[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Werkmentaliteit minder of juist meer bezig met gezondheid?


Voorbijganger

Vraag

  • Forumlid

Ik las namelijk het volgende artikel ;

 

https://www.ad.nl/binnenland/vakbond-cnv-wil-zo-snel-mogelijk-30-urige-werkweek~adf2b70f/

 

Vakbond CNV wil zo snel mogelijk 30-urige werkweek

Vakbond CNV wil dat Nederlandse bedrijven zo snel mogelijk een 30-urige werkweek invoeren. Dat moet onder meer psychische problemen zoals burn-outs voorkomen. De bond gaat de komende tijd bij cao-onderhandelingen inzetten op de kortere werkweek.

 

Voorzitter Piet Fortuin van de bond verklaart de stap door te wijzen op eigen onderzoek naar het aantal mensen dat tegen een burn-out aanzit. Dat verdubbelde tot een op de vijf. ,,Honderdduizenden mensen zitten er helemaal doorheen. Hoog tijd voor een nieuwe balans.’’

 
 

Eerder polste CNV Nederlanders al of ze een werkweek die een kwart korter is dan de gangbare 40 uur zien zitten. Dat bleek zo te zijn. Drie op de vijf denken met zo’n kortere werkweek gezond de pensioenleeftijd te gaan halen en dat er minder burn-outs zullen zijn. Twee derde verwacht minder ziekteverzuim en haast driekwart voorziet een betere balans tussen werk en privé. Ongeveer de helft verwacht productiever en efficiënter te zijn in een werkweek van 30 uur.

 

 Voorzitter Piet Fortuin van het CNV. © Hollandse Hoogte / ANP

Die zaken komen bij proeven bij bedrijven ook uit, stelt Fortuin. ,,Diverse proeven tonen aan dat mensen gelukkiger zijn, efficiënter en productiever. De werk-privébalans verbetert sterk.’’ De bondsvoorzitter zou graag zien dat de Nederlandse overheid het voortouw neemt bij het invoeren van een kortere werkweek.

 

Het moment is volgens Fortuin goed nu de economie zeer sterk herstelt van de coronacrisis. Voor sommige mensen zullen de CNV-plannen echter ook langere werktijden betekenen. ,,Onze wens is dat ook mensen die nu in kleine deeltijdbanen werken, straks 30 uur werken. Hiermee creëren we ook een betere balans tussen mannen en vrouwen.’’

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
19 minuten geleden zei iveco 35c17:

Als er geen wagens over zijn maar wel chauffeurs dan hebben ze toch wel daadwerkelijk een chauffeurs overschot lijkt me.


Er worden wagens ingeroosterd bij de garage, er zijn nog wel eens wagens die onverwachts daar staan. Of vallen ritten uit, vaak is het ook nog zo dat men al later weet hoeveel wagens er per dag nodig zijn. Zeker in het vers hangt dit sterk af van de combinatie consument en het weer. Bij ons word je meestal wel opgeroepen hoor. Maar staat de precieze tijd nog niet vast.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 minuten geleden zei lientje:


Er worden wagens ingeroosterd bij de garage, er zijn nog wel eens wagens die onverwachts daar staan. Of vallen ritten uit, vaak is het ook nog zo dat men al later weet hoeveel wagens er per dag nodig zijn. Zeker in het vers hangt dit sterk af van de combinatie consument en het weer. Bij ons word je meestal wel opgeroepen hoor. Maar staat de precieze tijd nog niet vast. Ik denk dat dit bij Cornelissen ook wel zo werkt.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 minuten geleden zei lientje:

. Zeker in het vers hangt dit sterk af van de combinatie consument en het weer. Bij ons word je meestal wel opgeroepen hoor. Maar staat de precieze tijd nog niet vast.

 

Dat zouden ze op dit moment zoals ik nu in Raalte rij bij mij toch echt niet hoeven flikken. Nachtrusten van 12 uur en langer zijn al niet zo mijn ding en dan ook nog maar eens zien of en hoelaat je de volgende dag kan vertrekken.  Nee dan stond die auto heel snel thuis op de dam tot ze wel weer een definitieve planning hadden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid


Iveco al ik dan wel eens lees hoe jou dagindelingen zijn met voor mij nare begintijden en lange (nacht)rust tussen de werkdagen, dan denk ik ook wel eens van, ach ieder zijn ding.
 

Maar niet al het werk heeft zoveel regelmaat dat je een vast rooster heb. Tenminste ik kies niet voor vaste ritten/klanten/werk.

 

Mijn mening en ervaring is dat wanneer jij wat buigzaam bent voor het bedrijf, dat zich dat wel weer terug laat zien wanneer jij wat flexibiliteit verwacht van de planning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 minuten geleden zei lientje:


Iveco al ik dan wel eens lees hoe jou dagindelingen zijn met voor mij nare begintijden en lange (nacht)rust tussen de werkdagen, dan denk ik ook wel eens van, ach ieder zijn ding.
 

Maar niet al het werk heeft zoveel regelmaat dat je een vast rooster heb. Tenminste ik kies niet voor vaste ritten/klanten/werk.

 

Mijn mening en ervaring is dat wanneer jij wat buigzaam bent voor het bedrijf, dat zich dat wel weer terug laat zien wanneer jij wat flexibiliteit verwacht van de planning.

Lientje ze doen mij een niet groter plezier als dat ze me met een oplegger met stukgoed wegsturen op zondagmiddag/avond om die  leeg te rossen en dan terugladen en gauw terug om de volgende aan te koppelen. negen uur nachtrust vind ik over het algemeen ruim voldoende.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 uur geleden zei iveco 35c17:

Lientje ze doen mij een niet groter plezier als dat ze me met een oplegger met stukgoed wegsturen op zondagmiddag/avond om die  leeg te rossen en dan terugladen en gauw terug om de volgende aan te koppelen. negen uur nachtrust vind ik over het algemeen ruim voldoende.


Ik bedoel dat ook dat zal niet altijd zo valt te plannen wil jou werkgever ook nog wat verdienen door niet te veel lege km te rijden?

Ik meen te hebben gelezen dat jij ook wel eens langer dan 16 uur stil staat.

Kijk dat zou voor mij niets zijn, net als wachten tijdens het laden/ lossen.

Daarom… Ieder zijn ding. De perfecte werkgever met het perfecte werk is zeldzaam…. En meestal al voorzien van de juiste chauffeur.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
59 minuten geleden zei lientje:


Ik bedoel dat ook dat zal niet altijd zo valt te plannen wil jou werkgever ook nog wat verdienen door niet te veel lege km te rijden?

Ik meen te hebben gelezen dat jij ook wel eens langer dan 16 uur stil staat.

Kijk dat zou voor mij niets zijn, net als wachten tijdens het laden/ lossen.

Daarom… Ieder zijn ding. De perfecte werkgever met het perfecte werk is zeldzaam…. En meestal al voorzien van de juiste chauffeur.

 

Dat klopt idd. Vooral vertrek op zondagavond naar Denemarken of Zuid Duitsland betekend  op maandagochtend 4 a 5 adressen lossen en rond 13.00 uur leeg en op rust tot de volgende ochtend een uur of 7.00. Dan heb je idd een lange nacht. Maar dan kan je wel meteen weer bijtanken van een nachtje zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei iveco 35c17:

Lientje ze doen mij een niet groter plezier als dat ze me met een oplegger met stukgoed wegsturen op zondagmiddag/avond om die  leeg te rossen en dan terugladen en gauw terug om de volgende aan te koppelen. negen uur nachtrust vind ik over het algemeen ruim voldoende.

 

30 minuten geleden zei iveco 35c17:

Dat klopt idd. Vooral vertrek op zondagavond naar Denemarken of Zuid Duitsland betekend  op maandagochtend 4 a 5 adressen lossen en rond 13.00 uur leeg en op rust tot de volgende ochtend een uur of 7.00. Dan heb je idd een lange nacht. Maar dan kan je wel meteen weer bijtanken van een nachtje zitten.

9 uur vind je lang zat en dan 18 uur staan op eigen kosten…..🙈. Wat doe je al die tijd?


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei iveco 35c17:

Wat denk je dat er gedaan is voordat je stil staat?  En bepaalde leveringen moeten nu eenmaal gewoon op een bepaalde tijd gedaan worden. 

Dan nog…..

maar zou je bv zondag eerder rijden en dan net voor de eerste klant 9 uur rust maken. Dan de volgende dag je adressen lossen en op naar de volgende laadadres… evt smiddags nog laden of 9/11 uur nachtrust maken en dan weer. 
dan sta je veel minder (onbetaald) stil en blijf je in gewoon dag/nacht ritme. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 minuten geleden zei roadtrain:

Dan nog…..

maar zou je bv zondag eerder rijden en dan net voor de eerste klant 9 uur rust maken. Dan de volgende dag je adressen lossen en op naar de volgende laadadres… evt smiddags nog laden of 9/11 uur nachtrust maken en dan weer. 
dan sta je veel minder (onbetaald) stil en blijf je in gewoon dag/nacht ritme. 

Dat van dat ritme klopt idd. Maar als je het zou doen zoals jij zegt ben je dus een dienst kwijt en kan je niet op zaterdag thuis komen. Wat dan weer betekend dat er voor bepaalde ritten op vrijdag een andere oplossing gevonden zal moeten worden. 
Op vrijdagmiddag nog laden in Berlijn bijvoorbeeld gaat hem dan niet meer worden zonder 24 of 45 uur over te staan. En dat gaat dan weer niet goed komen met het lossen bij bepaalde bedrijven hier in Nederland.

 

En nu kan je wel zeggen dan moeten ze anders plannen maar dat lukt natuurlijk niet altijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei roadtrain:

Dan nog…..

maar zou je bv zondag eerder rijden en dan net voor de eerste klant 9 uur rust maken. Dan de volgende dag je adressen lossen en op naar de volgende laadadres… evt smiddags nog laden of 9/11 uur nachtrust maken en dan weer. 
dan sta je veel minder (onbetaald) stil en blijf je in gewoon dag/nacht ritme. 

 

 

Klinkt leuk maar je kan officieel met een tautliner voor 22.00 de grens niet over dus die vlieger gaat niet op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei iveco 35c17:

Dat van dat ritme klopt idd. Maar als je het zou doen zoals jij zegt ben je dus een dienst kwijt en kan je niet op zaterdag thuis komen. Wat dan weer betekend dat er voor bepaalde ritten op vrijdag een andere oplossing gevonden zal moeten worden. 
Op vrijdagmiddag nog laden in Berlijn bijvoorbeeld gaat hem dan niet meer worden zonder 24 of 45 uur over te staan. En dat gaat dan weer niet goed komen met het lossen bij bepaalde bedrijven hier in Nederland.

 

En nu kan je wel zeggen dan moeten ze anders plannen maar dat lukt natuurlijk niet altijd.

Wat bedoel je precies met 'dan ben je weer een dienst kwijt' Alberto?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei matthieu:

Wat bedoel je precies met 'dan ben je weer een dienst kwijt' Alberto?

Nou als ik zoals Roadtrain zegt op zondag op zou rijden naar Kolding bijv. Daar dan nachtrust zou gaan maken en dan op maandagochtend zou beginnen te lossen. Dan heb ik die zondag mijn eerste dienst van 6 gehad. En dat betekend dan dat je op vrijdag thuis moet zijn of overstaan 24 of 45 uur. Net wat je nodig bent. Nu vertrekken we rond 00,00 uur op zondagavond en rijden naar Denemarken en gaan nog uitlossen. Als die rond de middag of ergens in de middag dan leeg is gaan we op nachtrust tot dinsdagochtend een uur of zeven. En dat houd in dat je dan wel eens lang stilstaat die eerste nacht. Maar het betekend ook dat ik dan op vrijdagmiddag  laat nog in Berlijn kan laden eventueel en op zaterdag thuis kan komen dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei iveco 35c17:

Nou als ik zoals Roadtrain zegt op zondag op zou rijden naar Kolding bijv. Daar dan nachtrust zou gaan maken en dan op maandagochtend zou beginnen te lossen. Dan heb ik die zondag mijn eerste dienst van 6 gehad. En dat betekend dan dat je op vrijdag thuis moet zijn of overstaan 24 of 45 uur. Net wat je nodig bent. Nu vertrekken we rond 00,00 uur op zondagavond en rijden naar Denemarken en gaan nog uitlossen. Als die rond de middag of ergens in de middag dan leeg is gaan we op nachtrust tot dinsdagochtend een uur of zeven. En dat houd in dat je dan wel eens lang stilstaat die eerste nacht. Maar het betekend ook dat ik dan op vrijdagmiddag  laat nog in Berlijn kan laden eventueel en op zaterdag thuis kan komen dan.

Als je zondagavond vertrekt mag je evengoed wel op zaterdag thuiskomen. Je hebt 6x24 uur de tijd om je ding te doen. Daar kunnen dus best 7 diensten tussen. Mits het tussen de wekelijkse rusten past. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
56 minuten geleden zei volvofh12:

Als je zondagavond vertrekt mag je evengoed wel op zaterdag thuiskomen. Je hebt 6x24 uur de tijd om je ding te doen. Daar kunnen dus best 7 diensten tussen. Mits het tussen de wekelijkse rusten past. 
 

Die wekelijkse rusten is ook een dingetje idd. En 6 x 24 uur  kom ik aan met zo een rit. Met 6 diensten als ik op zaterdag thuis kom. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
17 minuten geleden zei RobNiat:


Dat is een feit. Maar het kan niet zo zijn dat je tijd wint doordat je op maandag de hele dag stilstaat. 

De hele dag is natuurlijk veel gezegd, maar je staat in de middag dan redelijk vroeg stil.

 

maar ik weet al waar ik mee in de bonen ben. Die 6x24 uur is natuurlijk wat anders als 6 diensten.😅

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 uur geleden zei iveco 35c17:

Nou als ik zoals Roadtrain zegt op zondag op zou rijden naar Kolding bijv. Daar dan nachtrust zou gaan maken en dan op maandagochtend zou beginnen te lossen. Dan heb ik die zondag mijn eerste dienst van 6 gehad. En dat betekend dan dat je op vrijdag thuis moet zijn of overstaan 24 of 45 uur. Net wat je nodig bent. Nu vertrekken we rond 00,00 uur op zondagavond en rijden naar Denemarken en gaan nog uitlossen. Als die rond de middag of ergens in de middag dan leeg is gaan we op nachtrust tot dinsdagochtend een uur of zeven. En dat houd in dat je dan wel eens lang stilstaat die eerste nacht. Maar het betekend ook dat ik dan op vrijdagmiddag  laat nog in Berlijn kan laden eventueel en op zaterdag thuis kan komen dan.

Je zit helemaal fout. Ik noem maar wat nu. Zondagmiddag om 17.00 vertrekken is zaterdag om 17.00 stilstaan. En ook die 6x24h is flauwekul. Je mag in 6 dagen gerust 7x beginnen, als je de voorgeschreven rustperiodes maar aanhoudt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden