[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuws omtrent smart tacho 2


roadtrain

Recommended Posts

  • Forumlid

Smart Tacho 2 vanaf 21 augustus 2023 verplicht in nieuwe vrachtwagens

 

en wat is er dan nieuw: 

 

  • De grenspassages worden automatisch geregistreerd (nb vanaf 2 februari 2022 tot het moment dat de smart tacho 2 in het voertuig zit, moet dit handmatig gebeuren)
  • Een nieuwe functie om het laden/lossen van het voertuig te registreren
  • Bij het selecteren van de nieuwe functie laden/lossen volgt automatisch de registratie van de positie van het voertuig
  • Bij de selectie van begin en einde land zal automatisch het land weergegeven worden waar het voertuig zich bevindt.
  • Het GNSS signaal wordt extra beveiligd
  • Er is een extra bewegingssignaal aanwezig
  • De DSRC gegevens worden uitgebreid met de maximale rijtijd, die dus op afstand uitgelezen zal kunnen worden.

 

Bron: https://www.transport-online.nl/site/130034/smart-tacho-2-vanaf-21-augustus-2023-verplicht-in-nieuwe-vrachtwagens/

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 uur geleden zei roadtrain:

tot het moment dat de smart tacho 2 in het voertuig zit, moet dit handmatig gebeuren)

dus als ik 20 maal naar den Bels rijd per dag moet ik 20x de tacho verzetten en met terugkomen ook???

en hoe doe ik dat op mijn tachoschijf ,daar kan ik op de tachograaf toch niets invullen,of 20xschijven wisselen?:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei jean3:

dus als ik 20 maal naar den Bels rijd per dag moet ik 20x de tacho verzetten en met terugkomen ook???

en hoe doe ik dat op mijn tachoschijf ,daar kan ik op de tachograaf toch niets invullen,of 20xschijven wisselen?:D

Met digitacho inderdaad bij de grens stoppen ( hoe verzin je het😂)

 

hoe je dat met een schijf moet doen? Geen idee….. maar ook: hoe verzin je het😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
58 minuten geleden zei Ger-1957:

Dat hoeft niet als je de smart tacho 2 inbouwt.

Hoe verzin je het, heel eenvoudig omdat er teveel gesjoemeld wordt met cabotage.

Over 4 jaar ben je er weer van af ;) en dan zijn ook de sjoemelaars met analoge tacho uit gesjoemeld. Het duurt ff maar dan heb je ook wat. 

Over 4 jaar ben ik zowiezo uitgesjoemeld😜 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei jean3:

dus als ik 20 maal naar den Bels rijd per dag moet ik 20x de tacho verzetten en met terugkomen ook???

en hoe doe ik dat op mijn tachoschijf ,daar kan ik op de tachograaf toch niets invullen,of 20xschijven wisselen?:D

Die schijven komt een einde aan en alle vrachtwagens en bussen moeten over een paar jaar wisselen naar digitale tachograaf.
Die commercieel transport verrichten dus
Zelfs bv Frits van Eerd die een oldtimer bus heeft en daar met een muziekband soms naar optredens rijdt, wetgever zegt is commercieel gebruik.

En ja als je 20 keer per dag de grens met Belgie overgaat moet je de eerste gelegenheid gebruiken om land in te geven.
Vanaf februari volgend jaar werd ons verteld bij de tacho cursus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
43 minuten geleden zei sprinter 516:

Ik lees alleen dat het begin en eind land aam het einde van de dag ingevuld moet worden , en nergens dat je elke keer dat je de grens over gaat op een dag, dat je dit weer moet invullen......

Begin en einde land, moesten we toch altijd al invullen, dus veranderd er weinig

Dan moet je beter lezen. Is een nieuwe regel. 
 

.”

  • De grenspassages worden automatischgeregistreerd (nb vanaf 2 februari 2022tot het moment dat de smart tacho 2 in het voertuig zit, moet dit handmatig gebeuren)

dit houd dus inderdaad in dat je met oude tachograaf bij iedere grenspassage zsm de tacho aanpast🙈

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mooi, mijn code 95 verloopt in 2023 en heb al besloten dat ik niet doorga. Het rijden vind ik nog wel leuk, maar dat doorlopend op je klok kijken en rekenen, ben ik helemaal klaar mee. Nog even een elke chauffeur moet een enkelband dragen om uit te leggen waar hij geweest is.

Ik ga alleen door als ik bij elke fout in de tachoregistratie wegkom met de mededeling "dat ik er geen actieve herinnering aan heb", want dat schijnt te werken.

  • Like 2
  • Haha 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei roadtrain:

dit houd dus inderdaad in dat je met oude tachograaf bij iedere grenspassage

dus met 20 x de grens over den Bels in, is 40 x  (want ik moet ook weer terug naar NL) de schijf eruit en noteren,denk dat ik dan aan 1 schijf niet genoeg heb om dat alles erop te zetten:D

 

vraag wel een auto met de nieuwste tacho, of nog beter blijf wel in NL rondjes rond de kerktoren doen:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Hoe weet ik of ik een smart 1 of smart 2 tacho heb?

Heb deze auto in januari nieuw gekregen.

 

Kan iemand vertellen hoe ik het kan zien.

 

Als ik na een grens overgang stop en de auto op de handrem zet dan vraagt de tacho mij al meteen of ik in Duitsland zit en ik hoef het alleen maar te bevestigen. 

 

Moet ik nu dus wel of niet in de buurt van een grens stoppen of doet mijn tacho het automatisch. 

 

Ik kan nergens op internet vinden hoe het zit .

 

Al vast bedankt. 

Groet Tom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
8 uur geleden zei volvofh12:

De 2 komt pas vanaf augustus 2023 in nieuwe vrachtwagens. Dus jij hebt een 1. 

 

Niet helemaal waar.

 

Vanaf 21 augustus 2023 is de smart tacho-2 verplicht voor alle nieuw geregistreerde voertuigen.

De tachograaf zelf zal dus waarschijnlijk al wel eerder op de markt zijn en ook eerder dan augustus 2023 in nieuwe auto's ingebouwd worden. 

 

Vanaf 21 augustus 2025 is de smart tacho-2 verplicht voor alle voertuigen die grensoverschrijdend vervoer verrichten.

 

Ik heb een VDO DCTO 4.0.

Omdat ik een bestuurderskaart van de tweede generatie heb, registreert mijn tachograaf GPS-coördinaten, zowel aan de begin -als eindtijd en na telkens drie uur gecumuleerde rijtijd maar geen landcode bij het passeren van landsgrenzen.

 

Als daar wél om gevraagd word zoals topicstarter aangeeft is dat mogelijk één van de eerste smart tacho-2 apparaten, zeker weten doe ik dat niet. 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wordt nog een leuk financieel geintje als je alle tacho’s moet vervangen. 
beetje tachograaf kost al ruim 700€🙈

https://vdo-webshop.nl/nl/829-vdo-dtco-40-tachografen
dan nog (laten) inbouwen…..

Dan nog….. met het tekort aan “chips” heeft men op tijd zo veel tacho’s beschikbaar?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 15-2-2022 om 19:55 zei roadtrain:

 

Dan nog….. met het tekort aan “chips” heeft men op tijd zo veel tacho’s beschikbaar?

 

Volgens degene die ons code 95 cursus gaf over tacho(werkt bij/voor vdo)word dat nog een heel gedoe om op tijd klaar te zijn met de levering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De laatste versie ook nog steeds niet leverbaar dus nieuw te bouwen trucks moeten eerst geleverd worden met de "oude" tachograaf, en pas later wordt de laatste generatie weer omgeruild, extra werk dus voor garage en/of carrosserie bouwers.........

 

 

De verplichte invoering van de digitale tachograaf per 21 augustus 2023 zorgt volgens RAI Vereniging bij honderden Nederlandse bedrijven voor ongemak, extra kosten en een onnodige werkdrukpiek midden in een vakantieperiode. Dit komt omdat fabrikanten het basisvoertuig tot die tijd afleveren met een oude versie van de tachograaf (omdat de nieuwe dan nog niet beschikbaar is), waarna de carrosseriebouwers het voertuig nog moeten afbouwen. Dit afbouwen kost vaak meer dan een half jaar. Op het moment van datum eerste toelating is deze tachograaf dan verouderd en moet de carrosseriebouwer de nieuwe versie van de tachograaf inbouwen om het voertuig door de keuring te krijgen.

bron: https://www.ttm.nl/it/tachograaf/carrosseriebedrijven-willen-niet-weer-een-tachofile/143952/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 15-2-2022 om 18:54 zei volvofh12:

Jij hebt ook een smarttacho 1. Die landcode die automatisch tevoorschijn komt bij het passeren van de grens en alleen een bevestiging met ok nodig heeft kun jij ook krijgen dmv een update van de tachograaf bij de dealer. 

 

Da's een goeie Volvo! Daar ga ik morgen even mee naar kantoor en garage.
Volgens mij kunnen ze die update ook bij ons in de eigen garage zelf doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 minuten geleden zei Pierre:

 

Da's een goeie Volvo! Daar ga ik morgen even mee naar kantoor en garage.
Volgens mij kunnen ze die update ook bij ons in de eigen garage zelf doen.

Die schijnt maar om de zoveel tijd je gps locatie te peilen. Daardoor kan het voorkomen dat hij nog niet omgeschakeld is naar het land waar jij bent. En ook met die update moet je handmatig de landcode in blijven voeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 minuten geleden zei corne64:

Die schijnt maar om de zoveel tijd je gps locatie te peilen. Daardoor kan het voorkomen dat hij nog niet omgeschakeld is naar het land waar jij bent. En ook met die update moet je handmatig de landcode in blijven voeren.

Dat klopt idd. Maar het scheelt nogal [vooral veel ergernis😅]

als er meteen de code van het land waar je binnen rijd de code in het display verschijnt of dat je eerst zelf door het menu moet scrollen om de juiste landcode op te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei corne64:

Die schijnt maar om de zoveel tijd je gps locatie te peilen. Daardoor kan het voorkomen dat hij nog niet omgeschakeld is naar het land waar jij bent. En ook met die update moet je handmatig de landcode in blijven voeren.

 

De smart-tacho 1 geeft de positiegegevens (GPS-coördinaat) zowel bij het begin -als eind van de werkzaamheden weer, dus zowiezo bij het invoeren begin land en einde land aan het begin -en einde van je dienst. Daarnaast ook bij iedere drie uur gecumuleerde rijtijd. Dat is iets heel anders dan dat hij om de zoveel tijd de positie bepaald.

 

Het lijkt mij dan ook zeer waarschijnlijk dat de tachograaf continu in verbinding staat met het satelliet netwerk en direct de positie kan bepalen bij het passeren van een grens omdat hij dat nu ook 's ochtends en 's avonds doet direct bij het invoeren van begin en einde land, ongeacht het tijdstip.

 

Ik heb hier nu geen print liggen van na 2 februari waarbij de diverse grenspassages met eventueel de coördinaten opstaan maar die kan ik deze week wel laten zien.

 

Wat zijn nieuwe functies in de tachograaf?

De bijbehorende verplichte functies

  • Een ITS-interface (Intelligent Transport System) om voertuiggegevens of andere data te kunnen delen met andere systemen. Bijvoorbeeld een koppeling met een boordcomputer of zelfs de CAN-bus;
  • Een GNSS-module (Global Navigation Satellite System) waarmee elke 3 uur cumulatieve rijtijd de GPS-positie van het voertuig wordt opgeslagen;
  • Een DSRC-interface (Dedicate Short Range Communication) voor het op korte afstand (beperkt) uitlezen van de tachograaf door controlerende instanties. Zorg daarom dat je tachograafdata volledig en juist is om zo de kans op controle, in binnen- en buitenland, te beperken.

https://www.vdonl.nl/webshop/tachografen_en_telematica/wet_en_regelgeving/slimme_tachograaf_en_de_wet

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden