[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Beginnend chauffeur


RG73

Vraag

  • Forumlid

Ik ben nieuw in dit wereldje en heb een vraag.

De docks bij ons bedrijf zijn vrij krap,weinig ruimte aan de voorkant om te corrigeren.

Kan iemand mij uitleggen waar de draaipunten liggen van de verschillende trailers? 
3 Asser met laatste as gestuurd?

starre 3 Asser?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
21 minuten geleden zei RG73:

Ik ben nieuw in dit wereldje en heb een vraag.

De docks bij ons bedrijf zijn vrij krap,weinig ruimte aan de voorkant om te corrigeren.

Kan iemand mij uitleggen waar de draaipunten liggen van de verschillende trailers? 
3 Asser met laatste as gestuurd?

starre 3 Asser?

Heel simpel, dit ligt altijd in het midden tussen de vaste assen.

Dus bij 3 vaste assen, ligt dit bij de middelste as, en bij 2 vaste assen er precies tussen in.

Hou wel altijd rekening met een eventuele uitzwaai van de achterkant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 minuten geleden zei sprinter 516:

Heel simpel, dit ligt altijd in het midden tussen de vaste assen.

Dus bij 3 vaste assen, ligt dit bij de middelste as, en bij 2 vaste assen er precies tussen in.

Hou wel altijd rekening met een eventuele uitzwaai van de achterkant.

Oké,en bij een 3asser met laatste stuuras is het ook de middelste as?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 minuten geleden zei andremast:

Altijd de assen op de grond houden bij starre assen,draait de trailer wat rustiger

Met weinig ruimte om op te halen aan de voorkant zou het juist in zijn voordeel gaan werken als hij de laatste as op zou kunnen trekken.  Het draaipunt komt dan immers meer naar het midden van de oplegger te liggen. Echter moet er dan wel ruimte zijn voor de uitzwaai van de oplegger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
56 minuten geleden zei iveco 35c17:

Met weinig ruimte om op te halen aan de voorkant zou het juist in zijn voordeel gaan werken als hij de laatste as op zou kunnen trekken.  Het draaipunt komt dan immers meer naar het midden van de oplegger te liggen. Echter moet er dan wel ruimte zijn voor de uitzwaai van de oplegger.

Zijn er maar weinig die de achterste as kunnen heffen. 
de voorste wel en dat maakt het wringer minder dus stuurt directer. 
 

dus indien mogelijk heffen. Ook beter voor de bandjes. 
 

een op een uitleg hoe in te steken is bijna niet mogelijk  er zijn immers zo veel verschillen. 
 

kijken wat de oplegger doet werkt beter. 
oefening baart kunst👍 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei iveco 35c17:

Met weinig ruimte om op te halen aan de voorkant zou het juist in zijn voordeel gaan werken als hij de laatste as op zou kunnen trekken.  Het draaipunt komt dan immers meer naar het midden van de oplegger te liggen. Echter moet er dan wel ruimte zijn voor de uitzwaai van de oplegger.

Heb je helemaal gelijk in👍
Zijn bij ons een paar starre 3 assers bij die zowel de eerste als de laatste kunnen liften.
De achterste ook bij een volle vracht, en die komen ook op plekken waar het met een
2 as gestuurd al krap is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 minuten geleden zei roadtrain:

 

kijken wat de oplegger doet werkt beter. 
oefening baart kunst👍 

Inderdaad, gewoon je kop uit het raam en kijken wat ie doet. Bij het inrijden van een put, wil het ook nog weleens voorkomen, dat ie opeens over een andere as gaat draaien, door de veranderende asdrukken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 minuten geleden zei roadtrain:

Zijn er maar weinig die de achterste as kunnen heffen. 
de voorste wel en dat maakt het wringer minder dus stuurt directer. 
 

dus indien mogelijk heffen. Ook beter voor de bandjes. 
 

een op een uitleg hoe in te steken is bijna niet mogelijk  er zijn immers zo veel verschillen. 
 

kijken wat de oplegger doet werkt beter. 
oefening baart kunst👍 

Zeker is heffen beter voor de bandjes. 100 procent.

 

Maar echter zou ik TS niet adviseren om standaard altijd maar een as te heffen.

 

Zeker als je de voorste as van 3 gaat heffen en je beschikt al over weinig ruimte om op te halen/ uit te zetten. dan gaat dat heffen je nog meer tegen werken met aandocken  of weg rijden van het dock doordat je je draaipunt naar achter verplaatst.

 

Je hebt wel gelijk dat het bijna niet mogelijk is om vanaf het toetsenbord hier een exacte uitleg te geven aan TS.

Er zijn idd te veel verschillen. niet alleen in as configuratie van de oplegger en de te kunnen heffen assen. Maar ook zeer zeker in hellinghoek van een laaddock. En die hellinghoek gaat ook je draaipunten van de oplegger bepalen op een aantal momenten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het lijkt mij weinig nut hebben bij een trailer als je de voorste kan heffen en waarvan de achterste geen stuuras heeft ?

Maar ik kan het fout hebben hoor :zegtniets:

 

Ik rij meestal met een oplegger waarvan de achterste as kan heffen. 

Maar ik laat hem meestal zakken zodat hij wat stabieler op de weg ligt. Zeker wanneer er wat meer gewicht in zit maar niet genoeg dat hij vanzelf zakt. (Of wanneer het een tweifelgevalletje is en het een onderweg een verrassing is hoeveel wielen er op de grond staan)

Het is wel mooi makkelijk met achteruit sturen met de achterste as geheven. Net als wanneer je met een starre een put in rijdt en je as komt van de grond. Zo strak mogelijk over je eigen kant en zorgen dat je genoeg ruimte hou voor je kont aan de andere kant. Bij twijfel uitstappen als je geen ruzie wilt hebben.

Ik zou als ik jou was gewoon even stoeien ergens waar je de ruimte hebt.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei andremast:

Altijd de assen op de grond houden bij starre assen,draait de trailer wat rustiger

 

4 minuten geleden zei Voorbijganger:

Slijtage van de banden dan? 

Precies. Leuk als je de ruimte hebt maar die heeft TS niet. 
 

as(sen) heffen als het kan dan heb je zo min mogelijk wrijving en kan je makkelijker krapper manoeuvreren….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Mijn eigen tautliner had 3 starre assen, waarvan nr 1 en 3 onafhankelijk van belasing omhoog konden, in welke volgorde dan ook. Het scheelde een hoop op krappe plaatsen en een beetje wringen.... Hoe veel % rij je nu uiteindelijk achteruit?? Ke kon wel degelijk zien wat de verschollen waren met insteken. De gouden tip? Ervaring en natuurlijk een beetje inzicht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
30 minuten geleden zei roadtrain:

 

 

as(sen) heffen als het kan dan heb je zo min mogelijk wrijving en kan je makkelijker krapper manoeuvreren….

Mijn ervaring is met 13.60 trailer met alle 3 asen op de grond,kun je makkelijker ergens in draaien als met de voorste as omhoog.

Achterste as omhoog heb ik geen ervaring mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Officeel mag ren EU 13.6 oplegger enkel de voorste as heffen, indien de achterste eerst gaat. Heeft te maken met hart assenstel tot kingpen (of voorschot). Indien je eerst de voorste as lift verschuift het hart naar achteren, waardoor de lengte langer wordt. In Noorwegen henben we niet die regel en omdat hier bijna alleen met 3assige trekkers gereden wordt komt men hiermee ook goed weg met as gewichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei Kiepenboer:


^^Zelfde bij de combi,s die geen gestuurde tandem hebben kunnen ook bij een
volle vracht van de grond af liften om makkelijker achteruit te steken als het krap is.

 

Als het krap was deed ik soms zelfs leeg de liftas van de motorwagen juist naar beneden om dat je dan minder ruimte nodig hebt 😉 

  • Like 1
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 8-8-2021 om 16:51 zei Murphy:

Officeel mag ren EU 13.6 oplegger enkel de voorste as heffen, indien de achterste eerst gaat. Heeft te maken met hart assenstel tot kingpen (of voorschot). Indien je eerst de voorste as lift verschuift het hart naar achteren, waardoor de lengte langer wordt. In Noorwegen henben we niet die regel en omdat hier bijna alleen met 3assige trekkers gereden wordt komt men hiermee ook goed weg met as gewichten.

Waar staat dat??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 8-8-2021 om 23:19 zei steenhaas1:

Als het krap was deed ik soms zelfs leeg de liftas van de motorwagen juist naar beneden om dat je dan minder ruimte nodig hebt

Dat ben ik dus niet met je eens. Jouw uitleg snap ik ook niet : het is krap en je doet de liftas naar beneden omdat je dan minder ruimte nodig bent ,met de liftas naar beneden heb je altijd meer ruimte nodig .

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Mebo 07:

Dat ben ik dus niet met je eens. Jouw uitleg snap ik ook niet : het is krap en je doet de liftas naar beneden omdat je dan minder ruimte nodig bent ,met de liftas naar beneden heb je altijd meer ruimte nodig .

 

Lammert, ik denk dat Henk het over een boogie-lift heeft en jij over een voorloop as. 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
6 uur geleden zei steenhaas1:

Waar staat dat??

Ik ben welhaast zeker dat je dit ergens in de voertuig eisen, onder lengtes gaat vinden. Die assen staan er niet in, maar is een logisch vervolg. Indien je de voorste as lift verschuift de afstand hart koppeling (of kopschot) - midden assenstel.....

En die lengte staat echt ergens beschreven.

Anders, loop eens bij een trailerbouwer binnen, die heb je vast in de buurt!

Maar, zo als eerder gezegd, deze info heb ik begin 2000 gekregen. Ik heb toen bij diverse fabrikasnten een offerte laten maken voor een tautliner, met de assen op een niet standaard plaats. <en toen was een 3 assige trekker nog niet actueel voor mij.

Het werd dus zogezegd een niet goedgekeurd spul. Later, toen ik een standaard oplegger had MET een 3 assige trekker is de koplast wel van 12 naar 15 ton gegaan.

 

 

Zou inmiddels veranderd kunnen zijn.

Maar dan nog, indien een enkel as trekker een scandinavische trailer (met de assen verder naar achteren) zou aankoppelen, zou die niet de max gewichten kunnen laden, daar de schoteldruk, of beter gezegd, de druk op de trekas te hoog wordt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei Murphy:

Ik ben welhaast zeker dat je dit ergens in de voertuig eisen, onder lengtes gaat vinden. Die assen staan er niet in, maar is een logisch vervolg. Indien je de voorste as lift verschuift de afstand hart koppeling (of kopschot) - midden assenstel.....

En die lengte staat echt ergens beschreven.

Anders, loop eens bij een trailerbouwer binnen, die heb je vast in de buurt!

 

De lengte staat inderdaad beschreven, maar waar je de assen neerzet maakt voor de wet niet uit, zolang de bestreken baan niet overschreden wordt. Daar zijn de Nederlandse carrosseriebouwers goed in, alle regels zo gebruiken dat het maximale er uit gehaald wordt.
Maar kijk maar waar Trieftol mee reed, 1 as helemaal achteraan de oplegger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden