[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Werkmentaliteit minder of juist meer bezig met gezondheid?


Voorbijganger

Vraag

  • Forumlid

Ik las namelijk het volgende artikel ;

 

https://www.ad.nl/binnenland/vakbond-cnv-wil-zo-snel-mogelijk-30-urige-werkweek~adf2b70f/

 

Vakbond CNV wil zo snel mogelijk 30-urige werkweek

Vakbond CNV wil dat Nederlandse bedrijven zo snel mogelijk een 30-urige werkweek invoeren. Dat moet onder meer psychische problemen zoals burn-outs voorkomen. De bond gaat de komende tijd bij cao-onderhandelingen inzetten op de kortere werkweek.

 

Voorzitter Piet Fortuin van de bond verklaart de stap door te wijzen op eigen onderzoek naar het aantal mensen dat tegen een burn-out aanzit. Dat verdubbelde tot een op de vijf. ,,Honderdduizenden mensen zitten er helemaal doorheen. Hoog tijd voor een nieuwe balans.’’

 
 

Eerder polste CNV Nederlanders al of ze een werkweek die een kwart korter is dan de gangbare 40 uur zien zitten. Dat bleek zo te zijn. Drie op de vijf denken met zo’n kortere werkweek gezond de pensioenleeftijd te gaan halen en dat er minder burn-outs zullen zijn. Twee derde verwacht minder ziekteverzuim en haast driekwart voorziet een betere balans tussen werk en privé. Ongeveer de helft verwacht productiever en efficiënter te zijn in een werkweek van 30 uur.

 

 Voorzitter Piet Fortuin van het CNV. © Hollandse Hoogte / ANP

Die zaken komen bij proeven bij bedrijven ook uit, stelt Fortuin. ,,Diverse proeven tonen aan dat mensen gelukkiger zijn, efficiënter en productiever. De werk-privébalans verbetert sterk.’’ De bondsvoorzitter zou graag zien dat de Nederlandse overheid het voortouw neemt bij het invoeren van een kortere werkweek.

 

Het moment is volgens Fortuin goed nu de economie zeer sterk herstelt van de coronacrisis. Voor sommige mensen zullen de CNV-plannen echter ook langere werktijden betekenen. ,,Onze wens is dat ook mensen die nu in kleine deeltijdbanen werken, straks 30 uur werken. Hiermee creëren we ook een betere balans tussen mannen en vrouwen.’’

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
29 minuten geleden zei iveco 35c17:

Hm, 25 procent minder werken, betekend 25 procent meer tijd om de knaken uit te geven. Zou dat dan ook een loonsverhoging van 25 procent gaan betekenen?


Nee Iveco dat zie je verkeerd. In je vrije tijd zal je moeten bijbeunen om je hypotheek te kunnen betalen.

 

  • Like 3
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
30 minuten geleden zei roadtrain:

Het hele foute hier aan is dat “anderen” gaan bedenken of bepalen wat goed voor je is. 
 

laat iedereen voor zichzelf doen waar hij of zij zich prettig bij voelt. 
 

 


Zo is dat. Er zijn genoeg bedrijven waar je een contract van 30 uur kan krijgen.

Alleen zou je dan misschien moeten veranderen van werk. 🤷🏻‍♀️


Wat hier onder staat vind ik dan ook weer zoveel onzin 🙄

Zoek gewoon een baan die bij jou past en draai dit niet om.

Er is verschillend werk in het transport genoeg. En anders is dit beroep toch niet zo geschikt.


 

Citaat

Hiermee creëren we ook een betere balans tussen mannen en vrouwen.’’


 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
15 minuten geleden zei lientje:


Nee Iveco dat zie je verkeerd. In je vrije tijd zal je moeten bijbeunen om je hypotheek te kunnen betalen.

 

Dat lijkt me niet de bedoeling van het hele plan. Maar daar gaat het wel op uitdraaien idd.

 

Of zouden ze alvast een opstapje willen maken naar de plannen van Klaus Schwab? 
 

Een gegarandeerd inkomen en niet meer of in elk geval minder mensen aan het werk en robots het werk laten overnemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei Ger-1957:

zucht, ik kan het niet laten om op een dergelijk zooitje d... opmerkingen mijn visie te geven.

 

Ten eerste, betrek eens niet elk krantenartikel direct op de chauffeurswereld, jullie zijn niet de enige mensen op deze wereld.

Ten tweede, je gaat niet minder werken hoor, er zijn nu al chauffeurs tekort, je gaat alleen meer verdienen omdat de overuren al beginnen na 30 uur.  

 

nou ga ik maar weer in de leesstand tot ik weer nieuwe domme dingen zie :rolleyes:

dat "ten 2e" vindt ik zelf wel een mooie bijkomstigheid, want nu heb ik 45 urige werkweek.......😇

En werk ik gemiddeld 50 uur per week

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
28 minuten geleden zei sprinter 516:

dat "ten 2e" vindt ik zelf wel een mooie bijkomstigheid, want nu heb ik 45 urige werkweek.......😇

En werk ik gemiddeld 50 uur per week

Ik meen me te herinneren dat jij laatst verkondigde dat je 2000? euro verdiende en het niet slecht vond. Als ik dan lees dat je deze uren maakt vind ik het een belabberd salaris. Ik hoop oprecht dat ik het me fout herinner.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei edje:

Ik meen me te herinneren dat jij laatst verkondigde dat je 2000? euro verdiende en het niet slecht vond. Als ik dan lees dat je deze uren maakt vind ik het een belabberd salaris. Ik hoop oprecht dat ik het me fout herinner.

Dat heb je inderdaad fout Ed, daar kom ik echt niet mijn bed voor uit hoor.

Ik vermoed toch echt dat je de verkeerde voor je hebt.

maandelijks komt er toch wel een bedrag van gemiddeld €2650,- op mijn rekening, toch een heel verschil.

En dat voor iemand die (nog steeds) op een B-E combi alleen door Nederland rond tuft en elke dag om rond 17.30 uur thuis aan de piepers zit (begin tijd meestal om 7.00 uur)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
47 minuten geleden zei sprinter 516:

(...) maandelijks komt er toch wel een bedrag van gemiddeld €2650,- op mijn rekening, toch een heel verschil.

En dat voor iemand die (nog steeds) op een B-E combi alleen door Nederland rond tuft en elke dag om rond 17.30 uur thuis aan de piepers zit (begin tijd meestal om 7.00 uur)


Wat me opvalt Cor, is dat je regelmatig over de hoogte van je salaris post. Nu vraag ik me zowiezo af wat de rest daar eigenlijk mee te maken heeft, ik zie tegelijkertijd dat je haast lyrisch bent over het baantje wat je nu hebt; een geweldige werkgever en een fantastisch bedrijf, iedere avond op tijd thuis, niet eerder beginnen als 07.00 's ochtends, amper overuren (50 per week gemiddeld..) etc. Allemaal heel fijn en het is je van harte gegund.

Maar of je nu met een B-E combinatie of met een vrachtwagen rondrijdt maakt weinig verschil lijkt mij; je bent -net als de rest- gewoon van 's ochtends tot 's avonds onderweg. Als ik zie hoe je hier vol trots verteld dat je toch zo'n €2650,- in de maand mee naar huis brengt met gemiddeld 40 overuren dan zet ik daar serieus mijn vraagtekens bij. Ik ben er niet echt zo mee bezig maar ik denk dat een chauffeur in D6 met 40 overuren en zonder OKV ook iets rond die koers zit, een gewoon gemiddeld salaris dus. Misschien had je bij de Hema veel minder en lijkt het nu een hoop geld, wat maakt het voor de rest zo bijzonder dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 minuten geleden zei RobNiat:

Misschien moet ik je er ook nog even op wijzen dat niets (behalve dan een enorm chauffeurstekort…) je werkgever tegenhoudt om je straks na dertig uur naar huis te sturen. 
 

Zo komt dat beeld van twee chauffeurs op één auto steeds dichterbij. 
 

(ach, nu betrek ik dit onderwerp weer op onze sector! En dat op een chauffeursforum…)

Dat worden dan minimaal 4 chauffeurs op 1 auto Rob. anders doet die auto nog maar 60 uur wat en staat de rest van de week aan de kant.

 

Maar dat is precies wat momenteel veel mensen willen. Veel verdienen en weinig uitvreten.

 

Ik kreeg vandaag de vraag of ik wel goed bij mijn hoofd was om 6 dagen achter elkaar te werken.  Dat chauffeurs tekort word grotendeels gemaakt doordat ze nu 2 chauffeurs nodig zijn voor het werk dat vroeger 1 chauffeur deed. En dan hebben ze ook nog allerlei manieren verzonnen om maar zo min mogelijk  te hoeven werken:stom:

 

Je kent het wel. Shaggie roken, krantje lezen. en dan! Ja pauze he!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 minuten geleden zei albertvv:

En die mogelijkheid hebben wij bewust dan wel onbewust gecreëerd voor onze kinderen die nu aan het werk gaan. 

Wij vind ik in deze een groot woord. Er zijn idd bepaalde mensen die zich hier hard voor gemaakt hebben. Maar als ik in mijn eigen omgeving kijk zijn er dat niet zoveel. Echter zijn we wel 1 ding vergeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
15 minuten geleden zei Murphy:

Niet zeuren.

Baan van 30u en in de vrije tijd een ander baantje van 30u. Heb je mooi je 60u te pakken EN zat en zondag vrij 🤣

Dit is natuurlijk niet zoals het bedoelt word. En dan er bij waarom zou je dan geen 60 uur bij de zelfde kunnen werken? Als je toch graag 60 uur werkt waarom zou je dan twee werkgevers moeten hebben?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei iveco 35c17:

Ik kreeg vandaag de vraag of ik wel goed bij mijn hoofd was om 6 dagen achter elkaar te werken.  Dat chauffeurs tekort word grotendeels gemaakt doordat ze nu 2 chauffeurs nodig zijn voor het werk dat vroeger 1 chauffeur deed. En dan hebben ze ook nog allerlei manieren verzonnen om maar zo min mogelijk  te hoeven werken:stom:

Van dit soort uitspraken word ik altijd een beetje kriebelig. Er zijn zoveel redenen om geen 6 dagen te (willen) werken. Er zijn zoveel redenen om genoegen te (kunnen) nemen met 40 uur werken maar er zijn evenzoveel redenen waarom mensen wel 6 dagen willen (moeten) werken of het liefst minimaal 60 uur maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 uur geleden zei Pierre:


Wat me opvalt Cor, is dat je regelmatig over de hoogte van je salaris post. Nu vraag ik me zowiezo af wat de rest daar eigenlijk mee te maken heeft, ik zie tegelijkertijd dat je haast lyrisch bent over het baantje wat je nu hebt; een geweldige werkgever en een fantastisch bedrijf, iedere avond op tijd thuis, niet eerder beginnen als 07.00 's ochtends, amper overuren (50 per week gemiddeld..) etc. Allemaal heel fijn en het is je van harte gegund.

Maar of je nu met een B-E combinatie of met een vrachtwagen rondrijdt maakt weinig verschil lijkt mij; je bent -net als de rest- gewoon van 's ochtends tot 's avonds onderweg. Als ik zie hoe je hier vol trots verteld dat je toch zo'n €2650,- in de maand mee naar huis brengt met gemiddeld 40 overuren dan zet ik daar serieus mijn vraagtekens bij. Ik ben er niet echt zo mee bezig maar ik denk dat een chauffeur in D6 met 40 overuren en zonder OKV ook iets rond die koers zit, een gewoon gemiddeld salaris dus. Misschien had je bij de Hema veel minder en lijkt het nu een hoop geld, wat maakt het voor de rest zo bijzonder dan?

Ed dacht zich te herinneren dat ik €2000,- zou verdienen (dat ik dat eens geschreven heb hier), en daar reageer ik dan weer op.

Jij doet het zelfde.

En waar lees jij dat ik maandelijks 40 overuren heb????

Ik heb al geschreven dat ik een werkweek heb van 45 uur, met gemiddeld 5 overuren per week.

Hoe kom jij in Gods naam dan op 40 overuren???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
24 minuten geleden zei sprinter 516:

Ed dacht zich te herinneren dat ik €2000,- zou verdienen (dat ik dat eens geschreven heb hier), en daar reageer ik dan weer op.

Jij doet het zelfde.

En waar lees jij dat ik maandelijks 40 overuren heb????

Ik heb al geschreven dat ik een werkweek heb van 45 uur, met gemiddeld 5 overuren per week.

Hoe kom jij in Gods naam dan op 40 overuren???

 

Ik doe niet hetzelfde Cor. Ik heb het nergens over die 2000,-, ik constateer alleen iets; n.l. dat je in de diverse reactie's nogal graag over je salaris praat met de daarbij behorende uitermate gunstige werkomstandigheden. Lekker om 17.30 aan de piepers thuis, gratis koffie bij de klanten, niet voor 07.00 beginnen etc. en dan ook nog eens € 2650,- in de maand mee naar huis brengen. Ik nuanceer dat enkel Cor, omdat een chauffeur in D6 met diezelfde uren waarschijnlijk zo ongeveer hetzelfde verdient. Het is dus allemaal niet wat het lijkt, dat bedoelde ik er mee, beslist niet om je onderuit te halen want ik gun je het beste.

En hoe ik dan op die 40 overuren kom? Da's heel simpel; mijn kleine neefje van 6 jaar kan die rekensom zelfs maken. Je zegt dat je per maand betaald word en zo'n 50 uur gemiddeld per week maakt, dat is pakweg 4 weken om even snel te rekenen, eigenlijk iets meer. Dan is het per 4 weken 4 x 10 = 40, toch? Rekenen we écht per maand dan zijn nog meer overuren;  40 : 12 x 13 = 43,33. Dan zit je al op 43½ uur. Per saldo nog minder per uur dus.
 

Je zou dus van deze rekensom uit kunnen gaan bij een normale werkweek van 40 uur, echter je beweert zelf dat je een werkweek van 45 uur maakt en daarbovenop nog eens 5 overuren. Volgens mij is het in onze CAO zo geregeld dat alle uren boven de 40 uur per week als overuur worden gerekend. Los van het feit dat ik nog nooit van een contract van 45 uur per week heb gehoord lijkt het hier of je werkgever wil eigenlijk geen overuren betalen of hoe moet ik dit zien?

 

19 uur geleden zei sprinter 516:

dat "ten 2e" vindt ik zelf wel een mooie bijkomstigheid, want nu heb ik 45 urige werkweek.......😇

En werk ik gemiddeld 50 uur per week

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 minuten geleden zei Ger-1957:

Geen idee Rob, ik maak me daar niet meer druk om, net als jullie overigens en zo komen er vreemde en onzinnige regeltjes in de cao, niemand houd ze tegen ;)

Ik heb jullie jaren geleden al gewaarschuwd dat er geen droog brood meer te verdienen is in het transport in de toekomst, niemand die me geloofde.

 


Allemaal oud nieuws Ger. Die voorspelling werd in de jaren '70 al gedaan toen jou broodheer als pionier begon met uitvlaggen en personeel op de bok zette wat hier voor een appel en een ei kwam rijden. Niet de zaken gaan verdraaien en de schuld bij het Nederlandse beroepspersoneel proberen te leggen... ;)

  • Like 3
  • Thanks 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei RobNiat:


Is dit jouw insteek Ger? Of deel je dit standpunt met het CNV?

 

Want de bond zegt dat het is om mensen te beschermen. Beschermen tegen een burn-out. 
 

Een hoger nettosalaris helpt niets tegen een burn-out namelijk. Dus -afgaand op jouw standpunt- is dit weer een verlangen, ingegeven door de verkeerde redenen. 

Ik denk eerder een vaststaand feit, aangezien er nu al een tekort (blijkt) te zijn aan goede chauffeurs.

Het werk moet toch links of rechtsom weg gereden worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei RobNiat:

Misschien moet ik je er ook nog even op wijzen dat niets (behalve dan een enorm chauffeurstekort…) je werkgever tegenhoudt om je straks na dertig uur naar huis te sturen. 
 

Zo komt dat beeld van twee chauffeurs op één auto steeds dichterbij. 
 

(ach, nu betrek ik dit onderwerp weer op onze sector! En dat op een chauffeursforum…)

Mogelijk dat het systeem wel op gaat in andere sectoren inderdaad, maar voor de transport gerelateerde bedrijven zal het niets anders uitpakken dan dat we meer gaan verdienen, met gelijk aantal werk uren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden