[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Werken op zondag


RG73

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Op 23-8-2021 om 20:27 zei nstl:

Sprak een paar jaar terug iemand die bij st vd brink werkte. Ze moesten op zaterdag gaan werken. Maar alleen als ze doordeweeks al 40u hadden gemaakt zou het 150% zijn.. anders gewoon 100%.  Hij vond het wel logisch.

Dat zit iets anders.

 

Als je door de week niet aan de 40 komt, bijv 37, dan zijn de eerste 3 uur 100% en 5 uur 120% overuren. Maar over je zaterdag uren krijg je wel 50% toeslag, dus wel 8x.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 25-8-2021 om 11:36 zei Pierre:

 

Moeite met personeel vinden hebben ze momenteel overal, daar doet zelfs een loonschaal E7 en/of een nieuwe auto niks aan of af.
Persoonlijk zou ik er voor passen om op een doordeweekse dag thuis te moeten blijven en op zaterdag voor 100% te moeten werken, misschien heeft Hema weer andere voorwaarden die wél gunstiger zijn dan in onze CAO Beroepsgoederenvervoer.
 

Dat zie je heel veel tegenwoordig. Door de week dag of 2 thuis (je weekend) en in het weekend on tour. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zolang de economie niet inzakt kan je nog wat eisen ingewilligd krijgen als chauffeur. Zodra er weer een crisis is zal het wat kariger zijn. Ik heb weleens een tv item gezien van een eigen rijder die al ging rijden voor een daggeld onder de 100,- euro... Ook gehoord van een chauffeur uit Groningen die zat te smeken om dagelijks in Utrecht op een vuilniswagen te mogen rijden, zo moeilijk was het om aan werk te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 25-8-2021 om 06:03 zei sprinter 516:

Wel hoor, die strijd duurt nog steeds voort (over het rijden op zondag), helaas is de strijd voor werken op zaterdagen wel al verloren

 

 

Je zegt dat die strijd is verloren?  Ik snap dat dus niet, niemand kan jou verplichten op zaterdag te werken. Ik zou \daar snel klaar mee zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 minuten geleden zei Quincy:

 

 

Je zegt dat die strijd is verloren?  Ik snap dat dus niet, niemand kan jou verplichten op zaterdag te werken. Ik zou \daar snel klaar mee zijn.

Idd, ik ook. Veel uren en lange dagen maken is niet erg. Maar dan zelf er wat wat aan over houden ipv alleen de chef.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 30-8-2021 om 19:33 zei Quincy:

Je zegt dat die strijd is verloren?  Ik snap dat dus niet, niemand kan jou verplichten op zaterdag te werken. Ik zou \daar snel klaar mee zijn.


Een opdrachtgever kan zijn eisen nog wel eens veranderen, dan kan je als werkgever twee dingen doen.

Of je gaat er in mee, of je zoekt ander werk.😔

Zolang er genoeg ander werk is is de keuze misschien makkelijk gemaakt.

Zo lang er genoeg ander werk is ja….

 

Daarom mag daar gerust extra loon tegenover staan.👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 minuten geleden zei lientje:


Een opdrachtgever kan zijn eisen nog wel eens veranderen, dan kan je als werkgever twee dingen doen.

Of je gaat er in mee, of je zoekt ander werk.😔

Zolang er genoeg ander werk is is de keuze misschien makkelijk gemaakt.

Zo lang er genoeg ander werk is ja….

 

Daarom mag daar gerust extra loon tegenover staan.👍

Maar als de werkgever erin meegaat betekend dat niet altijd dat het personeel van de werkgever er in mee moet gaan Lientje. e.e.a ligt natuurlijk wel aan het contract en aan de werknemer zelf. Maar als ik alleen bij ons al eens kijk hoeveel mensen er zijn die niet voor zes uur weg willen. Die niet op zondag willen vertrekken. Die niet snachts willen werken. Die op vrikdag om vijf uur thuis willen zijn. En de meeste hebben dat ook laten vastleggen. En dan mag jij als werkgever zien dat je een planning rond krijgt en je opdrachtgever tevreden houdt. Pfff, ik zou gillemd gek worden geloof ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 uur geleden zei iveco 35c17:

Maar als de werkgever erin meegaat betekend dat niet altijd dat het personeel van de werkgever er in mee moet gaan Lientje. e.e.a ligt natuurlijk wel aan het contract en aan de werknemer zelf.


Denk je?

Wanneer het werk veranderd omdat de opdrachtgever dat zo bedenkt dan heb je daar als werkgever en dus ook als chauffeur in mee te gaan. Anders gaat die opdrachtgever wel naar een andere vervoerder. :bey:

 

…… en moet jij maar weer zien wat voor werk er voor teug komt.

Er komt weer een tijd dat het werk niet meer voor het oprapen ligt. Het werk wat in het weekend wordt gereden 24/7  is vaak het werk wat deze tijden gewoon wel door gaat.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
31 minuten geleden zei lientje:


Denk je?

Wanneer het werk veranderd omdat de opdrachtgever dat zo bedenkt dan heb je daar als werkgever en dus ook als chauffeur in mee te gaan. Anders gaat die opdrachtgever wel naar een andere vervoerder. :bey:

Dat bedoel ik dus. Als een werkgever zich zelf als het ware opsluit door bepaalde afspraken contractueel vast te leggen kan het dus uiteindelijk zo zijn dat ie niet voor bepaalde opdrachtgevers kan rijden. 

31 minuten geleden zei lientje:

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei iveco 35c17:

Dat bedoel ik dus. Als een werkgever zich zelf als het ware opsluit door bepaalde afspraken contractueel vast te leggen kan het dus uiteindelijk zo zijn dat ie niet voor bepaalde opdrachtgevers kan rijden. 


En dus werk kwijt raakt.

En chauffeurs hun baan dus verliezen. :bey:

Chauffeurs die opzoek mogen gaan naar ander werk waar men wel met het mapje eisen aan het werk kan.


Of de werkgever geeft ze de keuze…. of de chauffeur moet in het weekend werken of hij/zij kan wat anders zoeken.

Dan kan de werkgever ander personeel aan nemen die wel in het weekend kan/wil werken tegen een extra vergoeding.

Maar dit is niet alleen met weekenden of werktijden kunnen veranderen.

 

Daarom… streven naar een 8 urige werkdag prima, maar blijf van die toeslagen af!!!

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als ik niet wil werken in het weekend maak ik dat netjes kenbaar van te voren. mocht mijn werkgever de spelregels halverwege het spelletje veranderen en mij met dit soort regels uit het cao om de oren slaan dan weiger ik dat zeker en beroep me op eerder gemaakte afspraken.

 

Als hij me daarom wil ontslaan vind ik dat prima, al denk ik dat ik eerder al ontslag genomen zou hebben. Bij dat soort werkgever zou ik niet willen blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
31 minuten geleden zei Quincy:

Bij dat soort werkgever zou ik niet willen blijven.

Toch vreemd. Stel dat hij het reuze naar je zin hebt met wat je nu doet. En de werkgever krijgt (al dan niet tijdelijk) werk (wat jij doet)er bij wat in t weekend moet gebeuren. Kan of wil jij je dan niet aanpassen om de klant maar ook jouw werkgelegenheid vast te houden? 
 

ik heb dit al meerdere keren mee gemaakt en voor mij en mijn collega’s geen probleem. 
 

Dit en de volgende twee weekenden moeten er za en zo 4 vrachten gereden worden. 
Na een oproep via bc was binnen kwartier alle ritten vergeven……

(daarbij vermeld dat het puur om extra ritten gaat) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Toch vreemd. Stel dat hij het reuze naar je zin hebt met wat je nu doet. En de werkgever krijgt (al dan niet tijdelijk) werk (wat jij doet)er bij wat in t weekend moet gebeuren. 
 

(daarbij vermeld dat het puur om extra ritten gaat) 

Als het om tijdelijk (extra) werk gaat zal het voor velen geen probleem zijn.

 

Maar een werkgever kan in zo’n geval ook van te voren inventariseren of ie alle benodigde middelen heeft om een aangeboden  werk ook daadwerkelijk aan te nemen. (Of op in te schrijven).

 

Bij ons is ook al enkele keren de vraag gesteld wie er voor voelt om in de winter (1 oktober tot 1 april) te gaan zoutstrooien. Maar wegens gebrek aan “vrijwilligers” is dit telkens niet door gegaan.

 

Je kan als werkgever wel blind werk aannemen, maar als je daarmee je personeel “weg jaagt” (zeker in deze tijd, waar 1 telefoontje genoeg is om ergens anders te kunnen beginnen) bezorg je je zelf alleen maar meer problemen……

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 4-9-2021 om 16:59 zei roadtrain:

Toch vreemd. Stel dat hij het reuze naar je zin hebt met wat je nu doet. En de werkgever krijgt (al dan niet tijdelijk) werk (wat jij doet)er bij wat in t weekend moet gebeuren. Kan of wil jij je dan niet aanpassen om de klant maar ook jouw werkgelegenheid vast te houden? 
 

ik heb dit al meerdere keren mee gemaakt en voor mij en mijn collega’s geen probleem. 
 

Dit en de volgende twee weekenden moeten er za en zo 4 vrachten gereden worden. 
Na een oproep via bc was binnen kwartier alle ritten vergeven……

(daarbij vermeld dat het puur om extra ritten gaat) 

 

Dat mag jij vreemd vinden. Ik beslis zelf of ik in het weekend wil werken ja of nee. Stel nou dat ik juist bij deze werkgever ben gaan werken omdat hij geen weekend werk heeft en dat ik uitsluitend door de week kan werken omdat ik in het weekend mijn kinderen heb of dat ik bijvoorbeeld bij de plaatselijke voetbalclub als vrijwilliger werkzaam ben? En dan word ik verplicht dat op te geven omdat mijn werkgever vind dat ik opeens in het weekend MOET werken.

 

Ik vind daar niets vreemds aan als ik dat zou weigeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 minuten geleden zei Quincy:

 

Dat mag jij vreemd vinden. Ik beslis zelf of ik in het weekend wil werken ja of nee. Stel nou dat ik juist bij deze werkgever ben gaan werken omdat hij geen weekend werk heeft en dat ik uitsluitend door de week kan werken omdat ik in het weekend mijn kinderen heb of dat ik bijvoorbeeld bij de plaatselijke voetbalclub als vrijwilliger werkzaam ben? En dan word ik verplicht dat op te geven omdat mijn werkgever vind dat ik opeens in het weekend MOET werken.

 

Ik vind daar niets vreemds aan als ik dat zou weigeren.

Niets menselijks is ons vreemd. 
maar je mag en hoeft niet ieder weekend te werken……

 

Als het zo belangrijk is voor de toekomst van het bedrijf is het zaaks om tot een compromis te komen. 
Dan maar een keer niet naar de club.

 

Stel dat jij en je collega’s allemaal weigeren en de werkgever zou daardoor belangrijke klant kwijt raken en daardoor komt de toekomst van bedrijf in gevaar? 
En daardoor ook jullie banen……..

 

 

Heb het zelf een keer meegemaakt: uiteindelijk met een eerlijk dienstrooster hoefden we maar een keer per kwartaal een weekend te werken…….(niet eens volle dagen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 minuten geleden zei roadtrain:

 

Stel dat jij en je collega’s allemaal weigeren en de werkgever zou daardoor belangrijke klant kwijt raken en daardoor komt de toekomst van bedrijf in gevaar? 
En daardoor ook jullie banen……..

 

Geen probleem.

 

Als dat (weekend/zondag)werk dan zo belangrijk is, kan ie daar ook wel passend personeel voor vinden.

 

Dan zoek ik wel werk wat past bij mijn eigen situatie. Ik heb geen tijd voor werk in het weekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
39 minuten geleden zei roadtrain:

Niets menselijks is ons vreemd. 
maar je mag en hoeft niet ieder weekend te werken……

 

Als het zo belangrijk is voor de toekomst van het bedrijf is het zaaks om tot een compromis te komen. 
Dan maar een keer niet naar de club.

 

Stel dat jij en je collega’s allemaal weigeren en de werkgever zou daardoor belangrijke klant kwijt raken en daardoor komt de toekomst van bedrijf in gevaar? 
En daardoor ook jullie banen……..

 

 

Heb het zelf een keer meegemaakt: uiteindelijk met een eerlijk dienstrooster hoefden we maar een keer per kwartaal een weekend te werken…….(niet eens volle dagen)

 

 

Ik weet niet of je mijn bericht goed heb gelezen. Als het voor mijn een bewuste keus is om geen weekenden te werken, en de werkgever heeft geen weekend werk en dat is allemaal zo besproken tijdens de sollicitatie en dan ineens is daar het weekend werk. 

 

Sorry maar dan is dat echt niet mijn probleem. Iets wat ik al eerder heb gezegd, niet halverwege het spelletje de spelregels veranderen. Ik ga gewoon niet tegen mijn zin en afspraken aan het werk. Wil hij mij daarvoor ontslaan, prima maar dan houd ik de eer wel aan mezelf.

 

Zijn we zo ver afgegleden dat we overal maar in mee moeten gaan.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Teddybeer:

Geen probleem.

 

Als dat (weekend/zondag)werk dan zo belangrijk is, kan ie daar ook wel passend personeel voor vinden.

 

Dan zoek ik wel werk wat past bij mijn eigen situatie. Ik heb geen tijd voor werk in het weekend.


Zo is dat.👍

 

Het werk moet bij je passen, het leven veranderd, het transport veranderd en ook het werk dat daar bij hoort. Je moet werk zoeken wat bij je past.
Genoeg keuze.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei RobNiat:


Waarmee ben jij zo druk in het weekend wat door de week niet zou kunnen?

Ik/wij wonen redelijk ruim. Groot huis, grote tuin en nog wat land er bij.

 

Dat vraagt vrij veel tijd, qua onderhoud. Meeste avonden ben ik nog wel een poosje om het huis bezig. En in het weekend kan je tenminste eens een iets grotere klus aanpakken.

 

En mijn vrouw vind het ook wel eens prettig om samen “iets” te doen. Als was het alleen al eens te helpen bij het werk binnenshuis.

 

Ik zou daar ook een “beunhaas” voor kunnen strikken, die dat werk voor mij doet voor €25 per uur. Maar dan leg ik er alsnog geld op toe als ik 150% beur voor een zaterdag uur. 
 

En aangezien ik vrij “zinnig” ben, zal een “vreemdeling” mij het niet snel naar tevredenheid afwerken. Dus als ik er dan alsnog nawerk van heb, kan ik het beter van begin af aan zelf doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden