[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuws omtrent smart tacho 2


roadtrain

Recommended Posts

  • Forumlid
Op 20-2-2022 om 15:55 zei corne64:

Die schijnt maar om de zoveel tijd je gps locatie te peilen. Daardoor kan het voorkomen dat hij nog niet omgeschakeld is naar het land waar jij bent. En ook met die update moet je handmatig de landcode in blijven voeren.

 

Corné, ik heb het even uitgezocht.

 

De smart tacho-1 registreert wel degelijk de positiegegevens wanneer je de grens passeert en -nu nog zonder update- de landcode handmatig invoert.

Let wel; je hebt hier een bestuurderskaart van de tweede generatie voor nodig.

 

De print van gisteren laat het zien, om 14.40 de Belgische grens bij Postel overgegaan, om 16.52 de Franse grens bij Rekkem. Tijd met landcode en de coördinaten eronder.

 

20220222_203938.jpg.dd1822b93e821de594ead918afba475b.jpg

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 11-8-2021 om 10:06 zei jean3:

vul de plaatsnaam toch al in bij vertrek. idereen weet toch wel dat Acht in NL ligt:D

 

Maar Hasselt en Zwijndrecht ( en misschien nog wel meer ) liggen dan weer wel in beide landen.

( daar werd vroeger op communautaire vergunningen dankbaar gebruik van gemaakt:D)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 uur geleden zei Pierre:

 

Corné, ik heb het even uitgezocht.

 

De smart tacho-1 registreert wel degelijk de positiegegevens wanneer je de grens passeert en -nu nog zonder update- de landcode handmatig invoert.

Let wel; je hebt hier een bestuurderskaart van de tweede generatie voor nodig.

 

De print van gisteren laat het zien, om 14.40 de Belgische grens bij Postel overgegaan, om 16.52 de Franse grens bij Rekkem. Tijd met landcode en de coördinaten eronder.

 

20220222_203938.jpg.dd1822b93e821de594ead918afba475b.jpg

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
44 minuten geleden zei corne64:

Ik heb de leverancier gebeld die de tachos levert. Ondanks dat hij ziet waar je bent doordat hij om de zoveel minuten je positie peilt, moet je alsnog handmatig de landcode in voeren. 

 

Zo ik het in het filmpje van VDO zie, staat de landcode al ingegeven bij 'begin land' en dien je dit enkel nog te bevestigen. 

 

Goed, maakt verder ook niet heel veel uit. Tot 2023 zullen we moeten blijven stoppen aan de grens om handmatig in te voeren danwel te bevestigen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Ger-1957:

Correctie, tot 2025 of je moet eerder een smart tacho 2 hebben. 

 

Oké, ik bedoel er eigenlijk mee; tot zowiezo 21 augustus 2023 zal iedereen handmatig die landcodes in moeten blijven voeren aan de grens. Pas dan start de plicht van een smart tacho-2 bij nieuw geregistreerde voertuigen, later vanaf 21 augustus 2025 àlle voertuigen die internationaal vervoer verrichten

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei RobNiat:


Nodig niet. Maar je moet wel einde- en beginland invoeren. 
 

Zolang je meer dan elf uur op de boot staat is er verder nog niets aan de hand. Dan kan de klok net zo goed op bootfunctie staan. 

Anders wordt het wanneer je negen uur en vijf minuten op die schuit staat. De de klok op bootje moet je feitelijk je elf uur rust volmaken. En dán verlies je twee uur, wanneer je legaal eigenlijk nog een rust van negen uur mag maken. 

Op de boot altijd boot gebruiken. Op de smarttacho (de 1 rijden we nu al mee) zitten meer gps sensoren die als jij de tachograaf op pauze zet en de gps meet toch verplaatsing heb je een fout. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Wat ik mij wel afvraag: Hebben die lichten die deze apparaten ontwikkelden, wel nagedacht over wat te doen bij GPS uitval/slecht bereik.

Ik bedoel, het traject waar ik rij bestaat bijna voor de helft uit tunnels en hier aan deze kant van Noorwegen zijn er tunnels genoeg die langer dan 10km zijn....

(dit na aanleiding van volvofh12 zijn opmerking).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zo duidelijk is het voor mij nog niet. Als ik de volledige nachtrust op de boot maak schakel ik de bootfunctie pas in als in aan dek sta, om geen GPS conflict te krijgen . Wil ik gebruik maken van artikel 9 dan schakel ik het in zodra ik op de kade sta te wachten om in te schepen? En welke oplossing is er voor trucktransporters ,die als ze leeg zijn van 2 combi's weer één volle maken? Of werkt dat GPS systeem alleen als er een kaart in zit ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@gerje gaat voorbij aan het feit dat je de bootfunctie gebruikt, in ieder geval met een " oude" tacho, om gebruik te maken van artikel 9. Dat is nu mijn punt. Als ik daar geen gebruik van wil maken zou ik dus met de oude geen bootfunctie gebruiken en met de nieuwe dus wel om geen GPS conflict te krijgen. Alhoewel je auto aan boord ook niet op contact staat en je een ticket hebt zodat bewijs makkelijk overlegt kan worden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 24-2-2022 om 09:34 zei RobNiat:


Nodig niet. Maar je moet wel einde- en beginland invoeren. 
 

Zolang je meer dan elf uur op de boot staat is er verder nog niets aan de hand. Dan kan de klok net zo goed op bootfunctie staan. 

Anders wordt het wanneer je negen uur en vijf minuten op die schuit staat. De de klok op bootje moet je feitelijk je elf uur rust volmaken. En dán verlies je twee uur, wanneer je legaal eigenlijk nog een rust van negen uur mag maken. 

Die twee uur haal je in de praktijk vaak makkelijk doordat je redelijk optijd bij de boot aankomt  en dus nog even een poos staat te wachten voordat je oprijden kan en afhankelijk waar je staat op de boot  het vaak nog wel even duurt voordat je  eraf rijden kan.

 

Als je echt strak op tijd komt voor de boot mag je loten en dat vinden de planners meest niet leuk is mijn ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden