels werkt dat averechts voor mensen die ander werk doen.

 

Mijn idee: Een simpele raamconstructie die je per deelsector in kunt richten en allesomvattende dingen regelen in een CAO.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 3-8-2021 om 15:35 zei corydon:

In de VS worden dit jaar echt heel hoge salarissen geboden. Zoals minimum 80.000 per jaar. Of 70 cent per mijl.

Ik maakte 45 cent en dat was boven gemiddeld.

 

Dat is inderdaad echt een positieve uitschieter daar. Al is zo'n 'dienstverband' daar beter te vergelijken met een zzp'er hier. Maar dan zonder sociaal vangnet en met ziekte ben je ook de sigaar. Evengoed een mooie beloning daar.

 

Het chauffeurstekort is hier nog niet echt nijpend. Als bijv. in de IT de tekorten groot zijn dan strooien ze met leuke extra's. In het transport fronsen ze al de wenkbrauwen als je vraagt om nieuwe veiligheidsschoenen 😅

 

Chauffeurs zijn solisten. Organiseren zich niet of amper. Praatjes hebben ze wel maar alleen als de baas niet in de buurt is:) Grote veranderingen zie ik niet snel gebeuren. Beste optie is om zelf te gaan rondshoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden