[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Weeda


EJD

Recommended Posts

  • Forumlid
33 minuten geleden zei RobNiat:

. Meer waarschijnlijk Facebook) de vraag stelde wat ‘Casa de Papel’ nu eigenlijk betekent. Dat is me nog steeds niet duidelijk…

Is een serie op Netflix over een stel criminelen die een bank overvallen 
Ik dacht een Spanse serie
De groep ciminelen dragen maskers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei RobNiat:

 


Is er iemand die mij dit kan uitleggen? Het is niet voor het eerst dat ik iets dergelijks hoor of lees. Maar ik begrijp het niet. 
 

Wanneer je met je volle gewicht op de rem gaat staan dan zou de auto -geholpen door alle electronische snufjes in de auto- toch maximale remkracht moeten hebben?

 

Is het niet meer een kwestie van durf? Dat een auto niet twijfelt maar doorzet?

Ik zal een poging wagen Rob:

 

Een rempedaal is uitgelegd dat als je 75kg drukt (dus zo ongeveer je volle lichaamsgewicht), je de maximale remdruk doorlaat. Deze remdruk gaat dan via de asmodulatoren naar de wielen. Dan scoor je een remvertraging van ergens tussen de 5m/s2 en 7m/s2 afhankelijk van je gewicht en de verdeling hiervan over je voertuig(combinatie). 

Als het AEBS systeem de noodstopremming start, stuurt deze een elektronische remvraag van 8,5m/s2 direct naar de remcomputer en as modulatoren. Hier komt geen omweg via je rempedaal en drukverlies in de leidingen hiervan aan te pas. Dan krijg je dus sneller de absoluut maximale remdruk op je wielen die er maar kan komen (lucht direct uit de ketels op de wielen zonder overige ventielen ertussen).

 

Verder moet het AEBS systeem de mogelijkheid geven aan de bestuurder om weer in controle te komen, door bijvoorbeeld richting aan te geven, gas bij te geven of zelf te gaan remmen. Dan stopt dus de noodremming door het systeem en zul je dus (iets) minder hard remmen. De allerlaatste generatie van deze systemen doen dit niet meer. Als daarin de waarschuwingsfase voorbij is (en de chauffeur niet tijdig de controle overgenomen heeft), begint de noodremmingsfase en die kan niet meer onderbroken worden. Dan blijft de auto remmen totdat hij stilstaat.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei kiepenboer:

Zit nu serie 5 te kijken, maar vind er op het moment niet zo veel meer aan.

In het begin was het wel leuk,

Klopt (ik kijk ook nu serie 5) maar dat is met elke serie zo he, nooit lukt het om elk jaar het weer even spannend te houden, maar ik kijk hem toch stiekem af😇

Noem het een verslaving

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De volvo voetrem reageert ook niet meer zoals voor het elektrisch aangestuurde ( en met ouderwetse luchtdruk aansturing als reserve)  voetremventiel. 

Als je het pedaal zachtjes tot de helft intrapt remt de auto licht af. Doe je dit sneller dan remt hij harder, terwijl het pedaal niet  verder ingetrapt wordt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei RobNiat:

En dan: is die verhoogde druk niet gewoon overkill? Zijn de electronische systemen niet alleen maar bezig om te remkracht in toom te houden met dergelijke spanningen?

 

Ze houden in ieder geval de auto recht bij zo'n noodremming, is mijn ervaring.

 

Laatst reed ik bijna, onbedoeld, door rood. Ik dus vól op de rem.. auto trekt beide kanten op.. alarmlichten springen aan (doet ie bij z'n eigen noodremming nou juist weer niet) en stond net voor het kruisingsvlak stil.. 

 

Ik heb ook het idee dat de computer bij de noodremming beter het ABS kan aansturen dan dat je zelf bij een volle bak remming kan doen.. dan 'bonkt' het toch meer, naar mijn idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het rempedaal wat tegenwoordig gebruikt wordt (het hangende exemplaar), heeft nog steeds een inwendig dubbel ventiel wat de luchtdruk doorlaat naar de wielen bij bediening. De kracht die je moet gebruiken om op de rem te trappen wordt ook nog steeds opgewekt door inwendige veren en membranen. Dit zorgt er ook voor dat het pedaal terugkomt als je geen kracht meer zet. 

In dit pneumatische deel zit een bepaalde vertraging (drukgolf die zich moet opbouwen/voortplanten) in de leidingen en verlies (langs diverse afdichtingen, koppelingen etc) voordat de gevraagde remdruk bij de wielen is.

 

Wat erbij gekomen is sinds EBS, is een elektronische sensor vlakbij het ophangpunt die de verplaatsing van het pedaal en de snelheid waarmee die verplaatsing plaatsvind, registreert. Hieruit wordt een 'remvraag' of 'vertragingsvraag' bepaald die de bestuurder blijkbaar van het voertuig verlangt. Deze wordt naar de remcomputer gestuurd en deze stuurt meteen de asmodulatoren aan. Deze elektronische signalen gaan zo snel dat tijdverlies er eigenlijk niet meer is. Enkel is er nog tijdverlies in de drukopbouw in het laatste stukje remleiding naar de wielen. Een 'remvraag' wordt naar de remcomputer gestuurd in de vorm van een gewenste vertraging, ergens tussen de 0 en 6,5 m/s2. Dat zijn waarden die het voertuig ook kan halen. Het EBS systeem meet en regelt constant de remdruk per wiel afhankelijk van belading, stuurhoek etc om aan de remvraag te voldoen. Niet meer en ook niet minder. Laat jij het pedaal ook maar het geringste los, stelt de sensor dat vast en reduceert dus de remdruk naar de wielen.

 

Bij een AEBS noodremming wordt door de AEBS radar/computer direct 8,5 m/s2 vertraging gevraagd.  Het voertuig haalt deze niet, maar het maakt wel dat er direct maximale remdruk op de wielen gezet wordt. Het ABS en ESP regelgedeelte van het EBS systeem blijft hierbij gewoon werken. Enig verlies door in moeten drukken van het rempedaal en vasthouden bij duiken van het voertuig wordt hiermee voorkomen.

 

Belangrijk in deze is ook om te melden dat ook de wielrem steeds beter gaat pakken en meer remkracht levert, naarmate de remming langer duurt. Doordat de bij de AEBS remming geen druk losgelaten wordt, en deze sneller begint te remmen als een voetremming, rem je uiteindelijk meer en harder af.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Durashift:

 

Laatst reed ik bijna, onbedoeld, door rood. Ik dus vól op de rem.. auto trekt beide kanten op.. alarmlichten springen aan (doet ie bij z'n eigen noodremming nou juist weer niet) 

Als de vertraging van het voertuig meer is als 3m/s2 (dan hang je al serieus in je gordel), moeten de alarmlichten automatisch aangaan bij redelijk recente auto's, ongeacht of die vertraging door de voetrem, retarder of noodremsysteen veroorzaakt wordt. Hier zit volgens mij ook nog een hele kleine tijdsfactor op, maar die weet ik niet meer uit mijn hoofd.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Denk dat er maar weinig zijn die als de mogelijkheid zich voordoet om bv met een lege auto voor de lol
eens een keer met 50 kmpu voluit te gaan remmen.
Veel los spul wat in de cabine ligt blijft niet op zijn plaats😁

Voor de code 95 zijn we vorig jaar in Barneveld geweest om te slippen en voluit in de rem te gaan met 50 kmpu
Kan je wel vertellen dat je dat ten allertijde probeert te voorkomen:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei kiepenboer:

Denk dat er maar weinig zijn die als de mogelijkheid zich voordoet om bv met een lege auto voor de lol
eens een keer met 50 kmpu voluit te gaan remmen.
Veel los spul wat in de cabine ligt blijft niet op zijn plaats😁

Voor de code 95 zijn we vorig jaar in Barneveld geweest om te slippen en voluit in de rem te gaan met 50 kmpu
Kan je wel vertellen dat je dat ten allertijde probeert te voorkomen:p

Dat doen we zeker niet voor de lol want dan hebben we weer een puntje panic breaking op onze naam:p😅

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Da Raymzter:

Als de vertraging van het voertuig meer is als 3m/s2 (dan hang je al serieus in je gordel), moeten de alarmlichten automatisch aangaan bij redelijk recente auto's, ongeacht of die vertraging door de voetrem, retarder of noodremsysteen veroorzaakt wordt. Hier zit volgens mij ook nog een hele kleine tijdsfactor op, maar die weet ik niet meer uit mijn hoofd.

 

 

 

Ik hing toen zeker serieus in de gordels.. en het papier lag rechts tegen de voorruit.. maar bij de noodstops door het systeem (zeker die bij lage snelheid en afslaand verkeer) doet ie niet de alarmlichten inschakelen..  Blijft een ruk systeem naar mijn mening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Da Raymzter:

 

 

 Enkel is er nog tijdverlies in de drukopbouw in het laatste stukje remleiding naar de wielen. Een 'remvraag' wordt naar de remcomputer gestuurd in de vorm van een gewenste vertraging, ergens tussen de 0 en 6,5 m/s2. Dat zijn waarden die het voertuig ook kan halen

 

 

We hebben daar in Barneveld een hele uitleg over gehad,
Maar ja je raad het al>>>>> das hier in die bovenkamer niet blijven hangen😂

  • Like 1
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Durashift:

Ik hing toen zeker serieus in de gordels.. en het papier lag rechts tegen de voorruit.. (...) 

 

Dat geloof ik best. Daarom dien je ook je gordel te dragen, die zit er niet voor niets in.

 

Wat mij veel meer zorgen baart is jou lading na zo'n ingreep, dus nu mijn prangende vraag; hoe zag dat er uiteindelijk uit? De poepdozen plat voorover en de stron...eeehm de inhoud rijkelijk vloeiend over straat? :D 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei kiepenboer:


Voor de code 95 zijn we vorig jaar in Barneveld geweest om te slippen en voluit in de rem te gaan met 50 kmpu
Kan je wel vertellen dat je dat ten allertijde probeert te voorkomen:p

Ook ervaren dat 2kmh trager een enorm verschil is in remafstand?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 6-9-2021 om 07:52 zei Pierre:

 

(..)

 

Wat mij veel meer zorgen baart is jou lading na zo'n ingreep, dus nu mijn prangende vraag; hoe zag dat er uiteindelijk uit? De poepdozen plat voorover en de stron...eeehm de inhoud rijkelijk vloeiend over straat? :D 

 

 

Daar was niks mis mee. Zuig ze namelijk eerst leeg voordat ze d'r op komen te staan, scheelt wat in het gewicht met d'r op schuiven ...:p

Ik schommelde wel wat heen en weer bij stilstand.. dat dan weer wel. :D

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden