[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Trailer aankoppelen


RG73

Vraag

22 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
20 uur geleden zei RG73:

Ik heb begrepen dat er ook een lichte stand is om de poten van de trailer in of uit te draaien,ik heb dit nog niet kunnen ontdekken ,gaat bij mij altijd heel zwaar bij elke trailer.

Hoe doe ik dit?


Zet je de luchtvering van de trekker wel omhoog voordat je begint te draaien? Anders kan het toch niet bij elke trailer zwaar gaan?

 

tenzij ze allemaal kromme poten hebben natuurlijk 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei RG73:

alsof dat soort dingen behandeld worden.

Dag had wel beter geweest……

 

als je met aanhanger je E haalt ook wat uitleg over oplegger en andersom. 
 

Voor een rijschool die met beide auto’s lest is dit natuurlijk helemaal zo te behandelen. …..

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 minuten geleden zei Marotrans:

Nou is het al even geleden, maar voor de rijproef voor mijn chauffeursdiploma moest ik wel degelijk de trailer aan- en afkoppelen als onderdeel van dat examen...


Ik ook, maar je kunt natuurlijk ook op een motorwagen met aanhanger gelest hebben en nu op een trekker rijden.

 

ik heb op een trekker gelest maar niks over het koppelen van een motorwagen geleerd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 minuten geleden zei Marotrans:

Nou is het al even geleden, maar voor de rijproef voor mijn chauffeursdiploma moest ik wel degelijk de trailer aan- en afkoppelen als onderdeel van dat examen...

Tegenwoordig moet je met het E examen ook gewoon aan of afkoppelen. En met lessen mag je ook elke les een keer aan of afkoppelen.  En of die nu met een wipkar of oplegger gelest heeft maakt niet uit. Bij beide mag je even slingeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Marotrans:

Nou is het al even geleden, maar voor de rijproef voor mijn chauffeursdiploma moest ik wel degelijk de trailer aan- en afkoppelen als onderdeel van dat examen...

Ik helemaal niets geleerd…….zo E achter alles😜😜

pas bij van gend en loos die toen nog dienstrijbewijs hadden werd dat behandeld. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Vledder:


Ik ook, maar je kunt natuurlijk ook op een motorwagen met aanhanger gelest hebben en nu op een trekker rijden.

 

ik heb op een trekker gelest maar niks over het koppelen van een motorwagen geleerd

Ook bij een "wipkar" die normaal bij rijscholen gebruikt worden zitten uitdraai poten en werkt de slinger het zelfde hoor.........

Een goede rijschool legt dit wel degelijk uit.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei RobNiat:


Dus je hebt geleerd hoe je een aanhanger moet af- en aankoppelen? Dan weet je toch vanzelf niet hoe je een trailer aankoppelt of wegzet?

 

 Ik vind het al heel wat dat TS heeft gehoord van een lichte stand om de poten op te draaien. 
 

(mijn eerste poging een trailer aan te koppelen eindigde met twee kapotte spatborden…)

De rijschool waar ik gelest hebt "vroegeh" die had ook opleggers in het wagenpark (Bruinsma in Utrecht) en daar werd wel degelijk aandacht aan besteed, en heb ik ook een les gehad met de trekker/oplegger.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 26-8-2021 om 18:51 zei RG73:

Ik heb begrepen dat er ook een lichte stand is om de poten van de trailer in of uit te draaien,ik heb dit nog niet kunnen ontdekken ,gaat bij mij altijd heel zwaar bij elke trailer.

Hoe doe ik dit?

Als het al zwaar gaat wanneer de poten nog niet aan de grond zijn, dan word het tijd voor een paar nieuwe poten
want dan zijn ze krom.

Snelle stand>> slinger naar je toe trekken.
Langzame stand slinger indrukken.

Het zijn wel niet de juiste handeling zijn, maar wanneer ik recht sta en ff de rem los, dan trek ik altijd eerst de schotel los ivm klemmen
wat vaker voorkomt met een oplegger met stuurassen.

Dan poten aan de grond en slangen los.
Heb je een zware oplegger kan je ook ff 30 cm optrekken en je luchtvering nog iets hoger zetten en je poten nog 
iets naar beneden draaien, want dan kan je collega die hem aankoppelt er ook onder.

Lege trailer koppel ik altijd af in de rijstand, en bij het eronderuit rijden ff je trekker laten zakken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
17 minuten geleden zei kiepenboer:

Als het al zwaar gaat wanneer de poten nog niet aan de grond zijn, dan word het tijd voor een paar nieuwe poten
want dan zijn ze krom.

Snelle stand>> slinger naar je toe trekken.
Langzame stand slinger indrukken.

Het zijn wel niet de juiste handeling zijn, maar wanneer ik recht sta en ff de rem los, dan trek ik altijd eerst de schotel los ivm klemmen
wat vaker voorkomt met een oplegger met stuurassen.

Dan poten aan de grond en slangen los.
Heb je een zware oplegger kan je ook ff 30 cm optrekken en je luchtvering nog iets hoger zetten en je poten nog 
iets naar beneden draaien, want dan kan je collega die hem aankoppelt er ook onder.

Lege trailer koppel ik altijd af in de rijstand, en bij het eronderuit rijden ff je trekker laten zakken

Bij ons ook wereldchauffeurs die een plat

 tankchassis Afkoppelen,word je ook niet vrolijk van

20210623_102351.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
22 minuten geleden zei kiepenboer:

Ja Andre, vroeger zonder luchtvering op de trekker hadden we  zogenoemde sleetjes op de chassisbalken en ramde je hem er zo onder.💪💪💪😁

Teminste met die ferrytrailers van Norfolk Line

Als ik dat nu doe dan kost mij dat mijn accu's😕.

Die sleetjes bleven op het laatst nog weleens hangen onder de kop vd trailer,zeker bij schmitz die waren vrij"slap"op de kop.(geest lines)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei iveco 35c17:

Dat zal gerust Dokus, Maar zaken die ik niet weet vraag ik van te voren aan mensen die het wel weten. 

En de TS probeert het eerst zelf, niks mis mee zolang je maar niets sloopt. Kom je er dan nog steeds niet uit kun je het alsnog vragen. Beetje zelf initiatief tonen kan geen kwaad.

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei iveco 35c17:

En nee die informatie vraag ik niet hier. Daar heb ik mijn eigen contacten wel voor.😜


Er bestaan ook forum waar je gewoon dit soort vragen kan stellen en gewoon antwoord krijg hoor :ja:

 

Ik heb ook alleen met een schamel gelest en het was heel wat jaren later dat ik opleggers moest aan en afkoppelen. Gelukkig was dat in een tijd dat je hier nog gewoon met vragen terecht kon.
Hoeveel bedrijven zijn er wel niet waarvan de oplegger zelden wordt afgekoppeld?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
16 uur geleden zei kiepenboer:



Heb je een zware oplegger kan je ook ff 30 cm optrekken en je luchtvering nog iets hoger zetten en je poten nog 
iets naar beneden draaien.

 

Bij een hele zware, doe ik de luchtvering van de trailer naar beneden, en de kop omhoog, niet tot de max maar net eronder. 

Poten aan en slag terug. Dan heb je nog wat ruimte over met aankoppelen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 27-8-2021 om 18:44 zei sprinter 516:

Je noemt het dom gelul, maar Iveco heeft toch wel een beetje gelijk hoor.

Ik heb tijdens het lessen (ooit) gelest met een motorwagen met aanhanger, maar ook toen leerde ik hoe je moet aan en afkoppelen.

Dus zo dom is dat niet.

Of jij hebt een slechte rijschool gehad.

Oké,en het kan niet zo zijn dat je dingen even niet meer precies weet? Omdat je misschien na het behalen van het rijbewijs niet meteen bent gestart als chauffeur omdat je vrouw in tussentijd overlijd en je andere dingen aan je hoofd had?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Lichte stand is de zwengel een paar centimeter naar de oplegger/wipkar toe indrukken. Met een afkoppelde oplegger is het makkelijk te controleren: als je het gevoel hebt dat je heel veel aan het draaien bent, maar er lijkt niks te gebeuren zit je in de lichte stand (als de poten nog niet van de grond staan). Als je de luchtvering hoort sissen tijdens het zwengelen weet je dat er beweging in zit. Het makkelijkste is om de luchtvering direct na het aankoppelen zo hoog mogelijk te zetten, dan weet je bijna zeker dat de poten van de grond af zijn en hoef je doorgaans niet meer zo zwaar te draaien.

 

De lichte stand kan ook handig zijn als je een oplegger aan moet koppelen die veel te hoog afgekoppeld staat, waar met name bedrijven die echte terminaltrekkers hebben (die de luchtvering veel hoger kunnen zetten) nog wel eens een handje van hebben. Dan kun je hem met de lichte stand vóór het afkoppelen voorzichtig een beetje laten zakken, tot een niveau waarop je hem wel weer aan kunt koppelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden