[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Werkmentaliteit minder of juist meer bezig met gezondheid?


Voorbijganger

Vraag

  • Forumlid

Ik las namelijk het volgende artikel ;

 

https://www.ad.nl/binnenland/vakbond-cnv-wil-zo-snel-mogelijk-30-urige-werkweek~adf2b70f/

 

Vakbond CNV wil zo snel mogelijk 30-urige werkweek

Vakbond CNV wil dat Nederlandse bedrijven zo snel mogelijk een 30-urige werkweek invoeren. Dat moet onder meer psychische problemen zoals burn-outs voorkomen. De bond gaat de komende tijd bij cao-onderhandelingen inzetten op de kortere werkweek.

 

Voorzitter Piet Fortuin van de bond verklaart de stap door te wijzen op eigen onderzoek naar het aantal mensen dat tegen een burn-out aanzit. Dat verdubbelde tot een op de vijf. ,,Honderdduizenden mensen zitten er helemaal doorheen. Hoog tijd voor een nieuwe balans.’’

 
 

Eerder polste CNV Nederlanders al of ze een werkweek die een kwart korter is dan de gangbare 40 uur zien zitten. Dat bleek zo te zijn. Drie op de vijf denken met zo’n kortere werkweek gezond de pensioenleeftijd te gaan halen en dat er minder burn-outs zullen zijn. Twee derde verwacht minder ziekteverzuim en haast driekwart voorziet een betere balans tussen werk en privé. Ongeveer de helft verwacht productiever en efficiënter te zijn in een werkweek van 30 uur.

 

 Voorzitter Piet Fortuin van het CNV. © Hollandse Hoogte / ANP

Die zaken komen bij proeven bij bedrijven ook uit, stelt Fortuin. ,,Diverse proeven tonen aan dat mensen gelukkiger zijn, efficiënter en productiever. De werk-privébalans verbetert sterk.’’ De bondsvoorzitter zou graag zien dat de Nederlandse overheid het voortouw neemt bij het invoeren van een kortere werkweek.

 

Het moment is volgens Fortuin goed nu de economie zeer sterk herstelt van de coronacrisis. Voor sommige mensen zullen de CNV-plannen echter ook langere werktijden betekenen. ,,Onze wens is dat ook mensen die nu in kleine deeltijdbanen werken, straks 30 uur werken. Hiermee creëren we ook een betere balans tussen mannen en vrouwen.’’

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei iveco 35c17:

Dat worden dan minimaal 4 chauffeurs op 1 auto Rob. anders doet die auto nog maar 60 uur wat en staat de rest van de week aan de kant.

 

Maar dat is precies wat momenteel veel mensen willen. Veel verdienen en weinig uitvreten.

 

Ik kreeg vandaag de vraag of ik wel goed bij mijn hoofd was om 6 dagen achter elkaar te werken.  Dat chauffeurs tekort word grotendeels gemaakt doordat ze nu 2 chauffeurs nodig zijn voor het werk dat vroeger 1 chauffeur deed. En dan hebben ze ook nog allerlei manieren verzonnen om maar zo min mogelijk  te hoeven werken:stom:

 

Je kent het wel. Shaggie roken, krantje lezen. en dan! Ja pauze he!

Dat zie je toch echt verkeerd....

Dat er geen 60 of meer uren gewerkt mogen worden, heeft de sector aan zich zelf te danken, omdat het blijkbaar nooit genoeg bleek.

Door de vele overtredingen werden de sancties en regels steeds scherper. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
42 minuten geleden zei Pierre:

 

Ik doe niet hetzelfde Cor. Ik heb het nergens over die 2000,-, ik constateer alleen iets; n.l. dat je in de diverse reactie's nogal graag over je salaris praat met de daarbij behorende uitermate gunstige werkomstandigheden. Lekker om 17.30 aan de piepers thuis, gratis koffie bij de klanten, niet voor 07.00 beginnen etc. en dan ook nog eens € 2650,- in de maand mee naar huis brengen. Ik nuanceer dat enkel Cor, omdat een chauffeur in D6 met diezelfde uren waarschijnlijk zo ongeveer hetzelfde verdient. Het is dus allemaal niet wat het lijkt, dat bedoelde ik er mee, beslist niet om je onderuit te halen want ik gun je het beste.

En hoe ik dan op die 40 overuren kom? Da's heel simpel; mijn kleine neefje van 6 jaar kan die rekensom zelfs maken. Je zegt dat je per maand betaald word en zo'n 50 uur gemiddeld per week maakt, dat is pakweg 4 weken om even snel te rekenen, eigenlijk iets meer. Dan is het per 4 weken 4 x 10 = 40, toch? Rekenen we écht per maand dan zijn nog meer overuren;  40 : 12 x 13 = 43,33. Dan zit je al op 43½ uur. Per saldo nog minder per uur dus.
 

Je zou dus van deze rekensom uit kunnen gaan bij een normale werkweek van 40 uur, echter je beweert zelf dat je een werkweek van 45 uur maakt en daarbovenop nog eens 5 overuren. Volgens mij is het in onze CAO zo geregeld dat alle uren boven de 40 uur per week als overuur worden gerekend. Los van het feit dat ik nog nooit van een contract van 45 uur per week heb gehoord lijkt het hier of je werkgever wil eigenlijk geen overuren betalen of hoe moet ik dit zien?

 

Als je opgelet had, heb ik al vaker verteld dat ik via een andere CAO betaald wordt dan de transport CAO.

ik ben (wel is waar) als chauffeur werkzaam, maar dan in de automobiel branche, en het is dus eigen vervoer dan niet onder de transport CAO valt.

Vandaar dat een werkweek van 45 uur prima toegestaan is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
21 minuten geleden zei sprinter 516:

Ik denk eerder een vaststaand feit, aangezien er nu al een tekort (blijkt) te zijn aan goede chauffeurs.

Het werk moet toch links of rechtsom weg gereden worden.

Dat werk word wel weg gereden Cor maak je maar geen zorgen. Zelfs in de winkeldistributie laten ze van allerlei apen rijden heb ik wel gezien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
20 minuten geleden zei sprinter 516:

Dat zie je toch echt verkeerd....

Dat er geen 60 of meer uren gewerkt mogen worden, heeft de sector aan zich zelf te danken, omdat het blijkbaar nooit genoeg bleek.

Door de vele overtredingen werden de sancties en regels steeds scherper. 

Dus eigenlijk heb jij het voor mij verpest zeg je nu?  😃

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ als je het zo bekijkt.........

Ik was als internationaal chauffeur meestal nog netjes binnen de gestelde termijnen thuis.

Ik heb zelden weken van huis gereden, en ja als je onderweg bent wil je niet stilstaan maar rijden omdat dat voor Nederlandse chauffeurs nu eenmaal het meeste oplevert.

Als ik hier op het forum zo lees, zijn onze Oost Europese collega's beter af, met dag geld.

Wij kregen alleen de gewerkt uren vergoed (vroeger en nu nog steeds)

Om 15:00 uur stil staan bij de Duitsers omdat ze naar huis gaan betekend ook gelijk einde werkdag als er niet meer gelost wordt (maar dat hoef ik jou toch niet uit te leggen meer?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
19 minuten geleden zei sprinter 516:

Als je opgelet had, heb ik al vaker verteld dat ik via een andere CAO betaald wordt dan de transport CAO.

ik ben (wel is waar) als chauffeur werkzaam, maar dan in de automobiel branche, en het is dus eigen vervoer dan niet onder de transport CAO valt.

Vandaar dat een werkweek van 45 uur prima toegestaan is.

 

Dat je onder een andere CAO valt was allemaal al duidelijk. Het ging hier over de uren.

Dus als ik het goed begrijp heb jij een contract van 45 uur per week? En de overuren beginnen pas te tellen na die 45 uur?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
25 minuten geleden zei sprinter 516:

^^ als je het zo bekijkt.........

t (maar dat hoef ik jou toch niet uit te leggen meer?)

Ik kijk er jouw niet op aan hoor Cor. Maar omdat je schreef dat het vroeger verpest was en jij vroeger ook internationaal reed was het wel een mooi inkoppertje.

 

Maar voor mij is zoals het nu is genoeg hoor. Kan ik genoeg mee verdienen. Af en toe keer een middag op tijd stilstaan is ook niet erg. Zolang dat maar niet structureel is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei edje:

Van dit soort uitspraken word ik altijd een beetje kriebelig. Er zijn zoveel redenen om geen 6 dagen te (willen) werken. Er zijn zoveel redenen om genoegen te (kunnen) nemen met 40 uur werken maar er zijn evenzoveel redenen waarom mensen wel 6 dagen willen (moeten) werken of het liefst minimaal 60 uur maken.

Het was er 1 uit jullie club die het me vroeg . En waarom??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
41 minuten geleden zei sprinter 516:

^^ helemaal juist geconcludeerd.

Daar staat tegenover dat ik dus ook meer betaald krijg bij bijvoorbeeld ziekte.


Je zegt; ik krijg meer betaald wanneer ik in de ziektewet zit. Dus 45 uur i.p.v. 40 zo ik het lees.
Rest mij de volgende vraag; hoe zit het dan met die overuren die je maakt. Krijg je daar gewoon 45 uur, betaald hij die 5 overuren gewoon bij ziekte of ook het gemiddelde van een bepaalde periode bovenop je 45 contracturen ?

In onze CAO is het zo geregeld dat je bij ziekteveruim vanwege een bedrijfsongeval gewoon je contracturen -vermeerderd met het gemiddelde van de overuren à 130% over de laatste 52 weken (met een maximum van 15 overuren) vergoed krijgt. Is het door gewoon ziekte ofwel geen bedrijfsongeval word hier een reductie van 25% op het gemiddelde aantal overuren toegepast met een maximum van 7 overuren per week. Dat is dan toch nog 47 uur per week bij een gemiddelde werkweek van 50 uur waarvan 7 uren à 130%, dus 28 overuren per vier weken of 30½ overuur per maand bij ziekte. Hoe werkt dat in jullie CAO?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
17 minuten geleden zei iveco 35c17:

Het was er 1 uit jullie club die het me vroeg . En waarom??

Waarom wordt het hier toch altijd gedacht dat er clubjes zijn???

Misschien zijn veel mensen het wel met de ander eens, en niet met jou (of een ander)???

Dan ben je nog niet "lid" van een clubje hoor.

Ik ben het ook regelmatig met jou en Pierre eens (maar ook heel vaak niet), en dat geld ook voor Ger.

Bij welk clubje hoor ik dan volgens jou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 minuten geleden zei Pierre:


Je zegt; ik krijg meer betaald wanneer ik in de ziektewet zit. Dus 45 uur i.p.v. 40 zo ik het lees.
Rest mij de volgende vraag; hoe zit het dan met die overuren die je maakt. Krijg je daar gewoon 45 uur of ook het gemiddelde van bovenop je 45 contracturen ?

In onze CAO is het zo geregeld dat je in geval van ziekteverzuim vanwege een bedrijfsongeval gewoon je contracturen -vermeerderd met het gemiddelde van de overuren à 130% over de laatste 52 weken (met een maximum van 15 overuren) vergoed krijgt. Is het door gewoon ziekte ofwel geen bedrijfsongeval word hier een reductie van 25% op het gemiddelde aantal overuren toegepast met een maximum van 7 overuren. Dat is dan toch nog 47 uur per week bij een gemiddelde werkweek van 50 uur waarvan 7 uren à 130%, dus 28 overuren per vier weken of 30½ overuur per maand bij ziekte. Hoe werkt dat in jullie CAO?

Nee, dat dan weer niet, maar er worden ook geen "wacht dagen" berekend op eigen kosten zoals in de transport CAO.

Ook krijg ik gewoon vanaf, en tot aan Beverwijk dagelijks betaald (bewaakte stalling bij transport bedrijf en ook dat wordt door hun betaald.

In andere gevallen wordt er weer reis geld betaald, ook dat heeft de transport CAO niet.

Zo zijn er nog wel meer voordelen (maar ook zeker wel min punten) op te noemen.

Bij de 1 krijg je wat, bij de ander laat je wat.

En ja, voor mij met mijn brose gezondheid is dit ideaal werk, dus ik spreek er niet slecht over.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 uur geleden zei iveco 35c17:

 

 

Je kent het wel. Shaggie roken, krantje lezen. en dan! Ja pauze he!

Misschien de pauze staffel compenseren?  Je kent het wel mensen die geen pauze nemen en hun staffel wel tijden het laden en lossen en/of wachten weg laten strepen en zo dus voor niets werken en daarmee goedkoper zijn dan wel Pool, Roemeen of Filipino dan ook.

24 minuten geleden zei iveco 35c17:

Het was er 1 uit jullie club die het me vroeg . En waarom??

Zijn waarschijnlijk bang dat hun dan volgende keer ook 6 dagen moeten werken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
26 minuten geleden zei sprinter 516:

Waarom wordt het hier toch altijd gedacht dat er clubjes zijn???

Misschien zijn veel mensen het wel met de ander eens, en niet met jou (of een ander)???

Dan ben je nog niet "lid" van een clubje hoor.

Ik ben het ook regelmatig met jou en Pierre eens (maar ook heel vaak niet), en dat geld ook voor Ger.

Bij welk clubje hoor ik dan volgens jou?

Cor je begrijpt het verkeerd. Het was er eentje die bij dezelfde werkgever werkt als Edje. Dat noemen we hier dan wel die club of jullie club.

 

En ik wou geen namen noemen dus maar zo gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei iveco 35c17:

Cor je begrijpt het verkeerd. Het was er eentje die bij dezelfde werkgever werkt als Edje. Dat noemen we hier dan wel die club of jullie club.

 

En ik wou geen namen noemen dus maar zo gedaan.

Bij mijn werkgever zijn er ook heel veel die zes dagen werken hoor. Stiekem denk ik dat dat er meer zijn als de personen die maar 5 (of 4) dagen werken. Gisteren moesten er ook weer een hoop auto's extra rijden omdat A.H schijnbaar met een nieuwe folder komt zodat mensen weer kunnen hamsteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 minuten geleden zei edje:

Bij mijn werkgever zijn er ook heel veel die zes dagen werken hoor. Stiekem denk ik dat dat er meer zijn als de personen die maar 5 (of 4) dagen werken. Gisteren moesten er ook weer een hoop auto's extra rijden omdat A.H schijnbaar met een nieuwe folder komt zodat mensen weer kunnen hamsteren.

Zou gerust zo kunnen zijn, Echter kom ik in Raalte veel chauffeurs tegen die 4 of 5 dagen max werken. Op een enkele oudere chauffeur na die ervan baalde dat hij een dag reserve moest staan. Schijnbaar toch een chauffeurs overschot bij jullie dacht hij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 uur geleden zei iveco 35c17:

Op een enkele oudere chauffeur na die ervan baalde dat hij een dag reserve moest staan. Schijnbaar toch een chauffeurs overschot bij jullie dacht hij.


Het kan ook zijn omdat er geen wagens over zijn tenzij er een chauffeur zich ziek meldt :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 uur geleden zei iveco 35c17:

Schijnbaar toch een chauffeurs overschot bij jullie dacht hij.

De rest van het verhaal is niet zo belangrijk maar heb je het nu over van der Nat (mijn werkgever)? Ik betwijfel dat want wij hebben geen reservechauffeurs. Ik denk dat je het één en ander verwisseld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 minuten geleden zei edje:

De rest van het verhaal is niet zo belangrijk maar heb je het nu over van der Nat (mijn werkgever)? Ik betwijfel dat want wij hebben geen reservechauffeurs. Ik denk dat je het één en ander verwisseld.

Nee niet over Van Der Nat. ik meende dat jij bij Cornelissen werkt. maar mijn excuus dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden