[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Onkostenvergoeding /koffiegeld


RG73

Vraag

  • Forumlid

Ik weet dat je recht hebt op onkostenvergoeding wanneer je minimaal 4 uur van de standplaats bent en dat er een handige app voor is.

Hoe weet de salarisadministratie nu wie binnen de 4 uur weer op de standplaats is geweest?

Gaan ze dit echt voor alle chauffeurs per dag per periode uitpluizen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Op 8-9-2021 om 11:59 zei RG73:

Ik weet dat je recht hebt op onkostenvergoeding wanneer je minimaal 4 uur van de standplaats bent en dat er een handige app voor is.

Hoe weet de salarisadministratie nu wie binnen de 4 uur weer op de standplaats is geweest?

Gaan ze dit echt voor alle chauffeurs per dag per periode uitpluizen?

vnb looncheck kun je downloaden en bij houden dan vertelt hij jou wat er gestort moet worden.....

groeten martje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei HendrikJansen:

Moet je die zelf onderweg wel precies bijhouden want anders zeik je jezelf in de werkschoenen natuurlijk.

wat had je dan gedacht? natuurlijk moet je die bij houden dat doe je toch ook met je uren? maar dat kan net als op papier ook achteraf!

 

groeten Martje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Als jij bent aangemeld in je bc ( vaak ook gekoppeld aan tachograaf met pas er in) zal je in principe nooit ver bij de auto vandaan zijn………

Tegenwoordig gebruiken veel kleine/middelgrote bedrijven gewoon een smartphone als boordcomputer.

Hoeft er niks ingebouwd te worden, behalve een Brodit.

Met bijv. de App Data2Track, dan wordt de smartphone gevolgd, ipv de auto

Geen idee, of dat bij de hele grote bedrijven ook zo is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei Showfeur:

Tegenwoordig gebruiken veel kleine/middelgrote bedrijven gewoon een smartphone als boordcomputer.

Hoeft er niks ingebouwd te worden, behalve een Brodit.

Met bijv. de App Data2Track, dan wordt de smartphone gevolgd, ipv de auto

Geen idee, of dat bij de hele grote bedrijven ook zo is

Het gaat er toch niet om waar de auto is,de vergoeding is toch ter lediging van de onkosten van de chauffeur?

,Waar de auto op dat moment staat is toch niet relevant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Marotrans:

Tenzij die auto op standplaats staat.

 

Niet altijd Maarten. Volgens CAO kan de werkgever die regel hanteren, echter zijn er (steeds meer) bedrijven waar de onkostenvergoeding doorloopt wanneer men terug is op standplaats. Zowel tussentijds om te lossen/laden/koppelen etc. als bij sommige bedrijven waar de mensen hun dagelijkse rust op standplaats (dienen te) maken en hun onkostenvergoeding in zijn geheel doorloopt. Ergens niet meer dan redelijk, maar toch netjes dat men het vanuit de werkgever zo oplost. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 minuten geleden zei Pierre:

 

Niet altijd Maarten. Volgens CAO kan de werkgever die regel hanteren, echter zijn er (steeds meer) bedrijven waar de onkostenvergoeding doorloopt wanneer men terug is op standplaats. Zowel tussentijds om te lossen/laden/koppelen etc. als bij sommige bedrijven waar de mensen hun dagelijkse rust op standplaats (dienen te )maken en hun onkostenvergoeding in zijn geheel doorloopt. Ergens niet meer dan redelijk, maar toch netjes dat men het vanuit de werkgever zo oplost. ;)

Bij mijn oud werkgever,ITHolland /Fransen liep onze vergoeding gewoon door als we op standplaats in Rotterdam waren.

Echter stopte deze als ik bij mij thuis de nacht doorbracht.

Nette regeling dacht ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
2 uur geleden zei Pierre:

 

Niet altijd Maarten. Volgens CAO kan de werkgever die regel hanteren, echter zijn er (steeds meer) bedrijven waar de onkostenvergoeding doorloopt wanneer men terug is op standplaats. Zowel tussentijds om te lossen/laden/koppelen etc. als bij sommige bedrijven waar de mensen hun dagelijkse rust op standplaats (dienen te) maken en hun onkostenvergoeding in zijn geheel doorloopt. Ergens niet meer dan redelijk, maar toch netjes dat men het vanuit de werkgever zo oplost. ;)

Kan inderdaad niets in die richting vinden in de CAO, tenzij het ééndaagse ritten betreft waar duidelijk in art. 30 staat vermeld "afwezigheidsduur van standplaats". Hier heeft de werkgever dus een beetje de vrije hand.

Als ik tussendoor terugkom op standplaats om te laden of te koppelen, overnacht op een andere standplaats of vestiging loopt m'n vergoeding gewoon door; bij overnachten op standplaats stopt mijn vergoeding, wat ik dan in de bc invoer maakt niet uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ verstrekt je werkgever dan een maaltijd op je standplaats (bij overnachten) én ontbijt de volgende ochtend?

 

Ik vind dat altijd een beetje raar... bij overnachten op de standplaats en dan geen vergoeding uitkeren. Alsof je dan niet moet eten ofzo..na een lange dag werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
42 minuten geleden zei Durashift:

^^ tuurlijk.. alsof de standplaats om de hoek van je woonadres ligt..

 

Jij weet natuurlijk ook wel dat dit zo niet (altijd) werkt.

Maar dat weet je van te voren als je ergens gaat werken. 
Als  je op de standplaats bent heb je de keuze blijven of naar huis gaan. 
 

Tenzij  de werkgever of planner er bewust op aan stuurt. Maar ook dat zal dan een reden hebben (wegpesten?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
1 uur geleden zei Durashift:

^^ verstrekt je werkgever dan een maaltijd op je standplaats (bij overnachten) én ontbijt de volgende ochtend?

 

Ik vind dat altijd een beetje raar... bij overnachten op de standplaats en dan geen vergoeding uitkeren. Alsof je dan niet moet eten ofzo..na een lange dag werken.

Nee, op mijn standplaats zijn helemaal géén voorzieningen: we staan met 6 trekkers bij een ander transportbedrijf achter het hek.

 

Maar: daar staat wél mijn personenauto dus ik kan inderdaad gewoon naar huis. Of, wat ik de laatste nacht wel eens doe als het zo uitkomt en bij uitzondering op standplaats eindig, naar Barneveld rijd om te douchen en wat te eten of naar de Mc in Veenendaal. En dat dan alleen om niet ook nog eens voor 120 km benzine te verstoken om amper 9 uur uit de vrachtauto te zijn: bij 10 uur of meer ga ik gewoon naar huis. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Durashift:

verstrekt je werkgever dan een maaltijd op je standplaats (bij overnachten) én ontbijt de volgende ochtend?

Ik vind dat altijd een beetje raar... bij overnachten op de standplaats en dan geen vergoeding uitkeren. Alsof je dan niet moet eten ofzo..na een lange dag werken.

 

Zoals Ger al aangeeft; niemand is verplicht te overnachten op standplaats.
Anderzijds kan een werkgever puur uit menselijk oogpunt wel besluiten om de OKV tóch te vergoeden wanneer een chauffeur op standplaats verblijft. Hij komt daarmee de werknemer tegemoet en sluit tegelijkertijd een hoop onderling gezeik uit.

Als iemand 's avonds om 20.00 uur nog zo'n 100 km of meer op en neer naar huis moet om vervolgens na 9 uur rust om 05.00 uur weer te vertrekken kun je eigenlijk niet van een normale dagelijkse rust spreken. Men zou misschien de vroegere 11 uur verplichte rust op standplaats weer moeten hanteren, of dat heel wenselijk is betwijfel ik. Chauffeur kan zodoende op de zaak blijven, zich op een fatsoenlijke manier verzorgen en voldoende uitgerust achter het stuur kruipen de volgende ochtend.
 

Tegelijkertijd voorkomt die werkgever hiermee de discussie onderling waarom Jantje en Pietje iedere week van maandag t/m zaterdag onderweg zijn en Keesje al voor de derde week op rij iedere week twee avonden op de zaak staat terwijl ze allemaal voor hetzelfde soort werk zijn aangenomen, n.l. internationaal chauffeur en de hele week van huis.

 

Over het kostenplaatje valt te twisten; veel werkgevers rekenen simpel een volle vergoeding voor een tussenliggende dag à € 53,16 die hij zou moeten betalen bij een verblijf op standplaats, maar dat kost het natuurlijk nooit. Enkel die 9 uur OKV die de werknemer tussendoor naar huis is heeft worden hier uitgespaard. Je kan je als werkgever dus afvragen wat wenselijker is: uitgerust en tevreden personeel of het besparen van hooguit een paar tientjes op de onkostenvergoeding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden